AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #21 Del Skrevet 4. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig, boken "krenkende barn gir syke voksne" er et godt eksempel på dette, mange av damene med de diagnosene har vanskelig for å sette grenser for seg selv når det gjelder omgivelsene. Anonymkode: 2418e...75d Skulle akkurat til å skrive samme innlegg 😂 Anbefaler denne boka. Anonymkode: 3103d...77f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #22 Del Skrevet 4. januar 2019 Og hva legger du i relasjonstarumer? Hvordan vil du forklare at i en søskenflokk er det en som har FM/ME mens de andre barna er friske? Og at samme sykdommen ofte går igjen i generasjoner? Og at veldig veldig mange som får diagnosen, får den mens de er barn eller tenåringer? Anonymkode: 88e58...d18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #23 Del Skrevet 4. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som regel har man det, og ofte er det virusutløst. Jeg husker virusinfeksjonen som satte i gang min ME svært godt, og det er 10 år siden. Anonymkode: 3eb93...7ec Nei. Husk at ordet ME indikerer en betennelsestilstand et sted i hjernen som man ennå ikke har funnet noen medisinske holdepunkter for. De fleste ME-pasienter får diagnosen fordi alle andre forklaringer på symptomene er utelukket (dvs. alle prøver er normale, legene finner ingenting galt). Det samme er tilfellet med fibromyalgi. Anonymkode: 4bbb0...b69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #24 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Husk at ordet ME indikerer en betennelsestilstand et sted i hjernen som man ennå ikke har funnet noen medisinske holdepunkter for. De fleste ME-pasienter får diagnosen fordi alle andre forklaringer på symptomene er utelukket (dvs. alle prøver er normale, legene finner ingenting galt). Det samme er tilfellet med fibromyalgi. Anonymkode: 4bbb0...b69 Jo, flere har fått sin ME utløst av virusinfeksjoner. Det betyr ikke at alle har fått det. Du glemmer det viktigste: PEM. PEM skiller ME fra andre sykdommer. Anonymkode: 3eb93...7ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #25 Del Skrevet 4. januar 2019 Hentet fra diagnorekriterene som helsedirektoratet anbefaler: 7. Denne sykdommen vedvarer i minst seks måneder. Den har vanligvis en klar identifiserbar begynnelse, selv om den kan være gradvis. Jeg vet nøyaktig hvilken dato min sønn fikk ME. Anonymkode: b77bf...97d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #26 Del Skrevet 4. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva legger du i relasjonstarumer? Hvordan vil du forklare at i en søskenflokk er det en som har FM/ME mens de andre barna er friske? Og at samme sykdommen ofte går igjen i generasjoner? Og at veldig veldig mange som får diagnosen, får den mens de er barn eller tenåringer? Anonymkode: 88e58...d18 Relasjonstraumer handler om vedvarende omsorgsvikt, fysisk og/eller psykisk. Jeg undrer meg over om noen får FM/ME diagnoser feilaktig, og mener at dette i så fall er synd for de det gjelder med tanke på behandlings- og bedringsutsikter. Jeg har ingen behov for å verken forklare eller forsvare noe utover dette. Anonymkode: 59ff2...85f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #27 Del Skrevet 4. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, flere har fått sin ME utløst av virusinfeksjoner. Det betyr ikke at alle har fått det. Du glemmer det viktigste: PEM. PEM skiller ME fra andre sykdommer. Anonymkode: 3eb93...7ec Ingen jeg kjenner eller vet om har fått påvist en virusinfeksjon som utløsende for ME-diagnosen, og det nevnes heller ikke i Canada-kriteriene, som er de mest brukte diagnose-kriteriene. PEM er, som alle andre ME/fibromyalgi-symptomer, basert på subjektive opplevelser og selvrapportering og ikke objektivt, medisinsk målbart. Anonymkode: 4bbb0...b69 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #28 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Relasjonstraumer handler om vedvarende omsorgsvikt, fysisk og/eller psykisk. Jeg undrer meg over om noen får FM/ME diagnoser feilaktig, og mener at dette i så fall er synd for de det gjelder med tanke på behandlings- og bedringsutsikter. Jeg har ingen behov for å verken forklare eller forsvare noe utover dette. Anonymkode: 59ff2...85f Feildiagnosering forekommer selvsagt, men tror du kan legge fra deg denne teorien din om at veldig mange egentlig sliter med dette. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ingen jeg kjenner eller vet om har fått påvist en virusinfeksjon som utløsende for ME-diagnosen, og det nevnes heller ikke i Canada-kriteriene, som er de mest brukte diagnose-kriteriene. PEM er, som alle andre ME/fibromyalgi-symptomer, basert på subjektive opplevelser og selvrapportering og ikke objektivt, medisinsk målbart. Anonymkode: 4bbb0...b69 Det at ingen du kjenner eller vet om har fått påvist virusinfeksjon betyr ikke at det er slik alle har det, eller hva som er korrekt Litt samme tankegang som ts kanskje? Foreslår at du googler ME, Canada-kriterier, PEM og virusinfeksjon som utløsende for ME. Gjerne også oppdater deg på nyere forskning. Her har du stor kunnskapsmangel. Anonymkode: 3eb93...7ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #29 Del Skrevet 4. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Feildiagnosering forekommer selvsagt, men tror du kan legge fra deg denne teorien din om at veldig mange egentlig sliter med dette. Det at ingen du kjenner eller vet om har fått påvist virusinfeksjon betyr ikke at det er slik alle har det, eller hva som er korrekt Litt samme tankegang som ts kanskje? Foreslår at du googler ME, Canada-kriterier, PEM og virusinfeksjon som utløsende for ME. Gjerne også oppdater deg på nyere forskning. Her har du stor kunnskapsmangel. Anonymkode: 3eb93...7ec Er utdannet helsepersonell og leser mye faglitteratur, har blant annet lest mye om ME og fibromyalgi siden flere jeg kjenner godt har disse lidelsene. Anonymkode: 4bbb0...b69 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #30 Del Skrevet 4. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen jeg kjenner eller vet om har fått påvist en virusinfeksjon som utløsende for ME-diagnosen, og det nevnes heller ikke i Canada-kriteriene, som er de mest brukte diagnose-kriteriene. PEM er, som alle andre ME/fibromyalgi-symptomer, basert på subjektive opplevelser og selvrapportering og ikke objektivt, medisinsk målbart. Anonymkode: 4bbb0...b69 Hentet fra diagnorekriterene som helsedirektoratet anbefaler: 7. Denne sykdommen vedvarer i minst seks måneder. Den har vanligvis en klar identifiserbar begynnelse, selv om den kan være gradvis. Nei, det står ikke spesifikt at det starter med en virusinfeksjon, men en klar identifiserbar begynnelse. Da noe som ofte ligner på virus. Man tror man har influensa, legen finner ikke forhøyet bakterievekst, ingen påviser at det er et virus, men man er syk, blir ikke frisk igjen... Anonymkode: b77bf...97d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #31 Del Skrevet 4. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feildiagnosering forekommer selvsagt, men tror du kan legge fra deg denne teorien din om at veldig mange egentlig sliter med dette. Det at ingen du kjenner eller vet om har fått påvist virusinfeksjon betyr ikke at det er slik alle har det, eller hva som er korrekt Litt samme tankegang som ts kanskje? Foreslår at du googler ME, Canada-kriterier, PEM og virusinfeksjon som utløsende for ME. Gjerne også oppdater deg på nyere forskning. Her har du stor kunnskapsmangel. Anonymkode: 3eb93...7ec (Og kjenner godt til de begrepene du nevner). Anonymkode: 4bbb0...b69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #32 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hentet fra diagnorekriterene som helsedirektoratet anbefaler: 7. Denne sykdommen vedvarer i minst seks måneder. Den har vanligvis en klar identifiserbar begynnelse, selv om den kan være gradvis. Nei, det står ikke spesifikt at det starter med en virusinfeksjon, men en klar identifiserbar begynnelse. Da noe som ofte ligner på virus. Man tror man har influensa, legen finner ikke forhøyet bakterievekst, ingen påviser at det er et virus, men man er syk, blir ikke frisk igjen... Anonymkode: b77bf...97d Men det er ikke sånn virkeligheten ER rundt omkring på legekontorene.. Diagnosene ME/fibromyalgi brukes når man ikke finner noe galt med pasienten, men hun (det er oftest en hun) insisterer på at hun er syk allikevel. Anonymkode: 4bbb0...b69 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #33 Del Skrevet 4. januar 2019 Interessant tanke. Har selv ME og gikk til psykolog over en lengre periode som mente ME’n ikke var pga psykiske ting. Selv ønsket jeg å ikke utelukke noe som helst. Har heldigvis blitt bedre av kosthold (vit/min), og tenker at mye sykdom skyldes vit/min-mangler som ikke synes på prøver, men jeg vet ikke. Er bare en tanke jeg har siden (flytende) vitaminer, probiotaika osv har gitt mye mer energi og mindre smerter hos meg. Anonymkode: 6fd80...6e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #34 Del Skrevet 4. januar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er utdannet helsepersonell og leser mye faglitteratur, har blant annet lest mye om ME og fibromyalgi siden flere jeg kjenner godt har disse lidelsene. Anonymkode: 4bbb0...b69 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: (Og kjenner godt til de begrepene du nevner). Anonymkode: 4bbb0...b69 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke sånn virkeligheten ER rundt omkring på legekontorene.. Diagnosene ME/fibromyalgi brukes når man ikke finner noe galt med pasienten, men hun (det er oftest en hun) insisterer på at hun er syk allikevel. Anonymkode: 4bbb0...b69 Dessverre er det ikke ukjent at svært mange ME pasienter møter inkompetente helsepersonell som ikke kan en dritt om ME Anonymkode: 3eb93...7ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #35 Del Skrevet 4. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre er det ikke ukjent at svært mange ME pasienter møter inkompetente helsepersonell som ikke kan en dritt om ME Anonymkode: 3eb93...7ec Jobber ikke innen helsesektoren, har bare helsefaglig utdanning (blant annet). Leser mye om ME/fibromyalgi som sagt. Har også Facebook-venner som deler masse om disse sykdommene, hverdagen sin, forskning osv. Anonymkode: 4bbb0...b69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #36 Del Skrevet 4. januar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ikke sånn virkeligheten ER rundt omkring på legekontorene.. Diagnosene ME/fibromyalgi brukes når man ikke finner noe galt med pasienten, men hun (det er oftest en hun) insisterer på at hun er syk allikevel. Anonymkode: 4bbb0...b69 Eller er det det folk tror skjer? Min sønn og mann har vært igjennom svært omfattende utredning av Norges beste nevrologer. De har heldigvis begge sterk psyke og bryr seg ikke om hva andre tenker, men jeg er trist på deres vegne når "folk flest" tror de later som de er syk, er late eller egentlig er psykisk syke. Hvilket barn ønsker å være syk over lang tid? Hvilket barn vil være annerledes? Hvilket barn ønsker å ligge på et mørkt rom en uke fordi han var med på klassetur? Hvilket barn later som han ikke klarer å se en hel film fordi det er for slitsomt? Hvilket barn "faker" endring i kognitiv kapasitet? Anonymkode: b77bf...97d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #37 Del Skrevet 4. januar 2019 Jeg hadde en svært traumatisk barndom. Men hadde et stort behov for å vise resten av verden, hvor bra jeg klarte meg, selv om barndommen var så grusom. Så jeg trente, jobbet, studerte, giftet meg, fikk barn, ble supermamma, superkone, supersvigerdatter osv. Men man går på en smell tilslutt. Nå har ikke jeg ME eller fibromyalgi, men annen autonom sykdom. Har nå gått i behandling for traumene i flere år. Men min fysiske sykdom blir ikke bedre. Dette er sykdom man ikke blir frisk av, og man tar blodprøver både for å påvise hva man feiler, og graden av det. Men jeg tror jo jeg fikk denne sykdommen grunnet traumene, og at jeg har den i så ille grad grunnet traumene. Og leve under stor frykt og stress fra man så vidt kan gå, til man var i tenårene, og så stress resten av livet. Er jo og visse situasjoner som setter meg rett tilbake i frykt modus. Anonymkode: f111d...005 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #38 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jobber ikke innen helsesektoren, har bare helsefaglig utdanning (blant annet). Leser mye om ME/fibromyalgi som sagt. Har også Facebook-venner som deler masse om disse sykdommene, hverdagen sin, forskning osv. Anonymkode: 4bbb0...b69 Jeg er glad for at du ikke jobber innen helsesektoren. Jeg har dessverre møtt mange med like stor kunnskapsmangel som deg så det er bra at det er en person mindre i helsesektoren som er slik. Anonymkode: 3eb93...7ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #39 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eller er det det folk tror skjer? Min sønn og mann har vært igjennom svært omfattende utredning av Norges beste nevrologer. De har heldigvis begge sterk psyke og bryr seg ikke om hva andre tenker, men jeg er trist på deres vegne når "folk flest" tror de later som de er syk, er late eller egentlig er psykisk syke. Hvilket barn ønsker å være syk over lang tid? Hvilket barn vil være annerledes? Hvilket barn ønsker å ligge på et mørkt rom en uke fordi han var med på klassetur? Hvilket barn later som han ikke klarer å se en hel film fordi det er for slitsomt? Hvilket barn "faker" endring i kognitiv kapasitet? Anonymkode: b77bf...97d Både barn og voksne kan jo bli sterkt påvirket av psyken uten at de selv helt kan korrelere det til de fysiske symptomene de opplever. Nevrologer har ingen hjelp eller medisiner å tilby ME-pasienter, det er derfor disse pasientene helst henvises til spesielle ME-avdelinger. Anonymkode: 4bbb0...b69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #40 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er glad for at du ikke jobber innen helsesektoren. Jeg har dessverre møtt mange med like stor kunnskapsmangel som deg så det er bra at det er en person mindre i helsesektoren som er slik. Anonymkode: 3eb93...7ec Hvorfor skylder dere ALLTID på «kunnskapsmangel»? Klarer dere ikke å godta at andre kan ha vel så mye kunnskap om feks. ME, men bare være uenig med dere? Tenker dere sånn om alle andre aspekter i livet også? Uenig med meg = kunnskapsløs? Anonymkode: 4bbb0...b69 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå