Gå til innhold

Flytting ut av kommunen. Beholde skole?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet er 8 år og bor fast hos meg. Både jeg og far bor i samme kommune.
Jeg vurderer nå å flytte til nabokommunen, men ønsker at barnet beholder skoleplassen sin. Det vil ta 10-15min å kjøre.
Noen sa til meg at barnet kunne risikere å miste skoleplassen sin, hvis jeg flytter.
Må jeg søke om å beholde skoleplassen, før vi evt. flytter? Har ikke funnet leilighet enda, men jeg leter.

Anonymkode: d7a72...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man må bytte skole dersom man flytter ut av kommunen. Dette er ikke noe du kan søke om, du vil få avslag. Alle barn skal gå på skole i hjemkommunen, dvs der du bor siden du har omsorgen. 

Anonymkode: 17de4...34d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må bytte skole dersom man flytter ut av kommunen. Dette er ikke noe du kan søke om, du vil få avslag. Alle barn skal gå på skole i hjemkommunen, dvs der du bor siden du har omsorgen. 

Anonymkode: 17de4...34d

Dette er helt riktig. Så hvis du vil at barnet skal fortsette på samme skole begrenser flytting seg til innenfor samme skolekrets. Selv om det kan være at hvis du flytter ut av skolekrets, men innenfor samme kommune, kan det være at barnet får beholde skoleplassen. Det kommer mer an på kapasitet på skolen.

Anonymkode: e5a8c...eaf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er 8 år og bor fast hos meg. Både jeg og far bor i samme kommune.
Jeg vurderer nå å flytte til nabokommunen, men ønsker at barnet beholder skoleplassen sin. Det vil ta 10-15min å kjøre.
Noen sa til meg at barnet kunne risikere å miste skoleplassen sin, hvis jeg flytter.
Må jeg søke om å beholde skoleplassen, før vi evt. flytter? Har ikke funnet leilighet enda, men jeg leter.

Om barnet skal fortsette på skolen så barnet ha adresse hos far , det koster enormt mye med skoleplass for et barn, og en kommune er ikke interessert i å dekke en plass for en barn i en annen kommune. En venn av meg fikk avslag på dette, far og mor bodde i hver sin kommune, ca 10 minutter med buss. Barnet ville flytte til den andre foreldren, men beholde skoleplass, det var ikke aktuelt og de fikk avslag. Kostnaden på dette for kommunen var over 100 000 i året og det er det ikke økonomi for. Så et barn har ikke krav på skoleplass utenfor kommunen, melder du flytting på deg og barn, vil barnet miste plassen automatisk og få ny plass på lokal skole på nytt sted

Anonymkode: 57b9f...42f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med at barnet får adresse hos far da? Vet om et søskenpar der mor og far bodde i forskjellige kommuner, det ene barnet hadde adresse hos far, det andre hos mor. Det ene gikk på videregående, det barnet som gikk på barneskolen hadde adr hos far og slapp å bytte skole da mor flyttet.  De hadde 50/50 omsorg.

Anonymkode: fe887...208

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da mister du plassen. Vi sliter med det samme. Ønsker oss et større hus men de husene vi har funnet er i nabokommunen. Selv om det er under 1 km fra der vi bor nå er det fortsatt over grensa 🤣 men vi kan flytte flere km andre vei fordi det er innad kommunen. Så vi må bare bli boende noen år til.

Anonymkode: add5c...a16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prøvde å Google dette før jeg la det ut her. Og da sto det flere steder at man kunne søke skolen på forhånd om å få beholde plassen. Mens en venninne av meg mente at barna til noen hun kjente, ble "kasta ut" fra sin skole når de flyttet uten å si fra først. Hva hvis det er fullt dit vi flytter? Ønsker å flytte nærmere byen, er vel flere skoler.

Kan ikke bytte adresse til far heller, fordi han flytter jo hvert år..🙄 Jeg er stabil sånn sett, men trenger to soverom nå, og det finnes ikke i denne kommunen i min prisklasse, så er jo egentlig veldig klar for flytting.. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 hours ago, AnonymBruker said:

Prøvde å Google dette før jeg la det ut her. Og da sto det flere steder at man kunne søke skolen på forhånd om å få beholde plassen. Mens en venninne av meg mente at barna til noen hun kjente, ble "kasta ut" fra sin skole når de flyttet uten å si fra først. Hva hvis det er fullt dit vi flytter? Ønsker å flytte nærmere byen, er vel flere skoler.

Kan ikke bytte adresse til far heller, fordi han flytter jo hvert år..🙄 Jeg er stabil sånn sett, men trenger to soverom nå, og det finnes ikke i denne kommunen i min prisklasse, så er jo egentlig veldig klar for flytting.. 

TS

Det er det nye kommunen som du flytter til som vil være den som må betale for barnet sitt skoleplass, og det mest praktiske er at du sender en søknad til den kommunen. Dersom den nye kommunen er villige til å betale for at barnet går i en annen kommune, så vil de da ta kontakt med den gamle kommunen for å sjekke om det er greit at barnet fortsetter å gå der. Dersom alle sier ja, får barnet fremdeles gå der. Det skjer av og til, men det mest vanlige er at den nye kommunen sier nei. 

I den nye kommunen har barnet ditt rett til å gå på "nærskolen" - noe som oftest er den nærmeste skolen. Om den skolen er full, vil barnet ditt ha rett til å gå den skolen som er nærmest etter det igjen. 

Anonymkode: 4aafe...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om barnet er 8 år så er det gjerne best at det uansett går på skolen nærmest hjemme? Ikke så praktisk for et barn å gå på en skole og ha vennene sine så langt hjemmefra. Det kan være tøft å bytte skole, men jeg ville tenkt at det likevel ville være den beste løsningen (med mindre det er spesielle utfordringer). Hadde barnet hatt ett år eller to igjen av skolen hadde det stilt seg annerledes. 

Anonymkode: c2e1d...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som har gjort dette innad i Oslo kommune og har fått beholde plassen sin. Det er opp til skolen har jeg inntrykk av. Noen skoler er kjempestrenge og sier nei hele tiden. Noen skoler er kjempegreie og sier ja hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, Sylveon said:

Jeg vet om flere som har gjort dette innad i Oslo kommune og har fått beholde plassen sin. Det er opp til skolen har jeg inntrykk av. Noen skoler er kjempestrenge og sier nei hele tiden. Noen skoler er kjempegreie og sier ja hele tiden. 

Det blir noe ganske så annet - TS flytter til en annen kommune, og ikke innad i samme kommune.

Anonymkode: 4aafe...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På vår skole ble det en endring for få år siden. Mye strengere. Selv om man bor i samme kommune som skolen blir man plassert på den skolen man sogner til, selvom man ønsker den andre skolen.  Vet om folk som begynte på den ene skolen, flyttet rett borti gata og ble tvangsflyttet til den andre skolen i kommunen her. 

Anonymkode: 53df4...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/flytter-til-ny-skolekrets-vil-beholde-skole/

Her står det at det er fritt skolevalg, så det kan søkes om før flytting?

7 minutter siden, Sylveon skrev:

Stor forskjell på skolekrets innen kommunen og en annen kommune. 

Anonymkode: 0f2ae...76a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/flytter-til-ny-skolekrets-vil-beholde-skole/

Her står det at det er fritt skolevalg, så det kan søkes om før flytting?

Et slikt kort svar på en setning ville jeg ikke tillagt mye vekt. De skriver uansett ikke at man får plass, kun at man kan søke;

"du kan søke skole i skoler utenfor skolekrets"

Som flere andre skriver er det ny kommune som må betale for skoleplass. Da vil de nok heller ha barnet i egen skole og bruke egne ressurser, enn å betale en annen kommune for jobben de fint kan gjøre selv.

Men det finnes mange eksempler på at barn går på skole i andre kommuner enn de bor i; foreldrene bor i ulike kommuner og barnet går på skole hos den forelder det er folkeregistrert; det er mye lenger vei til skolen i egen kommune enn i nabokommunen, og nedlegging, bygging, tunneller, broer eller båt endrer geografien - kommunene kan da inngå avtaler om at noen elever går i nabokommunen; ved tilfeller av mobbing ser man at det utsatte barnet kan bli flyttet til en annen skole, da er ofte en annen kommune det alternativet man har.

Så det er langt fra umulig, men det skal gode grunner til, og en kommune som er villig til å ta på seg mer jobb enn nødvendig, og en annen som er villig til å betale for det.

Endret av applestories
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, Sylveon skrev:

Som andre jo allerede har svart deg, så er ikke dette relevant for ts siden hun ikke flytter innad i en kommune, men fra en kommune til en annen. Vil imidlertid påpeke noe annet ved det du skrev (det jeg har uthevet).

Grunnen til at noen skoler i Oslo lar utflyttede elever beholde skoleplassen sin, mens andre Osloskoler sier nei til dette, skyldes ganske enkelt at det er store forskjeller i skolekapasiteten i de ulike bydelene/områdene i Oslo. Noen skoler er stappfulle, og har ikke engang plass til alle elevene som bor innenfor skolens skolekrets. Noen elever fra disse skolene må derfor henvises til naboskoler med ledig kapasitet- det sier seg dermed selv at elever som ikke engang lenger bor i skolekretsen, vil få nei til å beholde skoleplassen sin. Ved andre skoler i Oslo er situasjonen helt annerledes, og skolen kan ha god kapasitet til å ta i mot flere elever enn de har i skolekretsen sin. Da er det selvsagt ikke noe problem for skolen dersom også utflyttede elever ønsker å beholde skoleplassen.

Anonymkode: 57110...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg jobber i Osloskolen og her er Utdanningsetaten strenge på at man ikke får gå på skole i kommunen hvis man bor utenfor (gjelder for vanlige offentlige skoler, ikke privat eller spesialskoler). 

Jeg jobber selv på en skole rett ved grensen og det er mange familier som flytter rett utenfor på grunn av større boliger på andre siden av grensen og som ønsker å beholde plassen. Det har vi ikke lov til å akseptere, men vi vet om/mistenker at flere elever "bor" på folkeregistrert adresse hos et annet familiemedlem for å beholde plassen, selv om vi egentlig vet at de reiser ut av kommunen hver dag for å overnatte med foreldrene.

En slik praksis er ikke noe vi etterforsker eller legger oss i, en slags åpen hemmelighet om du vil. 

Anonymkode: 7961d...e1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...