Gå til innhold

Medisin mot søvnvansker / Quetiapin Amneal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i dag fått medisiner fra legen som heter "Quetiapin Amneal", som angivelig skal kunne gi ordentlig søvn.

Men, når jeg leser vedlegget så står jo dette som ett Antipsykotikum og ikke noe om søvn som hovedpakkevedlegget.

Er det noen som har brukt det og det har hjulpet en å sove? Har den hengt igjen dagen derpå?

Har dialog med legen om når det skal brukes og antall, vil kun høre om noen har følt det har hjulpet til dette formålet.

Anonymkode: 8f791...2fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette hjelper deg garantert å sove. Men ja det er også et antipsykotikum, men da helst i større mengder. Som antipsykotikum må man vel over 100 mg. Jeg sover godt på en halv 25 mg.

Og.. noen får hangover og andre ikke. Men det kan du få med rene sovemedisiner også. 

Anonymkode: e3df6...257

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt det for søvn i halvannet år. 
Jeg bruker 75mg for søvn, og får ikke noe hangover av den. 
Men jeg slet veldig med mareritt og nattesvette lenge etter jeg startet på den. 

Anonymkode: a4475...058

AnonymBruker
Skrevet

Måtte slutte på den selv siden jeg fikk så utrolig hangover dagen etterpå. Sov som en drøm, men fungerte likevel ikke dagen etterpå pga hangover. Prøv med en halv tablett og helgarder deg ang planer dagen etterpå. :) 

Anonymkode: 6ef4f...860

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt det for søvn i halvannet år. 
Jeg bruker 75mg for søvn, og får ikke noe hangover av den. 
Men jeg slet veldig med mareritt og nattesvette lenge etter jeg startet på den. 

Begynte du rett på 75 når du fikk mareritt? Hvor lang tid tok det før det forsvant?

Skrevet

Jeg går på 200 mg pluss 50 mg Truxal. Bruker det for å minimere tankekjør, for å få sove og mulig jeg også går på den for å stabilisere stemningsleie. Jeg har ikke noen psykoselidelse så stusser litt på at jeg går på så høy dose. 

For 1,5 år siden da jeg hadde diagnosen bipolar type 2 så gikk jeg på 900 mg. I tillegg til 1000 mg orfiril og Fluoxetine. Da var jeg overmedisinert. Når det er sagt så viste blodprøver at jeg hadde veldig høy toleranse. 

Da diagnosen ble tatt bort ble jeg satt ned til 200 mg. Gikk også på Imovane. Så ble jeg satt på Truxal også, og det husker jeg ikke hvorfor jeg ble satt på, men tror jeg går på det for angst og søvn. 

Uten Quetiapine og Truxal blir jeg bokstavelig talt søvnløs. 

Jeg har mye psykiatri da. Mulig jeg går på høye doser for å holdes noen lunde stabil. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Begynte du rett på 75 når du fikk mareritt? Hvor lang tid tok det før det forsvant?

Begynte på 25mg, gikk opp til 50mg etter 6 måneder, så videre til 75mg etter nye 6 måneder. 
Marerittene forsvant vel 15-16 måneder etter oppstarten. 

Skrevet (endret)

Jeg bruker den. Beste sovemedisinen noensinne😍 Har brukt 25mg i flere år. Ikke mistet noen effekt hos meg. Fungert som en drøm (bokstavelig talt :fnise:) siden første dag. 

Endret av Vinky
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte slutte på den selv siden jeg fikk så utrolig hangover dagen etterpå. Sov som en drøm, men fungerte likevel ikke dagen etterpå pga hangover. Prøv med en halv tablett og helgarder deg ang planer dagen etterpå. :) 

Anonymkode: 6ef4f...860

Den er kjip 😮 Skal passe på å ikke ha planer første dagen etterpå, just in case 😄

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Vinky skrev:

Jeg bruker den. Beste sovemedisinen noensinne😍 Har brukt 25mg i flere år. Ikke mistet noen effekt hos meg. Fungert som en drøm (bokstavelig talt :fnise:) siden første dag. 

Satser på at jeg får det som deg 😛

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynte på 25mg, gikk opp til 50mg etter 6 måneder, så videre til 75mg etter nye 6 måneder. 
Marerittene forsvant vel 15-16 måneder etter oppstarten. 

Så lenge? 😮 Har allerede fått litt mareritt og da er jeg så utmattet. Får vel bare bite tenna sammen og så forsøke og se an.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, _Lilla_Sky_ skrev:

Jeg går på 200 mg pluss 50 mg Truxal. Bruker det for å minimere tankekjør, for å få sove og mulig jeg også går på den for å stabilisere stemningsleie. Jeg har ikke noen psykoselidelse så stusser litt på at jeg går på så høy dose. 

For 1,5 år siden da jeg hadde diagnosen bipolar type 2 så gikk jeg på 900 mg. I tillegg til 1000 mg orfiril og Fluoxetine. Da var jeg overmedisinert. Når det er sagt så viste blodprøver at jeg hadde veldig høy toleranse. 

Da diagnosen ble tatt bort ble jeg satt ned til 200 mg. Gikk også på Imovane. Så ble jeg satt på Truxal også, og det husker jeg ikke hvorfor jeg ble satt på, men tror jeg går på det for angst og søvn. 

Uten Quetiapine og Truxal blir jeg bokstavelig talt søvnløs. 

Jeg har mye psykiatri da. Mulig jeg går på høye doser for å holdes noen lunde stabil. 

Så at man noen få ganger fikk 900 mg. Nå skal jeg kun ha det for søvn, men kan mindre doser justere stemningsleie?
Tidligere fikk jeg remeron, men det sluttet å fungere på meg og gikk over til hang over. Fikk det for å justere humør. Men har aldri hatt noe andre medikamenter for det.

Har fått denne, Cirkadin og immovane for å rette opp i søvnutfordringene mine. Håper virkelig noen av de hjelper.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så at man noen få ganger fikk 900 mg. Nå skal jeg kun ha det for søvn, men kan mindre doser justere stemningsleie?
Tidligere fikk jeg remeron, men det sluttet å fungere på meg og gikk over til hang over. Fikk det for å justere humør. Men har aldri hatt noe andre medikamenter for det.

Har fått denne, Cirkadin og immovane for å rette opp i søvnutfordringene mine. Håper virkelig noen av de hjelper.

Vet ikke hvor høy dosen må være for at den skal virke på stemningsleiet, men det kan du jo kanskje høre med legen om? 

Jeg fikk forresten hang over i starten da jeg gikk på Quetiapine og Truxal, men det gikk over etter hvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Går på quetiapin og gjort det i 2 år. Startet på 200mg, vært oppe i 800mg og nå «nede» på 550mg. Får det for søvn og tankekjør og det fungerer utrolig bra. Prøvd masse annet før dette, uten effekt. Har litt hangover hvis jeg ikke får sovet nok, da.

Anonymkode: 80411...7ea

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, _Lilla_Sky_ skrev:

Vet ikke hvor høy dosen må være for at den skal virke på stemningsleiet, men det kan du jo kanskje høre med legen om? 

Jeg fikk forresten hang over i starten da jeg gikk på Quetiapine og Truxal, men det gikk over etter hvert. 

Hvor høy dosen skal være kommer an på hver enkelt. Noen trenger 25 mg og sover hele natten, mens andre må ta 500 mg for at den skal virke, kommer an på hvor fort man forbrenner medisinen, og der er folk veldig forskjellige.

Anonymkode: b9813...1fd

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg går også på den medisinen. Psykiater sa jeg kunne ta opptil 100mg. Lite effekt, så tror jeg skal bytte medisin. 

Forklaring på at det er antipsykotika er at det brukes som det i høye doser (500++ tror jeg), men at det fungerer som søvn i lavere doser. Man kan altså ha disse medisinene uten å ha en psykoselidelse.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg går også på den medisinen. Psykiater sa jeg kunne ta opptil 100mg. Lite effekt, så tror jeg skal bytte medisin. 

Forklaring på at det er antipsykotika er at det brukes som det i høye doser (500++ tror jeg), men at det fungerer som søvn i lavere doser. Man kan altså ha disse medisinene uten å ha en psykoselidelse.

Jeg har over 500mg og ingen psykoselidelse, ei heller bipolar. Kun for søvn og tankekjør :) 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har over 500mg og ingen psykoselidelse, ei heller bipolar. Kun for søvn og tankekjør :) 

Ja, jeg skjønner. Jeg ble forklart at det har antipsykotisk effekt om man øker dosen kraftig. Det fungerer sikkert for søvn også da, men også på en eventuell psykose.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge? 😮 Har allerede fått litt mareritt og da er jeg så utmattet. Får vel bare bite tenna sammen og så forsøke og se an.

For min del var det kun i starten at marerittene var skikkelig plagsom. 
Etterhvert ble jeg vant til dem. Kunne våkne våt av svette, og flytta meg til tørr plass i senga og snudde dyna, og sovna øyeblikkelig igjen. 
Nå tar jeg medisinen til fast tidspunkt hver kveld, varierer litt hvor lang tid det tar før jeg blir trøtt, men våkner til samme tid hver morgen, og er uthvilt. 
Men det er veldig forskjellig fra person til person hvor bra den virker. Som du ser i tråden her så ser du at den brukes i veldig ulike doser. Jeg kjenner dem som går på 200, 400 og 600mg, uten bivirkninger, og dem som sover 16 timer i strekk og våkner med hangover som varer ett døgn av 25mg. 

Skrevet

Jeg bruker 50 mg av den, å noe risperidal, mot indre uro og psykose lidelse. Brukte 300 mg av seriquel, men fikk så sabla hjertebank og angst at jeg gikk ned til 100. Og nå 50. Merka ikke noe på søvn, enn at jeg sov tungt og hadde hangover dagen etter. 

AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på bivirkninger! Jeg hadde svært godt utbytte av dem i de 2 årene jeg gikk på de, vil si det var nødvendig ellers hadde jeg blitt svært mye sykere. Jeg hadde store søvnproblemer, angst, depresjon og endel tankekjør.

Men jeg hadde mange bivirkninger som jeg ikke var klar over, fordi jeg ble prøvd på veldig mange medisiner før seroqel som jeg overhode ikke tålte så psykiateren min ba meg om å ikke lese om bivirkninger. En ting er drømmingen og hangover, jeg våknet alltid stiv og sliten som om jeg hadde «spent» meg i kroppen hele natta, problemer med skjoldbrukskjertelen, etter en tid trigget det angsten, sløv i hodet (det har ikke blitt så mye bedre selv om jeg slutta for 6 mnd siden) jeg gikk på 50 mg, så 100 mg, med på 50 mg og tilslutt på 25 mg. 

I dag sover jeg for det meste godt og er ikke så sliten som jeg ble av medisinene.

Anonymkode: 42b0b...f71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...