AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #1 Skrevet 4. januar 2019 Så en hel artikkel på BBC som handlet om norsk matpakke?? Jeg skjønner det ikke?? Spiser de ikke matpakke i noen andre land? Har de ikke med matpakke på tur i skogen? Er det kantine på alle arbeidsplasser? Selger de ikke matpakkebokser i andre land? Jeg forstår det ikke? Kan noen forklare?? http://www.bbc.com/capital/story/20190103-the-norwegian-art-of-the-packed-lunch Anonymkode: 710df...1f1 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #2 Skrevet 4. januar 2019 De spiser medbrakt lunsjmat i mange land. Men ikke alle. Anonymkode: 1fca8...920
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #3 Skrevet 4. januar 2019 Matpakke er forøvrig en god ting. Det er økonomisk. Anonymkode: 1fca8...920 12
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #4 Skrevet 4. januar 2019 Slikt det noen ganger kommer frem i amerikanske filmer er det kun «loosers» som MÅ ha med matpakke hjemmefra. Det er en kulturell greie, de i «Alt for Norge» lærer nå å «pakke matpakke». Anonymkode: 09299...9f7 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. januar 2019 #5 Skrevet 4. januar 2019 De har det i Storbritannia også, de kaller det "packed lunch". Helt normalt.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #6 Skrevet 4. januar 2019 I Asia så bringes det med eller blir fraktet til en beholdere med varm mat.. Anonymkode: 8bfac...c0a 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #7 Skrevet 4. januar 2019 Haha, for en artig artikkel! Jeg visste ikke at det ikke var vanlig med matpakke og artikkelen fikk virkelig leverpostei, makrell i tomat og kaviar på tube smurt på grovbrød til å høres ut som noe veldig eksotisk.😂 Anonymkode: c832e...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #8 Skrevet 5. januar 2019 I andre land er det mer vanlig med kantine, og pluss at mat fra gatekjøkken, kafeer osv er billigere. Her i norge må vi gjerne regne med å betale 90kr i lunsj ute. Anonymkode: 9e302...e2c 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #9 Skrevet 5. januar 2019 I enkelte andre land går de ofte hjem midt på dagen for å spise lunsj hjemme før de går tilbake til jobb. Jeg er veldig glad jeg bor i Norge! Det hadde jeg ikke giddet. Anonymkode: 21ee9...b41 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #10 Skrevet 5. januar 2019 Så dette på Alt For Norge på TV Norge også, ja matpakke med brød og kaldt pålegg er et norsk fenomen. I andre land er det gjerne mat som varmes opp man tar med på boks, eller kjøper i kantiner. Anonymkode: a3883...fd0 5
estrella Skrevet 5. januar 2019 #11 Skrevet 5. januar 2019 Det som sannsynligvis er litt mer særegent her er at vi bruker brødskiver, frukt og grønnsaker. I alt jeg har sett av dokumentarer fra f.eks England, så er det veldig mye søtt i matboksene, samt chips. Det er ikke så vanlig å ha så mange brødmåltid som vi har, mange har varmmat til alle eller de fleste måltidene. Har jeg inntrykk av iallefall. 8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 Jobbet i scotland, de hadde ofte med mat men den var ofte kjøpt ferdig på butikk. Lyse sandwich, kake, potetgull, brus og te.. Anonymkode: 73b67...e7b 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #13 Skrevet 5. januar 2019 Matpakka er en av tingene som gjør at nordmenn er et av folkene med sunnest kosthold i verden, så ja takk, lenge leve matpakka. Anonymkode: 7a6a0...5d8 6
Million Skrevet 5. januar 2019 #14 Skrevet 5. januar 2019 (endret) Jeg bodde en periode i Sverige på nitti-tallet, og da jobbet jeg på et par plasser. Det var veldig vanlig å gå ut og spise lunsj, bruke såkalte kuponger man hadde kjøpt rimeligere, eller ha med seg "middag" (ferdig tilberedte retter) til å varme opp til lunsj. Var alltid kø ved microen. Den svenske samboeren min og jeg pleide å lage doble middager hjemme, som vi tok med oss restene fra til lunsj på jobbene våre dagen etter. Helt vanlig. Siste året jeg bodde i Sverige jobbet jeg i en større it-bedrift, der det var norsk, dansk og svensk avdeling. Kunne se lang vei hvor de norske satt i lunsjen, for flere av de hadde matpakker foran seg på bordet som oftest. Noen tok opp den svenske skikken med varm ferdigmat, men andre tviholdt på den særnorske matpakka i matpapir eller matboks. INGEN svensker hadde med seg brødskiver i lunsjen. Endret 5. januar 2019 av Million 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #15 Skrevet 5. januar 2019 Liten digresjon, men det med å drikke så mye kaffe gjennom dagen er også en særnorsk greie. Var på et kurs der 70% av deltakerne var norske, resten fra andre land (hovedsaklig europeiske) og foredragsholderne var 50/50 norsk og utenlandsk. Kurset var på et norsk kurssted, og i alle pausene strente nordmennene mot kaffemaskinen/kaffekannene for påfyll. Fjerde dagen snakket vi om kulturforskjeller, og da påpekte den ene foredragholderen at hun ikke forstod hvordan nordmenn klarte å drikke en liter kaffe ila dagen. Hun var vandt til en kopp på morgenen og en etter middag, noe de utelandske på kurset nikket gjenkjennende til. Vi lo ganske godt av det, for det var så tydelig hvor vi kom fra kun basert på kaffedrikkingen. Anonymkode: 32383...26c 9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #16 Skrevet 5. januar 2019 56 minutter siden, AnonymBruker said: Liten digresjon, men det med å drikke så mye kaffe gjennom dagen er også en særnorsk greie. Var på et kurs der 70% av deltakerne var norske, resten fra andre land (hovedsaklig europeiske) og foredragsholderne var 50/50 norsk og utenlandsk. Kurset var på et norsk kurssted, og i alle pausene strente nordmennene mot kaffemaskinen/kaffekannene for påfyll. Fjerde dagen snakket vi om kulturforskjeller, og da påpekte den ene foredragholderen at hun ikke forstod hvordan nordmenn klarte å drikke en liter kaffe ila dagen. Hun var vandt til en kopp på morgenen og en etter middag, noe de utelandske på kurset nikket gjenkjennende til. Vi lo ganske godt av det, for det var så tydelig hvor vi kom fra kun basert på kaffedrikkingen. Anonymkode: 32383...26c Dette stemmer ikke. Jeg har jobbet mye i diverse land i Europa, og de aller fleste steder er kaffedrikking vanlig. I England er det riktignok mer vanlig med te enn kaffe. (I Kina finner du ikke kaffe på vanlige arbeidsplasser.) Anonymkode: 1fca8...920
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #17 Skrevet 5. januar 2019 Norsk matpakke er nitriste greier. Anonymkode: 81f66...986 4
Sirah Skrevet 5. januar 2019 #18 Skrevet 5. januar 2019 Jeg har jobbet en del i flere andre europeiske land og der har de fleste kikket litt rart på meg når jeg har troppet opp med den urnorske matpakken min De fleste stedene har folk spist varm lunch. Enten servert i kantina på jobb eller så er den varmet opp i mikroen. Husker den ene plassen jeg jobbet så hadde vi gratis lunch og middag hver dag. Første dagen vi kom til lunch så tenkte jeg: Jøss, serverer de middag klokken 12? Jeg forventet et utvalg av brødmat med pålegg, kanskje noen kokte egg om jeg var heldig. Det som møtte meg var en fullverdig middag 😂 Slik var det hver eneste dag. Klokken 17 spiste vi en ny middag 🙈 Dere kan TRO det var kjipt å gå tilbake til den trauste matpakken min når jeg kom tilbake til Norge 13
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #19 Skrevet 5. januar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Slikt det noen ganger kommer frem i amerikanske filmer er det kun «loosers» som MÅ ha med matpakke hjemmefra. Det er en kulturell greie, de i «Alt for Norge» lærer nå å «pakke matpakke». Anonymkode: 09299...9f7 Men er virkeligheten i USA slik som i filmer ? Anonymkode: eb1cb...5c9 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #20 Skrevet 5. januar 2019 1 minutt siden, Sirah said: Jeg har jobbet en del i flere andre europeiske land og der har de fleste kikket litt rart på meg når jeg har troppet opp med den urnorske matpakken min De fleste stedene har folk spist varm lunch. Enten servert i kantina på jobb eller så er den varmet opp i mikroen. Husker den ene plassen jeg jobbet så hadde vi gratis lunch og middag hver dag. Første dagen vi kom til lunch så tenkte jeg: Jøss, serverer de middag klokken 12? Jeg forventet et utvalg av brødmat med pålegg, kanskje noen kokte egg om jeg var heldig. Det som møtte meg var en fullverdig middag 😂 Slik var det hver eneste dag. Klokken 17 spiste vi en ny middag 🙈 Dere kan TRO det var kjipt å gå tilbake til den trauste matpakken min når jeg kom tilbake til Norge Høres litt rart ut for meg. Jeg har aldri hatt matpakke i utlandet... Anonymkode: 1fca8...920
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå