AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #1 Skrevet 4. januar 2019 Hvis din venn er i en livstruende situasjon. VIlle du grepet inn selv om du visste at det mest sannsynlig ville kostet deg livet? F. eks. Dere går gatelangs når tre knivmenn ut fra ingensteder angriper din venn med en klar og målrettet intensjon om å drepe. Ville du løpt eller ville du "blandet deg"? Anonymkode: 652e4...00e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #2 Skrevet 4. januar 2019 Nei.Men hadde ofret livet for barnet mitt og moren min. Ingen andre. Anonymkode: 49663...8a8 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #3 Skrevet 4. januar 2019 Hvis det var overveiende sannsynlig at begge hadde dødd likevel så hadde jeg løpt vekk ja. Må se an situasjonen, kunne eventuelt avledet dem ved kanskje å ta bilde av de osv slik at de kom løpende etter meg isteden, jeg er ganske kjapp på foten så hadde nok hatt en ganske god sjanse om jeg hadde hatt et greit forsprang og at dette ikke skjedde langt unna andre mennesker. Anonymkode: e0abd...371 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #4 Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei.Men hadde ofret livet for barnet mitt og moren min. Ingen andre. Anonymkode: 49663...8a8 Samme her. Men har ikke så nære venner at jeg ville gjort det ... Anonymkode: e7056...80d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #5 Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei.Men hadde ofret livet for barnet mitt og moren min. Ingen andre. Anonymkode: 49663...8a8 Moren din? Din mor ville nok likt dårlig at du ofret livet ditt for henne. Hvordan ville du reagert om barnet ditt ville ofre livet sitt for deg? Anonymkode: 7e294...bde 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #6 Skrevet 4. januar 2019 Jeg er en liten jente på 153 cm og 43 kg, hadde ikke hatt nubbsjans mot tre "knivmenn". Anonymkode: 8eae0...a24 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. januar 2019 #8 Skrevet 4. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis din venn er i en livstruende situasjon. VIlle du grepet inn selv om du visste at det mest sannsynlig ville kostet deg livet? F. eks. Dere går gatelangs når tre knivmenn ut fra ingensteder angriper din venn med en klar og målrettet intensjon om å drepe. Ville du løpt eller ville du "blandet deg"? Anonymkode: 652e4...00e I livstruende situasjoner har man ikke tid til å tenke sånn. Problemstillingen er derfor konstruert. Når man er i en livstruende situasjon har man ikke tid til å tenke, planlegge og kalkulere, fordi det er akutt. Ellers håper jeg at jeg hadde grepet inn for å redde noen som var i en livstruende situasjon, uansett hvem personen var.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #9 Skrevet 4. januar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er en liten jente på 153 cm og 43 kg, hadde ikke hatt nubbsjans mot tre "knivmenn". Anonymkode: 8eae0...a24 Jeg er 177 og veier 60 kilo. Er ikke som om jeg hadde hatt en bedre sjans mot 3 knivmenn. Anonymkode: 1579e...4d3 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #11 Skrevet 5. januar 2019 Nei. Hadde gjort det for mannen min, sønnen min og moren min. Anonymkode: 5189b...860
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 Nei. Jeg ville ofret livet mitt for barna mine, ingen andre. Anonymkode: 659fd...8b9 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #13 Skrevet 5. januar 2019 Jeg ville ikke løpt, men vet ikke om jeg hadde turdet blande meg heller. Anonymkode: 8d92f...b81
GammelKaktus Skrevet 5. januar 2019 #14 Skrevet 5. januar 2019 Nei, hadde kun ofret livet mitt for barnet mitt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #15 Skrevet 5. januar 2019 Hvis jeg rolig kunne sitte og velge mellom enten dør vennen din eller så dør både du og vennen din som den situasjonen du skisserer opp, så er det jo ikke akkurat et dilemma 😛 Men om man er i en sånn type situasjon så slår gjerne andre instinkter inn, og man vet jo heller ikke at man garantert dør. Folk setter seg i livsfare for å redde fullstendig fremmede hele tiden, tanken er vel først og fremst at de må gjøre noe for å redde den andre, ikke at de skal ofre livet sitt for den. Men i en helt hypotetisk "enten dør du eller så dør vennen din"-situasjon så hadde jeg ikke ofret meg nei. Anonymkode: 82c67...710 4
Gjest tooquiet Skrevet 5. januar 2019 #16 Skrevet 5. januar 2019 Nei, har hverken venner eller barn å ofre livet mitt for.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #17 Skrevet 5. januar 2019 Nei. Jeg hadde risikert livet for samboeren min og min aller nærmeste familie (foreldre og søsken, har ikke barn). Men ikke for venner, selv om jeg er veldig glad i dem. Anonymkode: 93882...914
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #18 Skrevet 5. januar 2019 Vi to hadde ikke hatt sjans mot tre personer med kniv uansett. Hadde jeg løpt ville det vært en liten sannsynlighet for at en (meg) kom i fra det i live. Anonymkode: 494f3...4d6
ViljaH Skrevet 5. januar 2019 #19 Skrevet 5. januar 2019 Nei det kan jeg ikke, jeg har ansvar for barn. Ville gjort det for barna. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #20 Skrevet 5. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi to hadde ikke hatt sjans mot tre personer med kniv uansett. Hadde jeg løpt ville det vært en liten sannsynlighet for at en (meg) kom i fra det i live. Anonymkode: 494f3...4d6 Men i bunn og grunn så handler det vel om graden av kjærlighet, ikke logikk? Jeg hadde f.eks. ikke klart å tenke på den måten om mammaen min ble angrepet, selv om vi ikke hadde hatt nubbsjangs. Hadde ikke klart å løpe fra henne uansett, fordi hun betyr så uendelig mye for meg. En venn har man gjerne en mer moderat form for kjærlighet for, så da hadde man klart å fokusere på selvoppholdelsesdriften og valgt å løpe unna. Anonymkode: 93882...914
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå