Gå til innhold

Aktivitetsplikt/NAV

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykemeldt 100% fra jobb pga dårlig psykisk helse (depresjon og angst), og har fått time hos psykolog for dette. Det er i stor grad jobben som gjør at jeg er sykemeldt, da det er både dårlig arbeidsmiljø og en veldig belastende jobb. Jeg ønsker virkelig å bytte jobb, men kan ikke si opp jobben enda fordi jeg bor i en bolig som jeg leier av arbeidsgiver, og jeg ikke tar over mitt nye bosted før til sommeren. Isåfall blir både jeg og samboer stående med tak over hodet noen måneder, og det er ganske uaktuelt. Vi bor ikke akkurat i noen by, så det er vanskelig fra før av å finne noe midlertidig.

Nå har jeg vært sykemeldt i snart 8 uker, og får jo litt mail og oppdateringer fra NAV om denne aktivitetsplikten da.. Jeg har ny legetime når sykemeldingen går ut, og psykologtime før det. Jeg føler meg på ingen måte klar for å være på jobb igjen, og jeg syns det er tungt at det virker som NAV "forventer" at jeg er frisk innen 8 uker og kan begynne å jobbe litt igjen da. Det er stressende å ha en "sluttdato" for sykemeldingen. Jula var mye tyngre enn jeg hadde forventet, med mye mørke tanker og tårer. Akkurat nå føler jeg nesten at jeg må komme meg fra jula før jeg klarer hverdagen igjen. 

Forventer virkelig NAV at man skal prøve seg i jobb etter 8 uker uansett? Jeg leser jo at det ikke gjelder om det er åpenbare grunner til at arbeidstaker ikke kan jobbe, men her er det snakk om noe som er ganske usynlig og som sitter i hodet.. Off.

Anonymkode: fb660...d05

AnonymBruker
Skrevet

Aktivitetsplikt betyr ikke nødvendigvis jobb. Men at du er aktiv for å finne en løsning, om det så er psykolog time eller utredning hos spesialister osv. 

Anonymkode: 1088f...411

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har legen på din side så vil jeg tro det ikke er noe problem. Jeg ble også kjempestressa da jeg fikk brev fra NAV om aktivitetsplikt, men for meg var det uaktuelt og heldigvis var legen enig i det. Jeg har ME og det synes jo ikke utenpå og vises ikke på prøver men det ordnet seg. Det kan jo være lurt å ha en viss plan ovenfor NAV for hvordan du kan komme deg i jobb igjen (selv om det er en annen), f.eks. gå turer, trene og være i aktivitet på den måten, evt. psykolog e.l. Det gjør at saksbehandler lettere kommer på "din side" og gir deg mer tid når h*n ser at du er villig til å komme i arbeidslivet igjen. 

Anonymkode: 71d3c...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, begge to! Dette gjorde meg helt klart roligere. Er litt redd for at sjefen min vil innkalle meg til et møte før sykemeldinga går ut for å diskutere oppfølgingsplan, og jeg aner ikke hva jeg skal si. Jeg har noen veldig konkrete forslag til hva slags jobb jeg kan gjøre, men bare ikke NÅ. Trenger å komme meg mer opp av gjørma først. Er livredd for å starte med jobb for tidlig, for jeg skal jo helst være oppegående og klar for det når jeg en gang får meg ny jobb og. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/hva-er-aktivitetsplikten

Her står det forsåvidt at det skal være arbeidsrelatert. Virker så snevert!

Blir livredd for å miste sykepengene 😩

Slapp av. Behandling tells som aktivitet. Jeg har vært sykemeldt ett år og er på AAP på andre året. Det eneste jeg har i min aktivitetsplan er behandling. Jeg er helt arbeidsufør og kan dermed ikke gjøre noe arbeidsrelatert. 

Men Nav er nok ute etter å se om det er mulig for tilrettelegging på arbeidsplassen og slikt. 

Endret av _Lilla_Sky_
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er standard fra Nav ang møte ved 8 uker. Det er faktisk lovverket som bestemmer. Var selv i møte med Nav, sjefen og legen. Sjefen ville ikke ha meg tilbake og sa mye dritt om syke folk, det ville ikke han ha i sin bedrift, så Nav konsulenten fikk hakeslepp.  Men samtalen dreier seg jo om er det noe firmaet kan evnt tilrettelegge, hva tenker du selv osv. Det er lette med Nav hvis du spiller på lag og har konkrete planer/evnt i samarbeid med din lege hva kan du gjøre eller ikke gjøre. Hvis man er konsekvent nei dette vil jeg ikke, så vil nok Nav steile litt. De møtene går som regel helt greit. Det er deg det dreier seg om.  Firmaer er forplikta og til og ha en samtale med deg ang sykefraværet ditt. MEN du har ingen plikt og si til arbeidsgiver hvorfor du er syk. 

Anonymkode: 4c569...b66

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg, at jeg var sykemeldt mest pga situasjon på jobb. 

Jeg hadde ingen kontakt med nav som jeg kan huske, mulig at legen bare ga beskjed til nav at jeg trengte tid før eventuell behandling. 

Men etter 6 måneder skulle jeg møte arbeidsgiver sammen med nav og legen. Dette møtet var uaktuelt for meg å gjennomføre, og jeg sa derfor opp jobben før dette møtet. 

Så vær obs på at du etterhvert må møte arbeidsgiver for å snakke om tilrettelegging osv. 

Anonymkode: dab5d...8f1

AnonymBruker
Skrevet

Legen må skrive en utvidet legeerklæring på deg, at det foreligger medisinske grunner til at du ikke skal prøve deg i arbeid, ellers kan NAV kreve det tilretteleggingsmøtet, og er sånn sett pålagt det av lovgiver. 

"NAV må vurdere om utvidet legeerklæring har god nok kvalitet for fortsatt rett til sykepenger, samt om den gir tilstrekkelige opplysninger angående aktivitetskravet. Attester som er mangelfullt utfylt, skal returneres til legen. Der legen ved flere anledninger leverer for dårlig utfylte attester, må NAV gå i dialog med legen med sikte på å forbedre kvaliteten. Oppnås ikke resultater med dette, må sanksjoner vurderes." - https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-7-dokumentasjon-av-arbeidsuførhet

Anonymkode: 8f35f...1d5

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, _Lilla_Sky_ skrev:

Slapp av. Behandling tells som aktivitet. Jeg har vært sykemeldt ett år og er på AAP på andre året. Det eneste jeg har i min aktivitetsplan er behandling. Jeg er helt arbeidsufør og kan dermed ikke gjøre noe arbeidsrelatert. 

Men Nav er nok ute etter å se om det er mulig for tilrettelegging på arbeidsplassen og slikt. 

Skrev du aktivitetsplan sammen med lege? Eller er aktivitetsplan og oppfølgingsplan det samme?

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er standard fra Nav ang møte ved 8 uker. Det er faktisk lovverket som bestemmer. Var selv i møte med Nav, sjefen og legen. Sjefen ville ikke ha meg tilbake og sa mye dritt om syke folk, det ville ikke han ha i sin bedrift, så Nav konsulenten fikk hakeslepp.  Men samtalen dreier seg jo om er det noe firmaet kan evnt tilrettelegge, hva tenker du selv osv. Det er lette med Nav hvis du spiller på lag og har konkrete planer/evnt i samarbeid med din lege hva kan du gjøre eller ikke gjøre. Hvis man er konsekvent nei dette vil jeg ikke, så vil nok Nav steile litt. De møtene går som regel helt greit. Det er deg det dreier seg om.  Firmaer er forplikta og til og ha en samtale med deg ang sykefraværet ditt. MEN du har ingen plikt og si til arbeidsgiver hvorfor du er syk. 

Anonymkode: 4c569...b66

Oi, det var jo ikke så veldig hyggelig av arbeidsgiver! Jeg er veldig åpen for å komme tilbake til jobb - men jeg må få hele kroppen over vannet først, og ikke bare hodet. Jeg orker ikke å gå på en ny smell på grunn av denne jobben når jeg i teorien bare har 6 måneder igjen. Vil som sagt være i "god stand" når jeg evt starter i ny jobb.

Men skal det altså være MØTE etter allerede 8 uker?

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i samme situasjon som deg, at jeg var sykemeldt mest pga situasjon på jobb. 

Jeg hadde ingen kontakt med nav som jeg kan huske, mulig at legen bare ga beskjed til nav at jeg trengte tid før eventuell behandling. 

Men etter 6 måneder skulle jeg møte arbeidsgiver sammen med nav og legen. Dette møtet var uaktuelt for meg å gjennomføre, og jeg sa derfor opp jobben før dette møtet. 

Så vær obs på at du etterhvert må møte arbeidsgiver for å snakke om tilrettelegging osv. 

Anonymkode: dab5d...8f1

Jeg har kontakt med arbeidsgiver, og de vet om hvorfor jeg er sykemeldt. Så det er ikke så farlig for meg å komme på møte, bare tror ikke jeg blir så mye friskere av å jobbe der nå.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen må skrive en utvidet legeerklæring på deg, at det foreligger medisinske grunner til at du ikke skal prøve deg i arbeid, ellers kan NAV kreve det tilretteleggingsmøtet, og er sånn sett pålagt det av lovgiver. 

"NAV må vurdere om utvidet legeerklæring har god nok kvalitet for fortsatt rett til sykepenger, samt om den gir tilstrekkelige opplysninger angående aktivitetskravet. Attester som er mangelfullt utfylt, skal returneres til legen. Der legen ved flere anledninger leverer for dårlig utfylte attester, må NAV gå i dialog med legen med sikte på å forbedre kvaliteten. Oppnås ikke resultater med dette, må sanksjoner vurderes." - https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-7-dokumentasjon-av-arbeidsuførhet

Anonymkode: 8f35f...1d5

Ok, takk! Blir helt nervevrak bare av dette med rett til utbetaling av sykepenger jeg. Herregud så mye enklere det er å være frisk...

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrev du aktivitetsplan sammen med lege? Eller er aktivitetsplan og oppfølgingsplan det samme?

Oi, det var jo ikke så veldig hyggelig av arbeidsgiver! Jeg er veldig åpen for å komme tilbake til jobb - men jeg må få hele kroppen over vannet først, og ikke bare hodet. Jeg orker ikke å gå på en ny smell på grunn av denne jobben når jeg i teorien bare har 6 måneder igjen. Vil som sagt være i "god stand" når jeg evt starter i ny jobb.

Men skal det altså være MØTE etter allerede 8 uker?

Jeg har kontakt med arbeidsgiver, og de vet om hvorfor jeg er sykemeldt. Så det er ikke så farlig for meg å komme på møte, bare tror ikke jeg blir så mye friskere av å jobbe der nå.

Ok, takk! Blir helt nervevrak bare av dette med rett til utbetaling av sykepenger jeg. Herregud så mye enklere det er å være frisk...

Aktivitetsplan skrives i samarbeid med NAV-saksbehandleren din😊

Anonymkode: 62fb5...17e

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aktivitetsplan skrives i samarbeid med NAV-saksbehandleren din😊

Anonymkode: 62fb5...17e

Aktivitetsplan har du ikke som sykmeldt dersom du har en arbeidsgiver. Sykmeldte som er selvstendig næringsdrivende har en aktivitetsplan som avtales med NAV i stedet for en oppfølgingsplan.

Arbeidssøkere og de som har AAP har også aktivitetsplan.

Når du kommer til 8 uker skal arbeidsgiveren din ha hatt en samtale med deg, dere skal ha laget en oppfølgingsplAN der dere skriver hva som er arbeidsoppgavene dine, om noe kan tilrettelegges, eventuelt hva/hvorfor ikke.

På samme tid skal legen ha ført på utfyllende informasjon på sykmeldingen din når den har vart over 8 uker (det kommer automatisk opp flere punkter, men enkelte leger skrivet bare et punktum i hvert felt, eller "abc", "abc" eller annet tull - noe som bare forvansker ting for pasientene.

Om arbeidsgiveren din og legen din gjør det de skal, og du bidrar til at de får gjort det ved å stille på møter, er ikke dette aktivitetskravet noe problem å få unntak fra.

Det er ikke vanlig å ha møte med NAV så tidlig i et sykmeldingsløp, men som andre skriver her så skader det ikke å vise at man vil bli frisk. Der er dessverre folk som tar det som største selvfølge at en sykmelding betyr fri i et år, derfor har NAV blitt strengere med slike frister som 8 ukers aktivitetskrav og dialogmøte innen 26 uker.

Anonymkode: 6f172...097

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...