Gå til innhold

Hvorfor takler så mange dårlig å se andre spise? Kan vi forbrenningsmennesker få spise i fred?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke at jeg er så himla perfekt, er uheldig med hjerne, humør og konsentrasjon..heldig med forbrenning. 
Jeg er den ene i familien som kan spise hva jeg vil uten at det synes. Søsknene, fettere og kusiner legger på seg bare de lukter på maten.
Problemet er at spiser jeg, blir de fristet også. hvorfor er folk slik? Dette gjelder ikke bare i familien men venner og bekjente også. 
Folk blir så fort fristet når de ser andre. Da jeg bodde hjemme så måtte jeg spise i skjul (mamma sa det) pga ellers skulle bare søsknene også ha.. så jeg syntes det var kjempe irriterende å måtte ta hensyn til de. kan de ikke bare godta at de ikke kan spise i samme mengder? 
Jeg er som sagt ikke heldig med alt, men med forbrenning er jeg det. Har så utrolig mange bekjente som lever på diett, prøver ut diett, likevel så sliter de med å holde vekta nede. 

Anonymkode: 8d982...941

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du faktisk spiser mer enn overvektige mennesker til hvert eneste måltid og du er slank, så ville jeg gått til legen. Kombinert med konsentrasjon- og humørproblemer kan dette være sykdom, innvolssorm, magesykdom eller andre ting som burde fikses. 

Ingen har magisk forbrenning. Om du ikke trener mer enn de, og du spiser mye mer enn de og er slank mens de er tjukke, så er det noe galt

Anonymkode: 642d6...206

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Det at noen har høy forbrenning er vel en myte? Hos friske mennesker er det svært små forskjeller i forbrenning, det handler heller om mengden man spiser. Jeg vet om mange som sier de har høy forbrenning og kan spise masse usunt uten å legge på seg, men de spiser også mye mindre til frokost, lunsj, middag osv. enn de fleste gjør.

Anonymkode: 028b0...7e3

• Liker 10
Gjest theTitanic
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at jeg er så himla perfekt, er uheldig med hjerne, humør og konsentrasjon..heldig med forbrenning. 
Jeg er den ene i familien som kan spise hva jeg vil uten at det synes. Søsknene, fettere og kusiner legger på seg bare de lukter på maten.
Problemet er at spiser jeg, blir de fristet også. hvorfor er folk slik? Dette gjelder ikke bare i familien men venner og bekjente også. 
Folk blir så fort fristet når de ser andre. Da jeg bodde hjemme så måtte jeg spise i skjul (mamma sa det) pga ellers skulle bare søsknene også ha.. så jeg syntes det var kjempe irriterende å måtte ta hensyn til de. kan de ikke bare godta at de ikke kan spise i samme mengder? 
Jeg er som sagt ikke heldig med alt, men med forbrenning er jeg det. Har så utrolig mange bekjente som lever på diett, prøver ut diett, likevel så sliter de med å holde vekta nede. 

Folk som lever på diett må selv stå for selvkontrollen og du skal ikke trenge å være diettkompis. 

Når jeg er på diett så nekter jeg ikke mannen mat. Han spiser sjokolade, snop, is og hva som helst. Han vil jo ikke være på diett. Jeg må selv kunne begrense meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Men du bor jo ikke hjemme lenger så da er det jo bare å kjøre på.

Anonymkode: f1a9a...73b

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hjerne, humør og konsentrasjon.

Kostholdet er vesentlig for at disse fungerer optimalt. 

Anonymkode: 99444...344

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du faktisk får i deg store mengder kalorier hver dag, uten at du legger på deg, synes jeg du burde få sjekket stoffskiftet ditt. Høyt stoffskifte er en kjempebelastning på kroppen (og hodet).

Det kan godt være at du ikke får i deg så mange kalorier som du tror, selv om du spiser "alt du har lyst på". Motsatt vi mange overvektige med normalt stoffskifte påstå at de legger på seg selv om de nesten ikke spiser, mens sannheten er at de spiser en god del mer enn de føler at de gjør.

Anonymkode: 29049...de8

• Liker 7
Skrevet

Når jeg leser dette må jeg flire litt, ser for meg at du går runt og stapper i deg i tide og utide. 

Men hvorfor de blir fristet? De synes vel synd på seg selv siden de er tjukk og sulten, og ikke burde spise samme mengder. Er nok en naturlig reaksjon, men selvsagt ikke ditt problem. Dersom de tar tak i sin egen vekt og gjør noe med dette, vil de nok slutte å henge seg opp i din spising. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom disse søskenene og kusinene er veldig unge så forstår jeg det godt. 

Det går jo an å gå foran med et godt eksempel. 

Anonymkode: 1d29a...71b

Skrevet

Spiser du mye eller lite? Hvis du spiser lite og ofte, så kan du jo forsvare deg med at den totale mengden likevel er mindre enn deres?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Snabeltann skrev:

Spiser du mye eller lite? Hvis du spiser lite og ofte, så kan du jo forsvare deg med at den totale mengden likevel er mindre enn deres?

spiser når jeg er sulten. Har ingen sånne faste planer på når jeg skal spise.
Noen ganger mye om gangen, andre ganger er matlysten så dårlig at jeg sliter med å få i meg den minste ting.... 
Jeg kan spise sunne salater, for  så å ha i meg et stort kaloribombemåltid dagen etter . sparer ikke på dressing eller noe. 😛 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du faktisk spiser mer enn overvektige mennesker til hvert eneste måltid og du er slank, så ville jeg gått til legen. Kombinert med konsentrasjon- og humørproblemer kan dette være sykdom, innvolssorm, magesykdom eller andre ting som burde fikses. 

Ingen har magisk forbrenning. Om du ikke trener mer enn de, og du spiser mye mer enn de og er slank mens de er tjukke, så er det noe galt

Jeg vet nå ikke. Jeg har en onkel som er magisk tynn. han er over 1.80 og er 68 kg. Tynn som en strek og eter som en hest. Jeg bevitnet selv at han la nedpå 14(!) poteter en gang vi hadde familiemiddag fårikål. Har alltid vært syltynn og er nå over 70 år.

Anonymkode: c9eec...935

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De som sier de kan spise hva de vil uten å legge på seg spiser enten mye mindre enn de tror eller er i mer aktivitet enn normalt. Noen sitter ikke stille. Noen spiser mye en gang om dagen, noen spiser sjokolade hver dag, men lite mat. Osv. 

Antall kalorier er nok mye lavere enn du tror, eller du er stadig i bevegelse. 

Anonymkode: ad3aa...206

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe som heter lav eller høy forbrenning. Det er en myte. Folk med samme alder, høyde, kjønn og vekt vil ha stort sett ha lik forbrenning. 

Alle de tynne menneskene jeg har møtt  som skryter av at de har så "høy forbrenning" samtidig som de liksom "spiser så mye", har jeg sett egentlig spiser ganske lite når jeg først har tilbringet en hel dag med dem. Det samme gjelder de overvektige som mener de har "lav forbrenning" og "spiser så lite" De spiser egentlig ganske mye. 

Anonymkode: 80e05...7cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe som heter lav eller høy forbrenning. Det er en myte. Folk med samme alder, høyde, kjønn og vekt vil ha stort sett ha lik forbrenning. 

Alle de tynne menneskene jeg har møtt  som skryter av at de har så "høy forbrenning" samtidig som de liksom "spiser så mye", har jeg sett egentlig spiser ganske lite når jeg først har tilbringet en hel dag med dem. Det samme gjelder de overvektige som mener de har "lav forbrenning" og "spiser så lite" De spiser egentlig ganske mye. 

Anonymkode: 80e05...7cf

men hva pokkern er det overvektige spiser da egentlig?? jeg kan trøkke i meg en hel peppes pizza. 
jeg kan spise kake til hver dag.
Stort sett spiser jeg egg på brødskive, haugevis med smør. Lever ganske vegetarisk. Jeg er sausmenneske.
Lager ofte hjemmelaget karamell. elsker brownies.
og dette mener folk en blir feit av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alminnelig slank, og er alltid den i venninnegjengen som spiser mest når vi spiser middag sammen. Ingen skjønner hvordan jeg kan spise så mye uten å legge på meg, men grunnen er ganske enkel den.  Middag er det eneste måltidet hvor jeg spiser mye, og de andre måltidene består av knekkebrød og havregrøt. Jeg drikker svart kaffe og vann, mens flere av de andre drikker brus, juice,melk og Caffe latte. Jeg foretrekker en bolle fremfor en kake, spiser noen ruter kokesjokolade fremfor en pose med Smash, og jeg går tur, svømmer eller er på Zumba-trening hver dag ;) 

Anonymkode: bdf51...050

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

men hva pokkern er det overvektige spiser da egentlig?? jeg kan trøkke i meg en hel peppes pizza. 
jeg kan spise kake til hver dag.
Stort sett spiser jeg egg på brødskive, haugevis med smør. Lever ganske vegetarisk. Jeg er sausmenneske.
Lager ofte hjemmelaget karamell. elsker brownies.
og dette mener folk en blir feit av.

Merk: du kan, men du gjør det ikke hver dag. Overvektige spiser noe ala det hver dag. Du har noen dager der du spiser salater og annet lettvektmat, og det spiller ingen rolle at du da har enkelte dager du spiser en hel pizza alene. Man legger ikke på seg av å spise en pizza alene. Man legger på seg om man spiser 4 pizzaer alene hver dag i 4 uker. Med mindre man er eksepsjonelt godt trent. 

Nå spiser selvsagt ikke overvektige bare pizza, men de spiser den mengden med mat hver eneste dag. Du spiser mye noen dager, og lite andre dager.

En overvektig spiser noe ala frokost med 2+ skiver, gjerne med mye pålegg, gjerne fett pålegg med mye kalorier. 

Lunsj, samme som frokost eller varmmat fra kantinen som pannekaker, sandwich med smør og annet kalorrik pålegg. Eller kanskje en kyllingrett. 

Middag 2 tallerkener eller mer og mye saus, i noen tilfeller bruker de majones, ketchup, dressing, sprøstekt løk og annet tilbehør med mye kalorier, eller som bare gir en uheldig sum av kalorier. Noen spiser "bare" normal middag, men de spiser mye av det

Kaffe/ snacks/ mellommåltid kanskje noe lite sjokolade eller annen snacks. Kjeks. Eller middagsrester, noe man finner i fryseren ma varmer i microen. Te, kaffe eller kakao med sukker i. 

Kvelds noe ala frokost

Nå varierer det hvor mange måltider og hvor mye en voervektig person spiser i løpet av en dag, men det er gjerne denne type mengde.

Så ja du spiser kanskje en hel pizza alene, men hva annet spiser du den dagen? En liten frokost og en liten lunsj? Eller kanskje bare frokost og litt sjokolade? Det er fortsatt mindre enn en overvektig. Men selv om du skulle spist alt dette 1 dag, så går du ikke opp i vekt av å spise mye kalorier kun 1 dag. Å legge på seg tar tid, det er en sakte, fysisk prosess. 

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet nå ikke. Jeg har en onkel som er magisk tynn. han er over 1.80 og er 68 kg. Tynn som en strek og eter som en hest. Jeg bevitnet selv at han la nedpå 14(!) poteter en gang vi hadde familiemiddag fårikål. Har alltid vært syltynn og er nå over 70 år.

Anonymkode: c9eec...935

Hva spiste han til frokost? Lunsj? Kvelds? resten av uken?

Som sagt, at du ser 1 måltid 1 dag betyr absolutt ingenting. Når du har bodd med han i 2 mnd og han spiser enorme mengder ala det jeg skriver ovenfor, da kan du heller bli imponert. Med mindre han er veldig aktiv og/ eller veldig muskuløs. Har du mye muskler fobrenner du mer fordi store muskler bruker maten du spiser til å holde seg store. Det er derfor man kan være slank, ha mye muskler og ete som en hest uten å bli tjukk- fordi energien går til musklene, ikke fett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

spiser når jeg er sulten. Har ingen sånne faste planer på når jeg skal spise.
Noen ganger mye om gangen, andre ganger er matlysten så dårlig at jeg sliter med å få i meg den minste ting.... 
Jeg kan spise sunne salater, for  så å ha i meg et stort kaloribombemåltid dagen etter . sparer ikke på dressing eller noe. 😛 

Det er antagelig akkurat det som er forskjellen på dere. De lar seg friste til å spise bare fordi noe du eller andre spiser: ser godt ut, mens du spiser når du er sulten. Gi blaffen: det er ikke ditt problem at andre mangler selvkontroll og ikke lytter til kroppen sin. 

Anonymkode: b24bd...d57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk har forskjellig genetikk, metabolsk aktivitet, insulinsensitivitet etc.  At man er slank skyldes ikke at man er et fantastisk menneske med stålkontroll og de overvektige er glupske dovendyr. Selv om mange liker å fortelle både seg selv og andre det.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har forskjellig genetikk, metabolsk aktivitet, insulinsensitivitet etc.  At man er slank skyldes ikke at man er et fantastisk menneske med stålkontroll og de overvektige er glupske dovendyr. Selv om mange liker å fortelle både seg selv og andre det.

Nei men slutt opp da bitre menneske

Anonymkode: b97cc...b91

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...