Gå til innhold

Arbeidsgiver krever at arbeidstakere dekker utgifter på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Arbeidsgiveren på arbeidsplassen min krever at de ansatte skal bære den økonomiske risikoen for at vin, mat, alkohol mv. ikke kommer med på regningen til gjestene. Når det er mye å gjøre kan det skje at en vinflaske ikke kommer med på regningen. Da krever arbeidsgiver at dette trekkes fra lønnen til de ansatte. Vinene kan være kjempe dyre og mange ansatte føler at de har lyst til å slutte som følge av dette.

Har han rett til å kreve dette? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Nova sofie skrev:

Hei

Arbeidsgiveren på arbeidsplassen min krever at de ansatte skal bære den økonomiske risikoen for at vin, mat, alkohol mv. ikke kommer med på regningen til gjestene. Når det er mye å gjøre kan det skje at en vinflaske ikke kommer med på regningen. Da krever arbeidsgiver at dette trekkes fra lønnen til de ansatte. Vinene kan være kjempe dyre og mange ansatte føler at de har lyst til å slutte som følge av dette.

Har han rett til å kreve dette? 

Er det for mye å kreve av de ansatte at varer blir slått inn i systemet da? At en bommert kan skje, selvsagt, men at dette er så stort problem for de ansatte, at de vurderer å slutte? Da må de bare følge mer med i svingene, å ikke la vær å slå inn varer. 

Forøvrig er jeg usikker på spørsmålet ditt, men jeg vet at de trekker svinn fra slurv fra Ansatte på vår arbeidsplass også (jeg jobber ikke med akkurat det, men i samme bedrift). 

Anonymkode: 0a0e7...832

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente forresten ikke det her frekt altså, ser nå etter at jeg posta, at det kan se litt krast ut :)

Anonymkode: 0a0e7...832

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig, men jeg lurer på det rettslige aspektet. Jeg kan bare finne at ansatte kan stilles ansvarlig dersom mangler ved arbeider grunner i uaktsomhet eller forsettlige handlinger, men ikke hendelige uhell og at utgangspunktet er at arbeidstakere ikke stilles ansvarlig. Jeg vet ikke hva dette kategoriseres som.

Mange ansatte føler at arbeidspresset er enormt, det settes opp for få ansatte på jobb med flere hundre gjester om dagen. Det kan da skje at de under et høyt tempo kan gjøre feil, særlig om de er nyansatte. Det kan også være andre ting, som at det er full kø i baren, en gjest setter inn kortet men drar det ut for tidlig og forsvinner i mengden før man får haket tak i dem. De ansatte har da gått direkte til sjefen å fortalt at de f.eks glemte å sette opp en flaske vin på noen gjester eller fortalt om andre omstendigheter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke veldig urimelig ut synes jeg. Jeg har jobbet et sted hvor man måtte betale selv hvis noen stakk av fra regningen, men det blir jo noe litt annet.

Anonymkode: 668ae...216

AnonymBruker
Skrevet

Denne praksisen er ikke helt grei:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k7Xyv/servitoerer-maa-betale-naar-gjester-stikker-fra-regningen

Og selv om det er en viss adgang til å trekke ansatte for feil som skyldes grov uaktsomhet i AML, så skal ikke såkalte hendelige uhell være noe arbeidstaker må dekke, og LO er tydelig i mot praksisen. Å forutsette at man aldri skal gjøre feil på jobb er faktisk helt urealistisk, og jeg ville selv heller gått arbeidsløs enn å være servitør av den enkle grunn er at man kan gå på store økonomiske tap om f. eks. en gruppe med mennesker stikker av fra regningen og man selv må betale for dette. 

Anonymkode: d246e...d2e

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne praksisen er ikke helt grei:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k7Xyv/servitoerer-maa-betale-naar-gjester-stikker-fra-regningen

Og selv om det er en viss adgang til å trekke ansatte for feil som skyldes grov uaktsomhet i AML, så skal ikke såkalte hendelige uhell være noe arbeidstaker må dekke, og LO er tydelig i mot praksisen. Å forutsette at man aldri skal gjøre feil på jobb er faktisk helt urealistisk, og jeg ville selv heller gått arbeidsløs enn å være servitør av den enkle grunn er at man kan gå på store økonomiske tap om f. eks. en gruppe med mennesker stikker av fra regningen og man selv må betale for dette. 

Tusen takk!! Burde ansatte altså sjekke kontraktene sine? Dersom dette ikke følger av kontrakten, hva burde være neste steg? Kanskje få alle organisert og kontakte handel og kontor for videre veiledning? Mange har sluttet på grunn av ledelsen. Dette har ført til mange nyansatte og store utskriftninger. Jeg vil helst unngå at flere slutter og forsøke å løse denne konflikten, slik at vi får mer stabilitet på arbeidsplassen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Nova sofie skrev:

Tusen takk!! Burde ansatte altså sjekke kontraktene sine? Dersom dette ikke følger av kontrakten, hva burde være neste steg? Kanskje få alle organisert og kontakte handel og kontor for videre veiledning? Mange har sluttet på grunn av ledelsen. Dette har ført til mange nyansatte og store utskriftninger. Jeg vil helst unngå at flere slutter og forsøke å løse denne konflikten, slik at vi får mer stabilitet på arbeidsplassen. 

Ja, jeg ville sjekket kontrakten. Så vidt jeg kan se er det f. eks. ikke anledning til å avtale trekk i lønn for feil i servering på generelt grunnlag:

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/trekk-i-lonn-nar-kundene-ikke-betaler/

"Arbeidsgivers trekkadgang vanskeliggjøres ytterligere ved at unntaket i bokstav e oppstiller tre alternative tilleggsvilkår: 1) Arbeidstakeren må skriftlig erkjenne erstatningsansvar, eller 2) erstatningsansvar må være fastslått ved dom, eller 3) arbeidstakeren må rettsstridig ha fratrådt sin stilling."

"Alt i alt skal det ganske mye til for at arbeidsgiver lovlig kan trekke servitørene i lønn. Hvert tilfelle må vurderes konkret og det er ikke adgang til å inngå avtale med den ansatte om  lønnstrekk i de nevnte situasjoner på forhånd."

Se spesielt siste setning. 

Jeg tviler nok også på om en feil i oppgjør eller at en kunde stikker av er nok til at arbeidsgiver kan hevde at man har opptrådt forsettlig eller grovt uaktsom. Ta det med en klype salt siden jeg ikke jobber i bransjen, men grovt uaktsom vil slik jeg ser det være å f. eks. sovne på jobb slik at man ikke merker at kunden bare går. "Hendelige uhell" kan neppe karakteriseres som grovt uaktsom ettersom de aller fleste gjør en eller flere feil før eller siden. 

Så vi har følgende måte å gå videre med dette på. 

- At det ikke er anledning til å avtale trekk på generelt grunnlag, arbeidsgiver må ha en underskrift på at man godkjenner ansvar i hvert enkelt tilfelle. Det kan man nekte. Blir neppe særlig populært å nekte, men det er bedre å sikre seg økonomisk enn å gå på en økonomisk stor smell. 

- Uaktsomhetskravet - I rettslig sammenheng skal det som skrevet en del til før man kan hevde at noen har vært grov uaktsom. 

Men jeg vil jo uansett anbefale at du tar en samtale med en arbeidsrettsadvokat for å backe opp akkurat din sak og dine forhold på arbeidsplassen. 

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg ville sjekket kontrakten. Så vidt jeg kan se er det f. eks. ikke anledning til å avtale trekk i lønn for feil i servering på generelt grunnlag:

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/trekk-i-lonn-nar-kundene-ikke-betaler/

"Arbeidsgivers trekkadgang vanskeliggjøres ytterligere ved at unntaket i bokstav e oppstiller tre alternative tilleggsvilkår: 1) Arbeidstakeren må skriftlig erkjenne erstatningsansvar, eller 2) erstatningsansvar må være fastslått ved dom, eller 3) arbeidstakeren må rettsstridig ha fratrådt sin stilling."

"Alt i alt skal det ganske mye til for at arbeidsgiver lovlig kan trekke servitørene i lønn. Hvert tilfelle må vurderes konkret og det er ikke adgang til å inngå avtale med den ansatte om  lønnstrekk i de nevnte situasjoner på forhånd."

Se spesielt siste setning. 

Jeg tviler nok også på om en feil i oppgjør eller at en kunde stikker av er nok til at arbeidsgiver kan hevde at man har opptrådt forsettlig eller grovt uaktsom. Ta det med en klype salt siden jeg ikke jobber i bransjen, men grovt uaktsom vil slik jeg ser det være å f. eks. sovne på jobb slik at man ikke merker at kunden bare går. "Hendelige uhell" kan neppe karakteriseres som grovt uaktsom ettersom de aller fleste gjør en eller flere feil før eller siden. 

Så vi har følgende måte å gå videre med dette på. 

- At det ikke er anledning til å avtale trekk på generelt grunnlag, arbeidsgiver må ha en underskrift på at man godkjenner ansvar i hvert enkelt tilfelle. Det kan man nekte. Blir neppe særlig populært å nekte, men det er bedre å sikre seg økonomisk enn å gå på en økonomisk stor smell. 

- Uaktsomhetskravet - I rettslig sammenheng skal det som skrevet en del til før man kan hevde at noen har vært grov uaktsom. 

Men jeg vil jo uansett anbefale at du tar en samtale med en arbeidsrettsadvokat for å backe opp akkurat din sak og dine forhold på arbeidsplassen. 

Tusen takk, dette er gull! 

Skrevet

For mange år siden jobbet jeg på en kafe. Sjefen sa på et møte at dersom det var minus i kassa ved stengetid måtte vi som var på jobb dele på tapet. Da sa vi at det også måtte gjelde andre veien, om det var pluss i kassa. 

Vi hørte ikke noe mer om den saken. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Aldri finne dere i slikt tull! 

Viktig å organisere seg i fagforening. Og stem venstre siden, siden de blå og blå blå ønsker å svekke fagforeningene. 

Anonymkode: f6ddb...319

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov å trekke ansatte i lønn med mindre tapet skyldes grov uaktsomhet. Ergo kan ikke arbeidsgiver kreve at dere betaler dette. 

Men dette er kanskje lettere sagt enn gjort, da jeg selv har jobbet et sted hvor de satte inn telleapparat på tappekrana og hver øl som ikke var slått inn på kassa måtte slås inn etter stengetid og ble trukket fra de ansattes tips. Å trekke fra tipsen blir jo en gråsone da det ikke trekkes direkte fra lønna, og de fleste som jobbet der hadde enten tilkallingsvikar-kontrakter eller ingen kontrakt i det hele tatt og et hvert kritisk spørsmål førte til at vedkommende ikke ble satt opp på arbeidslista igjen... Det er mye møkk i den bransjen der. 

Anonymkode: 65885...159

• Liker 1
Skrevet

Det jeg lurer på er hvordan sjefen vet hva som er ikke er blitt oppført på regningen nettopp fordi det ikke er oppført på regningen? 

Jeg hadde ikke funnet meg i dette. Om det ikke endrer seg er det kanskje på tide at også du ser deg om etter ny jobb.

Skrevet (endret)
2 timer siden, Nappetass1 skrev:

Det jeg lurer på er hvordan sjefen vet hva som er ikke er blitt oppført på regningen nettopp fordi det ikke er oppført på regningen? 

Jeg hadde ikke funnet meg i dette. Om det ikke endrer seg er det kanskje på tide at også du ser deg om etter ny jobb.

De ansatte er redelige å tar kontakt med sjefen med en gang de forstår at de har gjort en feil. Da kan de forsøke å løse det. Er det ikke mulig, har sjefen stilt dem ansvarlig. Men nå som så mange har sluttet, ska jeg innkalle til et møte for å diskutere dette og ande tiltak for å forhindre store utskiftninger. Dersom han ikke rikker når jeg legger frem det rettslige grunnlaget dere har hjulpet meg med å finne frem, får vi vurdere å ta kontakt med handel og kontor.

Jeg kunne godt også ha sluttet. Men det er et fantastisk arbeidsmiljø med mange mennesker jeg bryr meg om. Dersom vi få som er igjen med mye erfaring forsvinner, vil vi bare overgi en belastning til de andre ansatte. Det er studenter som har et stort behov for pengene og jobber beinhardt ved siden av studiet for å få hverdagen til å gå rundt. Jeg vil heller prøve å få til en positiv endring.

Endret av Nova sofie
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver bærer risikoen for feil ansatte gjør i arbeid for virksomheten. Dette prinsippet gjelder enten du er servitør eller lege. En lege som gjør som feil må ikke dekke erstatningen av egen lomme. Det gjør arbeidsgiver, som har ordnet forsikring.

Feil som er gjort med vilje er en annen sak. Det er en politisak enten man er servitør eller lege.

Anonymkode: 43d34...a7d

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Kan dere ikke være så snille å organisere dere i en fagforening slik at denne bransjen kan bli løftet ut av cowboyverden og inn i den seriøse?

Det vanligste er at denne typen svinn slås på egen regning med KOSTPRIS - ikke salgspris - av varen og så dekkes det av tips eller kontant av den ansatte.

Når det gjelder feil i kassen fordrer dette at den enkelte har egen kasse - kollektiv avstraffelse av samtlige når en ikke har mulighet til full kontroll av kassen er en uting.

I Hotell & Restaurantarbeiderforbundets tariffavtale er det påkrevd med skriftlige rutiner for stikk, kassaoppgjør og annen skade. Så det første jeg ville gjort var å kreve et reglement. 

Skrevet
På 5.1.2019 den 4.53, Nova sofie skrev:

Jeg er enig, men jeg lurer på det rettslige aspektet. Jeg kan bare finne at ansatte kan stilles ansvarlig dersom mangler ved arbeider grunner i uaktsomhet eller forsettlige handlinger, men ikke hendelige uhell og at utgangspunktet er at arbeidstakere ikke stilles ansvarlig. Jeg vet ikke hva dette kategoriseres som.

Mange ansatte føler at arbeidspresset er enormt, det settes opp for få ansatte på jobb med flere hundre gjester om dagen. Det kan da skje at de under et høyt tempo kan gjøre feil, særlig om de er nyansatte. Det kan også være andre ting, som at det er full kø i baren, en gjest setter inn kortet men drar det ut for tidlig og forsvinner i mengden før man får haket tak i dem. De ansatte har da gått direkte til sjefen å fortalt at de f.eks glemte å sette opp en flaske vin på noen gjester eller fortalt om andre omstendigheter.

Det er ikke et hendig uhellnår det skjer gang på gang på gang. Da er det latskap. 

Skrevet
4 minutter siden, Sinsiew skrev:

Det er ikke et hendig uhellnår det skjer gang på gang på gang. Da er det latskap. 

Det har egentlig aldri skjedd samme person eller veldig mange ganger. Men når det har skjedd oppleves dette veldig urimelig for den som rammes av det. Jeg tenker at det også er en konsekvens av store utskiftninger med mange uerfarende og unge ansatte, samt et for høyt arbeidspress med for få personer på jobb til at feil aldri burde skje. Dette har aldri skjedd meg, jeg er bare tillitsvalgt. Men jeg opplever at alle de ansatte er veldig hardtarbeidende og gjør sitt beste altså. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Sinsiew skrev:

Å gjøre en feil iblant vil telle som hendelig uhell i en rettslig behandling. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Blondie65 skrev:

Kan dere ikke være så snille å organisere dere i en fagforening slik at denne bransjen kan bli løftet ut av cowboyverden og inn i den seriøse?

Det vanligste er at denne typen svinn slås på egen regning med KOSTPRIS - ikke salgspris - av varen og så dekkes det av tips eller kontant av den ansatte.

Når det gjelder feil i kassen fordrer dette at den enkelte har egen kasse - kollektiv avstraffelse av samtlige når en ikke har mulighet til full kontroll av kassen er en uting.

I Hotell & Restaurantarbeiderforbundets tariffavtale er det påkrevd med skriftlige rutiner for stikk, kassaoppgjør og annen skade. Så det første jeg ville gjort var å kreve et reglement. 

Skjer neppe at denne bransjen blir mer organisert, døra til Øst-Europa står på vidt gap. I likhet med andre bransjer som bygg- og anlegg og hotellbransjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...