AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #1 Skrevet 3. januar 2019 Har et barn som nærmer seg 3 år. Han går i en veldig rolig barnehage, med få barn og voksne som ikke er av de mest utadvendte typene. Det er mye fokus på at det som skjer, og det barna gjør, er fordi de er i en utviklingsfase. Ser aldri at de ansatte snakker til barna, forklarer ting, eller at de er så veldig interessert i barna. Jeg sitter med inntrykk av at det ikke er så mye engasjement hos de ansatte. Spørsmålet mitt er, hvor er det vanlig at barna har størst språkutvikling. Hjemme eller i barnehagen? Jeg opplever nemlig at i ferier, helger eller perioder hvor barnet vårt er mye med familien så skyter språket til himmelen nærmest. Etter en uke juleferie kan barnet si mange flere ord, lengre setninger. Slik har det alltid vært. Mens ukene det er barnehage, stopper det litt opp, opplever jeg. Ser aldri de barnehageansatte snakke til barna, forklare de ting, prøve å lære bort ting. Men nå er jeg bare der når jeg henter og leverer, men prøver å være der litt ekstra. Anonymkode: 25ab5...c8d 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #2 Skrevet 3. januar 2019 Dette husker jeg at var en kjent sak fra mine år som pedagogisk leder i bhg. Det var det mange foreldre som fortalte om lignende. Det handlet hos oss iallefall ikke om uengasjerte voksne eller manglende opplegg. Anonymkode: 0b90d...40c 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #3 Skrevet 3. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et barn som nærmer seg 3 år. Han går i en veldig rolig barnehage, med få barn og voksne som ikke er av de mest utadvendte typene. Det er mye fokus på at det som skjer, og det barna gjør, er fordi de er i en utviklingsfase. Ser aldri at de ansatte snakker til barna, forklarer ting, eller at de er så veldig interessert i barna. Jeg sitter med inntrykk av at det ikke er så mye engasjement hos de ansatte. Spørsmålet mitt er, hvor er det vanlig at barna har størst språkutvikling. Hjemme eller i barnehagen? Jeg opplever nemlig at i ferier, helger eller perioder hvor barnet vårt er mye med familien så skyter språket til himmelen nærmest. Etter en uke juleferie kan barnet si mange flere ord, lengre setninger. Slik har det alltid vært. Mens ukene det er barnehage, stopper det litt opp, opplever jeg. Ser aldri de barnehageansatte snakke til barna, forklare de ting, prøve å lære bort ting. Men nå er jeg bare der når jeg henter og leverer, men prøver å være der litt ekstra. Anonymkode: 25ab5...c8d Ditt inntrykk ved henting og levering, har ingen eller svært liten sammenheng med barnas dag i barnehagen. Har selv jobba i barnehage og var en helt annen person ovenfor ungene når ingen foreldre sto å glante. Har hatt det helt likt med våre 2 barn og gudene vet hvorfor. Kan være mange årsaker, som er litt dypere innen psykologien også. Anonymkode: 3b938...15a 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #4 Skrevet 3. januar 2019 Her snakket han knapt når han begynte i barnehage,bare noen månender sa han veldig mange ulike ord. Anonymkode: 6edaf...fb7 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #5 Skrevet 3. januar 2019 Det kan jo også være at du lettere oppfatter utviklingen mtp snskking når du er sammen med barnet og får med deg alt det sier. Barnehagen vår skrøt ofte av språket til gutten vår før vi egentlig hadde oppfattet hvor flink han var selv. Nå når det har vært juleferie derimot får vi liksom med oss alle milepæler med en gang. Anonymkode: 33a14...d5d 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #6 Skrevet 4. januar 2019 Min teori er et når barnet har ferie får det komme mer til orde, det er flere voksne som prater med barnet. I barnehagen er det mange barn per voksne, så da er det ikke like mye direkte prat til barnet. Og så plukker det opp masse i barnehagen og begynner å bruke det i ferien. Anonymkode: eeb70...2d9 1
Gjest BearMama Skrevet 4. januar 2019 #7 Skrevet 4. januar 2019 (endret) Her utvikler vår seg hver ferie mht til språk etc. Det har ikke noe med at barnehagen ikke er med på den utviklingen, men at han får mer en til en tid, og er i omgivelser som legger enda mer til rette for mer prat. Det blir større fokus rundt kun han og i tillegg jobber vi mye med språk hjemme og har gjort det hele veien. Det er også en del ting han han har gjort og sagt i barnehagen som han ikke har gjort hjemme. Så noen ganger handlet det litt om hva han gjør og sier i ulike settinger og miljøer. Endret 4. januar 2019 av BearMama
Gjest Albbas Skrevet 4. januar 2019 #8 Skrevet 4. januar 2019 Min har hatt størst utvikling i språk i feriene, selv om de ansatte i barnehagen er veldig engasjerte i barna.
twig Skrevet 4. januar 2019 #9 Skrevet 4. januar 2019 Jeg tror man kanskje legger mer merke til forandring i språk, motorikk osv i ferier fordi man selv er med barnet hele tiden fremfor bare noen timer iløpet av morgenen og ettermiddagen. Og hvorfor skal du være der mer enn ved levering og henting? Sett bort fra arrangement som de inviterer til. Snakk ordentlig med dem når du henter, spør om barnas dag, hva de har gjort, hvem de har lekt med osv., så får du sikkert et litt annet inntrykk. En travel morgen og ettermiddag gir ikke akkurat det beste bildet av hvordan dagen deres har vært, ungene er da gjerne veldig opptatte i leken og da er det jo bare positivt at de voksne lar de holde på og heller observerer og følger med at situasjonen foregår på en ok måte. Det foregår nok mye læring når du ikke ser på. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #10 Skrevet 4. januar 2019 Det hjelper vel ikke akkurat på om du skal stå der og observere de ansatte? Ta det heller opp på neste foreldresamtale hvis du opplever... Anonymkode: 92f3c...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #11 Skrevet 4. januar 2019 Her opplever vi også størst utvikling ifb med språk i ferier. Anonymkode: dfe8d...b46
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #12 Skrevet 4. januar 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette husker jeg at var en kjent sak fra mine år som pedagogisk leder i bhg. Det var det mange foreldre som fortalte om lignende. Det handlet hos oss iallefall ikke om uengasjerte voksne eller manglende opplegg. Anonymkode: 0b90d...40c Hva tror du grunnen var? Hvis ikke det var de voksne, liksom.. Anonymkode: 5ec9c...a8b
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #13 Skrevet 4. januar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tror du grunnen var? Hvis ikke det var de voksne, liksom.. Anonymkode: 5ec9c...a8b Foreldre, søsken og nær familie er barns største forbilder og rollemodeller. Barna har det ikke best i bhg, som så veldig mange har en tanke om. Anonymkode: 92f3c...5b5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #14 Skrevet 4. januar 2019 Barn skal leke med hverandre, ikke bare være med voksne. De har uansett sikkert stunder i løpet av dagen der de synger og prater. Ikke så veldig praktisk å ha samlingsstund når de fleste barna blir levert og hentet, da, så kan jo være derfor du ikke får med deg hva slags aktiviteter de har. De fleste barn vil uansett utvikle seg godt nok språklig. Unntakene er diagnoser og om barnet blir totalt isolert fra kontakt med andre mennesker. Et barn som har fått mer språklig stimuli enn et annet, vil kun få språk tidligere. Når begge barna er eldre vil de ligge på samme nivå. Du trenger nok ikke bekymre deg. Anonymkode: ef5ee...f93 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå