Gå til innhold

Nye regler når man jobber via bemanningsbyrå - noen med peiling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en epost fra bemanningsbyrået jeg jobber for i november '18 om at det fra 1/1-'19 var nye regler som (om jeg har forstått det riktig) bl.a. innbærer at man skal få kontrakt på en viss stillingsprosent, som skal ligge i nærheten av det jeg jobber. I dag fikk jeg ny kontrakt oversendt og den gir meg 20% stilling, til tross for at jeg har jobbet mellom 80 og 100% hele tiden og per nå er inne i et langvarig oppdrag med 100% stilling. Er det da riktig at jeg kun får kontrakt på 20%?

En annen ting jeg stusser over er at i den nye kontrakten står det at jeg har 6 måneders prøvetid. Jeg har jo allerede hatt prøvetid, er det lov med ny prøvetid pga dette?

Anonymkode: f3dc7...f47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres merkelig ut. Jeg har ikke fått ny kontrakt fra mitt byrå, men når jeg snakket med min konsulent så sa han at poenget med den nye kontrakten var at de nå er pliktet til å lønne deg dersom du ikke lenger er under oppdrag, og de ikke klarer å skaffe deg nytt oppdrag. Så det er jo sikkert derfor du bare har blitt satt til 20%, da trenger de bare gi deg 20% lønn i perioder uten oppdrag. Noe jeg ikke ville funnet meg i, altså. Sjekk det i hvert fall opp! 

Anonymkode: 8f160...bcb

AnonymBruker
Skrevet

Er du organisert? Hvis ikke høres det ut som et fint tidspunkt for å bli det.

Anonymkode: 6757f...91f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg er medlem i Parat, så tar kontakt med dem til uka. Jeg trodde også at hensikten var å sikre arbeidstakere mer forutsigbarhet mtp inntekt, så derfor stusset jeg veldig over å ha fått en kontrakt på kun 20% når jeg har jobbet mellom 80 og 100% så lenge jeg har vært ansatt hos dem. Hadde sett for meg minimum 80% stilling ut fra det.

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg er medlem i Parat, så tar kontakt med dem til uka. Jeg trodde også at hensikten var å sikre arbeidstakere mer forutsigbarhet mtp inntekt, så derfor stusset jeg veldig over å ha fått en kontrakt på kun 20% når jeg har jobbet mellom 80 og 100% så lenge jeg har vært ansatt hos dem. Hadde sett for meg minimum 80% stilling ut fra det.

TS

Da har du misforstått vikarbyråenes virke. De er der for å tjene penger på deg. Enten på den ene eller andre måten. Viktig at du sjekker ut de områdene de kan "lure" deg på. Pensjon er annet område de minst mulig.  2% er lite i pensjon. Ikke forhandle lønn før  du blir ansatt enten i vikarbyrå eller andre jobber. 

Anonymkode: cac40...aca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også min nye kontrakt i dag. Jeg er i et langt oppdrag hos en kunde (100%), men jeg fikk bare en liten prosent "fast" hos byrået. Jeg fikk forklart at de gir ut minimum 20% stillinger, og at prosenten er basert på hvor mange oppdrag de har som er relevante for deg i løpet av ett år. Det betyr ikke at du skal bare jobbe 20% fremover hos oppdragsgiver, men at byrået garanterer deg lønn for minst en 20% stilling i løpet av ett år. En annen ting som står i kontrakten er at denne 20% stillingen skal oppfylles i løpet av ett år, så hvis du har jobbet fullt i januar, februar og mars og så mister oppdraget og de ikke finner et nytt til deg så har du ikke krav på lønn fra byrået mens du ikke er i oppdrag. Den 20% har egentlig altså ikke noe med hvor mye jobb du har hos oppdragsgiver, men hvor mye byrået plikter å lønne deg i løpet av året (pga nye regler i 2019).

Anonymkode: 8f160...bcb

AnonymBruker
Skrevet

Bemanningsbyråer er jo et påfunn fra helvete for å undergrave sosialdemokratisk fremskritt, rettferdig lønn, og forutsigbare ansettelser. Et slikt "trekk" overrasker meg ikke i det minste. Fagforeninga it is!

Anonymkode: f5ffd...d63

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...