AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #1 Skrevet 4. januar 2019 Det blir mye lesing på egenhånd. Det blir mye metode som må sitte (signifikans, representativitet, normalfordeling, alle disse kodene som Cramers V, Kji. Kvadrat, T-Test vs. ANOVA osv.) og jeg må greie å samle 250 respondenter som følger metodiske krav (representativitet, tilfeldig utvalg). Og siden spørreundersøkelser ikke følger kausalitet så stryker man allerede der hvis det er dataen din. Holder ikke bare å lese pensum, må lese mye forskning også noe jeg er helt ny på. Av flere årsaker er det mange i år som har valgt å ta bachelor alene. Men jeg er usikker på om jeg takler nivået. Det er så små ting som skal vippe deg fra A til E. Hvor vanskelig er bacheloråret? Anonymkode: e2ee0...b0c
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #2 Skrevet 4. januar 2019 Hvilket studie er det du tar bachelor i? Eventuelt studieretning? Metodene du snakker om minner meg mer om masternivå, men det kommer kanskje av at jeg kun er kjent med mine fagområder. Anonymkode: 937c4...c70 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #3 Skrevet 4. januar 2019 Metodene blir brukt på master også på et mye mer avansert nivå, der jeg vet de fikk et superkomplisert puslespill av statistikk de måtte prøve å fikse og trikse med for å gjøre signifikant uten at det ødela noen av ''forskningskravende''. Her er det mer å bruke dataverktøy og vite hva ting er og hvordan det skal plottes inn. Anonymkode: e2ee0...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #4 Skrevet 4. januar 2019 Jeg bare lurer: det er vel ingen av dere som tok bachelor alene? Det er jo vanligvis gruppearbeid. Jeg er usikker på hvor streng veilederen min er på metodebruk, og aner ikke hvordan jeg skal sette opp oppgaven. Jeg begynner faktisk å tvile på om jeg vil mestre dette. Alt under C gir jo ingen jobb, og heller ingen personlig stolthet. Anonymkode: e2ee0...b0c
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #5 Skrevet 4. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bare lurer: det er vel ingen av dere som tok bachelor alene? Det er jo vanligvis gruppearbeid. Jeg er usikker på hvor streng veilederen min er på metodebruk, og aner ikke hvordan jeg skal sette opp oppgaven. Jeg begynner faktisk å tvile på om jeg vil mestre dette. Alt under C gir jo ingen jobb, og heller ingen personlig stolthet. Anonymkode: e2ee0...b0c Hvor i alle dager har du dette i fra? Snittet på de fleste studier ligger på mellom C og D, og fortsatt får folk jobb. Anonymkode: 92ec2...a2b 8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #6 Skrevet 4. januar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir mye lesing på egenhånd. Det blir mye metode som må sitte (signifikans, representativitet, normalfordeling, alle disse kodene som Cramers V, Kji. Kvadrat, T-Test vs. ANOVA osv.) og jeg må greie å samle 250 respondenter som følger metodiske krav (representativitet, tilfeldig utvalg). Og siden spørreundersøkelser ikke følger kausalitet så stryker man allerede der hvis det er dataen din. Holder ikke bare å lese pensum, må lese mye forskning også noe jeg er helt ny på. Av flere årsaker er det mange i år som har valgt å ta bachelor alene. Men jeg er usikker på om jeg takler nivået. Det er så små ting som skal vippe deg fra A til E. Hvor vanskelig er bacheloråret? Anonymkode: e2ee0...b0c Skriver alene, alle på mitt studie må det. Har valgt litteraturstudie. Anonymkode: 32616...59d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #7 Skrevet 4. januar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare lurer: det er vel ingen av dere som tok bachelor alene? Det er jo vanligvis gruppearbeid. Jeg er usikker på hvor streng veilederen min er på metodebruk, og aner ikke hvordan jeg skal sette opp oppgaven. Jeg begynner faktisk å tvile på om jeg vil mestre dette. Alt under C gir jo ingen jobb, og heller ingen personlig stolthet. Anonymkode: e2ee0...b0c Ro ned. Anonymkode: 32616...59d 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #8 Skrevet 4. januar 2019 Har skrevet to bacheloroppgaver alene. Har også fått jobb med en god del C-er 😅 Anonymkode: 73995...309 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #9 Skrevet 4. januar 2019 Hva slags studie er dette? Tror kanskje du må roe deg ned litt. Har inntrykk av at det er vanligst å skrive bachelor oppgaven alene, ihvertfall innen mitt felt. Anonymkode: 46b5e...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #10 Skrevet 4. januar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Metodene blir brukt på master også på et mye mer avansert nivå, der jeg vet de fikk et superkomplisert puslespill av statistikk de måtte prøve å fikse og trikse med for å gjøre signifikant uten at det ødela noen av ''forskningskravende''. Her er det mer å bruke dataverktøy og vite hva ting er og hvordan det skal plottes inn. Anonymkode: e2ee0...b0c Oj. Hvis det er sånn de holder på, får studentene skikkelig dårlig veiledning. Anonymkode: a07e7...70e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #11 Skrevet 4. januar 2019 Det er ikke små ting som vipper deg fra A til E. Det er snakk om store ting. Jeg tror du gjør dette vanskeligere enn det er. En bacheloroppgave er faktisk ikke så voldsomt stor. Angående innsamling av data, bør du diskutere dette med veileder godt først. Innsamling av data fra 250 stykker - hvordan har du tenkt å oppnå dette, og hva skal du spørre om (validere instrumenter?). Her er fallhøyden stor, og en slik datainnsamling er krevende - og ofte for stor for en bacheloroppgave, med mindre dere får mye drahjelp (eller kan bruke allerede innsamlede data). Foreslår at du tar en prat med veileder. Jeg er veileder for bachelorstudenter selv, og ville aldri anbefalt noen av mine studenter en så omfattende datainnsamling, ikke om to skrev sammen heller - det vil bli for omfattende for en bachelor. De ville neppe blitt ferdige. Mange undervurderer hvor krevende spørreundersøkelser er. Anonymkode: a07e7...70e 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke små ting som vipper deg fra A til E. Det er snakk om store ting. Jeg tror du gjør dette vanskeligere enn det er. En bacheloroppgave er faktisk ikke så voldsomt stor. Angående innsamling av data, bør du diskutere dette med veileder godt først. Innsamling av data fra 250 stykker - hvordan har du tenkt å oppnå dette, og hva skal du spørre om (validere instrumenter?). Her er fallhøyden stor, og en slik datainnsamling er krevende - og ofte for stor for en bacheloroppgave, med mindre dere får mye drahjelp (eller kan bruke allerede innsamlede data). Foreslår at du tar en prat med veileder. Jeg er veileder for bachelorstudenter selv, og ville aldri anbefalt noen av mine studenter en så omfattende datainnsamling, ikke om to skrev sammen heller - det vil bli for omfattende for en bachelor. De ville neppe blitt ferdige. Mange undervurderer hvor krevende spørreundersøkelser er. Anonymkode: a07e7...70e Er det ikke krav om x antall respondenter for å gjøre dataene ''gyldige''? At man ikke kan regne gjennomsnitt ut i fra 1 eller 2 respondenter og si det er signifikant? Det eneste jeg ikke er klar for er å plotte spørsmål og svar manuelt inn i SPSS som er verktøyet vi bruker. Jeg får det til, men skulle det ikke være en triks måte hvor det var et spørreskjema som kunne sende spørsmål og svar direkte inn til SPSS-filen din? Jeg har gått litt hvileløst omkring de siste dagene og tenkt at vi har 2 fag i tillegg til bachelor som da teller vel 15 studiepoeng, og jeg er usikker på om jeg klarer steget fra uttalige hjemmeeksamener til en faktisk bacheloroppgave. Jeg vet ikke engang hva folk mener med at en ''bacheloroppgave kan ta mange former'', for et typisk oppsett er vel slik MAGMA-artiklene er lagt opp? Sammendrag, intro, metode, svar osv. Anonymkode: e2ee0...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #13 Skrevet 5. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke krav om x antall respondenter for å gjøre dataene ''gyldige''? At man ikke kan regne gjennomsnitt ut i fra 1 eller 2 respondenter og si det er signifikant? Det eneste jeg ikke er klar for er å plotte spørsmål og svar manuelt inn i SPSS som er verktøyet vi bruker. Jeg får det til, men skulle det ikke være en triks måte hvor det var et spørreskjema som kunne sende spørsmål og svar direkte inn til SPSS-filen din? Jeg har gått litt hvileløst omkring de siste dagene og tenkt at vi har 2 fag i tillegg til bachelor som da teller vel 15 studiepoeng, og jeg er usikker på om jeg klarer steget fra uttalige hjemmeeksamener til en faktisk bacheloroppgave. Jeg vet ikke engang hva folk mener med at en ''bacheloroppgave kan ta mange former'', for et typisk oppsett er vel slik MAGMA-artiklene er lagt opp? Sammendrag, intro, metode, svar osv. Anonymkode: e2ee0...b0c Man må ha et visst antall respondenter, ja - en kvantitativ undersøkelse med to respondenter gir ingen mening. Men når det gjelder statistisk signifikans er det mange skoler innen det - jeg er opplært til ikke å bry meg om det, men heller se på effektstørrelsen og bredden på konfidensintervallene. Statistisk signifikans har ingen ting med gyldighet å gjøre. Ja, det er den generelle formen, men innenfor det kan en bacheloroppgave være så mangt, med mange ulike metoder. Anbefaler at du roer ned, puster med magen, og snakker med veileder. Jeg tror du gjør dette til noe mye verre enn det faktisk er. 😃 Anonymkode: a07e7...70e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2019 #14 Skrevet 5. januar 2019 Jeg har ikke for meg ord-for-ord for meg oppgaven hvordan jeg ser for meg å bygge den opp. Og prosjektskisse 2 skal omhandle nettopp forslag til oppsett og hva jeg skal lese når og hva jeg skal gjøre når og jeg kan ingenting. Anonymkode: e2ee0...b0c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #15 Skrevet 6. januar 2019 På 4.1.2019 den 12.44, AnonymBruker skrev: Hvilket studie er det du tar bachelor i? Eventuelt studieretning? Metodene du snakker om minner meg mer om masternivå, men det kommer kanskje av at jeg kun er kjent med mine fagområder "Metodene" signifikans, representativitet, normalfordeling, alle disse kodene som Cramers V, Kji. Kvadrat, T-Test vs. ANOVA osv. blir ofte undervist 1. året på ingeniørstudiet. Anonymkode: aab7f...d69 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #17 Skrevet 6. januar 2019 7 hours ago, ninab82 said: Jeg skrev min bacheloroppgave alene. Hvordan var det? Ble det 2-3 ganger mer arbeid, tok 2-3 ganger mer tid (fremfor å ta den i gruppe). Anonymkode: e2ee0...b0c
HalldirV2 Skrevet 6. januar 2019 #18 Skrevet 6. januar 2019 På 4.1.2019 den 22.15, AnonymBruker skrev: Jeg bare lurer: det er vel ingen av dere som tok bachelor alene? Det er jo vanligvis gruppearbeid. Jeg er usikker på hvor streng veilederen min er på metodebruk, og aner ikke hvordan jeg skal sette opp oppgaven. Jeg begynner faktisk å tvile på om jeg vil mestre dette. Alt under C gir jo ingen jobb, og heller ingen personlig stolthet. Anonymkode: e2ee0...b0c Jeg tok mine alene, og det var vanlig i begge fagene jeg har studert. Vi fikk heller ikke noe annet alternativ vel og merke. Dersom det er lagt opp til at dere skal samarbeide vil jeg tro oppgaven er mer omfattende, og da kan det selvfølgelig være krevende å være alene. Allikevel vil jeg mene det skulle gå fint dersom du legger deg i tøylene. Hva sier veilederen din? Spør hvordan hen mener mulighetene er.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2019 #19 Skrevet 6. januar 2019 Er i hvert fall en regel om at det å ta den alene ikke skal være noen fordel opp mot å ta den i gruppe. En del av Prosjektskisse 2 går jo ut på å begrense hele oppgaven. Man kan faktisk stryke hvis man ikke begrenser oppgaven. Anonymkode: e2ee0...b0c
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. januar 2019 #20 Skrevet 6. januar 2019 Tror de fleste skriver bacheloroppgave alene, det gjorde jeg i alle fall. Ikke spesielt vanskelig. Og det er store ting som skiller A fra E. https://www.uio.no/studier/eksamen/karakterer/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå