Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har pga alder fått muligheten til å bestemme om jeg vil sette inn ett eller to embryo. Jeg er skikkelig i tvil. På den ene siden håper jeg at to skal gjøre det lettere for meg å bli og forbli gravid. På den andre siden er det jo økt sjanse for tvillinger. Det innebærer risikosvangerskap og å få to unger på en gang.

Hadde vært fint å høre fra noen som har tvillinger; hvordan var svangerskapet og spedbarnsalderen med to?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil også gjerne høre fra de som har ønsket å sette inn to; hvordan gikk det. Og var du mentalt forberedt på at det kunne resultere i tvillinger?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett inn 4 embryo en gang og 2 en gang, begge gangene ble det bare et foster.

Anonymkode: 565ca...257

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Er du "gammel" så ville jeg gjort det. 

Det er ikke krise å få tvillinger idag. De fleste svangerskap forløper normalt. 

Anonymkode: 0ae4e...816

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det tidligere og kommer til å gjøre det igjen hvis jeg får nok egg. 

Men jeg er 37 og har allerede prøvd i over fem år og fire år på IVF. Jeg vet at jeg er heldig om det bare blir ett barn og at sjansene er ekstremt små ved eventuelt søskenforsøk. 

Jeg var mentalt forberedt på tvillinger og ønsket meg nok to også. Hadde jeg hatt bedre sjanser og ikke hadde vært så gammel, ville det nok holdt med en. 

Det positive med å få to er at permisjonsrettighetene for tvillingforeldre ble styrket i fjor, noe som gjør at man nå kan ta ut større perioder hvor begge er hjemme med barna eller eventuelt en lengre permisjon totalt sett. :) Litt greit å tenke på i tilfelle du skulle lese deg opp på erfaringer fra den gamle ordningen hvor tvillingforeldre knapt fikk mer permisjon enn de med ett barn. 

Anonymkode: 9b3b8...9e8

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Er du "gammel" så ville jeg gjort det. 

Det er ikke krise å få tvillinger idag. De fleste svangerskap forløper normalt. 

Jeg er 38 år. Så godt å høre.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det tidligere og kommer til å gjøre det igjen hvis jeg får nok egg. 

Men jeg er 37 og har allerede prøvd i over fem år og fire år på IVF. Jeg vet at jeg er heldig om det bare blir ett barn og at sjansene er ekstremt små ved eventuelt søskenforsøk. 

Jeg var mentalt forberedt på tvillinger og ønsket meg nok to også. Hadde jeg hatt bedre sjanser og ikke hadde vært så gammel, ville det nok holdt med en. 

Det positive med å få to er at permisjonsrettighetene for tvillingforeldre ble styrket i fjor, noe som gjør at man nå kan ta ut større perioder hvor begge er hjemme med barna eller eventuelt en lengre permisjon totalt sett. :) Litt greit å tenke på i tilfelle du skulle lese deg opp på erfaringer fra den gamle ordningen hvor tvillingforeldre knapt fikk mer permisjon enn de med ett barn. 

Anonymkode: 9b3b8...9e8

Jeg tenker litt likt som deg, og er 38, blir 39 til sommeren, så tiden begynner å rinne ut.

skal prøve å finne de nye permisjonsrettighetene og lese meg litt opp.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk også tilbudet om to egg, men ikke pga alder men pga kvaliteten på eggene. Var veldig i tvil for vi ønsket heller ikke tvillinger..men jeg kjørte på og det gikk ikke bra med noen av dem. Så ingen garanti. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Kan jeg spør om alle klinikker tilbyr å sette inn flere embryoer eller er det bare noen ? Hvilke klinikker har dere vært til ? 

Anonymkode: ae323...557

Skrevet

Jeg går på Rikshospitalet. De gir tilbud om å sette inn to for de som er 38 eller eldre tror jeg.

Skrevet

Rikshospitalet fryser egg to og to, så hvis begge overlever setter de ofte inn to selv om de ikke er 38 eller har prøvd lenge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk på Ullevål. Satte inn 1 på første, 1 på andre og 2 på tredje forsøk. Blei tvillinger. Angrer ikke et sekund. Har alltid ønska oss to og det fikk vi. Skal ikke lyve, det var beintøft. Selve graviditeten var ok. Alle sliter med sitt, om det er en eller to, men blei jo tidlig sykemeldt da man går og bærer på en del vekt. De kom tidlig, som de fleste tvillinger gjør, men hadde ingen problemer. Var innstilt på keisersnitt, siden det er vanligere med tvillinger, men var ikke innstilt på resten. 

Det tyngste var barseltiden. Følte hele tiden at jeg ikke strakk til. Selvfølgelig var det mye kos og artige øyeblikk, men det er absolutt det mest slitsomme jeg noensinne har gjort. Mens andre mødre drar på barseltreff og kafé så var det det siste jeg ville. Første gang tok det 2 timer å komme seg ut døra. Nå er det blitt bedre permisjonsordning for tvillingforeldre så det hjelper jo litt da. 

Anonymkode: f1e3f...b4c

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Jeio skrev:

Jeg går på Rikshospitalet. De gir tilbud om å sette inn to for de som er 38 eller eldre tror jeg.

20 minutter siden, Ginny skrev:

Rikshospitalet fryser egg to og to, så hvis begge overlever setter de ofte inn to selv om de ikke er 38 eller har prøvd lenge. 

Rikshospitalet gjør mye ulikt fra pasient til pasient, ingen fast ting for alle. 

For eksempel: Mine embryo har blitt fryst enkeltvis (3 stk), og jeg fikk i en alder av 31 tilbud om å sette inn to på andre forsøk, grunnet noe uklar kvalitet. Selv takket jeg nei og ba om en dag ekstra med dyrking. Det endte med ingen innsatt i det forsøket, men mulighet for et ekstra forsøk med andre medikamenter som i mitt tilfelle økte kvaliteten på eggene. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte å sette inn to. 

Visste vi hadde lav sannsynlighet for graviditet. Vi var også veldig klar for to, da vi visste at det sannsynligvis ville bli eneste svangerskapet. 

Det var veldig gjennomtenkt. Økonomien ville ikke vært et problem og betød også at vi kunne ta ekstra tid hjemme, og vi hadde god plass. Fleksible jobber, og en støttende familie, så tid og hjelp ville aldri bli et problem. Vi hadde også satt oss godt inn i det medisinske og praktiske, og var forberedt på hva som kunne komme. 

Det gikk aldri for vår del. 

Anonymkode: d54fb...1b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjort det.

Anonymkode: 10a9c...e6d

AnonymBruker
Skrevet

Noen i nær familie fikk mulighet til å sette inn to egg på forsøk nr 3. De fikk beskjed om at sjansen for tvillinger var rundt 10-15 %. Vel, tvillinger ble det. Født i uke 36, ukomplisert svangerskap og keisersnitt. 

Anonymkode: c6da7...24d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Jeio skrev:

Jeg er 38 år. Så godt å høre.

Da ville jeg uten tvil satt inn to embryo. 

Jeg er selv tvilling og min lillesøster fikk nettopp tvillinger. Både min mors svangerskap og min lillesøstera foreløp uten noen komplikasjoner og de fødte begge to uker før termin. Det var selvfølgelig tungt på slutten, men begge sier det var verdt det😊

• Liker 1
Skrevet

Takk for masse råd og tips. Nå ruger jeg på 2 🥚🥚👶🏼👶🏼🤞🏻

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til🙏🙏🙏❤️❤️❤️ Oppdater oss gjerne

Anonymkode: 57681...e70

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til🙏🙏🙏❤️❤️❤️ Oppdater oss gjerne

Anonymkode: 57681...e70

Tusen takk♥️ det skal jeg gjøre☺️

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...