Gå til innhold

Oversikt i egen økonomi og kontooppsett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Et av mine mål for 2019 er å spare regelmessig, og få kontroll over egne utgifter.

Jeg har vært i DNB for å se på dagens forbruk og forsøkt å lage budsjett, men det ser ut som jeg bruker kredittkort og betaler ned det for mye til å få en god statistikk. Så det jeg nå tenkte kunne være lurt var å ha en egen konto for mat og bruke det kortet til mat og hjemmeartikler. Er det noe andre gjør, eller er det en bortkasta konto?

En annen ting jeg lurer på er hva folk har kontoer til. Pr i dag har jeg en konto jeg får lønn på, som betaler regninger og har penger. Ikke ideellt. I tillegg har jeg en sparekonto. Har også en "AKS" som jeg ikke helt vet hva jeg bruker til, men må kanskje ha den til når jeg selger aksjer.

Det siste jeg ønsket erfaring/tips om er hvordan dere organiserer økonomi utenfor banken. Er det excel, app, egne notater? 
Tenker da noe motiverende som et type excel-skjema med lån-nedbetaling eller assets-økning. Eller lignende :)

Takk for at du tok deg tid, og fortsatt god økonomisk nyttår :)

Anonymkode: 5efc9...b58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Har du sjekket ut "Min Økonomi" i nettbanken? Hvis ikke, gjør det! Det er et veldig godt verktøy for å få oversikt over hva pengene går til. Jeg bruker det både for å ha oversikt, og for å lage budsjett, direkte i applikasjonen, sånn at jeg til enhver tid kan sammenligne budsjett med forbruk.

Når det gjelder kontoer har jeg i tillegg til brukskonto: regningskonto, bufferkonto, vanlig sparekonto og AKS. Jeg har satt opp automatiske overføringer som skjer hver måned etter at lønnen kommer inn på brukskonto. Et beløp sendes automatisk til regningskontoen, og et annet sendes automatisk til AKS. Hvor jeg også har satt opp fast sparing, så så snart det er penger på AKS kontoen går disse videre til kjøp av fond (DNB Global Indeks). Jeg bruker brukskontoen til løpende utgifter inkludert mat; regningskonto til alle faste utgifter, bufferkontoen er full (nok til 3-6 måneders forbruk og/eller store uventede utgifter) så den bare står der uten at jeg rører den, og sparekontoen bruker jeg til ferier og lignende. AKS er langtidssparing, og jeg sparer kun i indeksfond.

I forhold til å ha oversikt bruker jeg excel i blant for å leke med tall og ha oversikt over ting som sparerate, net worth osv. Har ikke funnet noen app, men har den oversikten jeg trenger med excel.

Lykke til med et økonomisk 2019! 

Anonymkode: ae2d3...1f3

AnonymBruker
Skrevet

For øyeblikket har jeg

Brukskonto: denne har jeg kort til og her står det penger til mat

Klær og sko: egen konto jeg setter over til hver mnd ( har  barn så det går litt men jeg skal ikke bruke mer enn det som står her)

Regningskonto: alt av regnigner går ut herfra, setter over når jeg får lønn

Sparekonto: buffer/ferie 

Reserve: alt som er til overs etter at faste beløp er satt til de andre kontoen går her. Brukes til alt egentlig, tannlege, kinobesøk, medisiner, bursdager osv, denne går aldri tom men har ikke så store beløp at den kan være buffer

Anonymkode: b180b...689

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler det meste jeg kjøper med kredittkort for å få poeng, så hver måned overfører jeg et budsjettert beløp til kredittkortet (har flere, men er ett jeg bruker fast). Lønn havner på brukskontoen, og så fordeler jeg beløp der de skal. Noen regninger trekkes automatisk fra brukskontoen, noe går til sparing, og så går noe som nevnt til kredittkortet. Budsjettet står i excel-ark. Har en app hvor budsjettpostene er ført opp, og så fører jeg inn ulike utgifter (f.eks. mat) etter hvert som jeg bruker penger. Da ser jeg både fortløpende og på slutten av måneden om jeg har klart å følge budsjettet.

Anonymkode: 99c84...7a9

Skrevet

Jeg har en lønnskonto med kort hvor alt betales fra. Og en sparekonto hvor bufferet ligger. Trenger ikke flere konti. Det kommer jo forklaring på hver linge i kontoutskrift så jeg et hva pengene ble brukt på. Har en Excell fil med mange poster hvor alle utgiftene blir plottet inn etter kategori.

Skrevet

Jeg har en brukskonto og en regningskonto. På brukskontoen pleier jeg ikke å ha så mye penger, men overfører fra regningskontoen når jeg trenger mer penger. 

I tillegg har jeg en bufferkonto, BSU, boligsparekonto og vanlig sparekonto med litt høyere rente enn brukskontoen. Der står kortsiktig sparing som sparing til årets ferie. Jeg har faktisk kontoer i 5 banker. DNB er den jeg bruker til daglig. De har lave gebyrer, men elendige renter, så jeg har aldri mye penger der. Bruker Finansportalen for å finne bankene med best rente.

I tillegg sparer jeg i fond gjennom Nordnet.

Jeg har brukt appen YNAB (You Need A Budget) i flere år og er svært fornøyd med den. Den er litt annerledes enn andre budsjettapper, så det tar litt tid å dette seg inn i hvordan det fungerer.  Men det fungerer så bra at jeg ikke ser for meg livet uten. Med den har jeg virkelig stålkontroll på økonomien. Det finnes gode opplæringsvideoer o.l. på nettsiden deres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips.

Jeg prøver meg da på å gjøre om brukskonto til faste regninger på avtalegiro, fjerner all aktivitet fra Mastercardet, og lager en ny "mat og forbrukskonto" med uforutsigbare utgifter, slik at jeg får sett en trend over tid på hvor mye som denne behøver i mnd.

Så må jeg finne ut hvor mye jeg kan avse til superspar og fond. Har et mål om 10000 i sparing pr mnd. Inkludert avdrag, sparing og fondkjøp. Har en inntekt på rundt 27000 + eventuell overtid, så det bør gå fint.

Anonymkode: 5efc9...b58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...