Gjest SumoBryter Skrevet 4. april 2005 #1 Skrevet 4. april 2005 Jeg har bodd i Norge i 15 år av mitt liv. Jeg flyttet til Norge når jeg var 13. Jeg skulle ønske mine år i Norge hadde vært bar positive opplevelser, men det var de ikke. Jeg valgte aldri selv å flytte til Norge. Jeg ble litt provosert når noen kalte mine meninger om Norge og Nordmenn for fordommer. Jeg syns at når jeg halveis har vokst opp der så skal jeg få slippe at det blir sagt at mine meninger er fordommer, men heller mine meninger. Jeg kan si om meg selv at jeg er hvit og kommer fra et vestlig land med vestlig kultur. Jeg kjenner mange utlendinger som kjenner seg igjen i min beskrivelse av Norge og Nordmenn, så jeg vet det ikke bare er meg heller. Det man kan si at jeg er rett fram og kanskje til og med respektløs, men jeg opplevde aldri å få respekt fra Nordmenn da jeg bodde der, så hvordan kan nordmenn forvente å få respekt tilbake? Jeg snakker ikke til den enkelte Nordmann, det finnes en del enkelt tilfeller som er bare bra, men jeg snakker sånn generelt inntrykk. Det som er så rart er at alle vi utlendinger som kanskje kommer til Norge som barn forventes å være SUPERTAKKNEMLIGE for at vi har den ære å bo i Norge og derfor aldri si noe negativt, aldri klage, aldri mene noe som helst egentlig, bare holde kjeft. Men her kommer det: Jeg her aldri vært taknemlig og kommer aldri til å være, har ingenting å være takknemlig for! Jeg kom fra et rikt nok vestlig nasjon og valgte det aldri selv og hadde hatt det bedre hjemme. Men sånt skjer, noen ganger flytter foreldre til andre land. Og tenk om dine gjorde det når du var 13, si for eksempel til Pakistan og det skjedde mye dritt til deg der og pakistanerene mente du burde være takknemlig og rope: Heia Pakistan, for et fantastisk land! Vel du hadde ikke klart det og hadde du gjort det så ville du ikke ha ment det. Jeg har sett en del eksempler på utlendinger som har så å si blitt fornorsket 100%, plutselig forandrer de alt fra humor til kosthold og da blir jeg bare PAFF :o , har de virkelig forandret seg eller gjør de det for å bli akseptert? Vel jeg kan ikke gå så langt bare for å bli akseptert, jeg er meg selv. Uansett, jeg syns det er fint med Nordmenn som tåler kritikk, eller klarer å si aah, jeg forstår situasjonen hennes... Men har ikke funnet mange av de. Jeg har et behov faktisk for å være Norges kritiker. Jeg syns Norge er meget kritiserbar og jeg er i en god posisjon til å gjøre det fordi jeg har bodd halve livet omtrent i Norge halve i et annet og nå er i en tredje. Jeg sitter heller ikke utelukkende og kritiserer Nordmenn og jeg syns ikke jeg gjør det på en stygg måte, jeg syns ikke det. Men mine meninger om Norge og nordmenn er mine meninger ikke fordommer.
Gjest Xavia Skrevet 4. april 2005 #3 Skrevet 4. april 2005 Ok. Hvordan trives du i det landet du bor i nå? Bedre?
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #5 Skrevet 4. april 2005 Veldig enig med deg... Jeg har selv tenkt på det der faktisk... Her sitter vi, selvhøytidelige og stive og forventer at alle innflyttere skal tilbe landet og være evige takknemlige for at de får lov til å bo på jordens paradis, som jo egentlig er ment kun for oss verdifulle nordmenn. (satt på spissen) Det er respektløst av oss (jeg sier "oss", for jeg er av norskt blod og har bodd hele livet i norge) å forvente takknemlighet for alt mulig.... Det er arrogant og respektløst. Selvsagt har de rett til å klage ! Og selvsagt skal de ikke gå rundt og late som de er fornøyde. Norge er på ingen måte noe perfekt land , og spesielt ikke for innflyttere som er vant til noe annet. (jeg sier ikke at norge er noe "dårlig" land eller altså... selv trives jeg godt her, men det er klart det er ting jeg gjerne ville forandret på) Men jeg ble litt nysgjerrig Sumo : Hvilket land bor du i nå`? Selv har jeg lyst til å flytte til StorBritania .. Det ser så utrolig nydelig ut der + at det er visse ting som gjør det mye mer attraktivt å bo der for meg personlig... Men å flytte ifra Norge er vanskelig.. .. Tror nok jeg hadde savnet de vakre fjellene (og naturen generelt). Hadde de hatt like fine fjell i storbritania hadde det faktisk ikke vært noe som holdt meg tilbake (bortsett fra venner da)
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #6 Skrevet 4. april 2005 En gutt jeg traff da jeg var yngre hatet innvandrere fordi han hadde blitt banket opp av en gjeng med utlendinger, og hadde opplevd annet ymse med dem. Jeg forsto hans hat, da årsaken til den var en forklaring på den, men jeg ser ikke på det som en unnskylding for å være fordomsfull. Videre forstår jeg hvor din misnøye kommer fra, men det er ingen unnskylding for å ha et generaliserende syn på nordmenn. Generaliseringer vil alltid være fordommer i mine øyne.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #8 Skrevet 4. april 2005 En gutt jeg traff da jeg var yngre hatet innvandrere fordi han hadde blitt banket opp av en gjeng med utlendinger, og hadde opplevd annet ymse med dem. Jeg forsto hans hat, da årsaken til den var en forklaring på den, men jeg ser ikke på det som en unnskylding for å være fordomsfull. Videre forstår jeg hvor din misnøye kommer fra, men det er ingen unnskylding for å ha et generaliserende syn på nordmenn. Generaliseringer vil alltid være fordommer i mine øyne. Hva hvis han istedenfor hadde blitt banket opp av en hvit med blå øyne? Hadde det da vært forståelig at han skulle hadde hatet alle med blå øyne? Hva med at han hadde blitt banket opp av en som het Jan? Da greit å hate alle som heter Jan? Eller hva med om den som banket ham opp rett og slett bodde i brunt hus? Da er det greit å hate alle som bor i brune hus?
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #9 Skrevet 4. april 2005 Hva hvis han istedenfor hadde blitt banket opp av en hvit med blå øyne? Hadde det da vært forståelig at han skulle hadde hatet alle med blå øyne? Hva med at han hadde blitt banket opp av en som het Jan? Da greit å hate alle som heter Jan? Eller hva med om den som banket ham opp rett og slett bodde i brunt hus? Da er det greit å hate alle som bor i brune hus? Les innlegget du svarer på en gang til, og tenk litt mer på ordene unnskylde og forstå. Jeg kan ta med noen eksempler til til deg. Mange pedofile har selv opplevd overgrep som ung. Dette er med på å forstå hvorfor de gjør som de gjør (og samtidig ikke), men det er ingen unnskylding for å gjøre noe galt. Mang en kriminell adferd kan du forstå ut fra en persons bakgrunn, men det er ikke med på å unnskylde kriminelle handlinger.
Gjest gjesta Skrevet 4. april 2005 #10 Skrevet 4. april 2005 Jeg forstår at utlendinger har hatt det vondt, og ikke lett der de kommer fra. Men jeg leser mye dritt & blir skeptisk.... Men det betyr ikke at jeg ikke har respekt for lle utlendinger. Men det betyr at jeg er skeptisk, da det er mange som har oppført seg respektløst overfor MEG, og tror jeg er rasist bare fordi jeg ikke vil være med på nachspiel... :-x
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #11 Skrevet 4. april 2005 Les innlegget du svarer på en gang til, og tenk litt mer på ordene unnskylde og forstå. Jeg kan ta med noen eksempler til til deg. Mange pedofile har selv opplevd overgrep som ung. Dette er med på å forstå hvorfor de gjør som de gjør (og samtidig ikke), men det er ingen unnskylding for å gjøre noe galt. Mang en kriminell adferd kan du forstå ut fra en persons bakgrunn, men det er ikke med på å unnskylde kriminelle handlinger. Hvorfor skal jeg lese innlegget en gang til? Jeg har ingenting til overs for å dømme noen utfra hva andre har gjort.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #12 Skrevet 4. april 2005 Hvorfor skal jeg lese innlegget en gang til? Jeg har ingenting til overs for å dømme noen utfra hva andre har gjort. Og det var vel også det som var budskapet i innlegget du kommenterte.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #13 Skrevet 4. april 2005 Og det var vel også det som var budskapet i innlegget du kommenterte. Du skrev at du forstod hans hat, og jeg mener at det ikke er forståelig.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #14 Skrevet 4. april 2005 Du skrev at du forstod hans hat, og jeg mener at det ikke er forståelig. Det dreier seg om årsak-virkning. Det hadde vært fullstendig uforståelig om trådstarteren hadde slike generaliserende holdninger til nordmenn uten at hun/han hadde hatt kjipe opplevelser med noen av dem. Dette unnskylder overhode ikke personens generaliserende holdninger, men det gir meg forståelsen for hvorfor de er der, og det er et bedre utgangspunkt for å gjøre noe med slike fordommer. Tilsvarende gjelder for han som går rundt og hater alle Jan-er fordi han ble banket opp av noen av dem. Det er med på å forstå personens (feilaktige?) logikk og tankemønster.
Fakse Skrevet 4. april 2005 #15 Skrevet 4. april 2005 Ikke så rart at du ikke trivdes i Norge med den innstillingen. Tror kanskje ikke du hadde kommet til å trives så mange andre steder helder, du bruker jo Pakistan som et skjellsord og ikke et navn på et flott land. De fleste ting her i livet blir til det man gjør det til. Opplevelser kan være positive for en person og negative for en annen, rett og slett fordi den ene er negativ og den andre er positiv. Ved å være negativ gjør du det selv en gjørnetjeneste, det er jo du som går rundt og bruker opp livet ditt (livet = tid) på å være sur på den plassen du bor. Håper du kan våkne opp og trives som best du kan en dag, i stede for å bare klage over alt som er fælt. (Har skjønt at du ikke bor i Norge nå, men du bobler ikke akkurat over av positiv omtale av stedet du bor på nå heller..). Smil, så skal du se at verden smiler tilbake
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #16 Skrevet 4. april 2005 Dette unnskylder overhode ikke personens generaliserende holdninger' date=' men det gir meg forståelsen for hvorfor de er der, og det er et bedre utgangspunkt for å gjøre noe med slike fordommer. Tilsvarende gjelder for han som går rundt og hater alle Jan-er fordi han ble banket opp av noen av dem. Det er med på å forstå personens (feilaktige?) logikk og tankemønster.[/quote'] Som jeg skrev, jeg har ingen forståelse for sånt. Å vise forståelse for sånn agering bidrar kun til at dumskapen fortsetter.
Gjest Valhalla Skrevet 4. april 2005 #17 Skrevet 4. april 2005 Mye med Norge som kan kritiseres. Den sterke antiamerikanismen. Vi er konforme og lar oss lede av eliten og deres logrende hunder i media. At vi tror vi er en slags moralsk supermakt og opprettholder dette selvbedrag med å kaste bort penger til andre land og ved å slippe inn en haug inkompatible mennesker fra andre deler av verden. Patriotismen er svak og blir forsøkt undertrykket. Vi har blitt late og tror at samfunnet skylder oss noe bare fordi vi er til etter år med sosialistisk påvirkning. Den svake hylles, mens den sterke utnyttes og undertrykkes , igjen etter sosialistisk påvirkning. Allikevel elsker jeg Norge og det norske folk.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #18 Skrevet 4. april 2005 Som jeg skrev, jeg har ingen forståelse for sånt. Å vise forståelse for sånn agering bidrar kun til at dumskapen fortsetter. Mulig, eller kanskje en slik generaliserende holdning overfor fordomsfulle, ikke nytter så fryktelig mye.. Forstår du ikke hvor det kommer fra, vil du aldri løse problemet. Du vil bare innse at problemet eksisterer.
Gjest Valhalla Skrevet 4. april 2005 #19 Skrevet 4. april 2005 Fordommer ditt fordommer datt, noen ganger kan dine fordommer være til god hjelp. Undertrykk dine fordommer på egen risiko.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #20 Skrevet 4. april 2005 Fordommer ditt fordommer datt' date=' noen ganger kan dine fordommer være til god hjelp. Undertrykk dine fordommer på egen risiko.[/quote'] Og andre ganger kan dine fordommer få deg til å framstå som en bitter kvinne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå