AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #1 Del Skrevet 4. januar 2019 Jeg har AAP har sendt inn søknad om Ufør i november. Jeg reiser til utlandet to uker i februar. Jeg logget inn på nav for å søke men så viser det seg at jeg må laste ned søknad og skrive, for så å sende den. Jeg håper jeg har sett feil og at jeg kan gjøre det på en enklere måte. Jeg har gjort en gang tidligere men tror ikke det var så omfattende da. Har NAV noen mulighet til å finne ut om jeg er i utlandet, med mindre de ringer meg eller jeg sender meldekort derifra? Anonymkode: af5c5...20a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #2 Del Skrevet 4. januar 2019 Hvis de har mistanke så setter de i gang en undersøkelse. Da kan de sjekke om du bruker kortet ditt i utlandet og om passet ditt blitt brukt. Så ja, de kan finne det ut. Anonymkode: 31243...931 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #3 Del Skrevet 4. januar 2019 De kan sjekke IP adresser også. Anonymkode: 0130e...97b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #4 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har AAP har sendt inn søknad om Ufør i november. Jeg reiser til utlandet to uker i februar. Jeg logget inn på nav for å søke men så viser det seg at jeg må laste ned søknad og skrive, for så å sende den. Jeg håper jeg har sett feil og at jeg kan gjøre det på en enklere måte. Jeg har gjort en gang tidligere men tror ikke det var så omfattende da. Har NAV noen mulighet til å finne ut om jeg er i utlandet, med mindre de ringer meg eller jeg sender meldekort derifra? Anonymkode: af5c5...20a Ja det har de. Du må søke. Det er en megaenkel søknad på under 1 side. Ærlig talt... Anonymkode: 5d83c...67d 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 4. januar 2019 #5 Del Skrevet 4. januar 2019 Sitat Nav kan også søke opp annen informasjon fra Skatteetaten, herunder valutaregisteret, der din kortbruk i utlandet på beløp over 5.000 kroner, blir innrapportert. https://www.dinside.no/okonomi/her-er-metodene-nav-bruker-mot-trygdesvindel/68734732 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #6 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis de har mistanke så setter de i gang en undersøkelse. Da kan de sjekke om du bruker kortet ditt i utlandet og om passet ditt blitt brukt. Så ja, de kan finne det ut. Anonymkode: 31243...931 Det er jeg ganske sikker at NAV ikke har tilgang til, før det evt måtte bli en sak ut av det. Anonymkode: c8a16...e5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #7 Del Skrevet 4. januar 2019 https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/Skjemaer/Arbeid%2C+helse+og+sykdom/soknad-aap-utland Veldog enkelt søknad! Fyll ut, få svar i løpet at noen dager. Evt send en melding via ‘mitt nav’ til saksbehandler og spør. Så lenge det ikke krasjer med annet opplegg, pleier det å gå helt fint å innvilge det. Anonymkode: ca1e3...749 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #8 Del Skrevet 4. januar 2019 Kan finne og kommer til å finne ut er to veldig forskjellige ting. NAV kan finne ut om du er i utllandet om de går inn for det og setter alle kluter til. Men de gidder neppe å bruke så store ressurser på en som skal en svipptur utenlands. De har mer enn nok med å ta storfiskene. Anonymkode: 0a7b4...8b3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #9 Del Skrevet 4. januar 2019 Ja, det kan de finne ut av. NAV har en egen kontrollgruppe som jobber med å avdekke trygdesvindel, og de samarbeider med diverse instanser for å finne ut om noen bryter reglene. Søk, så risikerer du ikke å miste rettighetene dine. Anonymkode: 1f368...ae9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #10 Del Skrevet 4. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/Skjemaer/Arbeid%2C+helse+og+sykdom/soknad-aap-utland Veldog enkelt søknad! Fyll ut, få svar i løpet at noen dager. Evt send en melding via ‘mitt nav’ til saksbehandler og spør. Så lenge det ikke krasjer med annet opplegg, pleier det å gå helt fint å innvilge det. Anonymkode: ca1e3...749 Da er den sendt. Jeg var inne og søkte på Iphone og fikk opp noe skjema som jeg måtte printe ut, skrive og sende på nytt. Det må ha vært et annet skjema. Da får jeg bare håpe på det beste! Anonymkode: af5c5...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #11 Del Skrevet 4. januar 2019 Ts er i ferd med å bli ufør. Hvem faen bryr seg om hun reiser noen uker til utlandet? 😂 ts har garantert ikke noen aktiviteter nå heller Anonymkode: 43733...886 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #12 Del Skrevet 5. januar 2019 Bare søk om å beholde pengene dine utenlands, så har du ditt på det tørre. Når du har en uføresøknad liggende inne, er det veldig rart om du får avslag på søknaden din. Og ja, Nav kan sjekke om du er utenlands. Hilsen Nav-veileder som følger opp personer med aap Anonymkode: 91fe9...0d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #13 Del Skrevet 5. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har AAP har sendt inn søknad om Ufør i november. Jeg reiser til utlandet to uker i februar. Jeg logget inn på nav for å søke men så viser det seg at jeg må laste ned søknad og skrive, for så å sende den. Jeg håper jeg har sett feil og at jeg kan gjøre det på en enklere måte. Jeg har gjort en gang tidligere men tror ikke det var så omfattende da. Har NAV noen mulighet til å finne ut om jeg er i utlandet, med mindre de ringer meg eller jeg sender meldekort derifra? Anonymkode: af5c5...20a Nav har automatisk tilgang til en rekke registre som passasjerlister og annet der de kan koble sammen peraon med registre. Å ikke melde fra kan bli en dyrekjøpt opplebelse. Følg reglene dersom du ikke vil ha trekk i utbetalinger. I vår elektroniske verden er det en smal sak å finne ut det meste om de flrste. Anonymkode: 81d0a...04b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 5. januar 2019 #14 Del Skrevet 5. januar 2019 Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov og svar til dette. Elaine Marley, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #15 Del Skrevet 5. januar 2019 Som NAV-veileder har jeg fulgt med på en slik sak da en av våre brukere ble mistenkt for å oppholde seg mye utenlands. I den saken ble det hentet inn IP-adresser fra sendte meldekort, og banken ble kontaktet for å få ut oversikt over hvor bankkort hadde blitt benyttet i denne perioden. Det var da snakk om dagpenger, der er det ikke lov å reise utenlands uten å krysse av for ferie. Når vi har noen på AAP som vil på ferie ber vi dem si ifra når det er aktuelt, hvor de skal og når. Så lager vi et notat på at det er godkjent dersom det ikke kræsjer med noen planer. Vi har en sjelden gang fått inn en søknad på papir, og det har skjedd at noen har reist uten å si ifra. Da er det stor forskjell på om noen prøver å lure seg unna på et vis, eller om de sier ifra når de kommer tilbake. Vi skal ikke være vanskelige, men det er klart at det er irriterende med folk som tror reglene kun er til for alle andre, og da må man faktisk håndheve reglene for å vise at de gjelder dem også. Anonymkode: 4cab8...2d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #16 Del Skrevet 5. januar 2019 Forresten kan de vel sjekke om navnet ditt er gått gjennom systemer på norske flyplasser, antar jeg. Anonymkode: 6e812...08d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #17 Del Skrevet 5. januar 2019 Rett og slett litt skremt over hvordan folk virkelig svindler velferden. Og seg selv. Skam dere! Hvor stress er det å sende inn en søknad? Tusen takk til dere som gjør det enda vanskeligere å være reellt syk her i landet. Anonymkode: 30ebb...a18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #18 Del Skrevet 5. januar 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Rett og slett litt skremt over hvordan folk virkelig svindler velferden. Og seg selv. Skam dere! Hvor stress er det å sende inn en søknad? Tusen takk til dere som gjør det enda vanskeligere å være reellt syk her i landet. Anonymkode: 30ebb...a18 Tok litt for hardt i der vel. Anonymkode: f4276...06d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #19 Del Skrevet 6. januar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Som NAV-veileder har jeg fulgt med på en slik sak da en av våre brukere ble mistenkt for å oppholde seg mye utenlands. I den saken ble det hentet inn IP-adresser fra sendte meldekort, og banken ble kontaktet for å få ut oversikt over hvor bankkort hadde blitt benyttet i denne perioden. Det var da snakk om dagpenger, der er det ikke lov å reise utenlands uten å krysse av for ferie. Når vi har noen på AAP som vil på ferie ber vi dem si ifra når det er aktuelt, hvor de skal og når. Så lager vi et notat på at det er godkjent dersom det ikke kræsjer med noen planer. Vi har en sjelden gang fått inn en søknad på papir, og det har skjedd at noen har reist uten å si ifra. Da er det stor forskjell på om noen prøver å lure seg unna på et vis, eller om de sier ifra når de kommer tilbake. Vi skal ikke være vanskelige, men det er klart at det er irriterende med folk som tror reglene kun er til for alle andre, og da må man faktisk håndheve reglene for å vise at de gjelder dem også. Anonymkode: 4cab8...2d5 Sier dere nei til reise hvis person har søkt ? Anonymkode: af5c5...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #20 Del Skrevet 6. januar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Rett og slett litt skremt over hvordan folk virkelig svindler velferden. Og seg selv. Skam dere! Hvor stress er det å sende inn en søknad? Tusen takk til dere som gjør det enda vanskeligere å være reellt syk her i landet. Anonymkode: 30ebb...a18 Hvordan kan en reise utenlands gjøre det verre for «reelt « sjuke folk? Du bør heller fokusere på egen navsak og jobbplaner Anonymkode: af5c5...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå