Gå til innhold

Kronisk syk og ufør, foreldre stiller ikke opp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble rammet av sykdom i ung alder og rakk aldri å fullføre utdanning og få meg jobb. Har levd på NAV og flyttet fra hybel til hybel hele tjueårene mens helsa bare har blitt verre. Jeg er utslitt og vil gi opp drømmen om selvstendighet og flytte hjem der hvor det var trygt og godt sånn som jeg husker det, men de vil helst slippe å ha meg der. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har dårlig økonomi og har det vondt hver dag og vil bare dø.

Anonymkode: 166e8...3c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du? Og hvorfor er du ufør ? Sliter med det samme. 

Anonymkode: cf855...e7f

AnonymBruker
Skrevet

Du kan faktisk ikke forvente det av dem. 

Kunne du ikke flyttet sammen med ab... e7f ?

Anonymkode: acbe0...a0c

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Synd at du er syk og ufør men du kan ikke forvente at foreldrene dine skal ta seg av deg, spesielt hvis de har flere barn og kanskje barnebarn og. Noen foreldre føler de er ferdig med den jobben når barna er voksne. Sånn er det, du for gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: dcc6b...c13

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke forvente å få flyttet inn på jenterommet som 30åring... Hva med en samtale med psykolog/psyk. Sykepleier om dette? 

Anonymkode: 4512e...dc0

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt skjønne at de ikke vil at du skal flytte inn igjen, men jeg skjønner deg også. Det hadde nok ikke blitt som da du var liten uansett. Du er voksen nå,med dine vaner( og uvaner). Å gå oppå hverandre når noen går hjemme hele dagen, er oppskriften på krangel og irritasjon. Men du må jo si til dem hvordan du føler det. Kanskje de kan hjelpe deg på andre måter enn at du flytter inn.

Anonymkode: 0fd0a...3c9

• Liker 15
Skrevet

Det er litt vanskelig å svare deg "rettferdig", fordi du ikke nevner et ord om diagnose eller sykdomsnavn eller type. Spørsmålet er jo; dersom du flytter hjem, må dine foreldre på sine gamle dager regne med å bli en slags ulønnet pleier for deg, som steller for deg og lager mat til deg etc når du er dårlig i årene som kommer? Blir du liggende i dagesvis? Orker du å gjøre din del av husarbeidet, eller vil foreldrene dine måtte vaske badet for deg, kanskje vaske klærne dine og kjøre ærend for deg?

Dette kan i så fall være noe av grunnen til at de er litt nølende til å ville ta deg inn i hus igjen nå som du er voksen og syk. De blir jo ikke yngre akkurat. 

Men for å svare for egen del; hadde min sønn i voksen alder villet flytte hjem pga sykdom, hadde jeg tatt han i hus umiddelbart. Men det er meg da, sånn jeg ville reagert. Andre reagerer kanskje annerledes på jobben det er å ta seg av en syk person.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal jeg dra da? Jeg har ingen andre til å ta vare på meg.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må ta vare på deg selv og følge behandlingen din og ta medisinene dine.

Anonymkode: a5ed3...045

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør at du ikke kan ta vare på deg selv Da?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Voksne mennesker må enten ta vare på seg selv med eller uten hjelp fra helsetjenesten (hjemmehjelp el.) eller bo på institusjon dersom du ikke greier å ta vare på deg selv. Foreldrene dine er ferdige med sitt ansvar nå som du er voksen. 

Anonymkode: ec01a...647

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Synd at du er syk og ufør men du kan ikke forvente at foreldrene dine skal ta seg av deg, spesielt hvis de har flere barn og kanskje barnebarn og. Noen foreldre føler de er ferdig med den jobben når barna er voksne. Sånn er det, du for gjøre det beste ut av det.

Dette er ting man bør tenke på før man får barn. De er faktisk et livslangt prosjekt. Og sjanse for at de kan bli ufør er faktisk til stede. Litt ansvars følelse bør man faktisk ha. 

Anonymkode: e588c...b3a

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å foreslå at dere går sammen om å kjøpe ett hus med en liten leilighet i som du kan bo i ?

Hva med å søke om omsorgsbolig? 

Samtidig, du er såpass ung ennå at dine foreldre muligens fortsatt er i arbeid og det i en alder hvor de kanskje selv begynner å merke at det er tungt å jobbe og for tungt å skulle jobbe og ha ett barn hjemme som trenger mye omsorg. 

Anonymkode: 67870...b31

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes du kunne tatt kontakt med spesialhelsetjenesten i kommunen og tatt med foreldrene dine på ansvarsgruppemøte. Så kunne dere ha utarbeidet en plan for veien videre. Det finnes muligheter, blant annet hjemmehjelp som nevnt over, omsorgsboliger osv. 

Anonymkode: fafe9...8c3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gjerne litt relevant å vite hva du er ufør for. Jeg tror ikke egentlig du ønsker å flytte hjem til dine foreldre. Det du muligens trenger er noen som kan hjelpe deg i hverdagen med avlastning. Handle? Matlaging? Vasking? Det finnes hjelp for det i kommunen. Det finnes også omsorgsboliger med bemanning døgnet rundt dersom du overhodet ikke klarer å ta vare på deg selv. Det finnes assistentordninger. Kanskje foreldrene dine kan hjelpe deg med litt avlastning inntil du får tilstrekkelig hjelp fra kommunen? Kanskje foreldrene dine kan hjelpe deg å komme i kontakt med de rette i kommunen?

Anonymkode: d5c0b...532

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om hjemmehjelp på kommunen sine hjemmesider. Da kommer de hjem til deg, og kartlegger hva du trenger hjelp med. 

Anonymkode: 0f4b3...ebc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det er kjipt, men skjønner litt at foreldre ikke vil ha en voksen boende hos seg også.
Vanskelig det der.

(Er selv ufør og syk, men kunne ikke tenkt meg å bo med foreldrene mine i det hele tatt.)

Anonymkode: 48f3e...ffe

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor har du flyttet så mye, og du skriver at du lever på Nav. Har du uføretrygd? Det er veldig vanskelig å komme med noen synsunkter da du ikke forklarer mer om din situasjon og dine foreldres. Litt mer oppmysninger hadde vært greit uten at du trenger å gå i deraljer om alt. 

• Liker 5
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ting man bør tenke på før man får barn. De er faktisk et livslangt prosjekt. Og sjanse for at de kan bli ufør er faktisk til stede. Litt ansvars følelse bør man faktisk ha. 

Dette er bare tøv, ingen lover pålegger foreldrene livslang forsørgingsplikt.

• Liker 26
Gjest tooquiet
Skrevet

Huff, skjønner godt hvordan du har det, det med sykdom og man har bare lyst til å gi opp. Har selv kronisk utmattelsessykdom men heldigvis klarer jeg å bo alene. I motsetning til deg har jeg foreldre som stiller opp med det ene og det andre og i motsetning til deg så blir jeg behandlet som en treåring av og til. Er livredd for å miste selvstendighet og la andre styre meg helt, men det er godt å ha foreldre som stiller opp og skulle ønske du hadde det og.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...