AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #21 Del Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, prinsessa2282 skrev: Tusen hjertelig takk for så mange svar! Ble ikke heilt klok på alle svarene, men har forstått det som at jeg kan bruke egenmelding i måren og søndag. Men det er uenighet rundt om fridagen min i går og dagen jeg jobbet idag skal telle med i egenmeldingsdagene.. Jeg jobber som sagt i en IA bedrift, jobber innen helse og omsorg i kommunen. Det er riktig! Jeg har aldri opplevd at man får registrert egenmelding på dager man er på jobb, synes det høres helt merkelig ut, men mulig jobben min opererer feil der! Anonymkode: fd34a...656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 4. januar 2019 #22 Del Skrevet 4. januar 2019 16 minutter siden, kakemonsteret skrev: I egenmeldingsperioden på inntil 8 dager regnes alle kalenderdager fra første sykedag til siste sykedag, uavhengig av hvor mange av disse dagene som er arbeidsdager. Dette handler vel om at du f.eks. bruker fire egenmeldingsdager dersom du er syk fredag, lørdag, søndag og mandag, men bare to av dem var arbeidsdager for deg (fredag og mandag), ikke om at du er på jobb mellom sykedager? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kakemonsteret Skrevet 4. januar 2019 #23 Del Skrevet 4. januar 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du vise til hvor dette står? Har lett, men ser ikke at det står noe sted at det er sånn i en IA bedrift. Det som står er at du kan være syk i opptil 8 dager i en periode, men finner ingen steder at de dagene du evt har vært på jobb i denne perioden blir regnet med i antall dager. Jeg vet at flere hos oss har vært syk en mandag, og så feks neste mandag igjen, og det regnes som 2 egenmeldingsdager, ikke 8! Anonymkode: fd34a...656 Jeg mener det var sagt på en orientering om IA på min jobb for noen år siden. Jeg kan ikke finne det, så mulig det ble sagt feil eller jeg har misforstått. Jeg er generelt lite syk, så jeg har aldri vært borti problemstillingen personlig. Men det at fridager inngår i de 8 dagene, det er jeg sikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #24 Del Skrevet 4. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fungerer det egentlig med at man må jobbe 16 dager sammenhengende mellom to egenmeldingsperioder når man har en liten deltidsstilling? Jeg jobber 3-7 dager i måneden nå når jeg studerer. Betyr det at det kan måtte gå 5 måneder mellom hver gang jeg kan bruke egenmelding?? 16 dager sammenhengende vil jeg aldri få til.. Anonymkode: ba18a...2fe 16 kalenderdager, ikke 16 jobbdager. Anonymkode: 6f5e1...d1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #25 Del Skrevet 4. januar 2019 5 minutter siden, kakemonsteret skrev: Jeg mener det var sagt på en orientering om IA på min jobb for noen år siden. Jeg kan ikke finne det, så mulig det ble sagt feil eller jeg har misforstått. Jeg er generelt lite syk, så jeg har aldri vært borti problemstillingen personlig. Men det at fridager inngår i de 8 dagene, det er jeg sikker på. Ja, tror nok du har misforstått. Men det med fridager er jeg enig i hvis du er syk før og etter. Her har hun jo vært på jobb dagen etter en fridag, da tror jeg ikke fridagen regnes med. Det med IA bedrift hadde jo bla som formål å komme bort fra periodetenkning. De som ikke er IA bedrifter har jo perioder på 3x4 dager, da var det mange som kunne vært på jobb den 3.dagen, men ble borte den også, ellers mister man den. Derfor mener jeg at IA bedrifter i mye større grad tenker enkeltdager, mye av poenget med å innføre dette (i tillegg til å ikke legge mye beslag på fastleger). Men det kan jo hende noen vet dette, og har linker? Anonymkode: fd34a...656 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. januar 2019 #26 Del Skrevet 4. januar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: du får vel samle sammen onsdag, torsdag og fredag som egenmeldingsdager da selv om du jobbet torsdag. Hvis du fortsatt er syk mandag ville jeg tatt en tur til legen selv om en IA bedrift på papiret aksepterer 8dager egenmelding på rad så er det ikke dermed sagt at det blir tatt så vel i mot.. Anonymkode: abc9a...c5a Det blir tatt atskillig bedre i mot enn sykemelding som medfører mye mer arbeid enn en egenmelding gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #27 Del Skrevet 5. januar 2019 I en IA-bedrift regner man enkeltdager. Unntaket er sykdom både før og etter en friperiode - da regnes fridagene med - altså slik som flere har sagt at hvis du er syk både fredag og mandag, så blir det fire em-dager pga lørdag og søndag teller med. Du kan ha 8 dager sammenhengende egenmelding i arbeidsgiverperioden (dvs første 16 dager av sykefraværet) før du må ha sykemelding. Begrensningen ellers er 24 dager i løpet av en 12-måneders periode, og det kan være en hvilken som helst kombinasjon av enkeltdager og perioder opp til 8 sammenhengende dager - det er ikke den periodetenkingen vi kjenner fra 4xtredagers. Egenmelding kan ikke brukes rett etter en periode med sykmelding, selv om det er en ny sykdom. Man må minst gjenoppta arbeidet én dag, for igjen å kunne bruke egenmelding, og det må være innenfor rammen av arbeidsgiverperioden. Denne artikkelen gir en god oversikt, som er lettere å forstå enn NAVs info: https://www.infotjenester.no/artikler/dette-maa-du-vite-om-egenmelding/ Anonymkode: 46802...722 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #28 Del Skrevet 5. januar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fungerer det egentlig med at man må jobbe 16 dager sammenhengende mellom to egenmeldingsperioder når man har en liten deltidsstilling? Jeg jobber 3-7 dager i måneden nå når jeg studerer. Betyr det at det kan måtte gå 5 måneder mellom hver gang jeg kan bruke egenmelding?? 16 dager sammenhengende vil jeg aldri få til.. Anonymkode: ba18a...2fe Det står ingen steder at man må jobbe 16 dager sammenhengende mellom to egenmeldingperioder, det er 16 dager mellom to egenmeldingsperioder, altså vel to uker. Anonymkode: d34cd...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #29 Del Skrevet 5. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I en IA-bedrift regner man enkeltdager. Unntaket er sykdom både før og etter en friperiode - da regnes fridagene med - altså slik som flere har sagt at hvis du er syk både fredag og mandag, så blir det fire em-dager pga lørdag og søndag teller med. Du kan ha 8 dager sammenhengende egenmelding i arbeidsgiverperioden (dvs første 16 dager av sykefraværet) før du må ha sykemelding. Begrensningen ellers er 24 dager i løpet av en 12-måneders periode, og det kan være en hvilken som helst kombinasjon av enkeltdager og perioder opp til 8 sammenhengende dager - det er ikke den periodetenkingen vi kjenner fra 4xtredagers. Egenmelding kan ikke brukes rett etter en periode med sykmelding, selv om det er en ny sykdom. Man må minst gjenoppta arbeidet én dag, for igjen å kunne bruke egenmelding, og det må være innenfor rammen av arbeidsgiverperioden. Denne artikkelen gir en god oversikt, som er lettere å forstå enn NAVs info: https://www.infotjenester.no/artikler/dette-maa-du-vite-om-egenmelding/ Anonymkode: 46802...722 Takk👍 Det er akkurat dette jeg trodde og har skrevet👌 Anonymkode: fd34a...656 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå