AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Heisann! Jeg er en student som ønsker å kjøpe bolig sammen med min samboer og lurer på hvordan mulighetene er. Jeg er samboer med ei som jobber 80% som avdelingsleder og tjener ca 20k i mnd. Jeg har en 30% deltidsjobb ved siden av 100% studie hvor jeg får ca 8-9k i mnd av jobben og 8k i mnd av lånekassen. Siden jeg har tatt en del ekstravakter og er gjerrig med økonomien så har jeg fått spart opp 110k selv, samboer har 100k selv. Dette er spart opp kun fra midten av 2017. Vi har ikke snakket med banken eller undersøkt veldig mye, men vi ønsker å ta lån på ca 2mill, siden vi bor i sør-Norge så er ikke boligprisene allverdens. Vi har i 3 år nå betalt leie på mellom 7-9k i mnd, og aldri vært forsinket med en eneste leie, aldri hatt problemer med å betale regninger, aldri fått en eneste purring, er dette noe banken verdsetter selv som vi har "lav" inntekt? Tusen takk for at du tok deg tiden til å lese alt og takker for svar på forhånd! 🙂 Anonymkode: 7a3f7...42f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #2 Skrevet 5. januar 2019 Først må du finne ut hvor mye dere har egenkapital til. 210k er egenkapital nok til et maks huskjøp for 1,4 mill. Dvs dere får låne 1,19 mill. Men kun dersom dere har nok inntekt og trygg nok inntekt til å betjene lånet. Det banken ser på er vikariat, de vil helst ha dere i faste stillinger, de ser på stillingsprosent, og vil gjerne ha kopi av årsoppgave fra i fjor sammen med deres tre siste lønnslipper. Og deretter regner de med eksisterende gjeld, kreditt eller studielån, sammen med andre verdier og eiendeler. Bil og barn trekker ned muligheten eller totalsummen man får låne, for eksempel. Så skal SIFO sitt budsjett medregnes for levekostnader, også skal dere helst oppfylle krav om å klare nedbetaling på rundt 20 år, selv med kraftig renteoppgang. Jeg tror sjansene deres er veldig små. Spesielt dine. Anonymkode: e6f44...89f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #3 Skrevet 5. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Først må du finne ut hvor mye dere har egenkapital til. 210k er egenkapital nok til et maks huskjøp for 1,4 mill. Dvs dere får låne 1,19 mill. Men kun dersom dere har nok inntekt og trygg nok inntekt til å betjene lånet. Det banken ser på er vikariat, de vil helst ha dere i faste stillinger, de ser på stillingsprosent, og vil gjerne ha kopi av årsoppgave fra i fjor sammen med deres tre siste lønnslipper. Og deretter regner de med eksisterende gjeld, kreditt eller studielån, sammen med andre verdier og eiendeler. Bil og barn trekker ned muligheten eller totalsummen man får låne, for eksempel. Så skal SIFO sitt budsjett medregnes for levekostnader, også skal dere helst oppfylle krav om å klare nedbetaling på rundt 20 år, selv med kraftig renteoppgang. Jeg tror sjansene deres er veldig små. Spesielt dine. Anonymkode: e6f44...89f Egenkapitalen har vi mål på å få opp til ca 300k - 400k sammen. Eneste gjeld vi har er mitt studielån. Vi har også begge faste stillinger, ingen vikariat stilling. Eier for tiden en billig bil, men er villig til å gi slipp på bil mot å få boliglån. Vil sjansene evt være større om ett par år når vi har høyere egenkapital og jeg er nærmere slutten av studiene? Anonymkode: 7a3f7...42f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egenkapitalen har vi mål på å få opp til ca 300k - 400k sammen. Eneste gjeld vi har er mitt studielån. Vi har også begge faste stillinger, ingen vikariat stilling. Eier for tiden en billig bil, men er villig til å gi slipp på bil mot å få boliglån. Vil sjansene evt være større om ett par år når vi har høyere egenkapital og jeg er nærmere slutten av studiene? Anonymkode: 7a3f7...42f Høyere egenkapital er alltid et stort pluss. En billig bil blir regnet som en stor månedsutgift, og sjansene vil nok øke om dere ikke har den bilen når dere søker, evt at dere snakker med bankens rådgiver og selger dersom banken ønsker dette. Dere har nok bedre sjanse om noen år, men banken ser ikke på mulig inntekt (at du snart er ferdig å studere), de ser på nåværende inntekt. Så da er det bedre om dere jobber for høyere stillingsprosent før dere søker. Om dere klarer at hun jobber 100% og du 50% og får kontrakt på dette og kan vise det via kontrakt/lønnslipp sammen med en nesten dobling av egenkapital, så vil dere nok trygt nå målet deres. Anonymkode: e6f44...89f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Høyere egenkapital er alltid et stort pluss. En billig bil blir regnet som en stor månedsutgift, og sjansene vil nok øke om dere ikke har den bilen når dere søker, evt at dere snakker med bankens rådgiver og selger dersom banken ønsker dette. Dere har nok bedre sjanse om noen år, men banken ser ikke på mulig inntekt (at du snart er ferdig å studere), de ser på nåværende inntekt. Så da er det bedre om dere jobber for høyere stillingsprosent før dere søker. Om dere klarer at hun jobber 100% og du 50% og får kontrakt på dette og kan vise det via kontrakt/lønnslipp sammen med en nesten dobling av egenkapital, så vil dere nok trygt nå målet deres. Anonymkode: e6f44...89f Supert, ta har vi litt mer i bakhånd og litt mer å strekke oss etter, tusen takk for utfyllende og gode svar! 🙂 Anonymkode: 7a3f7...42f
gjest 321 Skrevet 5. januar 2019 #6 Skrevet 5. januar 2019 (endret) Banken har ulike standardkrav de forholder seg til blant annet: Dere får ikke høyere lån enn 5 ganger inntekt. Så da kan du enkelt regne deres totale årsinntekt og gange med fem. Basert på det du skriver blir vel det rundt 16.000x12 = 192.000 x 5 = 960.000 (nå tok jeg kun eksempelet på tallene du skrev, banken vil jo bruke din bruttolønn) Så må du gjøre det samme med samboeren din: 20.000x12 = 240.000 x 5 = 1 200 000 Dere vil dermed ha en takhøyde på 2.160.000 totalt basert på dette kravet. Deretter må du trekke fra all gjeld dere har totalt: Biler, forbruksgjeld, studielån osv. Det neste kravet er 15 prosent egenandel av kjøpssum, i tillegg til å ha råd til omkostningene. Deretter ser de på SIFO budsjettet i forhold til levekostnader. Der kan du gå på sifo og fylle ut selv for å se hva SIFO regner en mann og kvinne i deres situasjon til å bruke. Der legger man inn eventuelle barn, biler osv. De vil også se om dere klarer en renteøkning med 5 prosent. Så vil de utover dette se på om dere har sikre kontrakter. Faste jobber eller vikariat. Hvor lenge du har igjen av studietiden din og hvor sannsynlig det er at du får jobb med den utdannelsen etterpå. Alle disse tingene totalt vil gi et slags bilde over mulighetene dere har til å få lån. Endret 5. januar 2019 av gjest 321
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #7 Skrevet 5. januar 2019 54 minutter siden, gjest 321 skrev: Basert på det du skriver blir vel det rundt 16.000x12 = 192.000 x 5 = 960.000 (nå tok jeg kun eksempelet på tallene du skrev, banken vil jo bruke din bruttolønn) Så må du gjøre det samme med samboeren din: 20.000x12 = 240.000 x 5 = 1 200 000 Dette regnestykket er helt feil, lån er ikke regnet som inntekt for å finansiere et annet lån, heller ikke studielån. Ts du kan legge sammen bruttoinntekt (altså før skatt, regner med du har oppgitt etter skatt) pr år og gange med 5, så har dere en ca lånesum. Studielån er som nevnt over ikke inntekt, det er et annet lån. Så kan dere trekke fra det du måtte ha i studielån, og hva det er beregnet at dere trenger i sifo for å overleve. En kvinne og en mann over 20 år med bil er beregnet til 17482 kr pr mnd før boligutgiftene kommer inni bildet, ergo har dere ikke så mye igjen å gå på for å dekke både lån, husleie, kommunale avgifter, eiendomsskatt, strøm, forsikring og renteoppgang. Hvis du googler finner du flere låneberegningskalkulatorer der du kan legge inn bruttoinntekt, annen gjeld, egenkapital o.l. og få en pekepinn. Personlig tviler jeg sterkt på at dere får lån til 2 mill så lenge du er student. Hvis du studerer noe bankers som sykepleie så kanskje, men er det statsvitenskap eller lignende så kommer banken neppe til å regne med at du går rett i jobb. Anonymkode: c3636...691
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #8 Skrevet 5. januar 2019 Hør med banken! Tror nok det har MYE å si hva du studerer. Er det lett å få jobb etter studiene? Har dere noen som kan kausjonere for dere? Anonymkode: f3da2...b80
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #9 Skrevet 5. januar 2019 Det første dere må gjøre er å helst doble egenkapitalen. Er ikke så lett å få kjøpt noe med så lav egenkapital. Hvor flinke dere er til å betale leie er ikke banken så veldig interessert i Anonymkode: 7d47f...ca4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå