Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg så sliten.

Minstemann er tre uker og er en drøm på dagtid og kveld og har lange soveøkter. Men fra 04 om morgenen til 10 på formiddagen er han så vanvittig urolig. Han har jo døgnet helt snudd her, når «kvelds»uroen oppstår på denne tida.

Han er lys våken disse timene.

Vil ha mat ofte, og får så ofte han vil, men blir illsint når det et tomt. For ham er det visst uaktuelt å bare ligge og slappe av med konstant tilgang til pupp. Er det tomt, så er det hylskrik.

Vil bli holdt, men ikke rolig. Han må gynges og vugges ganske kraftig konstant for å være noenlunde fornøyd. Må nesten hoppe opp og ned seks timer i strekk. Slapper jeg litt av i armene, er det hylskrik.

Viser ikke ellers tegn til magevondt.

Elsker bæreselen på dagtid, men ikke natt. Hylskrik.

Liker lyden av den ekstremt bråkete vifta på badet, men der er det kaldt, mørkt og trangt. Vi kan ikke sitte der hele natta. Og uansett er den bare godkjent av ham i ti minutter før det igjen er hylskrik.

Liker vippestolen, men kun inne på det bråkete badet i de ti minuttene.

Å spille musikk for ham, enten rytmisk eller rolig (white noise) hjelper ikke. Han skal holdes, og det skal «hoppes» rundt.

Han er sååå utrolig misfornøyd! Storesøster krevde også sitt på kveldstid, men var fornøyd om hun fikk ligge til brystet hele tiden. Han her nekter jo når det er tomt. Sparker, klorer, kaver, brøler. Smokk tar han ikke.

Tar i mot hva som helst av tips før en ny natt står for døren. Jeg vet at dette bare er en fase og at det går over. Men inntil den dagen, tenkte jeg kanskje noen der ute har tips. Hadde uroen kommet på kvelden, kunne jeg gått en tur med ham, men dette er jo om natta. 😕 

Anonymkode: 48fda...35c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg høres det ut som han er sulten. Om du ikke er av de som skal unngå mme for en hver pris kan du prøve å gi litt å se om han roer seg.

Anonymkode: ac2cb...168

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For meg høres det ut som han er sulten. Om du ikke er av de som skal unngå mme for en hver pris kan du prøve å gi litt å se om han roer seg.

Anonymkode: ac2cb...168

Takk for at du svarer! :smilyblomst:

Jeg er ikke i mot MME, men alle anbefalinger jeg har lest sier jo at man ikke skal ty til MME hvis tegnene på sult kun kommer i forbindelse med kveldsuro. At det er helt naturlig at de reagerer på at melken er annerledes på natt. Hvis jeg har for lite melk, burde han vel være misfornøyd resten av døgnet og? Eller? Han legger for øvrig på seg over 100 g om dagen. :overrasket:

Jeg prøver gjerne MME, altså. Men vil helst være sikker på at han virkelig trenger det.

TS

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for at du svarer! :smilyblomst:

Jeg er ikke i mot MME, men alle anbefalinger jeg har lest sier jo at man ikke skal ty til MME hvis tegnene på sult kun kommer i forbindelse med kveldsuro. At det er helt naturlig at de reagerer på at melken er annerledes på natt. Hvis jeg har for lite melk, burde han vel være misfornøyd resten av døgnet og? Eller? Han legger for øvrig på seg over 100 g om dagen. :overrasket:

Jeg prøver gjerne MME, altså. Men vil helst være sikker på at han virkelig trenger det.

TS

Han er ikke sulten hvis han legger på seg så mye.

Siden de ikke har døgnrytme kan de være urolige når som helst på den tida.. 

Jeg tror du bare må holde ut. Mulig du ser endring etter uke 6. 

Anonymkode: dce2e...23b

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke sulten hvis han legger på seg så mye.

Siden de ikke har døgnrytme kan de være urolige når som helst på den tida.. 

Jeg tror du bare må holde ut. Mulig du ser endring etter uke 6. 

Takk for at du gidder å svare! Settes pris på!

Beroligende å høre at du ikke troen han er sulten. Jeg har nå pumpet ut 120 ml jeg. Kanskje prøve å tilby det i natt.

Jeg må nok bare holde ut, ja. Men kanskje noen har tips til hva som kan roe ned litt. Siden han insiterer på å bysses med så stor kraft at jeg blir helt gåen i armene. :ohmy:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det høres som han er sulten. Men det trenger ikke bare være det; mat er både kos, trygghet og næring. Mulig han kobler næring som trygghet, og at når næringen er borte blir han utrygg. De har jo litt av et overlevelsesinstinkt de små. Lurt å prøve å gi mer.

Anonymkode: 8166e...e09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også det høres som han er sulten. Men det trenger ikke bare være det; mat er både kos, trygghet og næring. Mulig han kobler næring som trygghet, og at når næringen er borte blir han utrygg. De har jo litt av et overlevelsesinstinkt de små. Lurt å prøve å gi mer.

Anonymkode: 8166e...e09

Ååh, det hadde jeg ikke tenkt på. Han har jo tilgang til bryst så mye han vil, så da blir det så vanskelig når han nekter å ta brystet fordi det er tomt. Han blir helt hysterisk og virkelig brøler. Får jo så vondt av ham og.

Jeg har som sagt pumpet litt nå (aldri prøvd før) og fikk ut 120 ml. Aner ikke om det tilsvarer ett «måltid»? Prøver å pumpe mer senere.

Tusen, tusen takk for svar.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

100g vektøkning om dagen? Hver dag? Vi fikk beskjed om at barnet skulle legge på seg 150-250 i uken. 700 er jo voldsomme greier. Kanskje barnet har vondt fordi det er stinn i magen?

Anonymkode: a210d...2b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm.....blir råd etter nåla i høystakkenetoden her, men selv om han egentlig ikke høres sulten om om vekten øker masse - så ville jeg testet mme (eller melk du har pumpet om du har veldig god produksjon) bittelitt før denne urolige tiden, for å sjekke om han roer seg noe mer da.

Om han virker roe seg med ekstra mat et par tre netter så vet du jo årsaken - og kan eventuelt supplere med litt MME eller pumpet mm. 

Det at man ikke skal gi mme ved kveldsuro tenker jeg er litt sånn ammenazi (unnskyld uttrykket) - dersom et barn faktisk er sultent så ville man jo aldri funnet på å nekte dem mat når de var over spedbarnsalder, så jeg har igrunnen aldri forstått at rådene er så entydige på at «de er ikke sultne». Det skader jo ikke å teste om det er årsaken tenker jeg, snarere tvert imot.

Om han er mett, så vil jo kanksje pendelen gå andre veien og gi magevondt - men du kommer jo ikke så mye annet vei ut av det enn å teste.

Om han roer seg i vogn så hadde jeg selv lett trillet litt desperat på grytidlig morgenkvist i nærmeste nabolag, mange er jo på vei til jobb fra i 6tiden og utover.

Anonymkode: 86d9d...dd8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kok opp 1 dl vann og bland i en teskje sukker. Avkjøl. Bruk deretter injeksjonssprøyte uten nålspis, og drypp noen dråper i munnen, når den verste uroen står på. 

Dette hjalp utrolig godt på våres baby.

Anonymkode: 23e13...e0f

• Liker 2
Skrevet

Har ikke sånn supermye å komme med, men kanskje hvis dere har plass inne i boligen til å trille med vogna, så kan du prøve det? Hvis han roer seg i vogna da.. 

Når største var på den alderen elsket han lyden av dusjen. Vi kunne jo ikke la vannet renne i en evighet, så vi fant dusjlyd på youtube. Kanskje du finner en tilsvarende viftelyden så dere kan sitte i stua men ha samme lyd? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åå, vil bare si at jeg føler med deg. Vår lille prinsesse på 4 uker er også lys våken, og gjerne illsint hvis det ikke er konstant pupp/vugging/bæring, fra kl 02-09. Sover som en stein resten av dagen, kun avbrutt av spisepauser. Jeg er så sliten!! Men det er jo ikke rart søvnmønsteret er slik. Husker spetakkelet i magen gjerne starta på kvelden når jeg skulle legge meg da jeg gikk gravid. Var jo så deilig og behagelig med bevegelser og lyder hele dagen, så på natta ble det liv og rangling der inne. 

Anonymkode: 6b771...021

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

100g vektøkning om dagen? Hver dag? Vi fikk beskjed om at barnet skulle legge på seg 150-250 i uken. 700 er jo voldsomme greier. Kanskje barnet har vondt fordi det er stinn i magen?

Anonymkode: a210d...2b6

TS her

Nja, det ble vel litt misvisende. Han la på seg 160g daglig de første dagene. Deretter over 100g de neste. Det er en stund siden forrige veiing nå, men poenget mitt var at han legger veldig godt på seg.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm.....blir råd etter nåla i høystakkenetoden her, men selv om han egentlig ikke høres sulten om om vekten øker masse - så ville jeg testet mme (eller melk du har pumpet om du har veldig god produksjon) bittelitt før denne urolige tiden, for å sjekke om han roer seg noe mer da.

Om han virker roe seg med ekstra mat et par tre netter så vet du jo årsaken - og kan eventuelt supplere med litt MME eller pumpet mm. 

Det at man ikke skal gi mme ved kveldsuro tenker jeg er litt sånn ammenazi (unnskyld uttrykket) - dersom et barn faktisk er sultent så ville man jo aldri funnet på å nekte dem mat når de var over spedbarnsalder, så jeg har igrunnen aldri forstått at rådene er så entydige på at «de er ikke sultne». Det skader jo ikke å teste om det er årsaken tenker jeg, snarere tvert imot.

Om han er mett, så vil jo kanksje pendelen gå andre veien og gi magevondt - men du kommer jo ikke så mye annet vei ut av det enn å teste.

Om han roer seg i vogn så hadde jeg selv lett trillet litt desperat på grytidlig morgenkvist i nærmeste nabolag, mange er jo på vei til jobb fra i 6tiden og utover.

Tusen takk for at du svarer! Setter kjempestor pris på det. Føler meg litt mindre alene med litt støtte og råd. Settes enorm pris på.

Er klar til å teste med ekstra melk i natt! Han sov så lenge i sted - fire timer - så jeg fikk pumpet i mellomtiden. Krysser fingrene.

Skulle gjerne ha trillet, men pappaen drar på jobb kl 6, så må være hjemme på morgenen med det andre barnet som skal på skolen. Kjipt. 😕 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kok opp 1 dl vann og bland i en teskje sukker. Avkjøl. Bruk deretter injeksjonssprøyte uten nålspis, og drypp noen dråper i munnen, når den verste uroen står på. 

Dette hjalp utrolig godt på våres baby.

Anonymkode: 23e13...e0f

Takk for råd om sukkervann. Skal huske på det! :) 

12 minutter siden, lalaB skrev:

Har ikke sånn supermye å komme med, men kanskje hvis dere har plass inne i boligen til å trille med vogna, så kan du prøve det? Hvis han roer seg i vogna da.. 

Når største var på den alderen elsket han lyden av dusjen. Vi kunne jo ikke la vannet renne i en evighet, så vi fant dusjlyd på youtube. Kanskje du finner en tilsvarende viftelyden så dere kan sitte i stua men ha samme lyd? 

Trillet ham litt inne i natt, men det var visst ikke humpete nok på gulvet her. Men takk for forslag!

Det andre der må jeg definitivt prøve! Ser det finnes nok av støylyder på Spotify, så nå skal jeg prøve å finne riktig lyd! Eventuelt ta opptak av vifta på badet? :skratte:

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trill frem og tilbake over dørterskel. Perfekt hump :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åå, vil bare si at jeg føler med deg. Vår lille prinsesse på 4 uker er også lys våken, og gjerne illsint hvis det ikke er konstant pupp/vugging/bæring, fra kl 02-09. Sover som en stein resten av dagen, kun avbrutt av spisepauser. Jeg er så sliten!! Men det er jo ikke rart søvnmønsteret er slik. Husker spetakkelet i magen gjerne starta på kvelden når jeg skulle legge meg da jeg gikk gravid. Var jo så deilig og behagelig med bevegelser og lyder hele dagen, så på natta ble det liv og rangling der inne. 

Anonymkode: 6b771...021

Du får min medfølelse tilbake! :klem:

Jeg var helt inneforstått med at det ville bli kveldsuro, men ikke i denne graden her. Storesøster krevde mye nærhet og lå konstant til brystet hele kvelden og natta, og sånn er det bare. Men denne lillebroren har jo kveldsuro i en helt annen skala. Vanlig vugging og bæring er jo ikke godt nok for han her.

Vi krysser fingrene for snarlig bedring! Ikke godt for de små å ha det sånn heller. Må være slitsomt for dem og.

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til!

Det varierte fra natt til natt hva som fungerte her. Plutselig trodde vi at vi fant svaret, men neste natt var det helt uvirksomt igjen. Men innimellom fungerte slike støylyder (womb sounds var favoritten) på høyt volum. Og innimellom fungerte det å bære fram og tilbake over gulvet med mest mulig svikt i knærne, så gå saktere og saktere og så stå på kne og gynge i senga og til slutt sette seg forsiktig ned 😅 Et par ganger roet hun seg ned av at jeg snakket og snakket med lav, rolig stemme (kombinert med gynging). Jeg har også hørt mye på forskjellige "lullaby renditions" på Spotify. Det var mest fordi jeg likte bedre å høre på det enn white noise selv, men plutselig kunne det være effektivt. 

Det aller viktigste var nok å tenke på at det går over. Jeg har ikke barn fra før, så jeg var egentlig ikke så sikker på det, men jeg skal huske det til neste gang! Det vil si, hvis ikke babyen har noen plager den trenger hjelp for da. Hvis ingenting hjelper over tid, er det sikkert lurt å snakke med helsestasjon/lege. 

Anonymkode: c60d8...1cf

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(…)

Trillet ham litt inne i natt, men det var visst ikke humpete nok på gulvet her. Men takk for forslag!

Det andre der må jeg definitivt prøve! Ser det finnes nok av støylyder på Spotify, så nå skal jeg prøve å finne riktig lyd! Eventuelt ta opptak av vifta på badet? :skratte:

TS

Som ei nevnte her kan du prøve over dørstokker. Evt legge ut noe hindringer du kan trille over.. håndkler, mopper, eller lignende.. Om det blir vanskelig å trille over, så kanskje du kan legge litt småting under et gulvteppe? Aner ikke om dette fungerer, men det er kanskje verdt et forsøk.. 

Syns idéen om å ta opptak av vifta var genial, haha :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du ikke har like mye melk hele døgnet da, kanskje du har lite om kvelden.

Min hylte også noe voldsomt på natta, men la på seg så jeg skjønte ingenting. Nekta også å ta flaske. Viste seg at tungebåndet var stramt som fy så han jobbet beinhardt på dagen for å få ut melk, men om natta så var han så sliten at han ikke orket, så da ble han skikkelig sulten. 

Anonymkode: 34b70...b42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan godt hende at ungen er sulten, men det skal være sånn for at mor skal legge til brystet slik at produksjonen tilpasses baby.

Anonymkode: b8edb...093

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...