Gå til innhold

Småbarn som krever å få snakke i telefonen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan takler dere det? 

Min vil helst snakke med alt og alle som ringer. Offentlige etater, banken osv. 

Får hun ikke lov, skriker og maser hun så det er umulig å høre noe. 

Synes det er vanskelig, for kan jo ikke ta hele oppdragelsesleksa med en stakkar på andre enden. Legger jeg på, er jo det å gi litt tapt. 

Sier så klart at hun må vente o.l., men hun fortsetter likevel. 

Anonymkode: 3de9b...067

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 2,5 år. Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Du sier 'nei, mamma skal snakke' og går bort fra henne, inn på et annet rom, utenfor eller hva du nå har mulighet til, mens du beklager til den i telefonen for bråket. Dette gjentar du, uansett hvem som ringer (varsle slekta om at ungen har telefonforbud inntil videre) inntil hun gir seg. 

Anonymkode: 058da...0f6

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan takler dere det? 

Min vil helst snakke med alt og alle som ringer. Offentlige etater, banken osv. 

Får hun ikke lov, skriker og maser hun så det er umulig å høre noe. 

Synes det er vanskelig, for kan jo ikke ta hele oppdragelsesleksa med en stakkar på andre enden. Legger jeg på, er jo det å gi litt tapt. 

Sier så klart at hun må vente o.l., men hun fortsetter likevel. 

La henne snakke litt de gangene det passer seg sånn. De gangene det ikke går så sier du "det er mamma sin telefon og mamma bestemmer over den. Og nå skal mamma snakke i telefonen". Når du først har sagt det, så må du ikke gi deg.

Anonymkode: c6624...7b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La henne snakke litt de gangene det passer seg sånn. De gangene det ikke går så sier du "det er mamma sin telefon og mamma bestemmer over den. Og nå skal mamma snakke i telefonen". Når du først har sagt det, så må du ikke gi deg.

Men hun gir seg ikke. Klatrer på beina mine og skriker og bærer seg. Så det er umulig å gjøre dette uten at det går ut over personen i andre enden. Hun har veldig kraftig stemme, så jeg hører heller ikke noe av hva den andre sier. 

Vi har ikke lås på noen av innedørene, og de er dårlig lydisolerte. Liker heller ikke følelsen av å stenge henne ute fra rommet jeg er i når vi er alene sammen 🤔

Lar henne snakke litt når det passer seg, men hun blir ikke fornøyd. Vil bare kuppe samtalen, og nevnte skriking begynner når hun ikke får lov.

Ts

Skrevet

Jeg hadde vært veldig streng og stengt barnet mitt inne på mitt eller hennes sitt rom og lat henne rase fra seg der. Det er utrolig plagsomt å ikke kunne få snakke i fred og selvom det kanskje er feil å stenge et barn inne så hadde jeg gjort det allikevel (men holdt meg i nærheten for å høre at alt går bra så klart) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hun gir seg ikke. Klatrer på beina mine og skriker og bærer seg. Så det er umulig å gjøre dette uten at det går ut over personen i andre enden. Hun har veldig kraftig stemme, så jeg hører heller ikke noe av hva den andre sier. 

Vi har ikke lås på noen av innedørene, og de er dårlig lydisolerte. Liker heller ikke følelsen av å stenge henne ute fra rommet jeg er i når vi er alene sammen 🤔

Lar henne snakke litt når det passer seg, men hun blir ikke fornøyd. Vil bare kuppe samtalen, og nevnte skriking begynner når hun ikke får lov.

Ts

Plasser henne i sofaen foran tven da.

AnonymBruker
Skrevet

Eller la henne snakke 2 minutter med bestemor før det er din tur.

AnonymBruker
Skrevet

kjøpe en liten leketlf til henne. Barn synes det er kjempemoro å snakke i tlf så det hadde vært en ide. Når du er i tlf og hun maser peker du på hennes tlf og sier der er din tlf. 

Øv dere også på at du later som om du snakker i din egen tlf, men ikke la henne snakke i den. La henne rase, ikke gi oppmerksomhet. Og så må du være helt strikt på å aldri la henne snakke i tlf (din) i det hele tatt, jenta forstår jo ikke hvorfor hun plutselig får lov og andre ganger ikke. Vær konsekvent. 

Anonymkode: 95fec...6fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det er derfor jeg tenker at hun ikke bør få snakke i telefonen en periode. Du trenger ikke være lenge på et annet rom, gjør samtalen så kort som mulig, om det er venner/familie så kan du egentlig bare si 'kan jeg ringe deg senere, litt kaotisk akkurat nå' og så legge på før du går ut. 

Du må rett og slett demonstrativt vise at du mener alvor når du sier hun ikke får snakke. Gjerne si 'bruk innestemme, nå hører jeg ikke den i telefonen/når du roper sånn, må jeg gå på rommet for å høre' for å forklare sammenhengen med at du går.

Når hun aksepterer at du bestemmer hvem som får snakke i telefonen, kan du begynne å tillate at hun får snakke med f.eks bestemor. For dere kan virkelig ikke ha det sånn at hun hyler over å ikke få snakke med NAV... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor jeg tenker at hun ikke bør få snakke i telefonen en periode. Du trenger ikke være lenge på et annet rom, gjør samtalen så kort som mulig, om det er venner/familie så kan du egentlig bare si 'kan jeg ringe deg senere, litt kaotisk akkurat nå' og så legge på før du går ut. 

Du må rett og slett demonstrativt vise at du mener alvor når du sier hun ikke får snakke. Gjerne si 'bruk innestemme, nå hører jeg ikke den i telefonen/når du roper sånn, må jeg gå på rommet for å høre' for å forklare sammenhengen med at du går.

Når hun aksepterer at du bestemmer hvem som får snakke i telefonen, kan du begynne å tillate at hun får snakke med f.eks bestemor. For dere kan virkelig ikke ha det sånn at hun hyler over å ikke få snakke med NAV... 

men tror du hun vet forskjellen på nav og bestemor? 😂

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

men tror du hun vet forskjellen på nav og bestemor? 😂

Jeg går ut fra at hun vet hvem bestemor er, og når hun ikke lenger forventer og krever å snakke i telefonen, kan mor tilby henne å snakke med bestemor. Og la være å tilby henne å snakke med NAV. Og forklare henne at 'nei, det er ikke bestemor i dag, det er fra et kontor, det er bare for mamma'. Det er utrolig hva de forstår disse småraddene, om de ikke er i sinnamodus og man forklarer på deres nivå 😊

AnonymBruker
Skrevet

Avtal med familie og ring til de og ta oppdragelsen da. Du har garantert lært henne at bare hun holder på lenge nok, så gir du deg. Du er voksen og bestemmer. Gi henne time out eller noe om hun ikke klarer å oppføre seg når du snakker i telefonen. Men alier deg med familie og venner. 

Anonymkode: fdc82...71d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig? Du sier ifra på ordentlig måte, går fra ungen og lar ho skrike seg omså blå uten å la hun snakke  i telefon!  Hvor vanskelig kan det være? Ho vet jo meget godt at maser hun lenge nok så får hun viljen sin og har mest sannsynlig mast seg til en masse allerede.

Hvis du ikke lær hun nå at det ikke nytter å mase kommer du få kjempeproblemer når hun blir større. 

Er sånt det blir ufordragelig uoppdragne unger av. 

Gjør samfunnet en tjeneste ta og oppdrag barnet ditt.

Anonymkode: 00bd7...065

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...