AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #1 Skrevet 4. januar 2019 Jeg og min kjæreste har vært sammen i 2 år og aldri dratt til syden på kjærestetur. Vi kjørte roadtrip sammen forrige sommer og sommeren som var. Jeg har alltid vært en «syden-jente»; som har vokst opp med en tur til syden hver sommer, ikke fordi vi har vært rike men fordi vi har prioritert den ferien. Jeg er veldig glad i syden og kunne gjerne tenkt meg en koselig tur dit en gang med kjæresten min. Han har aldri vært i syden før, og sier til meg at han ikke har noe behov for det heller. Han kommer med unnskyldninger som at han ikke har råd til sydentur, og vil ikke dra dit i sommer når det er varmest osv, men hveeer påske så bruker han masse tusen på guttetur til Trysil. Om vi skulle fått dratt til syden utenom på sommeren så måtte det ha blitt i påskeferien hans, men neida da skal han til Trysil. Det har vært slik begge årene, og jeg begynner å bli lei av at han ikke velger bort trysilturen og prioriterer en sydentur med meg. Blir rett og slett grinete av det, er det dumt av meg eller har jeg rett til å bli litt grinete når han gang på gang velger å bruke masse tusen på guttetur og sier han ikke har råd til sydentur med meg? Anonymkode: 75ddb...2a6
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. januar 2019 #2 Skrevet 4. januar 2019 Hvis det er en tradisjon at han har reist på guttetur til Trysil hvert år, synes jeg definitivt han kan fortsette med det. Kan du ikke reise til syden med noen andre, mens han er på guttetur?
CamillaCollett Skrevet 4. januar 2019 #5 Skrevet 4. januar 2019 Du er lei av at han ikke prioriterer bort Trysilturen med vennene, og du mener at han burde prioritere din elskede tradisjon - sydenturen. Jeg tror at dere må snakke sammen skikkelig om det, og at utgangspunktet er at dere har respekt for hverandres tradisjoner og ønsker. Mao: Du kan gjerne ønske deg at han drar til syden, men jeg synes det er dårlig gjort å ville ta fra ham en vennetradisjon som er et av årets høydepunkt. Det er da mulig å finne løsninger? Dra til syden tidlig på høsten, for eksempel? Si at dere drar til syden annethvert år? For jo, jeg synes jo han skal komme deg i møte også. 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #6 Skrevet 4. januar 2019 6 minutter siden, Dævendøtte skrev: Hvis det er en tradisjon at han har reist på guttetur til Trysil hvert år, synes jeg definitivt han kan fortsette med det. Kan du ikke reise til syden med noen andre, mens han er på guttetur? Dro til syden med 2 venninner i sommer men det er jo ikke det samme. Vil at kjæresten min skal oppleve syden med meg, og gjøre koselige ting -ikke bare drikketur til syden slik det blir med venner. Anonymkode: 75ddb...2a6
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. januar 2019 #7 Skrevet 4. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dro til syden med 2 venninner i sommer men det er jo ikke det samme. Vil at kjæresten min skal oppleve syden med meg, og gjøre koselige ting -ikke bare drikketur til syden slik det blir med venner. Anonymkode: 75ddb...2a6 Men hvis ikke kjæresten din vil, hvorfor skal du "tvinge" ham?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #8 Skrevet 4. januar 2019 4 minutter siden, CamillaCollett skrev: Du er lei av at han ikke prioriterer bort Trysilturen med vennene, og du mener at han burde prioritere din elskede tradisjon - sydenturen. Jeg tror at dere må snakke sammen skikkelig om det, og at utgangspunktet er at dere har respekt for hverandres tradisjoner og ønsker. Mao: Du kan gjerne ønske deg at han drar til syden, men jeg synes det er dårlig gjort å ville ta fra ham en vennetradisjon som er et av årets høydepunkt. Det er da mulig å finne løsninger? Dra til syden tidlig på høsten, for eksempel? Si at dere drar til syden annethvert år? For jo, jeg synes jo han skal komme deg i møte også. Vil ikke ta fra han vennetradisjonen med å dra til Trysil, men når han sier til meg at han ikke kan fordi han ikke har penger - så synes jeg at han kan møte meg halvveis og ett år kanskje droppe Trysil. Jeg synes ikke det er så mye å be om men🤔 Jeg blir med han på ting hele tiden og ofrer mye for at han kan skal få være med kompiser og ha det bra, men synes ikke jeg får noe tilbake..:/ Anonymkode: 75ddb...2a6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #9 Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, Dævendøtte skrev: Men hvis ikke kjæresten din vil, hvorfor skal du "tvinge" ham? Hvis det faktisk er slik at han aldri vil til syden så føler jeg nesten det blir vanskelig i framtiden. Anonymkode: 75ddb...2a6 1
Meadow Skrevet 4. januar 2019 #10 Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dro til syden med 2 venninner i sommer men det er jo ikke det samme. Vil at kjæresten min skal oppleve syden med meg, og gjøre koselige ting -ikke bare drikketur til syden slik det blir med venner. Anonymkode: 75ddb...2a6 Men han vil ikke det, og han vil holde på tradisjonen med å dra til Trysil i påsken. Sånn er det bare. Hvis du ofrer deg hele tiden og aldri får noe tilbake, må du jo heller spørre deg selv om dette er det riktige forholdet for deg. 3
CamillaCollett Skrevet 4. januar 2019 #11 Skrevet 4. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke ta fra han vennetradisjonen med å dra til Trysil, men når han sier til meg at han ikke kan fordi han ikke har penger - så synes jeg at han kan møte meg halvveis og ett år kanskje droppe Trysil. Jeg synes ikke det er så mye å be om men🤔 Jeg blir med han på ting hele tiden og ofrer mye for at han kan skal få være med kompiser og ha det bra, men synes ikke jeg får noe tilbake..:/ Anonymkode: 75ddb...2a6 Men da tror jeg faktisk problemet er at du blir med ham på ting hele tiden uten å synes at du får noe tilbake, ikke akkurat syden/Trysil-turen. Snakk med ham om det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #12 Skrevet 4. januar 2019 Jeg skjønner ham godt. Ti ville hester hadde ikke fått meg til å kaste bort penger på en ferie jeg ikke hadde trivdes med, som f.eks. sydentur. Kan knapt forestille meg verre ferie. Mye bedre at dere drar et nytt sted sammen og skaper egne tradisjoner. Anonymkode: 5f67e...775 3
Gjest O.G. Skrevet 4. januar 2019 #13 Skrevet 4. januar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og min kjæreste har vært sammen i 2 år og aldri dratt til syden på kjærestetur. Vi kjørte roadtrip sammen forrige sommer og sommeren som var. Jeg har alltid vært en «syden-jente»; som har vokst opp med en tur til syden hver sommer, ikke fordi vi har vært rike men fordi vi har prioritert den ferien. Jeg er veldig glad i syden og kunne gjerne tenkt meg en koselig tur dit en gang med kjæresten min. Han har aldri vært i syden før, og sier til meg at han ikke har noe behov for det heller. Han kommer med unnskyldninger som at han ikke har råd til sydentur, og vil ikke dra dit i sommer når det er varmest osv, men hveeer påske så bruker han masse tusen på guttetur til Trysil. Om vi skulle fått dratt til syden utenom på sommeren så måtte det ha blitt i påskeferien hans, men neida da skal han til Trysil. Det har vært slik begge årene, og jeg begynner å bli lei av at han ikke velger bort trysilturen og prioriterer en sydentur med meg. Blir rett og slett grinete av det, er det dumt av meg eller har jeg rett til å bli litt grinete når han gang på gang velger å bruke masse tusen på guttetur og sier han ikke har råd til sydentur med meg? Anonymkode: 75ddb...2a6 Han vil bruke pengene sine på guttetur og ikke på kjærestetur.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #14 Skrevet 4. januar 2019 Ta utdannelse, finn bedre betalte jobber - vipps, i pose og sekk. Anonymkode: d4443...264
Gjest Kritt Skrevet 4. januar 2019 #15 Skrevet 4. januar 2019 Først må dere finne ut om dere har råd til en tur sammen, så må dere finne en type tur som begge har lyst på. Kan godt forstå at han ikke har lyst på en klassisk sydentur (hvor er forresten syden?), men det må vel finnes en type tur dere har lyst på - og råd til - begge to. Kan godt forstå at han ikke har lyst til å oppgi den tradisjonelle gutteturen til Trysil, og synes ikke du skal forvente det.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #16 Skrevet 4. januar 2019 Dette må du nok bare godta, så lenge han ønsker det selv. Tid med venner er jo minst like viktig som å bruke tide på en kjæreste. Usikker på din alder, det spiller jo også inn. Ville heller spurt han om andre steder i verden han kunne tenke seg å dra sammen med deg enn "syden". Vet ikke helt hvor du tenker med syden? Antar det er kanariøyene, er ikke alle som liker den slags ferier. Selv hadde jeg aldri reist dit, lang flytur for å omgås andre fra skandinavia. Tenk så mange andre steder i verden med samme flytid man kan dra til uten å omgås masse nordmenn 🙂 Anonymkode: 5537e...263
Nerine_ Skrevet 4. januar 2019 #17 Skrevet 4. januar 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det faktisk er slik at han aldri vil til syden så føler jeg nesten det blir vanskelig i framtiden. Anonymkode: 75ddb...2a6 Da får du finne ut med deg selv om du vil satse videre på en fyr som eventuelt aldri vil til syden. Tenk over om han har noen kvaliteter som kan veie mer enn behovet ditt for å dra han med ett sted han ikke vil. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #18 Skrevet 4. januar 2019 1 time siden, CamillaCollett skrev: Du er lei av at han ikke prioriterer bort Trysilturen med vennene, og du mener at han burde prioritere din elskede tradisjon - sydenturen. Jeg tror at dere må snakke sammen skikkelig om det, og at utgangspunktet er at dere har respekt for hverandres tradisjoner og ønsker. Mao: Du kan gjerne ønske deg at han drar til syden, men jeg synes det er dårlig gjort å ville ta fra ham en vennetradisjon som er et av årets høydepunkt. Det er da mulig å finne løsninger? Dra til syden tidlig på høsten, for eksempel? Si at dere drar til syden annethvert år? For jo, jeg synes jo han skal komme deg i møte også. Sett i gang å spare i felleskap til Sydenkonto langsiktig! T eks to års sikt. Ikke reis høysesong så blir det ikke så dyrt. Ev. langhelg å starte med. Og sted som har også noe annet enn beach. Eller reis med venninner så som en foreslo her. Anonymkode: 2e066...435
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #19 Skrevet 4. januar 2019 Ingen av dere kan diktere hva den andre har lyst til, og ingen av dere kan påberope seg at deres tradisjon er mer verdt enn den andres tradisjon. Når det gjelder hytteturen til Trysil med gutta i påsken: den tradisjonen kommer 99% sikkert til å ta slutt om noen få år. Jo fler av gutta som blir etablert, jo mer tid blir brukt til par- og/eller familieting. Det er likevel ikke sikkert du får ham med deg til syden selv om den tradisjonen renner ut i sanden. Det kan rett og slett hende at han ikke er interessert eller har lyst til det. Dette må dere rett og slett snakke ut om. Dere går bare og blir sure på hverandre hvis begge har forventninger som den andre ikke kan eller vil oppfylle. Jeg snakker av erfaring. Jeg er på ingen måte en sydenjente, men jeg er reiseglad og har alltid hatt en haug av destinasjoner og opplevelser på bucketlisten min. Før jeg møtte mannen i mitt liv hadde jeg «gjort» mye av Norge og Europa. Helt uten videre regnet jeg med at mange av de opplevelsene jeg drømte om skulle deles med ham. Han, på sin side, får svært lite ut av reising, bortsett fra roadtrips. Jeg måtte rett og slett justere forventningene mine, og det samme måtte han. Han kan ikke forvente at jeg skal synes bilkjøring i Skandinavia og Nord-Europa er verdens morsomste opplevelse hver eneste sommer, og jeg kan ikke forvente at han skal bli med meg til alle mine drømmereisemål, OG på toppen av det hele LIKE det. Selv om JEG liker det, kan jeg ikke forlange at han skal gjøre det samme. Når begge klarte å erkjenne at det var slik, ble alt bedre. Nå planlegger vi slik at vi har noe ferie sammen, der vi gjør noe vi begge har lyst til. I tillegg har vi noe ferie hver for oss. Hva som er viktig for deg og dere, må dere nesten finne ut av selv. Er syden-interessen så viktig at du ikke kan leve med at partneren din ikke deler den, vet du selv hva du har å gjøre. Anonymkode: 1141f...2e7 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #20 Skrevet 4. januar 2019 Det er i mine øyne ganske stor forskjell på om han ikke vil ta seg råd eller ikke har lyst. At han vil holde på tradisjonen med guttetur syns jeg er helt fair. I det tilfellet kan jo pengesituasjonen forandre seg og dere kan få råd til begge deler. Hvis han derimot ikke ønsker å reise til syden noen gang er det i mine øyne et mye større problem. Man kan jo si at du ikke bør tvinge han til noe han ikke vil, men samtidig burde han gjøre det for å glede deg. Og han har jo aldri vært i syden engang. Det høres kanskje rart ut for noen, men jeg kunne ikke hatt et langvarig forhold til noen som ikke ville på sydentur. Jeg syns det er utrolig deilig å slappe av i varmen, og hvis jeg aldri kan gjøre det med kjæreste eller barn syns jeg faktisk det er en dealbreaker Anonymkode: 084c6...9a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå