AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #1 Skrevet 4. januar 2019 Jeg (mor) har nylig fått hovedomsorg for barnet. Far har barnet annenhver helg og en dag i uka. Far betaler 2000,- i bidrag hver mnd. Jeg er for tiden jobbsøker, og mottar overgangsstønad og sosialpenger. Barnet vårt går på skolen og går på fritidsaktiviteter. Jeg har hele veien betalt for dette. Nå vil barnet bytte fritidsaktivitet, og det vil koste mer. De 2000,- jeg får i bidrag, hjelper egentlig ikke på min økonomi. Siden jeg mottar sosialpenger utenom overgangsstønaden, har jeg ett fast beløp å forholde meg til hver måned, som regnes som "livsopphold". Livsoppholdet skal dekke mat, klær, mine regninger, fritidsaktiviter, transport ol. Dette bidraget fra far blir derfor ikke "ekstra" penger for oss. Hvorfor får vi da bidrag, hvis det ikke kan dekke barnets utgifter? Mulig dette er allmennkunnskap, men kan noen forklare meg dette? Dette bidraget vil jo ikke være til noe nytte, før jeg kommer meg ut i arbeid og ikke lenger trenger å motta sosialhjelp. Anonymkode: 88262...028
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #2 Skrevet 4. januar 2019 Bidrag er ikke en ytelse man får for å ha ekstra penger, men skal være med på å sørge for barnets eksistens. Anonymkode: b9fcf...3cb 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #3 Skrevet 4. januar 2019 Da får barnet enkelt og greit holde seg til den aktiviteten du har råd til. Anonymkode: 84d44...5c5 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #4 Skrevet 4. januar 2019 Sosialstønad skal være minimum, for at ikke folk skal si seg fornøyd med å sitte hjemme og få rikelig med gratis penger. Derfor. Vurdert å søke NAV om dekking av ny fritidsaktivitet? Det skal i utgangspunktet ikke gå ut over barna at man er blakk. Anonymkode: a01e3...b26 1
Jolene Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sosialstønad skal være minimum, for at ikke folk skal si seg fornøyd med å sitte hjemme og få rikelig med gratis penger. Derfor. Vurdert å søke NAV om dekking av ny fritidsaktivitet? Det skal i utgangspunktet ikke gå ut over barna at man er blakk. Anonymkode: a01e3...b26 Signerer denne.
Gjest O.G. Skrevet 5. januar 2019 #6 Skrevet 5. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sosialstønad skal være minimum, for at ikke folk skal si seg fornøyd med å sitte hjemme og få rikelig med gratis penger. Derfor. Vurdert å søke NAV om dekking av ny fritidsaktivitet? Det skal i utgangspunktet ikke gå ut over barna at man er blakk. Anonymkode: a01e3...b26 Rikelig?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #7 Skrevet 5. januar 2019 4 minutter siden, O.G. skrev: Rikelig? Ja. Om sosialstønaden hadde vært så stor at man kunne legge av penger, reise på flotte ferier, investere i dyre brunevarer eller forbruke luksusvarer, ville en del mennesker sagt seg veldig fornøyd med å gjøre ingenting og heve sosialstønad. Anonymkode: a01e3...b26 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #8 Skrevet 5. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg (mor) har nylig fått hovedomsorg for barnet. Far har barnet annenhver helg og en dag i uka. Far betaler 2000,- i bidrag hver mnd. Jeg er for tiden jobbsøker, og mottar overgangsstønad og sosialpenger. Barnet vårt går på skolen og går på fritidsaktiviteter. Jeg har hele veien betalt for dette. Nå vil barnet bytte fritidsaktivitet, og det vil koste mer. De 2000,- jeg får i bidrag, hjelper egentlig ikke på min økonomi. Siden jeg mottar sosialpenger utenom overgangsstønaden, har jeg ett fast beløp å forholde meg til hver måned, som regnes som "livsopphold". Livsoppholdet skal dekke mat, klær, mine regninger, fritidsaktiviter, transport ol. Dette bidraget fra far blir derfor ikke "ekstra" penger for oss. Hvorfor får vi da bidrag, hvis det ikke kan dekke barnets utgifter? Mulig dette er allmennkunnskap, men kan noen forklare meg dette? Dette bidraget vil jo ikke være til noe nytte, før jeg kommer meg ut i arbeid og ikke lenger trenger å motta sosialhjelp. Anonymkode: 88262...028 Jeg forsto egentlig ikke hva du mener er feil her? Altså, regner med at du får 2000 kr mindre i sosialstøtte fordi du får et bidrag på 2000 kr. Så det du sier er at hadde du ikke fått de 2000 fra far, så hadde du fått 2000 kr mer i sosialstøtte? Og dette synes du er feil? Sosialstøtte er jo ikke noe man skal belage seg på å leve av, og er siste utvei. Så uansett om det er bidrag eller andre inntekter så regnes jo sosialstøtten ut i fra hva du får inn. Det er jo ikke slik at man kan få i pose og sekk på den måten. Har man midler selv så skal vel ikke staten betale likevel. Anonymkode: d2b6a...65a 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #9 Skrevet 5. januar 2019 Jada jada, jeg ser poenget. Bare synes at at faren her hauset det opp så fælt når jeg fikk hovedomsorg, akkurat som at jeg nå skulle få hele 2000,- mer å rutte med i måneden, så "nå skal jeg kose meg"! Men så gjør jeg jo altså ikke det. Sure penger for han sikkert, men jeg må fortsatt kjøpe alt av klær og yttertøy selv, og stå for aktiviteter, sfo og evt andre ting. Pengene hans bidrar ikke til noe barnet trenger, for det fikset jeg jo uansett fra før.. Så jeg kan jo ikke kreve noe mer hjelp fra han utenom bidraget. Var bare derfor jeg spurte. TS Anonymkode: 88262...028
Jolene Skrevet 5. januar 2019 #10 Skrevet 5. januar 2019 Bidraget fra far regnes også ut via bidragskalkulator hos NAV, regner med at det er det du har gjort? For da beregnes jo fars inntekt inn der, basert på hva han kan bidra med. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #11 Skrevet 5. januar 2019 11 minutter siden, Jolene skrev: Bidraget fra far regnes også ut via bidragskalkulator hos NAV, regner med at det er det du har gjort? For da beregnes jo fars inntekt inn der, basert på hva han kan bidra med. Joda, selvsagt, men det bidrar jo ikke i mitt budsjett. Jeg kunne trengt hjelp fra far med å dekke utgifter til barnet, men det tror han jo at han gjør, i form av bidrag, som jeg da egentlig ikke får. Anonymkode: 88262...028
Jolene Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda, selvsagt, men det bidrar jo ikke i mitt budsjett. Jeg kunne trengt hjelp fra far med å dekke utgifter til barnet, men det tror han jo at han gjør, i form av bidrag, som jeg da egentlig ikke får. Anonymkode: 88262...028 Da bør du ta det med familievernkontoret, eventuelt søke NAV om støtte til dette.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #13 Skrevet 5. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Joda, selvsagt, men det bidrar jo ikke i mitt budsjett. Jeg kunne trengt hjelp fra far med å dekke utgifter til barnet, men det tror han jo at han gjør, i form av bidrag, som jeg da egentlig ikke får. Anonymkode: 88262...028 Altså, det hadde vært fint om bidrag og barnetrygd hadde blitt holdt utenfor ved beregning av sosialstønad, men det blir det ikke. Det er ikke fars feil, han betaler deg sin del av barnets månedlige kostnader. Sånn er det, suck it up eller start arbeidet med å få sentrale føringer fra regjeringen på at dette ikke skal medregnes som inntekt ved beregning av sosialstønad. Uansett har du ingen grunn til å sutre over at far 'tror han' er med på å dekke barnets utgifter - han betaler deg det han skal. Anonymkode: a01e3...b26 1
Peter007 Skrevet 6. januar 2019 #14 Skrevet 6. januar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså, det hadde vært fint om bidrag og barnetrygd hadde blitt holdt utenfor ved beregning av sosialstønad, men det blir det ikke. Det er ikke fars feil, han betaler deg sin del av barnets månedlige kostnader. Sånn er det, suck it up eller start arbeidet med å få sentrale føringer fra regjeringen på at dette ikke skal medregnes som inntekt ved beregning av sosialstønad. Uansett har du ingen grunn til å sutre over at far 'tror han' er med på å dekke barnets utgifter - han betaler deg det han skal. Anonymkode: a01e3...b26 Jeg synes ikke det. Sosialstønad skal være lav. Det skal ikke være mulig å slå seg til ro med denne.(For det er dette som ville ha skjedd ) Den skal dekke de grunnleggende basisbehovene. Jeg tenker den enkelte må skylde seg selv, dette også TS. At hun ikke har jobb med inntekt må hun ta tak I selv. 1
Peter007 Skrevet 6. januar 2019 #15 Skrevet 6. januar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, selvsagt, men det bidrar jo ikke i mitt budsjett. Jeg kunne trengt hjelp fra far med å dekke utgifter til barnet, men det tror han jo at han gjør, i form av bidrag, som jeg da egentlig ikke får. Anonymkode: 88262...028 Du sier det selv. Ditt budsjett går ikke opp. Hvem sitt ansvar er dette? Jeg tror du vet det selv.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #16 Skrevet 6. januar 2019 Søk om å få dekket aktiviteten til barnet ditt, der jeg jobber dekker vi en fritidsaktivitet til barna når de har det. Hvis du ikke får det innvilget så klag på vedtaket og Evt få saken videresendt til fylkesmannen, de er særlig opptatt av at nav ikke hensyntar barna i sine vurderinger. Anonymkode: 0be1e...a72 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #18 Skrevet 6. januar 2019 Vet ikke om det er lov, men er det mulig å avtale at han ikke betaler bidrag til deg, men betaler regningen på fritidsaktiviteten direkte? Eller går det under svindel eller noe? Anonymkode: 79770...e17
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #19 Skrevet 6. januar 2019 4 timer siden, O.G. skrev: 2000kr i mnd bare for to barn.... Et barn Anonymkode: 84d44...5c5
Gjest O.G. Skrevet 6. januar 2019 #20 Skrevet 6. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Et barn Anonymkode: 84d44...5c5 ok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå