AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #1 Skrevet 4. januar 2019 Skulle hatt noen tips til hvordan vi bør innrede. Vi flyttet fra liten leilighet til stor enebolig, og sitter nesten med for stor plass, vet ikke helt hvordan vi skal få brukt det fornuftig. Har fire barn (14 år, 6 år og tvillingbabyer) seksåringen er her bare annenhver helg. Vi har to stuer. Den første er i vinkel, har best lys og inneholder vedovn. Dette skulle opprinnelig være et slags allrom uten tv, men det er denne stuen vi alle ender opp i, så vi måtte sette en tv her også (vi ser tv hver kveld etter de minste har lagt seg, og da vil vi være nærmest soverommene for å høre ungene). Her er alle barnelekene siden denne stuen er "sentrum" av huset og også varmest med ovnen. Litt vanskelig å møblere med sofaer og tv. Den andre stuen er rektangulær (går gjennom vinkelstuen for å komme til denne). Dette skulle egentlig være (eneste) tv-stue, og står slik nå. I praksis brukes denne kun annenhver helg når seksåringen vil se barnetv. Eller når 14-åringen har venner på besøk, eller så rømmer mannen dit innimellom for sport på TVen. Vil gjerne få mer bruk av denne stuen, men aner ikke hvordan vi skal gjøre det. Jeg savner også et fristed hvis jeg vil være alene, men jeg trives ikke i den stuen i det hele tatt, og da blir det mer en stue for barna (som egentlig heller vil være i den første stuen siden det er der alt "skjer"). Spisestue har vi på kjøkkenet. Kunne gjerne hatt mer oppbevaring også. Har tenkt på å inndele mye i soner, men noen kvelder sitter vi alle sammen og ser barnetv, og det krever jo en del sitteplasser. Har altså lyst til at den ekstra stuen skal bli et koselig rom å trekke seg tilbake til. Men hvordan gjøre det med en stue som er hele 4*6 meter? Kjenner jeg har et merkelig savn etter mindre rom, trivdes mye bedre i den forrige stuen vår som var bare 3*3,5 meter, der ble det lite og intimt. Det er mulig å dele den andre stuen i to, men da vil jo begge rommene bli ganske små. Er begrenset hvor mange oppholdsrom vi trenger og, selv om et gjesterom kunne jo vært noe vi ville hatt Noen tips? Hvilke soner er praktiske for dere? Anonymkode: 5b8e0...a0d
Pikeliten Skrevet 4. januar 2019 #2 Skrevet 4. januar 2019 (endret) Litt vanskelig å se for seg, men kan du gjøre det lindre med farger på veggene? Dele opp med sofa midt i rommet slik at du får litt «soner» i rommet? Kanskje noen store planter? Lange gardiner? Gardiner som romdeler? Barna ønsker nok på sikt å bruke denne stua mer:) Og hvis du innreder så du trives bedre, så blir den kanskje tatt i bruk? Endret 4. januar 2019 av Pikeliten La til litt
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #3 Skrevet 4. januar 2019 2 minutter siden, Pikeliten skrev: Litt vanskelig å se for seg, men kan du gjøre det lindre med farger på veggene? Dele opp med sofa midt i rommet slik at du får litt «soner» i rommet? Kanskje noen store planter? Lange gardiner? Barna ønsker nok på sikt å bruke denne stua mer:) Og hvis du innreder så du trives bedre, så blir den kanskje tatt i bruk? Takk for svar Vi har nå i høst malt begge stuene i lune, varme og ganske mørke farger, men det endte bare med at vinkelstuen ble enda koseligere og den andre som før. Siden vi er så mange så har vi egentlig behov for to stuer, men jeg er kanskje den som trives best med en time alene i ny og ne, og samtidig den som aldri bruker den andre stuen. Vet ikke hvorfor jeg ikke trives der, tror den blir for stor. Den andre er jo like stor, men siden den er i vinkel så er den smalere overalt og har mer "koselige kroker". Anonymkode: 5b8e0...a0d
Pikeliten Skrevet 4. januar 2019 #4 Skrevet 4. januar 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar Vi har nå i høst malt begge stuene i lune, varme og ganske mørke farger, men det endte bare med at vinkelstuen ble enda koseligere og den andre som før. Siden vi er så mange så har vi egentlig behov for to stuer, men jeg er kanskje den som trives best med en time alene i ny og ne, og samtidig den som aldri bruker den andre stuen. Vet ikke hvorfor jeg ikke trives der, tror den blir for stor. Den andre er jo like stor, men siden den er i vinkel så er den smalere overalt og har mer "koselige kroker". Anonymkode: 5b8e0...a0d Skjønner godt hva du mener... Vil du opdatere tegningen med dagens møblering i stue 2?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #5 Skrevet 4. januar 2019 37 minutter siden, Pikeliten skrev: Skjønner godt hva du mener... Vil du opdatere tegningen med dagens møblering i stue 2? Her er møblering nå i begge stuer. Ønsker å bytte hjørnesofaen til to og treseter for å kunne variere mer. Er tegnet på en annen tegning, har tenkt å tette veggen inn til kjøkken og få dør der. Anonymkode: 5b8e0...a0d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #6 Skrevet 4. januar 2019 46 minutter siden, Pikeliten skrev: Skjønner godt hva du mener... Vil du opdatere tegningen med dagens møblering i stue 2? Og her er et par av mine forslag som jeg har vurdert, men blir egentlig ikke fornøyd. Burde hatt en sofa til i vinkelstuen siden det er der vi er flest hele tiden. Anonymkode: 5b8e0...a0d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #7 Skrevet 4. januar 2019 Hva med mørke bokhyller og tunge møbler. Sofaer midt på gulvet, og ikke langs veggen. Tunge store, mørke tepper. Cognac og sigarer🥃🚬 Anonymkode: 1e3c7...ba3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #8 Skrevet 4. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva med mørke bokhyller og tunge møbler. Sofaer midt på gulvet, og ikke langs veggen. Tunge store, mørke tepper. Cognac og sigarer🥃🚬 Anonymkode: 1e3c7...ba3 Har tunge møbler hovedsaklig, men lyse. Prøvde med mørke, men det ble ikke fint. (Vi prøvde med mørke da veggene var hvite, kan hende det var grunnen til at det ble for hardt) Sofa midt på gulvet er litt vanskelig å få til pga plassering av tv og vinduer. Ihvertfall om man skal kombinere med tunge møbler, da vil de vel fort bli for brede til rommet? Vil gjerne at minst en av stuene skal ha en sofa vendt mot tv så man slipper å vri nakken. Anonymkode: 5b8e0...a0d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #9 Skrevet 4. januar 2019 Hm, skjønner problemet. Noen ganger mangler rommet en type atmosfære som gjør at man foretrekker å oppholde seg der. Jeg må si at jeg synes møbleringsforslaget til høyre ser bra ut. Ellers tenker jeg at jeg enten ville møblert den ytterste stuen «pent», altså litt mer formelt. Slik at dette blir gjestestuen, «finstuen», som man benytter når man har voksenbesøk. Eller så ville jeg innredet den ytterste stuen som mer barne-/ungdomsrom, et rom man ikke er så redd for og som alltid er åpen for barna å henge i eller å ta med seg gjester til. Anonymkode: df967...f20 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #10 Skrevet 4. januar 2019 Foreldrene mine hadde en lignende løsning, og de valgte å rett og slett rive ned veggen, slik at de fikk en veldig stor familiestue. Anonymkode: 7f900...75f 1
onyx Skrevet 5. januar 2019 #11 Skrevet 5. januar 2019 Du står nok litt fast i tanken om at møbler skal stå inntil veggen. Er det mulig å sette tv mot høyre eller venstre kortvegg og så sette vinkelsofaen midt i rommet. Da fungerer den som romdeler også og du kan ha en koselig lesekrok med et par gode lenestoler, bord, gjerne bokhyller og tepper på gulvet. Bruk mye grønne planter. Mal også rommet i en annen farge, gjerne noe sprekere og annerledes enn resten av huset.
Morpheus Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 Barnestue med playstation og masse leker. Voksenstue med hjemmekino, ølkran og biljardbord der dere kan kose dere uten å snuble i leker. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #13 Skrevet 5. januar 2019 Vinkelstuen kan være dagligstue med tv. Den ytterste kan være bibliotek/sanserom med bokhyller med masse bøker, dype lenestoler og sofa, malerier på veggene, en annen farge på veggen for å skape annen stemning, musikkanlegg. En møbelgruppe i midten, men kan også ha en god lenestol mot et hjørne for lesing. Alle rom trenger ikke ha tv? Anonymkode: bb23c...702 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #14 Skrevet 5. januar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hm, skjønner problemet. Noen ganger mangler rommet en type atmosfære som gjør at man foretrekker å oppholde seg der. Jeg må si at jeg synes møbleringsforslaget til høyre ser bra ut. Ellers tenker jeg at jeg enten ville møblert den ytterste stuen «pent», altså litt mer formelt. Slik at dette blir gjestestuen, «finstuen», som man benytter når man har voksenbesøk. Eller så ville jeg innredet den ytterste stuen som mer barne-/ungdomsrom, et rom man ikke er så redd for og som alltid er åpen for barna å henge i eller å ta med seg gjester til. Anonymkode: df967...f20 Nettopp! Føler ikke det blir koselig der og et rom jeg vil være i. Vanskelig å sette ord på! Begge forslagene dine er til vurdering Du ville ikke prioritert å få til en liten tv-stue og så et gjesterom? Det er jo også noe vi vurderer 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene mine hadde en lignende løsning, og de valgte å rett og slett rive ned veggen, slik at de fikk en veldig stor familiestue. Anonymkode: 7f900...75f Det er ikke noe vi ønsker Som sagt så liker jeg bedre små rom, vinkelstuen er så koselig slik den er nå. Selv med litt rar møblering, så er stemningen i stuen helt super. 1 time siden, onyx skrev: Du står nok litt fast i tanken om at møbler skal stå inntil veggen. Er det mulig å sette tv mot høyre eller venstre kortvegg og så sette vinkelsofaen midt i rommet. Da fungerer den som romdeler også og du kan ha en koselig lesekrok med et par gode lenestoler, bord, gjerne bokhyller og tepper på gulvet. Bruk mye grønne planter. Mal også rommet i en annen farge, gjerne noe sprekere og annerledes enn resten av huset. Vinkelsofaen får ikke plass midt i rommet, men det kan være mulig når jeg bytter til to og treseter. Men plassen bak blir da bare et par meter, hva skulle vi brukt den til? Oppbevaring? Skrivepult? Trenger jo etterhvert mer plass til leker for de minste også, så har det litt i bakhodet. 1 time siden, Morpheus skrev: Barnestue med playstation og masse leker. Voksenstue med hjemmekino, ølkran og biljardbord der dere kan kose dere uten å snuble i leker. Begge deler er oppe til vurdering Men hvordan finne ut hva man har mest behov for? Vi sliter litt med å bo oss til. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vinkelstuen kan være dagligstue med tv. Den ytterste kan være bibliotek/sanserom med bokhyller med masse bøker, dype lenestoler og sofa, malerier på veggene, en annen farge på veggen for å skape annen stemning, musikkanlegg. En møbelgruppe i midten, men kan også ha en god lenestol mot et hjørne for lesing. Alle rom trenger ikke ha tv? Anonymkode: bb23c...702 Vi må nok ha en stue til med tv. Godene av en slik ekstra stue med tv er jo at tenåringen drar med seg en haug venner dit for å se film, tenker det er gull verdt i stedet for at jeg får bli kjent med vennene. Med tiden så får vi en kjellerstue som er tenkt som hjemmekino/ungdomsstue, men det er flere års sparing frem i tid, og ikke noe nåværende tenåring rekker å nyte godene av. Vi er jo også tre stykk som sitter oppe kveldstid, dvs jeg, mannen og tenåringen, og ikke alltid vi vil se på det samme. Synes det er godt at begge rom har tv da. (Den ene er bitteliten og gammel, gjør ikke så mye ut av seg. Det er den som står i vinkelstuen. Planlegger å bytte om på disse) Anonymkode: 5b8e0...a0d
onyx Skrevet 5. januar 2019 #15 Skrevet 5. januar 2019 Hva med å bytte sofa med den vinkelstue nå. Du tar hjørnesofaen inn der og bruker de andre i den mindre stua?
Grønn Frosk Skrevet 5. januar 2019 #16 Skrevet 5. januar 2019 Er spisestuen på kjøkkenet stor nok til at dere kan ha gjester? Hvis ikke kan jo den flyttes til den andre stuen, sammen med oppbevaringsmøbler til serviser etc.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #17 Skrevet 5. januar 2019 Den innerste stuen kan du gjøre om til et slags bibliotek? Kombinert bibliotek og TV-stue? Slik at du fyller plassen med bøker? Anonymkode: 2b746...2a5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #18 Skrevet 5. januar 2019 7 timer siden, onyx skrev: Hva med å bytte sofa med den vinkelstue nå. Du tar hjørnesofaen inn der og bruker de andre i den mindre stua? Det er planen å gjøre vinkelstuen til hovedstuen med best sofa og best tv, men vet liksom ikke helt hvordan vi da skal få brukt den andre? En treseter der blir litt tomt. Tenker kanskje jeg skulle gjort som forslagene over her, med lekestue? Altså, sette tven på kortveggen, sofaen midt i rommet, og så reol bak den og hyller på motsatt vegg. Men igjen, da er det ikke plass til tenåringen og filmkvelder med mange venner da. Grubler meg grønn 3 timer siden, Grønn Frosk skrev: Er spisestuen på kjøkkenet stor nok til at dere kan ha gjester? Hvis ikke kan jo den flyttes til den andre stuen, sammen med oppbevaringsmøbler til serviser etc. Ja, det er den. Nesten dessverre, ellers hadde det vært fint med ren spisestue der. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Den innerste stuen kan du gjøre om til et slags bibliotek? Kombinert bibliotek og TV-stue? Slik at du fyller plassen med bøker? Anonymkode: 2b746...2a5 Vi eier veldig få bøker, har begge bodd på liten plass så vi bruker biblioteket mye. Og selger videre når bøkene er lest. Har kanskje to hyllemeter bøker bare. Og jeg vil ikke sette meg der å lese heller, er jo i vinkelstuen det er vedovn 😕 Kanskje jeg skulle satt inn ekstra ovn der 😅 Anonymkode: 5b8e0...a0d 2
onyx Skrevet 5. januar 2019 #19 Skrevet 5. januar 2019 Altså, om tegningene dine er sånn ca proporsjonale, at rom og sofa står i riktig størrelse i forhold til hverandre så kan jeg ikke se hvorfor du mener det skal være for trangt å snu hjørnesofaen? Du trenger da ikke så mye plass rundt den på alle sidene heller, og bak den vil du da ha plass til f.eks en gruppe lenestoler som kan supplere sitteplasser for filmkvelder. Det vil jo forsåvidt også funke med treseteren. På den ene siden mener du tv stua er for liten og på den andre siden har du tenkt den er stor nok til å være tvstue og kunne deles opp til gjesterom..
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #20 Skrevet 5. januar 2019 2 minutter siden, onyx skrev: Altså, om tegningene dine er sånn ca proporsjonale, at rom og sofa står i riktig størrelse i forhold til hverandre så kan jeg ikke se hvorfor du mener det skal være for trangt å snu hjørnesofaen? Du trenger da ikke så mye plass rundt den på alle sidene heller, og bak den vil du da ha plass til f.eks en gruppe lenestoler som kan supplere sitteplasser for filmkvelder. Det vil jo forsåvidt også funke med treseteren. På den ene siden mener du tv stua er for liten og på den andre siden har du tenkt den er stor nok til å være tvstue og kunne deles opp til gjesterom.. Den lengste delen på hjørnesofaen er 310cm, veggen bortenfor verandadøren er 290. Det er ikke eksakt tegning. Så det går akkurat ikke. Og sofaen kan ikke vendes. Men som sagt, planen er å bytte om til to og treseter, og da er det fullt mulig Kortveggen er 380, ikke 400cm som på tegningen. 70 cm blir vel litt lite å gå rundt på? Tvstua er for liten til antall sitteplasser vi egentlig trenger med funksjonell møblering, fordi å bare ha en gedigen sofa blir ikke pent. Men den er for stor til kun en treseter mot tv, om du skjønner hva jeg mener? Anonymkode: 5b8e0...a0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå