Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2019 #21 Skrevet 6. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjer neppe at denne bransjen blir mer organisert, døra til Øst-Europa står på vidt gap. I likhet med andre bransjer som bygg- og anlegg og hotellbransjen. Anonymkode: d246e...d2e Forferdelig trist. For oss som vet hvordan faget skal være er det forsmedelig å gå på restaurant og få en fantastisk matopplevelse, men vi fikk ikke mer drikke, måtte etterlyse dessert menyen og en av gjestene var ikke ferdig å spise før resten av bordet ble dekket av. Dette er så liten interesse for faget som det går an å få til, og det i en restaurant som ikke en gang var full. Jeg har forøvrig sluttet å gi tips etter råd fra Hotell og restaurantforbundet - det er utestedet som skal betale lønnen og ikke gjestens gode humør.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #22 Skrevet 6. januar 2019 10 minutter siden, Blondie65 skrev: Forferdelig trist. For oss som vet hvordan faget skal være er det forsmedelig å gå på restaurant og få en fantastisk matopplevelse, men vi fikk ikke mer drikke, måtte etterlyse dessert menyen og en av gjestene var ikke ferdig å spise før resten av bordet ble dekket av. Dette er så liten interesse for faget som det går an å få til, og det i en restaurant som ikke en gang var full. Jeg har forøvrig sluttet å gi tips etter råd fra Hotell og restaurantforbundet - det er utestedet som skal betale lønnen og ikke gjestens gode humør. Ja, men det er jo gjerne slik det blir når det kommer mange utenlandske arbeidere uten snev av kunnskap om sine rettigheter i Norge, eller muligheten til å organisere seg. Og arbeidsgivere spekulerer grovt i det, det kan jeg love deg. Og når vilkårene blir dårligere, så synker også interessen for å gjøre en god jobb. Helt menneskelig det. Men tipse ville jeg ikke sluttet med. Hvis man faktisk treffer på noen som gjør en god jobb og bidrar til en god opplevelse utover at det er god mat (f. eks. ektsra god service) syntes jeg det er på sin plass å tipse. Det er jo hvertfall en av få måter man kan vise at man setter pris på servitøren. Og så kan man stemme på partier som ønsker å utfordre globalisthegemoniet på stortinget. Det gjør jeg hvertfall selv. Anonymkode: d246e...d2e 2
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2019 #23 Skrevet 6. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det er jo gjerne slik det blir når det kommer mange utenlandske arbeidere uten snev av kunnskap om sine rettigheter i Norge, eller muligheten til å organisere seg. Og arbeidsgivere spekulerer grovt i det, det kan jeg love deg. Og når vilkårene blir dårligere, så synker også interessen for å gjøre en god jobb. Helt menneskelig det. Men tipse ville jeg ikke sluttet med. Hvis man faktisk treffer på noen som gjør en god jobb og bidrar til en god opplevelse utover at det er god mat (f. eks. ektsra god service) syntes jeg det er på sin plass å tipse. Det er jo hvertfall en av få måter man kan vise at man setter pris på servitøren. Og så kan man stemme på partier som ønsker å utfordre globalisthegemoniet på stortinget. Det gjør jeg hvertfall selv. Anonymkode: d246e...d2e Jeg er helt enig i at Schengen er årsaken til at ufaglærte tar over restaurantbransjen. Men i bygningsbransjen har man laget regler for å unngå de største skadevirkningene fordi det ville ført til mangler på husene. Riktignok fortsetter aktørene å sno seg, men blir de tatt blir det bråk. Det er dette jeg mener må skje i hotell & restaurant bransjen også. Tips fører til at lønningene blir holdt lave. Først ødela arbeidsgiverne prosentlønnordningen - det vil si at servitørene fikk en andel av omsetningen i lønn. Dette var jo et direkte incentiv til å utføre god service, men arbeidsgiverne ville ikke dele overskuddet med servitørene så da finnes dette nesten ikke lenger. Ja, jeg tipser fortsatt når jeg blir møtt med EKSEPSJONELT GOD SERVICE. Dvs. jeg tipser ikke lenger for det er så sjelden at man opplever noe ekstra ordinært.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #24 Skrevet 6. januar 2019 1 time siden, Sinsiew skrev: Det er ikke et hendig uhellnår det skjer gang på gang på gang. Da er det latskap. Nei. Skjer det flere ganger er det dårlige rutiner, dårlig lederskap og dårlig styring. Anonymkode: 43d34...a7d 2
Sinsiew Skrevet 6. januar 2019 #25 Skrevet 6. januar 2019 1 time siden, Nova sofie skrev: Det har egentlig aldri skjedd samme person eller veldig mange ganger. Men når det har skjedd oppleves dette veldig urimelig for den som rammes av det. Jeg tenker at det også er en konsekvens av store utskiftninger med mange uerfarende og unge ansatte, samt et for høyt arbeidspress med for få personer på jobb til at feil aldri burde skje. Dette har aldri skjedd meg, jeg er bare tillitsvalgt. Men jeg opplever at alle de ansatte er veldig hardtarbeidende og gjør sitt beste altså. Når det bare skjer i ny og ne, er det selvfølgelig ikke greit at det blir konsekvenser. For uhell skjer. Jeg liker ikke økonomisk straff av ansatte som prinsipp, men om det skjer mye uhell, forstår jeg at sjefen reagerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå