Gå til innhold

Hjelp, mor er alkoholiker og far voldelig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei nær venninne av meg har et barn på 5 år, hun er selv i 30årene. Siden hun og barnefaren(eks nå) ble sammen og barnet ble født har de hatt et turbulent forhold der det har vært/er sjalusi, krangling og vold. Venninna mi har vært utsatt for vold i flere år helt til nå nylig. Barnet har vært vitne til volden noen ganger og nå har venninna mi utviklet et alkoholproblem og depresjon.

Hun drikker hver dag. Hun har sagt gang på gang nå er det nok, nå skal hun skjerpe seg å tenke på barnet, men hun gjør stikk motsatt. Hun har fått flere tilbud om hjelp fra psykriati og innleggelse men har takket nei hver gang siden «ingen» kan hjelpe henne, ifølge hun. Hun har omsorgen for barnet mest, men kan likevel levere barnet til for eksempel nære familiemedlemmer for å drikke 1 uke i strekk uten noe kontakt med barnet eller noen ila den tiden. Hun kjører bil i påvirket tilstand, selv med barnet. Drikker ikke rundt barnet men når barnet er lagt seg. 

Jeg hadde et møte med barnevernet for en stund siden og fortalte alt men ingenting har skjedd. De er i kontakt med barnevernet fra før men venninna og barnefar har løyet om alt, de planlegger på forhånd hva de skal si og ikke si på møtene. Jeg har også varslet politiet om skilt nr hennes på bilen. Barnefar er blitt anmeldt for vold flere ganger, men saken blir henlagt. 

Dette ødelegger familie, venner og alle rundt fordi de føler ingenting hjelper eller at det blir bedre og mange av de tar mer og mer avstand. Jeg vet at familien hennes har prøvd alt de kan men til ingen nytte. Familien har blitt møtt med løgner og manipulering. De vet ikke helt hva som foregår eller hva som er sant eller ikke sant lengr.

Vi har alle hatt lyst til å hente barnet uendelig ganger men vi har ingen rett til det når de har omsorgen? Jeg er veldig redd for barnet og hvordan dette påvirker oppveksten. Hva kan jeg gjøre? Hva mer kan familien gjøre? 

Beklager langt innlegg men føler meg hjelpeløs.

Anonymkode: aaf65...18d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med barnevernet igjen,  forklar det som du skriver det her- at de driver et skuespill for barnevernet! Ikke gi deg, her er det tydelig at barnevernet må ordentlig inn med mer tiltak enn samtaler. Når ikke en gang det at hun har et barn kan få hun på bedre tanker, kan ikke noen andre heller. Det må hun innse selv en dag og selv be om hjelp, det kommer gjerne først når hun har helt møtt bunn. Imellomtiden må barnet få hjelp, evt bli tatt ut av hjemmet. Ingen barn skal leve sånn. Ikke gi deg som sagt, ta kontakt med barnevernet igjen og igjen. Og prat med familien igjen og igjen også, de må åpne øynene sine.

Anonymkode: 02e4d...b7d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tragisk start på livet for barnet 😢

En liten ting jeg hang meg opp i.. hvordan kan hun kjøre påvirket med barnet i bilen hvis hun ikke drikker rundt barnet men etter at det er lagt?

Jeg synes at dere bare burde ta med dere barnet når dere ser slike tilstander, trolig vil hun sette pris på det der og da i og med at hun vet at hun gjør noe galt.

Anonymkode: df045...445

Gjest BearMama
Skrevet

Hadde sendt bekymringsmeldinger helt til det skjedde noe. Hadde jeg visst hun kjørte med barnet i påvirket tilstand hadde jeg ringt politiet. Jeg hadde filmet, tatt bildet, tatt opp samtaler oss i mellom; alt for å bevise og dokumentere mors tilstand.

Barnet har rett på å vokse opp med en trygg, stabil og ansvarlig mor som er omsorgsfull og setter barnet foran seg selv. 

Kan ikke mor gi det, venninne, familie eller hvem det gjelder, så må noen gripe inn og ikke gi seg før barnet er i trygge hender. 

Familien hennes må da være villig til å vitne at hun ikke er skikket til å ivareta ungen?

AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempevanskelig for barnevernet å gripe inn hvis ikke de har bevis for hva som skjer. En omsorgsovertakelse vil ikke gå gjennom nemnda hvis det ikke kan dokumenteres skikkelig og de har blitt strengere på at det må være prøvd ut mer hjelp på forhånd. Meld derfor bekymring og oppfordre andre til å gjøre det samme. Jo mer de har og jo flere som er bekymret, jo mer kan barnevernet gjøre for barnet. Godt det er folk som deg som bryr seg! 

Anonymkode: f20be...149

AnonymBruker
Skrevet

TS

Jeg har fortalt barnevernet om at det bare er skuespill tidligere når jeg var der. De sa til meg at dette var alvorlig og de visste ikke om det kom til å skje noe ila den dagen jeg var der eller dagen etter, men har ikke hørt noe om at det har skjedd noe i det hele tatt. 

Jeg vet om flere som har meldt inn og flere som ikke tørr - fordi de er redde for at det skal skje noe med familien/barna deres. 

Venninna og barnefar har på møtene med barnevernet godtatt begge to at de skal gå på kurser som skal hjelpe, parterapi, psykolog hver for seg osv men der har de bare løyet og framstått som at alt er bra og på bedringensvei; de går der ikke fordi de vil, men fordi de må. 

Mor har nådd bunn og har prøvd å tatt livet sitt flere ganger, og jeg hørte rykter fra en annen venninne at hun tok narkotiske stoffer itillegg til alkoholen, men det vet jeg ingenting om, men ingenting sjokkerer meg lengre. De har levd på en løgn så lenge at de selv tror det er sannheten. Det gjør vondt at det skal gå utover et lite uskyldig barn og at ingenting hjelper og at ingen forstår løgnene.. er det noe politiet kan gjøre? Kan jeg få venninna mi tvangsinnlagt? Jeg skal ta kontakt med barnevernet igjen og familien, takk for svar. 

Det jeg mente med at hun ikke drakk rundt barnet var at hun ikke drakk foran barnet. Kan drikke hele kvelden/natta etter barnet har lagt seg og likevel kjøre tidlig om morningen til barnehagen; drikker imens barnet er i bhg og henter igjen, og hvis hun er alt for drita får hun noen andre til å hente eller kjøre og vil ikke være med barnet før hun er noenlunde mer «edru». Hun er sjelden sørpe drita rundt barnet men hun har alkohol i blodet. Hun bor alene med barnet så det er vanskelig for oss andre å følge med på dessverre.. 

Anonymkode: aaf65...18d

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være ennode og snakke med leder i barnehagen. Dersom de har fått info så kan det være at de ringer pilitiet vdr mistanke om kjøring i ruspåvirket tilstand.

Anonymkode: 03cb3...7b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...