AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Jeg er tilbudt et kurs av jobben. Går over 16 uker. Det er nettbasert, men et par samlinger. Samlingene er i arbeidstiden, men det er regnet med at jeg skal bruke fritiden på nettkurset. Jeg er usikker hvor tidkrevende kurset er. Jeg får betalt kurset, men ingen økt lønn eller andre goder i form sv avspasering for bruk sv tid hjemme. Jeg er faktisk litt usikker på om jeg ønsker kurset. Kurset er ikke kjempeviktig. Det er greit med litt innput, men jeg er uskkker siden det skal gjøres på fritiden. Jeg har også barn å ta meg av. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 61179...94e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #2 Skrevet 5. januar 2019 Kan kurset gjøre deg bedre i den jobben du er i nå? Kan det gjøre deg mer attraktiv på andre arbeidssteder? Anonymkode: 95cb1...ead 14
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #3 Skrevet 5. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er tilbudt et kurs av jobben. Går over 16 uker. Det er nettbasert, men et par samlinger. Samlingene er i arbeidstiden, men det er regnet med at jeg skal bruke fritiden på nettkurset. Jeg er usikker hvor tidkrevende kurset er. Jeg får betalt kurset, men ingen økt lønn eller andre goder i form sv avspasering for bruk sv tid hjemme. Jeg er faktisk litt usikker på om jeg ønsker kurset. Kurset er ikke kjempeviktig. Det er greit med litt innput, men jeg er uskkker siden det skal gjøres på fritiden. Jeg har også barn å ta meg av. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 61179...94e Du er usikker på om du vil ta i mot opplæring/kompetanseheving du slipper å betale noe for fordi du ikke får betalt? Ville du gått i gang med dette dersom det kunne gitt deg bedre lønn og mer kompetanse, men du måtte betale for opplæringen/kursavgiften selv? Hvor trangsynt er det mulig å bli? Du får noe gratis som på sikt kan gi deg noe bedre, men er misfornøyd fordi du ikke får betalt? Anonymkode: 5a4e6...41f 19
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er usikker på om du vil ta i mot opplæring/kompetanseheving du slipper å betale noe for fordi du ikke får betalt? Ville du gått i gang med dette dersom det kunne gitt deg bedre lønn og mer kompetanse, men du måtte betale for opplæringen/kursavgiften selv? Hvor trangsynt er det mulig å bli? Du får noe gratis som på sikt kan gi deg noe bedre, men er misfornøyd fordi du ikke får betalt? Anonymkode: 5a4e6...41f Jeg mener ikke at jeg bør få betalt, men synes jeg burde fått noe igjen for at jeg bruker tid på fritiden etter fulle arbeidsdager. Feks i form av avspasering. Jeg skal jo også være opplagt for å konsentrere meg om kurset. Anonymkode: 61179...94e 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 Ville grepet enhver mulighet for kompetanseheving og kurs som er gode å ha på CV, eller fører til utvikling i jobben jeg er i. Særlig om arbeidsgiver både betalte kursavgift, og kurset gikk i arbeidstiden. Hjemmestudier er da en veldig liten investering, de fleste timene i uka er jo fritid. Tell over hvor mange timer du ser på en skjerm i løpet av uka, så ser du hvor mye dødtid du har å ta av som heller kan brukes på noe fornuftig. Anonymkode: 07068...d77 12
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #6 Skrevet 5. januar 2019 Du vil ha betalt utover gratis kurs? Du ser ikke verdien i kompetanseheving og muligheten du har fått ved å få det gratis? Kjipt å være arbeidsgiver når man har så bortskjemte og lite engasjerte ansatte. Anonymkode: cc759...ba9 13
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #7 Skrevet 5. januar 2019 Det er et ganske sterkt signal til arbeidsgiver å si nei til et gratis kurs 😅 Anonymkode: c5405...052 16
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #8 Skrevet 5. januar 2019 Det er ikke helt uvanlig den modellen. At man lærer seg nye ting på egen tid. Noe kompetanseheving i arbeidstiden, noe på fritiden hvis man er engasjert. Anonymkode: d4621...a1a 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. januar 2019 #9 Skrevet 5. januar 2019 Du er TILBUDT et 16 ukers kurs av arbeidsgiver som hever kompetansen din. Du mener at dersom dette kurset ikke medfører øket lønn etter endt kurs eller at du får betaling for timene du bruker så er ikke kurset verdt å ta. Du beskriver kurset som "ikke kjempeviktig". Har jeg forstått deg rett? Jeg forstår at fritiden din er viktig. Når du sier at "kurset ikke er kjempeviktig" - hva betyr det? Jeg tviler veldig på at en arbeidsgiver betaler for et kurs som går over 16 uker dersom ikke arbeidsgiver anser kompetansen kurset gir som "kjempeviktig". Hvis du skulle søkt jobb et annet sted og kunne vist til at du har dette kurset, ville det økt sjansen din for å få den nye jobben, f.eks fremfor en som ikke har dette kurset? Er dette kompetanse som er nyttig i andre yrker også? Har du valgt et yrke der det er viktig å heve kompetansen eller sertifisere seg jevnlig uten at du har forstått hva det innebærer? Risikerer du at arbeidsgiver misliker at du ikke tar kurset? Slik jeg ser det kan det godt være "frivillig" å delta på kurs, men når det kommer til stykket er det stadig vekk de samme som ikke ønsker å heve kompetansen sin fordi det går ut over fritiden deres og så viser det seg at de kunne hatt bruk for kompetansen i arbeidet sitt. Men fordi de stadig vekk velger å ikke delta på kompetanseheving seiler de akterut. Det aller beste er når de samme hevder at de ikke har fått opplæring! Jeg hadde ikke sagt nei til et 16 ukers kurs hvis det var et kurs som var svært relevant for min nåværende jobb. Jeg anser slike "tilbud" som obligatoriske fordi det rett og slett ikke er mange av dem.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #10 Skrevet 5. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener ikke at jeg bør få betalt, men synes jeg burde fått noe igjen for at jeg bruker tid på fritiden etter fulle arbeidsdager. Feks i form av avspasering. Jeg skal jo også være opplagt for å konsentrere meg om kurset. Anonymkode: 61179...94e Du ser ikke at du gratis og uforpliktende får økt ditt kunnskaps og kompetansemivå? Mye vil ha mer.... Nei, du får bare takke nei og si at du er kunnskapsrik nok, mer lærdom trenger su ikke Anonymkode: 5a4e6...41f 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #11 Skrevet 5. januar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er tilbudt et kurs av jobben. Går over 16 uker. Det er nettbasert, men et par samlinger. Samlingene er i arbeidstiden, men det er regnet med at jeg skal bruke fritiden på nettkurset. Jeg er usikker hvor tidkrevende kurset er. Jeg får betalt kurset, men ingen økt lønn eller andre goder i form sv avspasering for bruk sv tid hjemme. Jeg er faktisk litt usikker på om jeg ønsker kurset. Kurset er ikke kjempeviktig. Det er greit med litt innput, men jeg er uskkker siden det skal gjøres på fritiden. Jeg har også barn å ta meg av. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 61179...94e Det som er viktig her er hvor krevende studiet faktisk er. Hvor mange studiepoeng tilsvarer det, hvis det ikke er på høyskolenivå - hvor mange timer forventes det at deltaker bidrar? Jeg hadde gladelig tatt i mot kompetansehevende tiltak men ikke dersom det gikk utover fritiden min i særlig høy grad. Jeg har ikke anledning til å jobbe 100% og drive med 50% kurs på kveldstid for eksempel. Anonymkode: 7f657...4a0 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 Er lærer, jeg ville takket nei. Ellers hadde jeg ikke hatt fritid igjen, siden så mange timer ligger utenom den bunda tida allerede. Da hadde jeg forventet avspasering eller godtgjørelse avtalt med tillitsvalgte og sjef på forhånd. Anonymkode: 39727...75e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #13 Skrevet 5. januar 2019 Ser det er mange av svarene her som kommer fra folk med regulert arbeidstid virker det som. At man bruker noe tid utenom arbeidstid hvis man begynner 08 og går kl. 16 er jo greit, men noen av oss har jobber der man fort jobber 08-20 opp til syv dager i uken. Mye prosjektdrevet, og det kommer oppgaver på en rekende fjøl døgnet rundt, 365 dager i året. Skulle jeg tatt mye kurs i tillegg, så måtte jeg ha kuttet vekk noen timer søvn hver natt. Så svaret til deg TS, er å vurdere hvor mye du har på jobb fra før, hvilke forpliktelser du har på fritiden osv. Anonymkode: 5ec1c...846 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #14 Skrevet 5. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser det er mange av svarene her som kommer fra folk med regulert arbeidstid virker det som. At man bruker noe tid utenom arbeidstid hvis man begynner 08 og går kl. 16 er jo greit, men noen av oss har jobber der man fort jobber 08-20 opp til syv dager i uken. Mye prosjektdrevet, og det kommer oppgaver på en rekende fjøl døgnet rundt, 365 dager i året. Skulle jeg tatt mye kurs i tillegg, så måtte jeg ha kuttet vekk noen timer søvn hver natt. Så svaret til deg TS, er å vurdere hvor mye du har på jobb fra før, hvilke forpliktelser du har på fritiden osv. Anonymkode: 5ec1c...846 Voldsomt som du antar da. Trur heller det er motsatt, at de som er vant til å stå på er de som er mest positive til gratis selvutvikling. Jeg jobber omtrent 400 overtidstimer i året, mange jobbreiser og stadig helger som går med. Og familie. Likevel rikelig med fritid, og ville selvfølgelig tatt et kurs arbeidsgiver betalte. Anonymkode: 07068...d77 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #15 Skrevet 5. januar 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Voldsomt som du antar da. Trur heller det er motsatt, at de som er vant til å stå på er de som er mest positive til gratis selvutvikling. Jeg jobber omtrent 400 overtidstimer i året, mange jobbreiser og stadig helger som går med. Og familie. Likevel rikelig med fritid, og ville selvfølgelig tatt et kurs arbeidsgiver betalte. Anonymkode: 07068...d77 Det var ikke det svarene indikerte i det minste. Og jeg har ikke sagt at jeg på ingen måte ville vært avvisende til kurs, men jeg måtte vurdert dets relevans nøye. 400 timer? ja, det er jo noe, men Prøv 1000-1500 timers overtid. Det er der vi har ligget i lange perioder. Så da må man være ekstremt kritisk til hvilke kurs man eventuelt tar. Anonymkode: 5ec1c...846
Gjest 007_008_007 Skrevet 5. januar 2019 #16 Skrevet 5. januar 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Voldsomt som du antar da. Trur heller det er motsatt, at de som er vant til å stå på er de som er mest positive til gratis selvutvikling. Jeg jobber omtrent 400 overtidstimer i året, mange jobbreiser og stadig helger som går med. Og familie. Likevel rikelig med fritid, og ville selvfølgelig tatt et kurs arbeidsgiver betalte. Anonymkode: 07068...d77 Det må være noe galt når du har 400 timer overtid. Hvilken bransje jobber du i?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #17 Skrevet 5. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: 400 timer? ja, det er jo noe, men Prøv 1000-1500 timers overtid. Det er der vi har ligget i lange perioder. Så da må man være ekstremt kritisk til hvilke kurs man eventuelt tar. Anonymkode: 5ec1c...846 Arbeidsmiljøloven sier maks 200 timer i året. Jeg kan jobbe mer i og med at jeg har en lederstilling.1000-1500 timer har jeg knapt sett, selv etter mange år i et veldig krevende yrke, så her vet jeg du overdriver kraftig. Anonymkode: 07068...d77 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #18 Skrevet 5. januar 2019 5 hours ago, Blondie65 said: Jeg forstår at fritiden din er viktig. Når du sier at "kurset ikke er kjempeviktig" - hva betyr det? Jeg tviler veldig på at en arbeidsgiver betaler for et kurs som går over 16 uker dersom ikke arbeidsgiver anser kompetansen kurset gir som "kjempeviktig". Jeg tenker at dette er litt essensielt.. Hvis det er veldig viktig for arbeidsgiver at TS tar kurset så synes jeg arbeidsgiver skal legge opp til at dette kan gjøres i arbeidstiden. Er det noe som i stor grad gagner TS selv så ser jeg at det er fint å få kurs + noe av det i arbeidstiden og ta noe selv på fritid. I min bransje ønsker ofte arbeidsgiver at de ansatte tar sertifiseringer fordi det gagner arbeidsgiver, fordi de selger de ansatte videre til andre (konsulentarbeid). Derfor er det ikke uvanlig at ansatte kompanseres ekstra for å ta kurs, utover at arbeidsgiver betaler for kurset altså. Anonymkode: 13856...d4c 3
Gjest 007_008_007 Skrevet 5. januar 2019 #19 Skrevet 5. januar 2019 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er tilbudt et kurs av jobben. Går over 16 uker. Det er nettbasert, men et par samlinger. Samlingene er i arbeidstiden, men det er regnet med at jeg skal bruke fritiden på nettkurset. Jeg er usikker hvor tidkrevende kurset er. Jeg får betalt kurset, men ingen økt lønn eller andre goder i form sv avspasering for bruk sv tid hjemme. Jeg er faktisk litt usikker på om jeg ønsker kurset. Kurset er ikke kjempeviktig. Det er greit med litt innput, men jeg er uskkker siden det skal gjøres på fritiden. Jeg har også barn å ta meg av. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 61179...94e Du må først og fremst vurdere hvor mye fritid du er villig til å gi avkall på som du ikke får betalt for. Hvis du finner at å ta av fritiden din er greit, gjør det. Hvis ikke, så er det heller ikke feil. Arbeidsgiveren din betaler deg for den kontraktfestede tiden dere er blitt enige om. All tid utenom går av tiden som du har til rekreasjon og hvile. Så ta det helt med ro og gjør det du føler er rett for deg. Det er ingen rett eller feil i denne situasjonen, men mange i denne tråden ser ut til å leke nettprofeter. Det er en trend i organisasjoner i dag å forvente at arbeidstakere "jobber gratis", og de vil bli sterkere med høyrepolitikken som føres i dag. Tenk litt over det. Arbeid skal i teorien være inntektbringende, ikke alt overtakende. Det er en solid feil av organisasjoner å forvente at arbeidstakeren skal bruke av fritiden sin til å "jobbe". Det tas for god fisk at man er tilgjengelig uansett hva. Det finnes noen yrker der man må være tilgjengelig hele tiden, men da er det slik jobben er og stillingen er beskrevet i kontrakten med tilhørende rettigheter og plikter hos begge sider. Og man har kontraktfestet dette og får betaling for det. Fritiden er hellig og en bruker den som man vil. Du skal ikke føle dårlig samvittighet dersom du tenker at fritiden din er din tid, ikke arbeidsgiverens. Fritiden er hellig. Hvorfor kan ikke arbeidsgiveren betale for den tiden av fritiden din som du bruker til jobben? Hvorfor er det forventet at du skal ta kurset uten betaling? Svaret ligger i dagens arbeidslivmarked. Kanskje litt utenom temaet, men denne artikkelen er flott og beskriver hvordan tenkningen i arbeidslivmarkedet er blitt. https://agendamagasin.no/artikler/de-som-faller-utenfor/ Dessverre var det altfor mange moralske pekefingre som ble løftet i denne tråden. Jeg nekter å tro at samtlige som svarte bruker fritiden sin med glede til å jobbe gratis. Endret 5. januar 2019 av 007_008_007
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #20 Skrevet 5. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsmiljøloven sier maks 200 timer i året. Jeg kan jobbe mer i og med at jeg har en lederstilling.1000-1500 timer har jeg knapt sett, selv etter mange år i et veldig krevende yrke, så her vet jeg du overdriver kraftig. Anonymkode: 07068...d77 Ingen overdrivelse. Hvis man sier 4 timer ekstra per dag, så snakker vi om 20 timer i uka, ca 80 timer i måneden, med 10 måneder i året blir det 800. Men det er flere måneder, og i tillegg kommer en del helger samt noen dager med mer enn fire timer overtid. Slett ikke uvanlig i min bransje, og jeg har ført tidsregnskap På godt og vondt fullt lovlig det, da det er en del som har særlig uavhengig stilling, da gjelder i prinsippet ingen begrensning på arbeidstider. Men det er jo ganske typisk at ledere ikke har oversikt over sine medarbeidere og hvor mye de pålegges. Det er også et kjennetegn med min bransje. Det er bra jeg skal drive for meg selv om ikke så lenge, slik at jeg slipper udugelige ledere Anonymkode: 5ec1c...846
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå