synnea Skrevet 4. januar 2019 #1 Del Skrevet 4. januar 2019 Har ei polar pulsklokke med pulsmåler i klokka, M430. Har ikke trent så mye løping tidligere ei heller vært spesielt opptatt av å måle puls så har ikke så mye peiling, men trent diverse hele livet og er i helt ok form. Har nå begynt å trene mer løping og syns det er spennende å følge med på fremgang på plar appen. Lurer på om noen har erfaring med denne klokka og pulsmåling/pulssoner? Løper en del middels/langturer(45-120min) med lav intensitet, sone to i hastighet, og føler at pusten er rolig og at jeg kan prate hele veien. Sjekker klokka og den sier at jeg har jogget i pulssone 4-5(170-185) nesten hele veien, et par minutter bare i sone 1-2 og som regel hoppet helt over sone 3. Syns dette er veldig merkelig og lurer på om noen har erfaringer eller forklaring på om dette kan stemme? Er det mulig at klokken min er koko og at jeg burde klage? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #2 Del Skrevet 4. januar 2019 Bruker du brystbelte eller pulsmålingen i klokka? Det er velkjent at håndleddspulsmåling kan gi et veldig variabelt måleresultat. Hva er makspulsen din? Det høres uansett ikke sansynlig ut at du ligger så høyt som 170-185 i puls dersom pusten er rolig og du fint kan prate.Du kan vel også se pulsgrafen i polar appen hvordan pulsen har oppført seg gjennom hele økten; har den variert veldig? Har den mange topper/bunner? Anonymkode: 90e89...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
synnea Skrevet 4. januar 2019 Forfatter #3 Del Skrevet 4. januar 2019 Bruker pulsmålingen i klokka. Vet at måling på håndledd kan gi litt avvik, men den aktuelle klokken skal være den beste på håndleddspulsmåling og leste i en anmeldelse at man måtte regne med avvik på +- 2, noe som ikke er så ille. Har ikke tatt makspuls test, men er 27 år så da kan man vel ta utgangspunkt i 193. På pulsgrafen i appen ser jeg at pulsen ligger et par minutt i sone 1-2 før den skyter rett opp til ca 175(polars grense mellom sone 4 og 5) hvor den så beveger seg mye mellom 170-185. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Lilla_Sky_ Skrevet 4. januar 2019 #4 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) Jeg har polar m400, så bruker pulsbelte. Jeg er mest i sone 4 og 5 jeg også, men kan ikke prate lett da, så det synes jeg hørtes litt rart ut. Kommer opp i makspuls i løpet av løpeturen også, men gjennomsnittspulsen er gjerne på 180. Endret 4. januar 2019 av _Lilla_Sky_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #5 Del Skrevet 4. januar 2019 1 time siden, synnea skrev: Bruker pulsmålingen i klokka. Vet at måling på håndledd kan gi litt avvik, men den aktuelle klokken skal være den beste på håndleddspulsmåling og leste i en anmeldelse at man måtte regne med avvik på +- 2, noe som ikke er så ille. Har ikke tatt makspuls test, men er 27 år så da kan man vel ta utgangspunkt i 193. På pulsgrafen i appen ser jeg at pulsen ligger et par minutt i sone 1-2 før den skyter rett opp til ca 175(polars grense mellom sone 4 og 5) hvor den så beveger seg mye mellom 170-185. Å regne makspulsen slik, har veldig lite for seg. Jeg er eldre enn deg, og høyeste målte puls (utenom makspulstest) er 192. Har faktisk sjelden møtt noen som formelen passer på. Det spørs jo også hvordan sonene til Polar er satt opp? Garmin sine følger f.eks. ikke Olympiatoppen sine (som de fleste i Norge følger), så jeg har endret dem selv. Ellers trente jeg veldig, veldig hardt Min erfaring er at håndleddsmåling ikke egner seg til intervaller, endringer vises for sent til at det er nyttig, men at det er små avvik over tid på rolige langturer. Anonymkode: cb4f8...c34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå