AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #1 Skrevet 4. januar 2019 Min mann og jeg planlegger en storbyhelg til våren, og datteren vår på 15 har ikke lyst til å være med. Hun er en selvstendig og oppegående jente, og vi har besteforeldre som ikke bor langt fra som vil ha kontakt med henne ved behov. Hun gleder seg til å ha huset for seg selv, og er ikke typen til å invitere til fest (hun drikker ikke). Vi trodde ikke dette ville være problematisk, da jeg selv flyttet ut da jeg var 16, og mannen min tilbrakte to uker alene som 14-åring da foreldrene hans var i Syden. Men flere av vennene våre synes det er uforsvarlig å la en 15-åring være alene i 4 dager, så nå er jeg i tvil. Hva synes dere? Anonymkode: 3edc8...c8a
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #2 Skrevet 4. januar 2019 Jeg syns det er helt innafor. Jeg var hjemme alene hele i tre uker da jeg var 16, foreldrene mine var på hytta 50minutter unna. Dere kjenner deres datter best, og vet at hun er i stand til å passe på seg selv. Så lenge besteforeldrene er i nærheten går det nok helt fint. Anonymkode: 55ef7...c45 19
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #3 Skrevet 4. januar 2019 Innafor men ta forholdt regler, sjekk brannvarsler og fjern alkohol(du veit aldri). Personlig vil jeg hat enn voksen som droppet tilfeldig innom eventuelt at hun har enn venninne overnatter der Anonymkode: 1665b...1cf 11
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #4 Skrevet 4. januar 2019 Det kommer jo veldig an på 15 åringen. Hvis hun er typen som er pålitelig, ansvarsbevisst og ikke redd for å være alene, ser jeg ingen problemer med det. Pass bare på at det ikke annonseres at hun er alene, for da kan huset fort bli fullt av uvelkomne gjester. Vi har to barn på 18 og 15 og har ingen problemer med å la dem være alene. 18 åringen er den dårlig "barnevakt", så 15-åringen klarer seg selv. Vi har to sett med besteforeldre i nærheten, samt naboer. Anonymkode: bb8b1...639 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #5 Skrevet 4. januar 2019 Vi var alene hjemme fra 15 årsalderen da mine foreldre var på ferie, det gikk helt fint. Men venninnen min som iflg foreldrene var rolig og stille "ikke festet eller drakk alkohol" hadde hjemme alene fest der huset ble totalt trashet med skader for enorme summer (det ble bl.a tømt et pulverapparat innendørs), så helt sikker kan man vel ikke være. Men hun kan vel være hos besteforeldrene eller at naboene har et øye med henne og huset? Anonymkode: 3711d...cc6 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #6 Skrevet 4. januar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi var alene hjemme fra 15 årsalderen da mine foreldre var på ferie, det gikk helt fint. Men venninnen min som iflg foreldrene var rolig og stille "ikke festet eller drakk alkohol" hadde hjemme alene fest der huset ble totalt trashet med skader for enorme summer (det ble bl.a tømt et pulverapparat innendørs), så helt sikker kan man vel ikke være. Men hun kan vel være hos besteforeldrene eller at naboene har et øye med henne og huset? Anonymkode: 3711d...cc6 Jeg skjønner at det alltid vil være en risk. Men jeg har sagt at hun ikke får lov til å ha besøk av andre enn de nærmeste venninnene sine når vi er borte, og hun svarte at "tror du jeg vil spille forspille sjansene mine for at jeg får lov til å være hjemme alene når dere drar på sommerferie? Jeg er ikke helt dust". Så vil er nødt til å stole på henne, på samme måten som vi stoler på henne når hun drar på overnattingsbesøk til venninner. Anonymkode: 3edc8...c8a 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #7 Skrevet 4. januar 2019 Jeg jobber på vgs, og har hørt historier om små sammenkomster som har utviklet seg til å bli til store fester med ødeleggelser fordi det har gått rykter om at X og Y er hjemme alene. Jeg spurte hvorfor de ikke ringte voksne eller politiet, og de svarte at de ikke ville bli stemplet som kjipe. Anonymkode: d6d13...7f7 1
VKM Skrevet 4. januar 2019 #8 Skrevet 4. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber på vgs, og har hørt historier om små sammenkomster som har utviklet seg til å bli til store fester med ødeleggelser fordi det har gått rykter om at X og Y er hjemme alene. Jeg spurte hvorfor de ikke ringte voksne eller politiet, og de svarte at de ikke ville bli stemplet som kjipe. Anonymkode: d6d13...7f7 Tror ikke det skjer så ofte som folk skal ha det til... men det er en risk man burde tenke på. Så evt be hun ikke spre det på sosiale medier etc? Om du stoler på at datteren din er ansvarlig nok og besteforeldre bor så nærme, så skal det nok gå fint. Evt be de sjekke hvordan det går et par ganger, og om det er noe så kan hun vel bare gå dit? 4 dager er ikke lenge. Var hjemme alene i en uke da jeg var 14 uten problemer. 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #9 Skrevet 4. januar 2019 Jeg tenker at dere burde ha noen som kan stikke innom å sjekke at alt er greit. Ellers flytta jeg sjøl ut som 16 åring og hadde vært alene hjemme flere ganger før det. Det er en del av å modne dem Anonymkode: 414a7...e0a 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #11 Skrevet 5. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber på vgs, og har hørt historier om små sammenkomster som har utviklet seg til å bli til store fester med ødeleggelser fordi det har gått rykter om at X og Y er hjemme alene. Jeg spurte hvorfor de ikke ringte voksne eller politiet, og de svarte at de ikke ville bli stemplet som kjipe. Anonymkode: d6d13...7f7 Håper foreldrene kjenner barna sine godt nok til å vite om de er til å stole på. Anonymkode: 22c2d...66d
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 Sørg for at hun har alt hun trenger av digg mat og snacks + drikke (sistnevnte innenfor visse grenser, men noe som likevel er godt for henne), slik at hun slipper å komme seg til butikken med å haike eller slikt mens dere er borte. Og snakk med henne om å ikke utbasunere dette for andre, hvis hun får bli alene hjemme, så bør det går bra. Hva tenker hun selv om hennes venninner? Har hun mange venninner/få venninner? Tenker hun selv at de er til å stole på, i den forstand at de heller ikke skriker ut på sosiale medier at hun har huset alene hvis de får vite om det? Eller har 15-åringen besteforeldre/tanter/onkler i nærheten som kan kjøre henne til venner mens dere er borte? Anonymkode: f5af8...2c4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #13 Skrevet 5. januar 2019 Vi hadde en del dyr som trengte daglig stell (ikke gård), så det var vanskelig å reise bort med hele familien. Det året jeg fylte 14 fikk jeg lov til å være hjemme i to uker og ta meg av dyrene mens de andre dro på ferie. Det var i hvert fall trygt nok, for vi bodde på et lite og oversiktlig sted hvor ingen kunne gjøre noe som helst uten at naboene fikk det med seg Anonymkode: 0314e...146 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #14 Skrevet 5. januar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Sørg for at hun har alt hun trenger av digg mat og snacks + drikke (sistnevnte innenfor visse grenser, men noe som likevel er godt for henne), slik at hun slipper å komme seg til butikken med å haike eller slikt mens dere er borte. Anonymkode: f5af8...2c4 Hvilket tiår lever du i? Anonymkode: 5927c...c20 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #15 Skrevet 5. januar 2019 Dersom datteren din er fornuft og ansvarsbevisst, synes jeg absolutt hun kan få være hjemme en helg alene som 15-åring. Man bør vise barna at man stoler på dem. Anonymkode: 5927c...c20 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #16 Skrevet 5. januar 2019 Det kommer også litt an på området dere bor i, tenker jeg. For min del gikk det greit å være hjemme alene i 10 dager den sommeren jeg var 16 år, men jeg bodde temmelig øde til så sjansen for at mange folk hadde giddet å komme på uinvitert besøk var liten. Venninna mi som var alene en kveld da hun var 15 var en annen historie. Hun bodde i et område med eneboliger, blokker og rekkehus og det gikk rykter om at hun var alene hjemme så huset ble bombardert av tenåringer og jeg husker vi sto i døra og forsøkte å holde folk ute. Jeg ville i alle fall alliert meg med naboer og spurt om de kunne gi beskjed til besteforeldrene/evt. politiet dersom de hører at datteren har fest. Anonymkode: 5f73d...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #17 Skrevet 5. januar 2019 Jeg var alene hjemme en uke når jeg var 15 år. Nå var jeg en veldig ansvarlig tenåring, men det er mange som flytter på hybel for å gå på VGS, så ser ikke helt problemet her. Er ikke alle ungdommer som vil invitere til vill fest selvom de er alene hjemme Anonymkode: 419fa...29d 1
Kitcat Skrevet 5. januar 2019 #18 Skrevet 5. januar 2019 Ja, helt klart. Frihet under ansvar. God tur! 1
Sirah Skrevet 5. januar 2019 #19 Skrevet 5. januar 2019 Mange flytter for å gå på VGS når de er på den alderen, så datteren din klarer seg helt fint alene hjemme noen få dager Jeg var selv hjemme alene en uke eller to fra jeg var på den alderen. Mamma og pappa hadde en avtale med naboene om at jeg kunne komme til dem om det var noe. De holdt også øye med huset om det plutselig skulle være mye folk der osv. Den ene naboen vår hadde jeg en avtale med at dersom jeg skulle få besøk av folk jeg ikke ville ha der så skulle jeg sende en sms og så skulle han komme over og kaste dem ut Mormor kom også på besøk en gang om dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #20 Skrevet 5. januar 2019 Helt innafor. God tur Anonymkode: bf3b9...c65 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå