Gå til innhold

Skiftleder ser på vikarer som "mindreverdige" og behandler oss deretter... Hva kan gjøres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber for et bemanningsbyrå som vikar på lager. Jeg har vært hos samme oppdragsgiver i snart et år nå. Jobben går ut på å pakke varer for forskjellige leverandører og på avdelingen jeg jobber på roterer vi mellom tre forskjellige stasjoner. En av dem er tyngre å jobbe på enn de andre, med flere tunge løft, og derfor skal vi sjeldnere innom den enn de andre to. Maks en gang per uke (vi jobber turnus med fire-dagers uker).

Det er tre forskjellige arbeidslag som har hver sin skiftleder. To av skiftlederene er veldig greie og behandler oss vikarer på samme måte som de fast ansatte. Den tredje ser derimot på oss som "mindreverdige" og behandler oss deretter. Bl.a. blir vi ofte satt opp på den tyngste stasjonen når vi jobber med det arbeidslaget. 

I går jobbet jeg med en av de greie skiftlederne og stod på den tunge stasjonen for andre gang den uka. Ettersom jeg hadde vondt i ryggen spurte jeg ham om hvilken stasjon jeg var satt opp på dagen etter, siden jeg skulle jobbe med arbeidslaget med den skiftlederen som ikke behandler vikarene greit. Da det viste seg å være den tunge stasjonen spurte jeg om det var mulig å flytte meg til en av de andre. Det sa han var helt ok og byttet plass på en av de faste som ikke hadde stått der på en stund og meg.

Da jeg kom på jobb i dag stod den faste på stasjonen jeg var satt opp på (stod på dagsplanen) og hun ba meg snakke med skiftleder. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle stå på den tunge stasjonen i dag også, da den faste hadde spurt om å slippe å stå der. Jeg protesterte og forklarte at jeg har vondt i ryggen og derfor ønsket å stå på stasjonen jeg var satt opp på, men fikk til svar at "det er viktigere for meg å ivareta de faste og er jobben for tung for deg får du finne noe annet å gjøre".

Er dette greit? Bør jeg ta det opp med noen? Evt. hvem?

Anonymkode: 8de35...055

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Jeg har ikke turnus med et fast vaktlag, men blir tildelt vakter etter behov for et par uker fremover. 

Anonymkode: 8de35...055

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre arbeidsavtale eller tariffavtale spesifiserer hvor ofte dere skal stå på hver stasjon så tviler jeg på at du har noe du kan slå i bordet med her, dessverre. Forhåpentligvis får du vakter for 2 uker frem i tid slik at det svir litt for arbeidsgiver dersom du blir sykmeldt, da de er pliktige å betale deg lønn for oppsatte vakter i arbeidsgiverperioden. Har du en tillitsvalgt du kan snakke med?

Anonymkode: db1c0...df4

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har sjanse til å få fast jobb der, søk nye jobber. 

Anonymkode: 67cb7...73e

Skrevet

Da svarer du : "det er synd at du som leder ikke klarer å iverta alle ansatte og at HMS ikke er på din agenda".

Også finner du deg en by jobb med en bedre leder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...