Gå til innhold

Førstehjelp til fettflekk på bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Konfimasjonen nærmer seg og konfirmanten skal ha på seg bunad. Hun er dessverre ofte uheldig ved matbordet og jeg har tenkt å ha med førstehjelpsutsyr til evt. fettflekker. Hvad skal jeg ta med og hvordan skal det brukes?

Hilsen Trille, alltid beredt!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du ikke får svar, så anbefaler jeg deg å endre overskriften til f.eks. Klodbruna, jeg trenger tips om flekkfjerning.

:)

Skrevet

Det kommer an på om flekken kommer på den delen av bunaden som du kan vaske selv, eller den delen som du leverer til rens (varierer jo litt fra bunad til bunad, jeg vasker bare skjorta og halstørklet selv). Om du får flekk på en del av bunaden som må renses bør du ikke gjøre noe med den, men levere til rens så raskt som mulig i etterkant og fortelle hvor det er flekker og hva som har forårsaket de. Om du får en flekk på noe du kan vaske selv gjør du ingenting når flekken kommer (konfirmanten kan jo ikke gå naken resten av dagen :wink: ), men så snart plagget kles av smører du på litt zalo eller annen fettløsende såpe, lar virke litt og vasker på vanlig måte. Dette bør du gjøre samme kveld eller senest neste morgen. Ellers kan det jo være lurt å vise konfirmanten at man kan legge servietten i fanget for å fange opp søl.

Skrevet

Er det på bunadsstakken at det er sølt må du ikke finne på å prøve og vaske den selv.Jeg ville ha levert den inn på rens,og det er viktig at du forteller hva slags fettflekker det er,da er det lettere å fjerne flekken.

Like før jeg gikk ut i permisjon kom det ei dame med bunad på Renseriet der jeg jobber,hun hadde sølt ribbefett på bunaden,prøvd og knidd med Zalo for å fjerne flekken,men det hadde bare blitt verre,vi gjorde det vi kunne for å fjerne flekken,men fikk den ikke bort.

Bunad bør renses,ikke vaskes.

Koldbruna

Skrevet

Takk for råd. Jeg skal ikke gnikke noe på stakken hvis uheldet er ute, men ta den til rens.

Hilsen Trille

Skrevet

Bunad bør renses,ikke vaskes.

Regner med at du da mener først og fremst stakk, vest og kep? Skjorte, halstørkle og enkelte forklær kan man jo fint vaske selv, og jeg fikk beskjed på mitt renseri om at det ikke var noen vits i å lever det inn for de vaska det bare i maskinen på ullprogram likevel.

Skrevet

Har hørt mer dårlig omtale enn skryt av vårt lokale renseri. Det er derfor jeg er litt bekymret :-?

Hilsen Trille

Skrevet

Regner med at du da mener først og fremst stakk, vest og kep? Skjorte, halstørkle og enkelte forklær kan man jo fint vaske selv, og jeg fikk beskjed på mitt renseri om at det ikke var noen vits i å lever det inn for de vaska det bare i maskinen på ullprogram likevel.

Ja jeg mener Stakk,vest og Kep.Det bør renses.

Koldbruna

Skrevet

Ja jeg mener Stakk,vest og Kep.Det bør renses.

Koldbruna

Godt, da er jeg ikke helt på jordet :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tåler den håndsydde bunadskjorta en runde i maskinen på ullprogram?

*håpefull*

Skrevet

Ja den gjør det.Eller du kan vaske den på 40 grader på ett mildt program.

Og ett annet tips.Hvis du ikke har tenkt å stryke bunadskjorten etter vask.Legg den i en plastikkpose og legg den i fryseren.Det er lettere å stryke en bunadskjorte når den er fuktig.

Koldbruna

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja den gjør det.Eller du kan vaske den på 40 grader på ett mildt program.

Og ett annet tips.Hvis du ikke har tenkt å stryke bunadskjorten etter vask.Legg den i en plastikkpose og legg den i fryseren.Det er lettere å stryke en bunadskjorte når den er fuktig.

Koldbruna

Herlig!

Jeg lover å sende deg mange varme tanker om morgenen 17. mai... :ler:

Hvor lenge kan den egentlig ligge i fryseren?

Gjest Anonymous
Skrevet

Herlig!

Jeg lover å sende deg mange varme tanker om morgenen 17. mai... :ler:

Hvor lenge kan den egentlig ligge i fryseren?

Det er ingen datomerking på bunadskjorter. :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ingen datomerking på bunadskjorter. :ler:

På min står det "best før 18. mai" på en liten lapp i nakken! :ler:

Er vokst opp med at bunadskjorter er skjøre greier, så for meg kunne det godt hende at tre netter i fryser tar knekken på linfibrene eller noe - hva vet vel jeg. :ler2:

Skrevet

Vi bruker å gjøre det på jobb i mai.

Men selv synes jeg det er litt dyrt å stryke en bunadsskjorte for prisen er 485 kr pr stk.

Og det var da ikke så vanskelig å stryke bunadsskjorte har jeg funnet ut,etter at en lærte det.Vi stryker en del til 17 mai.

Koldbruna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...