evelynn Skrevet 4. januar 2019 #1 Skrevet 4. januar 2019 (endret) Min datter på 7 år spiller tverrsfløyte i et skolekorps. Hun trives veldig, liker fløytetimer og korps-timer og alt, men har absolut ikke lyst å trene hjemme. Jeg tenkte å foreslå henne at hun får 10 kroner for 10 minutter øving, men er fortsatt litt i tvil om det er en god idee og vil gjerne høre hva andre mener. Vi prøvde å oppmuntre henne på flere måter, fikk masse gode råd fra læreren, men ingeting fungerer. Hun vil fortsette, bare hun ikke vil øve hjemme. Og jeg også vil at hun forsetter, men kommer ikke til å tvinge henne, lage dårlig stemning hjemme, krangle osv. Eller er det bedre å la henne ikke øve og se at andre gjør fremgang, men ikke hun og kansje dette hjelper? Endret 4. januar 2019 av evelynn
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #2 Skrevet 4. januar 2019 Njæ, vi har litt samme problemstilling, men jeg syns ren betaling blir feil. Vi må mase og oppmuntre, og legge til rette: finne fram fløyta, noter, si at nå skal hun øve i ti minutter, vi setter på alarm. Så øver hun gjerne litt mer når hun først er i gang. Men funker det hos dere, hvorfor ikke? Jeg ville ikke latt det utarte seg, slik at oppvaskmaskinutaking er fem kroner, lekser må belønnes osv , men hvis lommepenger er direkte knyttet til øving og that's it, kan det jeg jo fungere. Prøv, da vel? Sånne øve-tegninger, der man fargelegger en del av en slange for hvert tiende minutt hjemmeøving har fungert her i perioder. Du kan printe ut noe slikt og gi til spillelæreren for å gi henne, det fungerer bare når det kommer derfra, og spillelæreren ser på det (eller korpsdirigenten når de har en konkurranse, da blir det øvd). Foreslå det? Anonymkode: 59b3c...76f
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #3 Skrevet 4. januar 2019 Synes det er en god ide jeg. Anonymkode: aaa78...3dc
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #4 Skrevet 4. januar 2019 Jeg var lik som barn, ville ikke øve (piano) hjemme. Mamma tok meg med på gamlehjemmet hvor farmor var, der satt jeg på pianoet å øvde lenge. Kanskje prøve noe likt? lettere å øve "hos andre"? Bonusen er at de på eldrehjem/sykehjem osv blir glade for det Anonymkode: 62c41...e65 1
Splittbinders Skrevet 4. januar 2019 #5 Skrevet 4. januar 2019 Er det sånn at hun faktisk _må_ øve hjemme? Eller er ikke korpset egentlig så veldig strenge på det? Hun er jo ikke så stor, så jeg tenker at det kanskje ikke er så farlig om hun ikke øver? Når hun blir litt større kan man kanskje kreve det mer, si at man MÅ øve om man vil fortsette, ellers må man slutte? I alle fall hvis korpset har litt "ambisjoner" og forventer en viss mengde øving Jeg har selv spilt i skolekorps fra jeg var 7 til rett før jeg var russ, og jeg kan nesten telle på én hånd de gangene jeg øvde hjemme. Og jeg er virkelig ikke spesielt talentfull altså, som var flink uten å øve . Betaling for å øve? Tja, jeg vet ikke om det har noe for seg egentlig? Jeg tenker at barn generelt ikke skal tvinges til noe når det gjelder fritidsaktiviteter, og spesielt siden hun er bare 7 år. Jeg ville nok kanskje bare sett det litt an i alle fall gjennom dette året? Men jeg har absolutt ingen fasit altså - utover at jeg syns korps er en fantastisk ting å drive med, og de fleste korps har plass til alle uansett ambisjonsnivå. :-). Heia Korps. 1
evelynn Skrevet 4. januar 2019 Forfatter #6 Skrevet 4. januar 2019 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker said: Njæ, vi har litt samme problemstilling, men jeg syns ren betaling blir feil. Vi må mase og oppmuntre, og legge til rette: finne fram fløyta, noter, si at nå skal hun øve i ti minutter, vi setter på alarm. Så øver hun gjerne litt mer når hun først er i gang. Men funker det hos dere, hvorfor ikke? Jeg ville ikke latt det utarte seg, slik at oppvaskmaskinutaking er fem kroner, lekser må belønnes osv , men hvis lommepenger er direkte knyttet til øving og that's it, kan det jeg jo fungere. Prøv, da vel? Sånne øve-tegninger, der man fargelegger en del av en slange for hvert tiende minutt hjemmeøving har fungert her i perioder. Du kan printe ut noe slikt og gi til spillelæreren for å gi henne, det fungerer bare når det kommer derfra, og spillelæreren ser på det (eller korpsdirigenten når de har en konkurranse, da blir det øvd). Foreslå det? Anonymkode: 59b3c...76f Det fungerer ikke. Når jeg tar fløyta og sier at nå er det øve tid, begynne hun å gråte, skrike osv. Da er det veldig dårlig stemning og sånn skal det ikke være. Det med slange hadde vi og, og det fungert bare 3 ganger og deretter ble det "kjedelig" Endret 4. januar 2019 av evelynn
evelynn Skrevet 4. januar 2019 Forfatter #7 Skrevet 4. januar 2019 2 minutter siden, Splittbinders said: Er det sånn at hun faktisk _må_ øve hjemme? Eller er ikke korpset egentlig så veldig strenge på det? Hun er jo ikke så stor, så jeg tenker at det kanskje ikke er så farlig om hun ikke øver? Når hun blir litt større kan man kanskje kreve det mer, si at man MÅ øve om man vil fortsette, ellers må man slutte? I alle fall hvis korpset har litt "ambisjoner" og forventer en viss mengde øving Jeg har selv spilt i skolekorps fra jeg var 7 til rett før jeg var russ, og jeg kan nesten telle på én hånd de gangene jeg øvde hjemme. Og jeg er virkelig ikke spesielt talentfull altså, som var flink uten å øve . Betaling for å øve? Tja, jeg vet ikke om det har noe for seg egentlig? Jeg tenker at barn generelt ikke skal tvinges til noe når det gjelder fritidsaktiviteter, og spesielt siden hun er bare 7 år. Jeg ville nok kanskje bare sett det litt an i alle fall gjennom dette året? Men jeg har absolutt ingen fasit altså - utover at jeg syns korps er en fantastisk ting å drive med, og de fleste korps har plass til alle uansett ambisjonsnivå. :-). Heia Korps. Det går foreløpig bra at hun ikke øver. Vi må skrive ned i tabellen når og hvor mye og hva øver hun å levere til læreren. Hun leverer tomme tabeler og det går nok bra. Da kanskje jeg faktisk lær det være sånn og vi får se
Maskopi Skrevet 4. januar 2019 #8 Skrevet 4. januar 2019 Min spiller klarinett og han er helt lik, øver ikke noe særlig hjemme, men han har god progresjon i korps og på kulturskolen så jeg stresser ikke med det. Det som hjalp noe var at han fikk notestativ og klarinettstativ til jul, det hjalp litt på motivasjonen.
evelynn Skrevet 4. januar 2019 Forfatter #9 Skrevet 4. januar 2019 6 minutter siden, Maskopi said: Min spiller klarinett og han er helt lik, øver ikke noe særlig hjemme, men han har god progresjon i korps og på kulturskolen så jeg stresser ikke med det. Det som hjalp noe var at han fikk notestativ og klarinettstativ til jul, det hjalp litt på motivasjonen. Notestativ har hun, det var stas for 1 uke kansje...
Alan Smithee Skrevet 4. januar 2019 #10 Skrevet 4. januar 2019 Øveslange kan være veldig fint, eventuelt klistremerker, om hun liker det? Jeg brukte mye klistremerker når jeg var koprsinstruktør, både for å belønne øving og for å belønne mestring. Når jeg var liten var øving regnet som husarbeid, og dermed knyttet mot ukepengene.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #11 Skrevet 4. januar 2019 Jeg var akkurat lik, barna mine det samme. For meg var det det at jeg syntes det var ekkelt at familien skulle høre feilene jeg gjorde, og barna ga uttrykk for det samme. Til barna kjøpte vi en øvelsesmute (silent brass), og øvelsespad (trommer)) og det hjalp mye. Da var det bare dem selv som hørte hva de spilte, og det likte de mye bedre. Jeg vet ikke om det finnes tilsvarende for treblåsere, men det er verd å sjekke ut hvis ditt barn har samme grunn til å begrense seg for øving hjemme som jeg og barna mine hadde. Anonymkode: ac682...dfe 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #12 Skrevet 4. januar 2019 Jeg har to barn (6 og 8 år) som spiller fiolin. Ingen av dem er glade i å øve. Men vi gjør det som rutine etter middag. Minsten øver først, og når øvinga er ferdig, kan han se barne-TV/spille ipad. Da er det det som er gulroten. Største barnet øver mens minsten blir lagt. Han vet også at når han har øvd, er det avslapping og TV/nettbrett. Jo mer de utsetter øvinga, jo mindre tid blir det til ipaden før de legger seg. Det er altså indirekte trussel (om tap av ipad-tid) som fungerer for oss Anonymkode: 2da78...330
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå