Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så nettopp Husjakten UK på TV, og ble helt sjokkert over britisk interiørstil. Ja, jeg vet jo at «skandinavisk design» er anerkjent og stilrent, men jeg trodde ikke at nordmenn jevnt over har det penere i boligene sine enn i Storbritannia.

En ting er at boligene i UK har små rom, lite lys og er lave under taket enn i Norge. Det har jo med plassmangel og gamle hus å gjøre, og ikke så mye med personlig smak å gjøre. Men en helt annen ting er interiøret. Folk har teppegulv, rare tapeter og border(!) på veggene, jålete speil på veggene stua, stygg IKEA-«kunst» på veggene (gjerne lilla foto av en blomst eller lignende), rare skinnstoler med metallbein i spisestuen, glassbord og gjerne røde og lilla vegger. Hvorfor er det slik?

Anonymkode: 34c33...141

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg også lagt merke til! I starten tenkte jeg at de bare viste frem oppussingsobjekt, men i noen episoder får man se boligen (som det skal flyttes fra), til parene/personene som skal flytte. Da legger jeg merke til at det er like stygt hjemme hos dem🤔 og disse personene beskriver gjerne seg selv som «moderne» på interiørfronten, men ofte minner inventar og farger om en stil fra 80/90 tallet🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 8df92...dec

• Liker 1
Skrevet

Fordi nordmenn er de i verden som bruker desidert mest penger på oppussing og møbler/interiør. Og med tanke på hvor mye tid vi tilbringer innendørs på grunn av klimaet er det kanskje ikke så merkelig når vi først har råd, men hos mange har det nok "tatt litt av". 

• Liker 4
Gjest Raptuza
Skrevet

Det er vel sånn de liker å ha det. Vi må skjønne at utenfor Skandinavia er det en annen stil. Dessuten er jeg ikke enig i at britisk/engelsk interiørstil er rar/stygg. Her er noen eksempler fra designer Jane Cumberpatch:

{85BCE9F2-1E15-4ECF-A6A2-7193CC85B2C4}_1_thumb.jpg

default.jpg

Insert2.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig. Lite flatterende stil i mange engelske hjem. Stilen er også veldig lik, så virker som at det er det som er «in»

Anonymkode: cc082...e16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så for ca et år siden et serie på netflix hvor de fikk tak i "designere" som skulle gjøre spennende ting med kjedelige engelske hjem. Det ble så grusomt stygt, aldri fint en eneste gang. De stakkarane som deltok likte heller sjeldent det de lagde. De sa bare "blir litt å venne seg til dette..." De dekket alle møbler med fæle stoffer, polstret de, lagde en stripe som gikk opp langt veggen og over på taket. Sikk sakk mønstre på vegger osv. Vet ikke helt om ord kan beskrive hvor ille det ble ( i min mening) 

Anonymkode: 1ee4b...cf1

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så nettopp Husjakten UK på TV, og ble helt sjokkert over britisk interiørstil. Ja, jeg vet jo at «skandinavisk design» er anerkjent og stilrent, men jeg trodde ikke at nordmenn jevnt over har det penere i boligene sine enn i Storbritannia.

En ting er at boligene i UK har små rom, lite lys og er lave under taket enn i Norge. Det har jo med plassmangel og gamle hus å gjøre, og ikke så mye med personlig smak å gjøre. Men en helt annen ting er interiøret. Folk har teppegulv, rare tapeter og border(!) på veggene, jålete speil på veggene stua, stygg IKEA-«kunst» på veggene (gjerne lilla foto av en blomst eller lignende), rare skinnstoler med metallbein i spisestuen, glassbord og gjerne røde og lilla vegger. Hvorfor er det slik?

Fordi hvite vegger og møbler (les fargeløst)  ikke er ensbetydende med "fin stil".   Vi eier ikke definisjonen.

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, Raptuza skrev:

Det er vel sånn de liker å ha det. Vi må skjønne at utenfor Skandinavia er det en annen stil. Dessuten er jeg ikke enig i at britisk/engelsk interiørstil er rar/stygg. Her er noen eksempler fra designer Jane Cumberpatch:

default.jpg

Insert2.jpg

Utrolig fint.  Kunne godt byttet til den stilen i min stue nå med det samme!

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg så for ca et år siden et serie på netflix hvor de fikk tak i "designere" som skulle gjøre spennende ting med kjedelige engelske hjem. Det ble så grusomt stygt, aldri fint en eneste gang. De stakkarane som deltok likte heller sjeldent det de lagde. De sa bare "blir litt å venne seg til dette..." De dekket alle møbler med fæle stoffer, polstret de, lagde en stripe som gikk opp langt veggen og over på taket. Sikk sakk mønstre på vegger osv. Vet ikke helt om ord kan beskrive hvor ille det ble ( i min mening) 

Anonymkode: 1ee4b...cf1

Jeg kan se for meg at det ble ille, ja! Og noe det du drar frem (feks polstrede møbler og sikksakkmønstret tapet) føler jeg er så typisk. Den ene boligen på episoden av Boligjakten som jeg så i dag ble trukket frem som spesielt fin, hvor beboerne som skulle selge var arkitekter. Likevel var boligen preget av den samme, gyselige stilen med grelle farger og klumpete møbler.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Leo said:

Fordi nordmenn er de i verden som bruker desidert mest penger på oppussing og møbler/interiør. Og med tanke på hvor mye tid vi tilbringer innendørs på grunn av klimaet er det kanskje ikke så merkelig når vi først har råd, men hos mange har det nok "tatt litt av". 

Godt poeng!

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det har jeg også lagt merke til! I starten tenkte jeg at de bare viste frem oppussingsobjekt, men i noen episoder får man se boligen (som det skal flyttes fra), til parene/personene som skal flytte. Da legger jeg merke til at det er like stygt hjemme hos dem🤔 og disse personene beskriver gjerne seg selv som «moderne» på interiørfronten, men ofte minner inventar og farger om en stil fra 80/90 tallet🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 8df92...dec

Ja, ikke sant! Stilen beskrives som moderne, selv om den minner, som du påpeker, om noe 8o-9o-talls. :fnise:  Jeg får gjerne følelsen av at idealet er interiør fra Home and Away for tjue år siden. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig. Lite flatterende stil i mange engelske hjem. Stilen er også veldig lik, så virker som at det er det som er «in»

Anonymkode: cc082...e16

Ja, det virker kanskje sånn, ja!

• Liker 1
Skrevet

Det er litt morsomt at folk i Norge tror at stilen som er in her er in i hele verden.:laugh:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Peonjenta said:

Fordi hvite vegger og møbler (les fargeløst)  ikke er ensbetydende med "fin stil".   Vi eier ikke definisjonen.

Nei nei, selvsagt ikke. Jeg mener ikke at all stil som ikke er inspirert av Alvar Aalto og Arne Jacobsen er stygt, og jeg kan godt sette pris på andre estetikker. Eksempelvis har jeg venner i Japan som jeg synes har veldig smakfulle hjem, selv om disse skiller seg fra de rådende stilene i Norge. Jeg er forresten selv glad i farger, og har nesten ingen rom med hvite vegger hjemme. Likevel synes jeg det er på sin rett å påpeke at britisk stil er veldig annerledes enn norsk (mer annerledes enn man skulle trodd mtp hvor nære vi ellers er kulturelt), og at mange britiske hjem i mine norske (og noe normative) øyne fremstår som mindre stilfulle. Rart man har så ulik interiørsmak!

2 hours ago, Raptuza said:

default.jpg

Insert2.jpg

Ja, disse bildene viser fine og hyggelige hjem, og de fremstår som 30 ganger mer gjennomført og stilfulle enn alle hjemmene jeg har sett på britiske realityserier (og på besøk hos briter). Men kanskje man bare er mindre interessert i interiør i Storbritannia.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Peonjenta said:

Det er litt morsomt at folk i Norge tror at stilen som er in her er in i hele verden.:laugh:

Er det så rart egentlig, å anta at Nordvest-Europa er påvirket av noenlunde samme interiørtrender? Klesmoter er jo feks noe som ikke er så veldig ulikt i Norge og Storbritannia (med unntak av strengere kleskoder på skole/jobb i UK), og gjennom internett og populærkultur får man økende grad av trender på kryss av landegrenser. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det så rart egentlig, å anta at Nordvest-Europa er påvirket av noenlunde samme interiørtrender? Klesmoter er jo feks noe som ikke er så veldig ulikt i Norge og Storbritannia (med unntak av strengere kleskoder på skole/jobb i UK), og gjennom internett og populærkultur får man økende grad av trender på kryss av landegrenser. 

Jeg synd det er rart ja.  Men det er sikkert fordi jeg selv har bodd i et annet land i Europa i tillegg til å ha reist endel og vet at de fleste land har ganske ulik stil.    Det ser man jo på film og dokumentarer også.  Med unntak av Danmark og Sverige  da kanskje. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid lurt på hvorfor de nesten alltid plasserer en sofa på hver side av rommet, og uten sofabord🤔

Anonymkode: 27a8e...9b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har alltid lurt på hvorfor de nesten alltid plasserer en sofa på hver side av rommet, og uten sofabord🤔

Ja, det har jeg også stusset over. Det er da ikke praktisk ikke å samle sittemøblene?

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De bruker ikke sofabord, de har heller ikke potteplanter i vinduene. De har ofte vegg til vegg tepper, tom. på badet. Og de tar ikke av seg skoene når de går inn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...