Gå til innhold

Blir folk aldri lei av andre verdenskrig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det trøkkes jo ut utallige serier og filmer om andre verdenskrig. Også her i Norge har de fleste påkostede storfilmer de siste årene handlet om krigens heltedåder, og folk går tydeligvis mann av huse. Nå er Das Boot nyttårsserien på NRK. 

Er det stort mer å kverne på nå? Blir du lei av krigen? Det finnes jo så mange andre spennende hendelser og tidsepoker/steder man kunne laget historier om. Lykkeland handler jo for så vidt om en hittil ukjent del av historien, håper man fortsetter å tenke nytt. 

Anonymkode: 87371...bb8

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tanken har selv falt meg inn. Jeg jobber i bokhandel, og det er ikke måte på hvor mange nyutkomne bøker hvert år som omhandler et eller annet aspekt ved krigen. Men så er jo vi mennesker opptatt av historie generelt, og dette er nyere tids største og verste begivenhet. Så jeg synes på mange måter at det bare skulle mangle at man fortsatt fatter interesse i denne krigen. Dessuten tror jeg det også er svært viktig at folk leser om verdenskrigene nå, ettersom vi finner mange tendenser i vår tid som minner om en førkrigstid.

Anonymkode: f8f27...8e5

• Liker 12
Skrevet

Er dritt lei serier, filmer, dokumentarer osv av andre verdenskrig og Hitler. Gørr kjedelig. Forstår at vi er og har forskjellige interesser om dette. Selv styrer jeg unna.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tanken har selv falt meg inn. Jeg jobber i bokhandel, og det er ikke måte på hvor mange nyutkomne bøker hvert år som omhandler et eller annet aspekt ved krigen. Men så er jo vi mennesker opptatt av historie generelt, og dette er nyere tids største og verste begivenhet. Så jeg synes på mange måter at det bare skulle mangle at man fortsatt fatter interesse i denne krigen. Dessuten tror jeg det også er svært viktig at folk leser om verdenskrigene nå, ettersom vi finner mange tendenser i vår tid som minner om en førkrigstid.

Ja, du har et poeng med tanke på at det er viktig kunnskap.

Samtidig så vet jeg ikke hvor mye de fleste filmer og serier om krigen egentlig lærer folk om vår tid.. Synes tendensen er at det alltid handler om en eller annen hvit fyr som gjør en heltedåd, så vi kan klappe oss selv på skuldra. Kanskje bøkene er mer nyanserte.

En film eller serie om førkrigstidens Tyskland eller Norge for den del, hvor man fikk se jødehatet bygge seg opp i samfunnet, kunne vært bra. Altså jødenes perspektiv. Eller noe helt annet, som historier fra kolonitida som de fleste europeiske land var involvert i på en større eller mindre måte. Det hadde vært interessant og fremdeles relevant på mange måter.

Anonymkode: 87371...bb8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også i bokhandel og det virker som folk går aldri lei av andre verdenskrig. Jeg mistenker dog at det vil roe seg litt om ikke altfor mange år, når den generasjonen som opplevde krigen (eller var født under den/like etter og dermed opplevde konsekvensene av den mer direkte enn oss) går bort. 

Anonymkode: 1c356...919

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også drittlei.

Anonymkode: 6d296...dd7

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan være enig i at det er for mye om 2 verdenskrig spesielt i bokbutikker nesten alle historiebøker ihvertfall her jeg bor er jo om 2 verdenskrig.  Om det er 100 historiebøker i en bokbutikk så er 70-80 av dem om 2 verdenskrig. Vel det virker ihvertfall slik.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber også i bokhandel og det virker som folk går aldri lei av andre verdenskrig. Jeg mistenker dog at det vil roe seg litt om ikke altfor mange år, når den generasjonen som opplevde krigen (eller var født under den/like etter og dermed opplevde konsekvensene av den mer direkte enn oss) går bort.

Jeg tror du har rett i at årsaken til interessen er at de fleste etnisk norske har nære slektninger som ble direkte påvirket av 2. verdenskrig.

Anonymkode: e6c7d...7c5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du har rett i at årsaken til interessen er at de fleste etnisk norske har nære slektninger som ble direkte påvirket av 2. verdenskrig.

Anonymkode: e6c7d...7c5

Ja, min svigerfar som er i midten av 80-årene snakker ofte om sin oppvekst under andre verdenskrigen - og elsker å lese om det. Jeg ser det også på kundegruppen vår, de ivrigste er menn på 70+

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en krig som har "riktige" gjerningsmenn og ofre. Hvem bryr seg om Rwanda eller Srebrenica, når du kan trøkke ut filmer/bøker/minnesmerker i det uendelige over slemme blonde tyskere, og stakkars, brunøyde, jødiske barn.

Anonymkode: 719ba...92c

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig glad i å se på historie-kanaler på tv, og ser ofte på ulike programmer der. Men jeg er drittlei alle fra krigen, som kverner om og om igjen om nazistene og tankser og Hitler og gud vet hva. Da bytter jeg kanal til det kommer noe annet på der.

Er ikke spesielt glad historiske programmer om krigene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en krig som har "riktige" gjerningsmenn og ofre. Hvem bryr seg om Rwanda eller Srebrenica, når du kan trøkke ut filmer/bøker/minnesmerker i det uendelige over slemme blonde tyskere, og stakkars, brunøyde, jødiske barn.

:roll: Tviler på at det er agendaen til disse filmene. Handler vel heller om at de fleste mainstream filmer er rettet mot et hvitt majoritetspublikum, og de fleste liker å se på filmer med folk som ligner på en selv. De færreste blant det hvite filmpublikum vet eller bryr seg så mye om Rwanda. Dessverre.

Anonymkode: b7096...704

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp dette som er i ferd med og forandre seg, nå når vi begynner å få litt avstand, så ser vi at nyere historie viser mer nyansert tilnærming til en stor hendelse i nær tid, som kanskje var mer farget av grånyanser en den svart hvite historien som har vært den offisielle fortellingen frem til nå, 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tid og avstand til krigen gjør oss i stand til å se ting vi ikke så da den var nærmere.

Da jeg var tenåring leste jeg bøker av folk som hadde overlevd konsentrasjonsleire. Så har jeg en periode tenkt som deg, men nå når jeg nærmer meg 50 er jeg interessert igjen og nå vil jeg vite mer om tiden før, hva som ledet til krigen og hvordan utviklingen mot krig skjedde.

Noe av interessen min nå, retter seg mot de parallellene jeg ser med vår tid.

Så kommer det jo hele tiden nye mennesker til. Folk som vokser opp og blir interessert i krigen.  Det er jo ikke slik at en 15-åring har opplevd å bli lei av snakk om krigen, selv om jeg er det. Han har jo ikke hørt om det i 30 år.  

Endret av Kalevala
  • Liker 7
Gjest middagshøyden
Skrevet (endret)

,,,

Endret av middagshøyden
AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke lei, lærer stadig noe nytt jeg ikke visste.

Anonymkode: ff128...f03

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke lei og leser/ser ofte nytt om andre verdenskrig. Kan komme av at morfar satt i konsentrasjonsleir og farfar kjempet med tyskerne. Jeg vokste opp med store kontraster og motsetninger på grunn av krigen. 

Anonymkode: 7d5fd...34d

• Liker 6
Skrevet

Problemet er egentlig ikke at det er mye 2 verdenskrig. Problemet er at det nesten bare er andre verdenskrig.

Utvalget av historie bøker her i Norge ihvertfall her jeg bor er elendig noe som er grunnen til at jeg bare bestiller historie bøker fra England siden der har de et skikkelig utvalg. 

• Liker 5
Skrevet

Hva med den boken(?) som kom ut nylig, som viser et annet bilde av motstandsbevegelsen? Ellers skulle jeg virkelig ønske det var flere bøker og filmer om andre historiske begivenheter rundt om i verden. Hvordan det er i Nord Korea, IS' herjinger, Boko Haram, pirater rundt om kring, folkemordene flere steder, koloniseringen osv. Den amerikanske borgerkrigen, Vietnamkrigen og Perl Harbour er en andre historier jeg ikke trenger å få fortalt flere ganger

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...