Gå til innhold

Hvordan lære katten å gå på do ute?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten har hatt kattedo inne siden dag 1, men nå har jeg lyst å få den fjernet. Den er mer enn gammel nok til å gå ut å drite. Vi har en eldre katt som går ut på do uten problem, men det virker som om den minste har vanskeligere for å forstå greia. 

Den minste er nå 8 mnd og vi har katteluke slik at de begge går ut og inn som de vil. 

Har nå satt kassen like utenfor kattedøra på utsiden av huset og katten vet godt at den er der, men gidder liksom ikke bruke den. Står bare å ser på den før hun snur og går inn igjen eller finner på noe annet. 

Hvordan har dere lært kattene deres å gå ut på do? Tips? 

Anonymkode: 0d595...e2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg satte doen ved døra først og så rett utenfor døra. Så gikk resten av seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Duff skrev:

Jeg satte doen ved døra først og så rett utenfor døra. Så gikk resten av seg selv. 

Er nettop det jeg og prøver på. Men hun bare vil ikke:p 

Skrevet

Det tar litt tid (vinter og ikke favorittværet til pys) men den eldste vil nok vise den lille at det er helt topp å gå på do ute. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det når det er varmere i været. 

Anonymkode: f37e6...23b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satte doen ved døra inne, og hver gang den gikk oppi, løftet jeg katten ut.

Anonymkode: ea8ca...6ac

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det når det er varmere i været. 

Joda, hadde hun ikke gått ut pga været så. Men hun gjør jo det. Er ute lenge, men bare nekter å bruke doen. Så tror ikke det er været som er problemet egentlig;)

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katten har hatt kattedo inne siden dag 1, men nå har jeg lyst å få den fjernet. Den er mer enn gammel nok til å gå ut å drite. Vi har en eldre katt som går ut på do uten problem, men det virker som om den minste har vanskeligere for å forstå greia. 

Den minste er nå 8 mnd og vi har katteluke slik at de begge går ut og inn som de vil. 

Har nå satt kassen like utenfor kattedøra på utsiden av huset og katten vet godt at den er der, men gidder liksom ikke bruke den. Står bare å ser på den før hun snur og går inn igjen eller finner på noe annet. 

Hvordan har dere lært kattene deres å gå ut på do? Tips? 

Katten er 8 mnd, den er usikker og vil gjerne ikke legge igjen duftspor ute. Gi katten tid, til våren går det sannsynligvis av seg selv, hvis du lar katten ta det i sitt eget tempo. 

• Liker 3
Skrevet

Gjorde akkurat som duff sa, satt kattedoen på foran ytterdøren par uker, så satt jeg den rett ved døren utenfor et par uker etter hvert tok jeg vekk kattesanden, så tok jeg vekk katte doen og etter det har han kun gått ute så det er bare å bruke tid og ha tålmodighet :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pan skrev:

Gjorde akkurat som duff sa, satt kattedoen på foran ytterdøren par uker, så satt jeg den rett ved døren utenfor et par uker etter hvert tok jeg vekk kattesanden, så tok jeg vekk katte doen og etter det har han kun gått ute så det er bare å bruke tid og ha tålmodighet :) 

Hvorfor ta vekk kattesanden? Dere skulle ha hatt et do ute for å hindre at katten driter ned hos naboen

Anonymkode: 2140f...b55

• Liker 6
Skrevet

Ville ventet til våren. Hvis katten er komfortabel med å være ute i lengre perioder vil den selv begynne å gå på do ute. 

For doen sin del så flytter vi doen nærmere og nærmere døra, før den til slutt flytter ut. Veldig greit å gjøre det når det er så varmt i været at døra kan stå åpen og doen kan stå på verandaen en stund :)

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ta vekk kattesanden? Dere skulle ha hatt et do ute for å hindre at katten driter ned hos naboen

Anonymkode: 2140f...b55

Hva er vits med katten går ut på do hvis man skal fortsette kjøp av kattesand? Det er dårlig økonomisk sans spør du meg.

AnonymBruker
Skrevet

Kast katten ut når den går i kassen

Anonymkode: 68bb8...940

Skrevet

Vær heller glad for at katten vil bruke kattedoen. Så slipper dere kattemøkk på uønskede steder. Og hvis kattesand er for dyrt, så er katten neppe chippet, vaksinert eller kasterert heller. 

En god gammeldags slask av en katteeier tenker jeg...

• Liker 13
Skrevet

Jeg lurer på hva den yngste katten på 8 mnd gjør ute på egenhånd jeg da. Katter skal ikke gå ute på egenhånd før de er 1 år. Det er flere grunner til det, men den mest viktigste stedsansen er ikke ferdig utviklet før den er ett år. En katt som blir skremt evt, eller som går lengere bort fra hjemmet og er yngre enn et år, blir lettere borte enn en voksen katt. Dette fordi stedsansen ikke er ferdig utviklet. Det forsvinner også oftere kattunger enn katter fra hjemmet sitt, og de blir også oftere utsatt for feks påkjøring da de heller ikke har lært seg å bedømme farer. Det gjør heller ikke voksne katter til tider, men de har mer erfaring med det å bedømme ting ut i fra fare enn det en kattunge har. Katten regnes først som fullvoksen når den er 1 år. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, tussi84 skrev:

Jeg lurer på hva den yngste katten på 8 mnd gjør ute på egenhånd jeg da. Katter skal ikke gå ute på egenhånd før de er 1 år. Det er flere grunner til det, men den mest viktigste stedsansen er ikke ferdig utviklet før den er ett år. En katt som blir skremt evt, eller som går lengere bort fra hjemmet og er yngre enn et år, blir lettere borte enn en voksen katt. Dette fordi stedsansen ikke er ferdig utviklet. Det forsvinner også oftere kattunger enn katter fra hjemmet sitt, og de blir også oftere utsatt for feks påkjøring da de heller ikke har lært seg å bedømme farer. Det gjør heller ikke voksne katter til tider, men de har mer erfaring med det å bedømme ting ut i fra fare enn det en kattunge har. Katten regnes først som fullvoksen når den er 1 år. 

Selv om jeg er fullstendig enig i hva du sier så må jeg legge til en ting.

mange tenker at stedssansen er fult utviklet ved en viss alder, dette stemmer ikke helt. Stedssansen trenger trening, det er ikke sånn at de plutselig har full kontroll på alt rundt seg, dette må katten lære, å på denne måten trene opp stedssansen. Så hvis man ønsker å hjelpe denne fremgangen kan man gå med katten i bånd for at den skal bli kjent rundt der man bor. 

• Liker 3
Skrevet
På 6.1.2019 den 22.18, Kontormus skrev:

Vær heller glad for at katten vil bruke kattedoen. Så slipper dere kattemøkk på uønskede steder. Og hvis kattesand er for dyrt, så er katten neppe chippet, vaksinert eller kasterert heller. 

En god gammeldags slask av en katteeier tenker jeg...

Det var da voldsomt😂 

Skrevet

Problemet er forresten løst. Katten går ut å driter nå👍🏻 

Funket å ta kassen ut. Nå brukes ikke kassen så mye heller, men den står der en stund til. Bare sånn i tilfelle den skulle finne ut å drite inne fordi kassen ikke står der;)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er forresten løst. Katten går ut å driter nå👍🏻 

Funket å ta kassen ut. Nå brukes ikke kassen så mye heller, men den står der en stund til. Bare sånn i tilfelle den skulle finne ut å drite inne fordi kassen ikke står der;)

Så da driter katten hos naboen, og du er fornøyd?

Problem solved liksom....

Anonymkode: cb610...a73

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så da driter katten hos naboen, og du er fornøyd?

Problem solved liksom....

Anonymkode: cb610...a73

Det er en grunn til at mange blir så forbanna lei katter som driter og pisser ned bedene deres (og over alt ellers) at de tar saken i egne hender og gjør noe med katten når man ser hvor latterlig uansvarlig katteeiere som TS er. Så lenge katten driter ned noen andre sin eiendom går det liksom helt bra.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...