AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #1 Skrevet 4. januar 2019 Det er vel forskjellig fasthet og bløthet på de, slik at noen egner seg bedre i supper og gryter, mens andre egner seg bedre som tilbehør til middag. Jeg vil ha det sistnevnte - som tilbehør til middag, hvor det gjerne er en saus på. Hvilken type er best til dette? Anonymkode: 79945...207
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #2 Skrevet 4. januar 2019 Jeg liker de små røde. (Men best er quinoa selv om det ikke er linser) Anonymkode: f55d4...23c 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #3 Skrevet 4. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker de små røde. (Men best er quinoa selv om det ikke er linser) Anonymkode: f55d4...23c Takker for svar. Jeg skal se litt på andre alternativer til linser også. Kan de røde linsene tilberedes direkte fra tørket, eller må de legges i vann over natten osv? Og vil de kunne dampes på samme måte som ris, altså at de sveller og tar til seg all væsken, eller er de ment å være som en slags suppe? Anonymkode: 79945...207
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #4 Skrevet 4. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Jeg skal se litt på andre alternativer til linser også. Kan de røde linsene tilberedes direkte fra tørket, eller må de legges i vann over natten osv? Og vil de kunne dampes på samme måte som ris, altså at de sveller og tar til seg all væsken, eller er de ment å være som en slags suppe? Anonymkode: 79945...207 De fleste røde linser kan tilberedes uten bløtlegging. Har aldri prøvd å dampe, så det vet jeg ikke hvordan funker. Det jeg vet er at de jeg har tilberedt har hatt en tendens til å koke i stykker, og derfor virker som de egner seg bedre i supper/gryter enn for seg selv. Anonymkode: 3e0f3...591
Leo Skrevet 4. januar 2019 #5 Skrevet 4. januar 2019 Røde splitlinser har omtrent samme eller litt kortere koketid enn ris og er vel den typen linser som ligner mest siden de blir en litt "grøtaktig" konsistens når de er kokt. De bør skylles, men trenger ikke å bløtlegges før koking. Grønne og brune linser kan selvfølgelig også brukes, men disse blir fort for dominerende servet som nøytralt tilbehør hvis det er det du tenker på. I gryteretter, supper etc. fungerer de imidlertid helt supert. De trenger heller ikke å bløtlegges før koking.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #6 Skrevet 4. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Jeg skal se litt på andre alternativer til linser også. Kan de røde linsene tilberedes direkte fra tørket, eller må de legges i vann over natten osv? Og vil de kunne dampes på samme måte som ris, altså at de sveller og tar til seg all væsken, eller er de ment å være som en slags suppe? Anonymkode: 79945...207 Da vil jeg tipse om couscous,bulgur og byggris(er ikke ris ) Anonymkode: 50e5a...a52
Albafrau Skrevet 5. januar 2019 #7 Skrevet 5. januar 2019 I innvandrerbutikken, så har de diverse poser med tørkede bønner og linser , synes dette er så spennende og godt, de jeg har testet da...men lurer på, de har noen store hvite slags bønner, hvordan tilbereder jeg de?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #8 Skrevet 6. januar 2019 Jeg kjøpte røde linser på dagligvare i dag for å teste, og det var helt innafor det. Jeg testet konsistensen på de mens de kokte til de var ferdig kokt. Var litt usikker på vannmengde og slikt. Først prøvde jeg å bare ha omtrent slik man har med ris, men det fungerte litt dårlig. Fylte så bare godt opp, lot det trekke i vannet, og silte av vannet etterpå, og da ble det bra. Var ikke dominerende heller. Erstatter gjerne ris med dette fremover. Anonymkode: 79945...207
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #9 Skrevet 6. januar 2019 Linser fungerer heller til å erstatte kjøtt, ikke ris. Kokte linser erstatter ikke ris. De fungerer selvsagt godt i supper, gryter og salater. Anonymkode: e760f...fad
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #10 Skrevet 6. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Linser fungerer heller til å erstatte kjøtt, ikke ris. Kokte linser erstatter ikke ris. De fungerer selvsagt godt i supper, gryter og salater. Anonymkode: e760f...fad Nå tipper jeg TS' poeng er å erstatte risens rolle på tallerkenen med noe med mindre karbohydrater, men som fremdeles kan ta opp sausen fra diverse retter slik som risen gjør. Ikke å erstatte ris med noe som har samme type næringsstoffer, da ville det jo ikke være noe stort poeng å erstatte den i det hele tatt. Anonymkode: 3e0f3...591
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #11 Skrevet 6. januar 2019 Ja, riktig. Jeg har pasta og ris fra før som er kjekt å ha siden det er holder "evig". Men det er jo ikke så sunt, selv om man velger fullkornsris eller fullkornpasta. Så tenkte å prøve å erstatte med linser "en til en" på tallerkenen, helst fordi det er bedre karbohydrater i linsene. At det er mindre karb og mer protein er bare en ekstra bonus. Anonymkode: 79945...207
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #12 Skrevet 6. januar 2019 Jeg synes svarte linser passer best, de holder fastheten under koking og behøver ikke bløtlegges. Anonymkode: 8f221...884
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #13 Skrevet 6. januar 2019 Disse passer greit, synes jeg. Anonymkode: 45926...a34
Prinsesse788 Skrevet 8. januar 2019 #14 Skrevet 8. januar 2019 Ikke linser dette heller men jeg rasper blomkål og steker med litt olje, salt og pepper enten i ovn eller stekepanne. Bruker ellers grønne linser, men det er smak og behag. Man kan jo krydre med alt mulig😊.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå