AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #1 Skrevet 3. januar 2019 Jeg fyller 34 nå i januar. Jeg har en BSU-konto på ca 200.000. Nå får jeg vel «normal», altså elendig rente på BSU-kontoen min? Spørsmålet er, hva skal jeg gjøre med den? Samboer og jeg eier leilighet 50% hver. Vi har ca 2 millioner i huslån, altså 1 million hver. Men lånet er felles, og vi betaler like mye hver måned. Bør jeg bruke BSU på lånet og endre prosentdel av eierskapet (tvilsomt om samboer vil dette), dele opp lånet i to og betale ned på min del (usikker på om banken tillater) eller bør jeg ha BSU som bufferkonto i tilfelle det mot all formodning blir slutt en dag.. (hittil er vi meget lykkelige etter 10 år sammen)? Samboer har ingen BSU, og kan dermed ikke betale ned noe. Altså: Hva lønner seg å gjøre med BSU når man er 34? Anonymkode: ed4d9...0a5
annebanane Skrevet 3. januar 2019 #2 Skrevet 3. januar 2019 Om du vil frigjøre penger i budsjettet per måned eller forkorte lånetiden ville jeg ha spyttet det i nedbetaling av gjelden. Men husk da å ha kontrakt på at du betaler ned på din del av gjelden, og ikke begges. Renten er jo dyrere på lånet enn på det du sparer når det er satt over til vanlig sparekonto-rente, så det er logisk å bruke de. Ellers er det noen banker som gir den gode renten noen år lengre selv om du ikke får sette inn mer. Har du sjekket det? Er usikker på reglene her, men kan du sette inn penger i år før fyllte 34? Da får du jo skattefradrag i år også. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #3 Skrevet 4. januar 2019 Det første jeg ville sjekket, er at du faktisk får nedsatt rente. Min rente fortsatte å være god selv etter at jeg fylte 34, både på BSU og BSU 2. Anonymkode: 79960...415 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #4 Skrevet 4. januar 2019 Min rente er fortsatt god, og jeg og mannen min har valgt å beholde kontoene. Vi fyller 35 og 36 i år. Banken rådet oss også til dette da vi kjøpte nytt hus i sommer. Anonymkode: 24f51...1e0
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #5 Skrevet 4. januar 2019 Takk for svar! Jeg har DNB, og der blir renta elendig nå. Hvilke banker har dere som beholder den gode renta? Anonymkode: ed4d9...0a5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #6 Skrevet 4. januar 2019 9 timer siden, Moonwalker skrev: Er usikker på reglene her, men kan du sette inn penger i år før fyllte 34? Da får du jo skattefradrag i år også. Nei, det kan man ikke. Det året man fyller 33 er siste året man kan sette inn penger, men man kan ha kontoen så lenge man vil. Likevel får man bare "god" rente frem til man fyller 34. Anonymkode: 7d207...34f
Palme Skrevet 4. januar 2019 #7 Skrevet 4. januar 2019 Jeg beholdt BSU til nå nettopp da jeg var 38. Det er jeg glad for, hadde mye mer bruk for å betale ned på huset jeg nå har kjøpt kontra leiligheten jeg hadde. Det er som allerede nevnt gode renter. Tror det er ca 6000 kr året med full konto og dagens rente. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #8 Skrevet 4. januar 2019 1 minutt siden, Palme skrev: Jeg beholdt BSU til nå nettopp da jeg var 38. Det er jeg glad for, hadde mye mer bruk for å betale ned på huset jeg nå har kjøpt kontra leiligheten jeg hadde. Det er som allerede nevnt gode renter. Tror det er ca 6000 kr året med full konto og dagens rente. Jeg blir 33 i år og ser at rentene vil bli på 10.000. Dnb. 313.000 stående. Anonymkode: 15dc5...009 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #9 Skrevet 4. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg blir 33 i år og ser at rentene vil bli på 10.000. Dnb. 313.000 stående. Anonymkode: 15dc5...009 Og skattefradrag på 5000. Totalt blir det 15.000😆 Anonymkode: 15dc5...009 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #10 Skrevet 4. januar 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg har DNB, og der blir renta elendig nå. Hvilke banker har dere som beholder den gode renta? Anonymkode: ed4d9...0a5 Vekselbanken. Har den høye renten til jeg blir 36. Anonymkode: 85a63...f1e
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #11 Skrevet 4. januar 2019 Jeg har Skandiabanken Anonymkode: 24f51...1e0
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #12 Skrevet 4. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Og skattefradrag på 5000. Totalt blir det 15.000😆 Anonymkode: 15dc5...009 Jepp, men neste år blir det altså 0,-. Og DNB har rente på 1,etellerannet, som vil si at den er elendig. Ser at mange anbefaler å bytte bank hvis man har DNB før man fyller 34. Anonymkode: ed4d9...0a5
Maleficenta Skrevet 4. januar 2019 #13 Skrevet 4. januar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fyller 34 nå i januar. Jeg har en BSU-konto på ca 200.000. Nå får jeg vel «normal», altså elendig rente på BSU-kontoen min? Spørsmålet er, hva skal jeg gjøre med den? Samboer og jeg eier leilighet 50% hver. Vi har ca 2 millioner i huslån, altså 1 million hver. Men lånet er felles, og vi betaler like mye hver måned. Bør jeg bruke BSU på lånet og endre prosentdel av eierskapet (tvilsomt om samboer vil dette), dele opp lånet i to og betale ned på min del (usikker på om banken tillater) eller bør jeg ha BSU som bufferkonto i tilfelle det mot all formodning blir slutt en dag.. (hittil er vi meget lykkelige etter 10 år sammen)? Samboer har ingen BSU, og kan dermed ikke betale ned noe. Altså: Hva lønner seg å gjøre med BSU når man er 34? Anonymkode: ed4d9...0a5 Jeg spurte min bank og de anbefalte at jeg beholdt bsu kontoen. For du får fortsatt renter selv om du ikke kan sette inn mer penger der
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #14 Skrevet 4. januar 2019 Rentene på BSU er fortsatt høyere enn lånerenta. Pengene står der fortsatt, er 38. Anonymkode: 8076e...42d 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #15 Skrevet 4. januar 2019 Det bør ikke være noe problem å få to separate lån å betale på, samboer og jeg har det slik 🙂 Vi eier bolig 50/50, men jeg hadde mindre EK enn han, så vi har derfor to lån. Merk: vi står begge dom ansvarlig for begge lån (jeg står som hovedlånetaker og han medlånetaker - på begge). Men lånet blir trukket fra hver vår lønnskonto. Og blir det slutt så er det ikke noe problem å se hvem som har betalt ned hva. Anonymkode: 7ebb0...560
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #16 Skrevet 4. januar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Rentene på BSU er fortsatt høyere enn lånerenta. Pengene står der fortsatt, er 38. Anonymkode: 8076e...42d Hvilken bank da? Har sjekket og de jeg fant har samme regler som DnB. De setter renta til vanlig sparekontorente når man fyller 34. Anonymkode: 7d207...34f
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #17 Skrevet 4. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det bør ikke være noe problem å få to separate lån å betale på, samboer og jeg har det slik 🙂 Vi eier bolig 50/50, men jeg hadde mindre EK enn han, så vi har derfor to lån. Merk: vi står begge dom ansvarlig for begge lån (jeg står som hovedlånetaker og han medlånetaker - på begge). Men lånet blir trukket fra hver vår lønnskonto. Og blir det slutt så er det ikke noe problem å se hvem som har betalt ned hva. Anonymkode: 7ebb0...560 Da vil du jo ta ham litt igjen mht egenkapitalandel ved å betale ned på «din» del av lånet. Ikke så heldig at dere står med felles ansvar for begge lån, men det er din samboer det EE mest uheldig for da han har mer el og slik sett mindre lån. Ville brukt bsu til nedbetaling. Anonymkode: 928e7...6e2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #18 Skrevet 4. januar 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken bank da? Har sjekket og de jeg fant har samme regler som DnB. De setter renta til vanlig sparekontorente når man fyller 34. Anonymkode: 7d207...34f Som nevnt i tidligere innlegg tilbyr hvertfall Sbanken samme rente også etter fylte 34 år. Anonymkode: ff050...518 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå