AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #41 Del Skrevet 4. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor skylder dere ALLTID på «kunnskapsmangel»? Klarer dere ikke å godta at andre kan ha vel så mye kunnskap om feks. ME, men bare være uenig med dere? Tenker dere sånn om alle andre aspekter i livet også? Uenig med meg = kunnskapsløs? Anonymkode: 4bbb0...b69 Fordi du og flere har stor kunnskapsmangel kanskje?🙄🤔 ME er ikke noe man kan gjøre opp sin egen mening om ut av hva man har lest av lumske kilder Priser meg lykkelig for at du ikke jobber med ME pasienter. Anonymkode: 3eb93...7ec 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #42 Del Skrevet 4. januar 2019 Årsaken til at noen får sykdommer og andre ikke, etter traumer/omsorgsvikt er resiliens. Det betyr at noen tåler mer enn andre. Barn som vokser opp under omsorgsvikt /traumer har forhøyet kortisol nivå, som øker sjangsene for å få sykdommer. Så det bunner vel i at alt av krenkelser setter seg i kroppen og cellene, men noen tåler det bedre enn andre. Man deler opp i orkidebarna og løvetann barna, det sier noe om hva de trenger. Anonymkode: 2418e...75d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #43 Del Skrevet 4. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har aldri skjønt dette med fibromyalgi. Fikk den diagnosen en gang og kroppen er stort sett ugrei, men er i full jobb. Hvorfor er det sånn at noen blir fullstendig uføre, mens andre kan være i full jobb med den samme diagnosen. Det er ikke lett, men handler det ikke noe om å tåle å holde ut å ha det vondt til tross for smerter, dissiosiering, relasjonstraumer og null oppføging fra det elendige helsevesenet? Anonymkode: 1e501...b6a Så lenge man har ett støttende kollegie kan jobb gå greitt. Så lenge ting flyter ok på hjemmebane kan det gå greitt. Jeg har jobbet og levd greitt med mine smerter helt til den dagen jeg byttet jobb og fikk en kollega fra helvete. Jeg sto i det da også men så kom det flere ting til. Misstanke om kreftsykdom hos partner (ville vert tredje gangen med kreft på samme sted i kroppen) og andre sykdommer som krevde sitt. Da klarer man ikke å ignorere og kjøre på lenger. 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva legger du i relasjonstarumer? Hvordan vil du forklare at i en søskenflokk er det en som har FM/ME mens de andre barna er friske? Og at samme sykdommen ofte går igjen i generasjoner? Og at veldig veldig mange som får diagnosen, får den mens de er barn eller tenåringer? Anonymkode: 88e58...d18 Fordi innforbi en søskenflokk vil barna være født med ulik grad av sårbarhet. Anonymkode: 8eef4...150 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #44 Del Skrevet 4. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi du og flere har stor kunnskapsmangel kanskje?🙄🤔 ME er ikke noe man kan gjøre opp sin egen mening om ut av hva man har lest av lumske kilder Priser meg lykkelig for at du ikke jobber med ME pasienter. Anonymkode: 3eb93...7ec Lumske kilder? ME/fibromyalgi-pasienters egne beretninger på Facebook og i bloggene deres, de nyeste medisinske fagbøkene, forskning.no, Nature, Science, er det lumske kilder? Anonymkode: 4bbb0...b69 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #45 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lumske kilder? ME/fibromyalgi-pasienters egne beretninger på Facebook og i bloggene deres, de nyeste medisinske fagbøkene, forskning.no, Nature, Science, er det lumske kilder? Anonymkode: 4bbb0...b69 Da er det gjerne noe galt med hvordan du oppfatter det du leser. For kunnskap om ME, det har du ikke Anonymkode: 3eb93...7ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #46 Del Skrevet 4. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Årsaken til at noen får sykdommer og andre ikke, etter traumer/omsorgsvikt er resiliens. Det betyr at noen tåler mer enn andre. Barn som vokser opp under omsorgsvikt /traumer har forhøyet kortisol nivå, som øker sjangsene for å få sykdommer. Så det bunner vel i at alt av krenkelser setter seg i kroppen og cellene, men noen tåler det bedre enn andre. Man deler opp i orkidebarna og løvetann barna, det sier noe om hva de trenger. Anonymkode: 2418e...75d Interessant! Kan du vise til kilder på dette? Er interessert i å lese mer om det Anonymkode: 3eb93...7ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #47 Del Skrevet 4. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det gjerne noe galt med hvordan du oppfatter det du leser. For kunnskap om ME, det har du ikke Anonymkode: 3eb93...7ec Hadde jeg vært helt enig med deg og andre ME-aktivister, hadde du ment det motsatte.. Anonymkode: 4bbb0...b69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #48 Del Skrevet 4. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg vært helt enig med deg og andre ME-aktivister, hadde du ment det motsatte.. Anonymkode: 4bbb0...b69 Bingo! Visste jeg det ikke. Klassisk utsagn fra dem som ikke har kunnskap, heier frem LP og Recovery, lukker ørene for forskning og lager sin egen mening om hva ME er. Påpeker man at disse folka tar feil, er man en "ME-aktivist". Igjen, jævlig glad for at du ikke jobber med ME pasienter Anonymkode: 3eb93...7ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #49 Del Skrevet 4. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Interessant! Kan du vise til kilder på dette? Er interessert i å lese mer om det Anonymkode: 3eb93...7ec Denne har jeg brukt i Masteroppgaven min, så det er en god kilde :https://psykologisk.no/2014/04/a-klare-seg-mot-alle-odds/ Du må kopiere og lime inn lenken. Anonymkode: 2418e...75d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #50 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bingo! Visste jeg det ikke. Klassisk utsagn fra dem som ikke har kunnskap, heier frem LP og Recovery, lukker ørene for forskning og lager sin egen mening om hva ME er. Påpeker man at disse folka tar feil, er man en "ME-aktivist". Igjen, jævlig glad for at du ikke jobber med ME pasienter Anonymkode: 3eb93...7ec Jeg ‘lukker ikke ørene for forskning’, jeg lever og ånder for forskning og elsker å lære nytt. Når nasjonalt kompetansesenter for ME/CFS begynte å omtale sykdommen som en biopsykososial tilstand, endret også innstillingen fra ME-pasientene seg mot kompetansesenteret, nå het det seg plutselig at ‘ledelsen må gå!’, ‘ledelsen har ikke peiling på ME!’ Alt på grunn av at de begynte å innse at sykdommen også hadde et psykisk aspekt. Anonymkode: 4bbb0...b69 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #51 Del Skrevet 4. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ‘lukker ikke ørene for forskning’, jeg lever og ånder for forskning og elsker å lære nytt. Når nasjonalt kompetansesenter for ME/CFS begynte å omtale sykdommen som en biopsykososial tilstand, endret også innstillingen fra ME-pasientene seg mot kompetansesenteret, nå het det seg plutselig at ‘ledelsen må gå!’, ‘ledelsen har ikke peiling på ME!’ Alt på grunn av at de begynte å innse at sykdommen også hadde et psykisk aspekt. Anonymkode: 4bbb0...b69 Du har altså ikke fått med deg hvor omstridt dette "kompetansesenteret" er Eller hva det opprinnelig var. De var opprinnelig FOR at ME var fysisk, helt til de byttet ledelse. Jeg blir direkte flau på dine vegne nå så det er bra at du er ab. Jeg vet godt hvilke type person du er og gidder rett og slett ikke å bry meg mer om deg. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne har jeg brukt i Masteroppgaven min, så det er en god kilde :https://psykologisk.no/2014/04/a-klare-seg-mot-alle-odds/ Du må kopiere og lime inn lenken. Anonymkode: 2418e...75d Den skal jeg lese takk Anonymkode: 3eb93...7ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #52 Del Skrevet 4. januar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg vært helt enig med deg og andre ME-aktivister, hadde du ment det motsatte.. Anonymkode: 4bbb0...b69 Lurer litt på hva du mener med begrepet aktivist. Ja, jeg er kanskje en aktivist fordi jeg ønsker at den riktige kunnskapen om ME skal komme frem. ME er en fysisk sykdom. Noen er mer disponert for å få en fysisk sykdom en andre og det kan være en konsekvens av barndom. Problemet med ME er at mange har en holdning til sykdommen som at folk maser seg til diagnosen, at pasienten nærmest setter diagnosen selv og at det egentlig er traumer som gir fysiske utslag på kroppen. Sykdommen blir ikke akseptert på lik linje med andre fysiske sykdommer og det oppleves stigmatiserende og diskriminerende. Jeg vil gjette at det er en av dine diagnose man minst ønsker å få. Anonymkode: b77bf...97d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #53 Del Skrevet 4. januar 2019 Det var da veldig til enten/eller-tankegang på en så kompleks diagnose. Er det ikke bare å akseptere at det kan være forskjellige grunner til at mennesker kan få ME/fibromyalgi? Anonymkode: 2cbe6...329 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #54 Del Skrevet 4. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har altså ikke fått med deg hvor omstridt dette "kompetansesenteret" er Eller hva det opprinnelig var. De var opprinnelig FOR at ME var fysisk, helt til de byttet ledelse. Jeg blir direkte flau på dine vegne nå så det er bra at du er ab. Jeg vet godt hvilke type person du er og gidder rett og slett ikke å bry meg mer om deg. Den skal jeg lese takk Anonymkode: 3eb93...7ec Kompetansesenteret vektlegger jo heller en helhetlig sykdomsforståelse, der man ikke skal «være for» at ME er hverken kun fysisk eller psykisk. Anonymkode: 4bbb0...b69 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #55 Del Skrevet 4. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kompetansesenteret vektlegger jo heller en helhetlig sykdomsforståelse, der man ikke skal «være for» at ME er hverken kun fysisk eller psykisk. Anonymkode: 4bbb0...b69 Hils Vogt og Landmark for meg da! 😘Bye Felicia. Anonymkode: 3eb93...7ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #56 Del Skrevet 4. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var da veldig til enten/eller-tankegang på en så kompleks diagnose. Er det ikke bare å akseptere at det kan være forskjellige grunner til at mennesker kan få ME/fibromyalgi? Anonymkode: 2cbe6...329 Problemet er at disse sykdommene ikke blir anerkjent hos "folk flest" som fysiske sykdommer. Det blir satt spørsmålstegn til om pasientene ikke har vært flinke nok til å sette grenser for seg selv og derfor fått ME. Eller at de har mast seg til en diagnose hos fastlegen. At de egentlig bare er late eller ikke klarer å ta seg sammen slik som andre. Det ville vært fint om folk aksepterte disse sykdommene og behandlet pasientene med empati og respekt istedenfor skepsis og påføring av skyld og skam. Anonymkode: b77bf...97d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 4. januar 2019 #57 Del Skrevet 4. januar 2019 Jeg har traumer og psykosomatiske plager i form av utmattelse. Har forstått det slik at man ikke kan få noen ME-diagnose om man har psykiske lidelser. Jeg er psykisk syk, derfor er jeg utmattet. Andre er utmattet av en organisk årsak (infeksjon, bakterier) og får sykdommen ME som er en nevrologisk lidelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #58 Del Skrevet 4. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hils Vogt og Landmark for meg da! 😘Bye Felicia. Anonymkode: 3eb93...7ec Dette var jo strålende debattteknikk og overbevisende argumenter. Anonymkode: 4bbb0...b69 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #59 Del Skrevet 4. januar 2019 Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev: Jeg har traumer og psykosomatiske plager i form av utmattelse. Har forstått det slik at man ikke kan få noen ME-diagnose om man har psykiske lidelser. Jeg er psykisk syk, derfor er jeg utmattet. Andre er utmattet av en organisk årsak (infeksjon, bakterier) og får sykdommen ME som er en nevrologisk lidelse. Det stemmer at man kan bli utmatta av psyken, det er fordi nervesystemet blir utslitt av å være" på". Anonymkode: 2418e...75d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #60 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at disse sykdommene ikke blir anerkjent hos "folk flest" som fysiske sykdommer. Det blir satt spørsmålstegn til om pasientene ikke har vært flinke nok til å sette grenser for seg selv og derfor fått ME. Eller at de har mast seg til en diagnose hos fastlegen. At de egentlig bare er late eller ikke klarer å ta seg sammen slik som andre. Det ville vært fint om folk aksepterte disse sykdommene og behandlet pasientene med empati og respekt istedenfor skepsis og påføring av skyld og skam. Anonymkode: b77bf...97d Det er jeg helt enig i. At mannen i gata gjør dette får man dessverre ikke gjort så mye med, men når helsepersonell ikke evner å ha nok kunnskap til å ta en så invalidiserende diagnose på alvor (uavhengig av bakenforliggende grunner til at man blir så syk)9, så har vi et stort problem. Man skulle jo tro at de fleste burde jo i 2018 ha fått med seg at det i noen tilfeller er sammenheng mellom kropp og psyke. Anonymkode: 2cbe6...329 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå