Gå til innhold

Hvordan finne praksisplass (arbeidstrening)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort: har jobbet innen helse i mange år. Det ble for fysisk utfordrende mtp mine fysiske begrensninger. Utdannet hjelpepleier. Nav vil gi meg omskolering og jeg vil bli sosionom.

På siste møte med Nav ble vi enige om at en praksisplass i påvente av studiestart ville være fint, slik at jeg fikk sett litt av yrket.

Så spørsmålet er : hvordan skal jeg ordlegge meg? Tenkte å kontakte arbeidsplasser der sosionom-utdanning er relevant. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal spørre. Hva skal jeg si om meg selv? Hva skal jeg starte mailen/telefonen med?

Jeg tenker det «ser bedre ut» om jeg selv finner en plass, istedet for at saksbehandler maser på bedrifter om å ta inn «enda en naver» hvis dere skjønner.

Råd og tips mottas med takk!

Anonymkode: 0163e...42d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel litt an på hva du kan tenke deg å jobbe med, men Nav er jonselv en storforbruker av sosionomer😏

Anonymkode: 1cf63...63b

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bumper denne tråden opp, da dette er relevant for meg også. Vil gjerne høre hvordan andre har gått frem for å få praksisplass/arbeidstrening.

Anonymkode: 062c5...635

AnonymBruker
Skrevet

I min jobb fikk vi en forespørsel om dette. jeg var da konstituert leder. 

det var en enkel telefonsamtale hvor denne personen introduserte seg. fortalte at hen var i tiltak med nav i forhold til utprøving av ny jobb og evt omskolering. hen stilte så spørsmål om hva mulighetene var for å kunne ha en arbeidspraksis hos oss for at hen og nav kunne kartlegge denne typen arbeid. dette krevde videre ikke noe særlig oppfølging fra vår side med møtevirksomhet, foruten mulighet til å følge noen ansatte og delta i våre arbeidsoppgaver. 

jeg undersøkte derpå med min leder,som var godt kjent med det og at vi hadde mulighet. 

min leder fortalte at arbeidspraksis er noe de fleste ledere har informasjon om. 

jeg kontaktet hen på nytt, og gjennom hen ble det satt opp møte med nav og hen for å skrive under kontrakt. nav har kontrakter til det. 

desverre ble hen mer syk og arbeidsutprøvingen ble derfor avlyst. 

Anonymkode: ce938...05a

AnonymBruker
Skrevet

glemte å informere om at denne personen hadde tenkt vår avdeling, og ringte til kommunen sitt servicetorg og ba om å bli satt over til leder på avdelingen. 

Anonymkode: ce938...05a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...