AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Hva hadde du gjort dersom ungdommen kom hjem og sa at det ønsket du kunne kjøpe en alkoholfri øl. Hadde du gjort det, og hva hvis den håpefulle syntes det var godt og ønsket det til god mat en gang i blant? Anonymkode: bcd3c...f02
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #3 Skrevet 5. januar 2019 Jeg hadde heller støttet alkoholfri øl til fest, enn at ungdommen fikk tak i alkohol via andre. Men jeg syns å tilby ungdommen øl eller normalisere det i så ung alder ikke er helt innafor så nei hadde vært utelukka å få drikke til maten osv. Det kan avle videre alkoholisme det i lengden. Anonymkode: a95ee...b8f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde heller støttet alkoholfri øl til fest, enn at ungdommen fikk tak i alkohol via andre. Men jeg syns å tilby ungdommen øl eller normalisere det i så ung alder ikke er helt innafor så nei hadde vært utelukka å få drikke til maten osv. Det kan avle videre alkoholisme det i lengden. Anonymkode: a95ee...b8f Akkurat det m å avle alkoholisme lurte jeg på og, men kan ikke finne noen faglig begrunnelse for det. Så kilder hadde vært flott Anonymkode: bcd3c...f02
SoWhat? Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 Det er ingen aldersgrense på alkoholfritt øl, så det kan 16-åringen kjøpe selv. 11
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #6 Skrevet 5. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat det m å avle alkoholisme lurte jeg på og, men kan ikke finne noen faglig begrunnelse for det. Så kilder hadde vært flott Anonymkode: bcd3c...f02 Det er jo bare å bruke common sense. Om et barn begynner å drikke alkoholfri øl til maten vil barnet bli vant til ølsmaken og få et positivt forhold til øl. Det vil nesten med sikkerhet byttes ut til øl med alkoholinnhold så fort barnet er myndig og er man allerede da vant til å ta seg en øl til maten så blir det alkohol til maten og til fest, altså et veldig høyt alkoholforbruk. Da får man også en større toleranse og for å kjenne samme godfølelsen som av en eller to øl før så må man plutselig ha fire eller fem for å hygge seg til maten og da er man faktisk oppe i en ganske høy promille selv om man ikke merker det. Er man full mange dager i uka er man som alkoholiker å regne og det er mye forskning som viser at barn som er vokst opp med høyt alkoholforbruk i hjemmet også har større sjanse for å utvikle et alkoholproblem selv. Anonymkode: a95ee...b8f 1
Vox_populi Skrevet 5. januar 2019 #7 Skrevet 5. januar 2019 (endret) Jeg er vokst opp med hjemmebrygget øl til alle høytider. Og i slåtten samlet hele slekta seg hos mine besteforeldre for å hjelpe til. Hjemmebrygget øl var et selvsagt følge til middag for alle. Et av skolebarna bemerket at til middag her hos besteforeldrene ble han så vimen i hodet, til allmenn forlystelse. Til ekstremistene kan opplyses at ingen i slekta fikk et alkoholproblem som voksne. 16-åringen har trolig drukket både øl og rusbrus allerede, det har foreldre ingen kontroll på. Hva de gjør og ikke gjør har mye mindre å bety enn de innbiller seg. "Your sons and your daughters are beyond your command", var det en vismann som sa en gang. Bare spander øl på 16-åringen om han vil ha det! Endret 5. januar 2019 av Vox_populi 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #9 Skrevet 5. januar 2019 1 minutt siden, tussi84 skrev: En 16 åring kan kjøpe dette selv Jada, han kan kjøpe brus også selv. Likevel går det an at foreldrene kjøper brus som (også) han skal få. Spørsmålet var om de burde kjøpe alkoholfritt øl til ham? Anonymkode: 7cf33...83c 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. januar 2019 #10 Skrevet 5. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva hadde du gjort dersom ungdommen kom hjem og sa at det ønsket du kunne kjøpe en alkoholfri øl. Hadde du gjort det, og hva hvis den håpefulle syntes det var godt og ønsket det til god mat en gang i blant? Anonymkode: bcd3c...f02 Løp og kjøp, hadde jeg sagt.
SoWhat? Skrevet 5. januar 2019 #11 Skrevet 5. januar 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å bruke common sense. Om et barn begynner å drikke alkoholfri øl til maten vil barnet bli vant til ølsmaken og få et positivt forhold til øl. Det vil nesten med sikkerhet byttes ut til øl med alkoholinnhold så fort barnet er myndig og er man allerede da vant til å ta seg en øl til maten så blir det alkohol til maten og til fest, altså et veldig høyt alkoholforbruk. Da får man også en større toleranse og for å kjenne samme godfølelsen som av en eller to øl før så må man plutselig ha fire eller fem for å hygge seg til maten og da er man faktisk oppe i en ganske høy promille selv om man ikke merker det. Er man full mange dager i uka er man som alkoholiker å regne og det er mye forskning som viser at barn som er vokst opp med høyt alkoholforbruk i hjemmet også har større sjanse for å utvikle et alkoholproblem selv. Anonymkode: a95ee...b8f Åkjæremildegud! Hva om han fortsetter å drikke alkoholfritt da? Til maten fks? Nå kan denne 16-åringen faktisk kjøpe dette selv akkurat når han vil. Det er bare alkoholikere eller totalavholdsmennesker som blir så hysteriske som deg. 9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 Alkoholfritt øl kan da vel en 16-åring kjøpe selv. Anonymkode: ce972...900 2
Gjest Blondie65 Skrevet 5. januar 2019 #13 Skrevet 5. januar 2019 Ja, gud forby at ungdommen liker smaken av øl og derfor ønsker alkoholfritt øl til maten fremfor sukkerholdig søt klissete brus. Ja, jeg hadde tilbudt alkoholfri øl til en ungdom som ønsket det. Notat til meg selv: husk å spørre eventuelle middagsgjester om deres barn kan få lov å drikke alkoholfritt øl. Jeg lurer på en ting: Hva smaker rusbrus som ...? Skal dere forby alkohofri brus fordi rusbrus smaker likedan og ungdommen kan komme til å drikke det når de blir voksen på fest? Er det SMAKEN av alkoholholdig drikke som er problemet eller er det uvettig omgang? Bør ikke det at en liker å drikke alkoholfritt øl grunnet at det smaker godt være et positivt tegn fremfor at en drikker alkohol som en ikke liker kun for rusen sin del?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #14 Skrevet 5. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde heller støttet alkoholfri øl til fest, enn at ungdommen fikk tak i alkohol via andre. Men jeg syns å tilby ungdommen øl eller normalisere det i så ung alder ikke er helt innafor så nei hadde vært utelukka å få drikke til maten osv. Det kan avle videre alkoholisme det i lengden. Anonymkode: a95ee...b8f 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å bruke common sense. Om et barn begynner å drikke alkoholfri øl til maten vil barnet bli vant til ølsmaken og få et positivt forhold til øl. Det vil nesten med sikkerhet byttes ut til øl med alkoholinnhold så fort barnet er myndig og er man allerede da vant til å ta seg en øl til maten så blir det alkohol til maten og til fest, altså et veldig høyt alkoholforbruk. Da får man også en større toleranse og for å kjenne samme godfølelsen som av en eller to øl før så må man plutselig ha fire eller fem for å hygge seg til maten og da er man faktisk oppe i en ganske høy promille selv om man ikke merker det. Er man full mange dager i uka er man som alkoholiker å regne og det er mye forskning som viser at barn som er vokst opp med høyt alkoholforbruk i hjemmet også har større sjanse for å utvikle et alkoholproblem selv. Anonymkode: a95ee...b8f Disse svarene må være noe av det mest hysteriske jeg har lest på lenge. Anonymkode: 516f5...9f0 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #15 Skrevet 5. januar 2019 Sagt at det er helt greit å kjøpe alkoholfri øl, men at jeg håpet at han ventet minst til han ble 18 før han drakk noe særlig av øl med alkohol. Anonymkode: 9b6f6...d41
Brunello Skrevet 5. januar 2019 #16 Skrevet 5. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde heller støttet alkoholfri øl til fest, enn at ungdommen fikk tak i alkohol via andre. Men jeg syns å tilby ungdommen øl eller normalisere det i så ung alder ikke er helt innafor så nei hadde vært utelukka å få drikke til maten osv. Det kan avle videre alkoholisme det i lengden. Anonymkode: a95ee...b8f Alkoholfri øl avler ikke alkoholisme. 5
Brunello Skrevet 5. januar 2019 #17 Skrevet 5. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo bare å bruke common sense. Om et barn begynner å drikke alkoholfri øl til maten vil barnet bli vant til ølsmaken og få et positivt forhold til øl. Det vil nesten med sikkerhet byttes ut til øl med alkoholinnhold så fort barnet er myndig og er man allerede da vant til å ta seg en øl til maten så blir det alkohol til maten og til fest, altså et veldig høyt alkoholforbruk. Da får man også en større toleranse og for å kjenne samme godfølelsen som av en eller to øl før så må man plutselig ha fire eller fem for å hygge seg til maten og da er man faktisk oppe i en ganske høy promille selv om man ikke merker det. Er man full mange dager i uka er man som alkoholiker å regne og det er mye forskning som viser at barn som er vokst opp med høyt alkoholforbruk i hjemmet også har større sjanse for å utvikle et alkoholproblem selv. Anonymkode: a95ee...b8f Helt riktig at man må bruke common sense. Noe du tydelig vis er fullstendig blottet for. 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #18 Skrevet 5. januar 2019 Herregud..... så nå er det krise om de smaker på øl som er alkoholfri også? Hva med å nekte de brus i samme slengen? Det brukes jo gjerne som blandevann Anonymkode: 63426...a4e 8
atropos Skrevet 5. januar 2019 #19 Skrevet 5. januar 2019 Ungene våre har fått smake alkoholfritt øl siden de var små. Ernæringsmessig er det mer fornuftig å drikke alkoholfritt øl enn brus. 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 5. januar 2019 #20 Skrevet 5. januar 2019 I teorien kan en 10 åring kjøpe det, ser ikke problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå