Gå til innhold

Trenger tips og hjelp til å gå ned i vekt. Jeg veier 132 kg og er 177 cm høy

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mann 31 år som er 177 cm høy og veier 132 kg som har bestemt seg får å bruke 2019 til å gå ned i vekt. Jeg har de siste årene vært arbeidsledig og stort sett spist godteri, drukket brus og spist mye take away mat, pizza, burgere, kebab og så videre. Har også drukket fra en til to 1,5 liter coca cola pr dag i lengre tid, samtidig som jeg har vert lite aktiv. Tiden har som vanlig gått med til å sitte i sofaen og se på TV og ellers foran pc'en, går ellers kun rett ut til bilen å kjører 800 meter til butikken eller til nermeste pizzaresturant og annen hurtigmat. 

Men nå har jeg tenkt å starte et nytt og bedre liv, jeg vet det kommer til å bli svintøft men jeg må bare klare det, har ikke noe liv pr dags dato slik kroppen min nå er. 

Jeg er ikke flink på kjøkkenet bortsett fra å steke Grandiosa og steke vanlig usunn mat, pølser, burgere osv. Så hvis noen har noen sunne matretter som ikke er altfor vanskelig å lage så hadde det vert supert.

Har også tenkt å starte og trene men kan ikke noe om forskjellene på alle treningstudioene som finnes og hvilken som passer best for meg. For meg er det bare vektnedgang i første omgang, ikke muskelmasse trening osv. Så lurer jeg også på om jeg bør ha en personlig trener eller bare trene selv på et treningsstudio.

Evnt om jeg heller skal starte trening for meg selv utenfor treningsstudio, da med å gå turer rund om her jeg bor, sykkelturer, har også en liten park ikke så langt fra her jeg bor. Har også skogen/marka en liten kjøretur unna hvis det kan være et bra område å gå i mener jeg i motsetning til hard asfalt? 

Er det noen som har anbefaling av hvilken vekt jeg bør ligge på ved mål? Er normalbygt mann, ikke kraftig eller spinkel, 177 cm bør vel ligge på 70 eller noe? Og hvor lang tid bør jeg forvente på å nå målet på rundt 70 kg? Mitt første mål er å komme på 2 siffer tall, altså 99 og så ta det videre derfra, for slik jeg har det nå er forferdelig, alt er et slit, bare det å ligge i ro begynner å gjøre vondt. 

Beklager litt rotete skrevet, men håper på noen svar og er det noe som ikke kom godt nok frem så er det bare å spørre, jeg er takknemlig for alle tips og alle spørsmål, svarer på alt som omhandler meg og min kropp og vaner. 

Ha en god helg alle sammen

Anonymkode: 35649...954

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp inn ting som brun ris, fullkorns-pasta, bønner, tomater på boks og fryste/hermetiserte grønnsaker/wok-miks. Prøv å spise fisk og kylling innblandet med ris og grønnsaker f.eks. Kan lage mange varianter. Se litt på nettsider med matoppskrifter for inspirasjon, men med en del basic matvarer som er lett å koke/steke så skal du ikke ha mye kokkeferdigheter for å lage en god pasta eller wok-rett. Avogtil er det bare å slenge ting litt sammen. Personlig er jeg glad i scampi med wok-miks. Man kan kjøpe ferdigsaus men vil du være enda sunnere er det bare å bruke litt lime og soya elns, egentlig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Meld degpå Grete Roede, de har eget kurs for menn hvia du ønsker det, og kurs somm også er med trening. Da får du med oppskirftsbok medgreie oppskifter og de regner ut hvor mye du skal spise for deg. 

Anonymkode: 7f419...916

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hør med fastlegen om du kan få henvisning til ernæringsfysiolog og eventuelt henvisning til trening, hvis du ønsker det. Mulig også andre tilbud finnes. Jeg ville uansett besøkt fastlegen og fått tatt jevnlige blodprøver og i tillegg fått råd fra legen om hvor raskt du kan gå ned i vekt. Det er IKKE bra for kroppen å gå ned i vekt for raskt.

Anonymkode: 53737...c80

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kostholdsplanleggeren er et verktøy utviklet av Helsedirektoratet og Mattilsynet. Verktøyet er gratis å bruke, og det kan hjelpe deg å finne næringsverdien i ulike matvarer, sammenligne matvarer, eller lage egne ukesmenyer. Verktøyet gir deg oversikt over ditt energiinntak, og om fordelingen av energikilder er gunstig eller bør justeres. På siden velger du en profil som er tilpasset deg, ut i fra kjønn, aktivitetsnivå og alder. Du kan også finne forslag til ferdige ukemenyer.

https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/overvekt-og-fedme/?page=5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet du ikke selv ut fra det du skriver her hva du gjør feil? Spis mindre, finn ut hva slags mat du vil lage. Bruk feks Trines matblogg, matprat.no eller andre sider for å finne oppskrifter. Begynn å gå på butikken, få deg jobb eller ta noe utdanning slik at du får jobb, gå på tur, slutt å drikke cola.

Du vet det jo selv, du må bare bestemme deg for å begynne og at du ønsker å lykkes.

Anonymkode: f9a59...622

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også skogen/marka en liten kjøretur unna hvis det kan være et bra område å gå i mener jeg i motsetning til hard asfalt? 

:jepp: Det er mye bedre for kroppen å gå i marka enn å gå på hard asfalt. Mange får belastningsskader i knær, hofter m.m. av å gå for mye på hard asfalt.

Gå gjerne i oppoverbakker, og gå deg god og  varm og svett. Etterhvert kan du prøve deg på intervalltrening (enten ved å gå eller sykle ute eller på tredemølle eller spinningsykkel på treningssenter). Hvis du velger treningssenter, få avtalt en time med en instruktør og du forteller instruktøren om hva ditt mål er, og instruktøren setter opp et treningsprogram til deg.

Intervalltrening er svært fettforbrennende. Det kan også være lurt å trene styrke.

Bestem deg for å kutte ut  cola. Drikk heller vann.

Lykke til! :hjerte: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert eller helsepersonell. Ville anbefalt å bli henvist til erfarne ernæringsfysiolog eller lignende, men jeg har vært i en situasjon hvor jeg var overvektig og har nå kommet ned i vekt. Riktig nok ikke like mye som deg, men fortsatt en del.

Her er noen råd jeg håper du kan ta med videre 💙

1. For å gå ned i vekt må man veeeeldig enkelt forklart forberenne mer enn man spiser/tar inn (det er mye mer til dette enn som så, men det kan jeg ikke nok om og varierer fra person til person). I første omgang bør du fokusere på å spise sunnere og bli vantt til det, samtidig som du prøver å spise mindre kalorier. Apper som myfitnesspal og Lifesum kan hjelpe deg med å se hvor mye du forbrenner og spiser. Du trenger ikke telle kalorier for alltid, anbefaler ikke å bruke de særlig lenge, men i første omgang kan det være greit så du lærer hvor mye som er i en porsjon og hvor mye du egentlig spiser.

2. Drikk mer vann! Dette er så gammelt og føler alle sier det, men det er veldig viktig. Når man har drukket nok vann så får man (ofte) mindre «cravings» enn det som er normalt. Samtidig inneholder det ingen kalorier, ettersom sukkerholdige drikker kan fort gi mange kalorier og føre til vektøking. I begynnelsen ville jeg forsøkt å trappe ned til 1 stor cola om dagen + minst 1 liter vann, og gradvis drukket mindre cola.

3. Spis mer fiber funnet i grønnsaker og grove kornprodukter. Det gir metthetsfølelse, men da må du passe på å ha nok vann, eller så kan du fort bli forstoppa...

4. Start smått med trening. Begynn med noen gåturer, reis deg opp fra stolen/sofa i ny og ne og tøy kroppen, og senere kan du begynne å finne en aktivitet som er fysisk og morsom? Tennis, boksing, dansing... masse rart man kan gjøre. Eller så kan du begynne på treningssenter og ta timer der/trene alene. Youtube har også mange treningsvideoer hvor du ikke trenger utstyr (jeg personlig bruker dette, anbefaler Fitnessblender, de har også treningsøkter for veldig overvektige). 

5. Når det gjelder enkle matretter, er det mange gode oppskrifter på nettet. Personlig er jeg glad i å steke kyllingkjøttdeig og det kan jeg bruke til mye rart. Alt fra brun ris som tilbehør med grønnsaker til å lage kyllingburger til å bruke i tacosalat. Magert og mye proteiner! Liker også å slenge en laksefilet i ovnen med litt godt krydder og koke noen grønnsaker eller woke de. 

Ellers så handlet det mye om å forandre livsstil. Du vil ned i vekt og bli sunnere, sant? Da må du legge arbeid i det. Jeg anbefaler forøvrig at du tar det litt av gangen. Alle gangene jeg starta rett på så dabbet interessen veldig fort, mens den forrige gangen tok jeg ting sakte og har nå gått ned i vekt med kontinuerlig trening og generelt sunn mat. 

Anonymkode: 0ae5f...3d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er såpass usunn at det burde være en enkel sak å snu den skuta der i en bedre retning 😄

Ville helt klart startet med maten. Det du spiser er mat som er ganske verdiløs næringsmessig, og som i tillegg stimulerer deg til å overspise. Ville startet med å lære å lage mat, og bygget opp kjøleskap, fryser og skap med sunne og gode produkter. Grove kornprodukter, frukt og grønt, rene fisk og kjøttprodukter, krydder, oljer osv. Ville heller tatt kurs i matlaging så du lærer å lage deg god og sunn mat, fremfor å å investere i personlig trener i første omgang. (Men man kan fint lære seg å lage mat selv også. Google knows!)

Anonymkode: 9ee2e...ca1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke flink på kjøkkenet bortsett fra å steke Grandiosa og steke vanlig usunn mat, pølser, burgere osv. Så hvis noen har noen sunne matretter som ikke er altfor vanskelig å lage så hadde det vert supert.

Mye av min meny da jeg trente og gikk ned mye i vekt, var havregrøt  til frokost + havregrøt 1 time før trening. Lettvindt: Du varmer opp melk i en skål i microbølgeovnen (eller i en kasserolle på komfyre), deretter strør du Lettkokte havregryn i melka og rører mens du strør i havregrynene. Deretter lar du det svelle litt (1/2 minutt) og det er klart til å spises. Perfekt å spise en middes porsjon av dette 1/2 time før trening. Til frokost kan du spise en stor porsjon. Veldig mettende og sunt.

Etter trening, om du vil ha noe lettvindt: 1 stor boks Stabburets makrell i tomat (mye protein :) )  sammen med noen brødskiver og  litt oppskjært agurk, hvis du liker det.

Les også her om hva kroppen trenger av forskjellige næringsmidler før og etter trening og om restitusjon (VIKTIG) https://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/undervisningsopplegg/media3158.media

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke hjelp til å gå ned i vekt, du trenger å spise mindre/bevege deg mer, og det er noe du gjør selv. Du trenger heller ingen tips, for du kan gjøre det på akkurat den måten du vil. Og "vil" er ganske sentralt her, for ut fra hva du skriver, høres du temmelig happy ut med å spise som du gjør, og bevege deg minst mulig.

Spørsmålene dine kunne du lett ha funnet svar på med litt googling. Normal vekt for en med din høyde, er 58-78 kilo. Hvilken som helst bevegelse du gjør (så lenge du ikke skader deg), er bedre enn hvilken som helst ideell trening som du ikke gjør. Du kan spise akkurat som du vil og gå ned i vekt, så lenge du har et kaloriunderskudd. Det er selvfølgelig lettest å holde seg til et kaloriunderskudd med et sunt kosthold, og et sunt kosthold er ikke kjedelig og smakløst, men det vil være annerleses enn du er vant til. Du kan regne med å kunne gå ned opptil 1% av din kroppsvekt per uke, i gjennomsnitt over tid, hvis du har et optimalt kaloriunderskudd.

Hvis du ikke allerede har en samling av "sunne oppskrifter" (du kan ikke leve i vårt moderne samfunn uten å bli eksponert for en hel masse av dem hver dag), kommer ikke "tips" fra fremmede til å hjelpe deg heller. De som lykkes med vektmestring (og med livet generelt), er gjerne ganske selvdrevne. De viker ikke tilbake fra vanskelige oppgaver, men de gjør ikke ting så vanskelige for seg selv som mulig heller. De er "gjørere", snarere enn "spørrere". Alt sitter i hodet. Jobb med hodet, så har ikke kroppen noe annet valg enn å følge etter.

Hvis du tenker at dette var da temmelig drøyt, annerledes og brutalt, så vil det kanskje være nyttig å vite at jeg selv har slitt med stor overvekt i mange år, mens jeg prøvde å følge "tradisjonelle" "tips og råd", men så har holdt en sunn vekt i flere år, etter at jeg begynte å ta tak selv, og endret ikke bare spise- og aktivitetsvaner, men hvordan jeg tenker om mat, bevegelse, kropp og psyke. 

Anonymkode: 1072e...6bb

AnonymBruker
Skrevet

Mine råd:

- dropp all drikke med sukker

- begrens take-away/junkfood til en dag i uka

- gå tur/beveg deg/ hopp rundt i 30 min hver dag. Skaff deg gjerne skritt-teller/aktivitetsarmbånd. 

Enkel, sunn mat å lage selv:

Omelett, stekt laks (bare sett den i stekeovnen), stekt kyllingfilet ev kjøp stekt kylling og ikke spis skinnet, wok. 

Vektnedgang:

Realistisk vektnedgang er 0.5-1 kg i uka, men noen ganger vil du gå opp, noen ganger stå stille og noen ganger gå ned når du tilsynelatende spiser og beveger deg akkurat likt.

Vær tålmodig og snill mot deg selv. 

Lykke til. 

Anonymkode: c564c...43d

• Liker 7
Skrevet

Du høres ut som et perfekt prosjekt for lavkarbo:) Sjekk ut Dr. Eric Berg sine videoer på youtube, helt utrolig mye kunnskap. 

• Liker 1
Skrevet

70 kg er veldig lite for en mann på din høyde. Min samboer er 169 og veier rundt 70 kg, han har noe muskler, men ikke fett på kroppen. 

Ikke tenk målvekt. Oppsøk hjelp og følg det du får beskjed om så skal det nok gå fint. 

I første omgang kutt alt usunt, tror du klarer mye bare ved å endre vanene dine. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du syns det er vanskelig å kutte ut colaen med en gang, så kan du jo gå over til cola zero eller annen brus uten tilsatt sukker. (De inneholder enten 0 eller minimalt med kalorier). Drikk masse vann, og etterhvert merker du at du ikke er like higen på brus. 

Begynn rolig med trening, gå til butikken i stedet for å kjøre bil for eksempel. 

Ta en utdanning, søk jobb, eller finn en sosial greie du kan være med på å treffe folk. Ingenting godt med å kun sitte inne, hjemme og alene 24 timer i døgnet. 

For meg er det viktig å finne et kosthold jeg kan leve med. Jeg spiser sunt hele uken, men har et 4-5 timers spiserom (sammenhengende) på lørdagskveldene hvor jeg kan spise det jeg har lyst på. De timene går ofte til en god middag, godteri og potetgull. Men det er kun lov de timene, du kan ikke dele de opp. Da er man mer motivert gjennom uken også, og har noe å glede seg til hver uke. Er ikke sikkert det passer for akkurat deg, men det fungerer for meg så du kan jo prøve det ut hvis du vil 😊

Jeg pleier å spise 4 faste måltider pr dag + snacks. Det er frokost, lunsj, middag, kveldsmat og et mellommåltid som gjerne består av en frukt. 

- eks frokost: havregrynsgrøt kokt i vann (du kan også bruke melk) med Sukrin og kanel, bær på toppen. Mager kesam med noen få mandler/nøtter og bær. Knekkebrød med smøreost og frukt. 

- eks lunsj: skyr, smoothie, gulrøtter

- eks middag: min favoritt er å steke kylling med masse gode grønnsaker, og 2 speltlomper som jeg bruker til å «wrappe inn». Gjerne en liten rømme dott på toppen. 

- eks kveldsmat: knekkebrød med smøreost. Yoplait yoghurt, mager cottage cheese og bær. 

En eller annen frukt til mellommåltid. Klementin, epler, pære, drue, alt etter hva du liker 😊

-S

Anonymkode: 26602...b60

AnonymBruker
Skrevet

Min tanke etter å ha vært i dine sko sånn ca for nesten ti år siden, er at ved å skrive dette innlegget trolig har et ønske og en motivasjon om å starte NÅ, og den motivasjonen må du holde på. Og jobbe med. 

Så start nå. Ikke i morgen, ikke mandag. Bare hopp i det. 

Last ned en gratis app som Lifesum eller Myfitnesspal, og logg maten du spiser og vær ærlig. Ta frem kjøkkenvekt og lær deg hva du kan endre på. Proteiner gir lengre metthetsfølelse. Så doble pålegg og halver brød. 

Spis på mindre tallerken og ikke spis for sent på kveld. Handle inn sunne mellommåltid når du kan. Skyr, eple, banan, cottage cheese - men ikke spis alt. Spist litt. 

Drikk kaldt vann flere ganger om dagen. Kroppen trenger masse hydrering når den skal gå ned, og en fransk studie viser at 8 glass kaldt vann fordelt utover dagen forbrenner 50 kcal ekstra kun pga at kroppen må varme opp væsken før den brukes. 

Ikke drikk kalorier. Sukkerfritt, vann, te eller kaffe uten melk og sukker. 

Kast usunt fra skapet. Eller gi det bort. 

Planlegg middagene dine, og bruk gjerne en app for å se kalorier. Supper er ofte mettende og lite kalorier, og rimelig å lage. Så spis suppe noen dager i uka. 

Reduser mengde saus. 

Om du skeier ut, ikke legg pptetgullpakken på bordet. Vei opp 40-50 gram, logg i appen og kos deg med det og bruk tid på kosen. 

Ikke fokuser på endelige målet. Sett deg små delmål og gi deg belønninger når de er oppnådd. Belønningen bør være kalorifrie. 

Kanskje en ny skinnjakke eller klokke ved 15 kilo ned? Eller en tur ved 20 kilo ned? 

Det er lettere å sikte på delmål 5-15 kilo med en premie i enden, fordi det gir skikkelig mestringsfølelse, og det er kjempeviktig for å fortsette. 

Det enkleste er å beholde kostholdet du er vant til, men gjøre det sunnere og mindre. Mindre rømme og saus på taco, kanskje bare én lefse og litt blandet tacosalat etterpå. Kjøp enkle stykker pizza på peppes i stedet for en hel. 

Halve jobben er å bestemme seg for å ville gjøre noe. 

Og mitt siste tips er å starte en hobby som gjør hendene opptatt, enten det er gaming, mekking, snekkerproskekt, håndarbeid. Kjenner du suget på kvelden, så finn noe å gjøre. Brett klær. Vask ovnen. Rydd en skuff på kjøkkenet. Ring en venn. Gå en tur. Betal regninger. Og legg deg en halvtime før du pleier og ta med et glass vann og en bok og les litt. Det er en halvtime uten vandring til kjøkkenet, og mer og bedre søvn er bra for vektnedgang.

Masse lykke til. 

Anonymkode: 60039...162

• Liker 5
Gjest supernova_87
Skrevet

Mitt beste tips er tid: fortsett over tid. 

Mange går all inn og når de går på en smell etter 3 mnd tar de en pause og så plutselig er det gått 1 år med pause. Slow and steady wins the race. 

Ikke tenk at du skal endre alt på en gang. Gjør små endringer litt og litt. F.eks kan du begynne med maten den første måneden. Kanskje noen turer. Deretter regelmessig fysisk aktivitet den neste måneden, uten at det er hardtrening. Det skal være utfordrende men også bærekraftig. Gåturer er gull. 

Hva med å få en fitbit som kan motivere til å gå mer og følge med på aktiviteten? 

AnonymBruker
Skrevet

Cola ZERO

Anonymkode: 1e205...688

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame

Perelandra, mod. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...