Gå til innhold

4 åring som ikke går

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi kan enda ikke gå og legene finner ikke noe galt. Utredet med MR, nevrolog ++ Bør jeg være veldig bekymret for at hun er "treg" eller ta tiden til hjelp? Pr nå går vi til osteopat og refleksolog

Anonymkode: 10e8c...bcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jenta mi kan enda ikke gå og legene finner ikke noe galt. Utredet med MR, nevrolog ++ Bør jeg være veldig bekymret for at hun er "treg" eller ta tiden til hjelp? Pr nå går vi til osteopat og refleksolog

Krabber hun? Hvordan er annen utvikling? Språk? Motorikk? 

Anonymkode: b66d6...61b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er unormalt. Håper legen finner ut av det. 

Anonymkode: 365e2...b07

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg tror på dette... 

... Hva sier legene? Dere har jo åpenbare grunner til å være dypt bekymret, og barnet skal selvsagt ha annen behandling enn refleksolog. Og hvorfor osteopat, da er det  vel noe med skjelett og smerter, men hele grovmotorikken og musklene må jo jobbes intenst med, det er jo ingen plager som skal lindres.  En fireåring som ikke kan gå er alvorlig handikappet og noe er alvorlig galt. 

Anonymkode: 11d93...516

• Liker 12
Skrevet

Ja du burde være bekymret hvis det stemmer.

Håper det ikke er noe alvorlig 🙏🏻

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det er på ingen måte normalt at en 4 åring ikke kan gå, håper legene finner ut av det.

Skrevet

Slår hun med støtte? Hva sier legene? Hvordan fungerer hun ellers? Håper de finner ut av dette. 

• Liker 1
Skrevet

Syns det var litt rart med osteopat og refleksolog. Hva med fysioterapeut og kiropraktor? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Eneri skrev:

Syns det var litt rart med osteopat og refleksolog. Hva med fysioterapeut og kiropraktor? 

Dette krever nok mer spesiell oppfølging. 

Anonymkode: b728f...9fb

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er altså 4 år gammelt. Hvordan kommuniserer barnet? Deltar barnet sosialt? Har barnet venner? Er det fysikk og motorikk alene dere bekymrer dere for eller er det mere som skurrer? At en toåring ikke går skjønner jeg er bekymringsfullt, men når man er 4 år er det ikke bare ganglaget man da har grunnlag for å vurdere. Her må man jo bedømme helheten og manglende gange ville vel ikke vært det som i så tilfelle bekymret meg mest (selv om det er ille nok alene).

Anonymkode: 979fd...b07

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt for lite informasjon du gir i hovedinnlegget. Å ikke gå når man er 4år er jo langtfra normalen, så noe er det jo som stopper henne. Røyser hun seg? Krabber hun? Har hun normal utvikling ellers, med språk osv. 

Anonymkode: db0ad...573

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er hun testet for SMA? En kompis av meg gikk ikke før han var nærmere 5år og fikk til slutt den diagnosen.

Anonymkode: 0fd72...88f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja hun krabber normalt og kan gå korte avstander men bena blir gelé før hun klapper sammen, må stort sett bæres men noen perioder går bedre enn andre. Vi mistenkte muskelsykdom men legene finner ingenting og sier vi må ta tiden til hjelp. Hun virker ellers pigg og klar men jeg er redd hun er handikappet på grunn av dette og ter seg også fysisk handikappet på grunn av bena

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja hun krabber normalt og kan gå korte avstander men bena blir gelé før hun klapper sammen, må stort sett bæres men noen perioder går bedre enn andre. Vi mistenkte muskelsykdom men legene finner ingenting og sier vi må ta tiden til hjelp. Hun virker ellers pigg og klar men jeg er redd hun er handikappet på grunn av dette og ter seg også fysisk handikappet på grunn av bena

Har hun blitt testet for cerebral parese ?

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du man ikke godta å ta tiden til hjelp. Hvordan er hverdagen hennes? Bruker hun rullestol i barnehagen? Har hun assistent?

Skrevet

Det er absolutt ikke normalt at en 4-åring ikke går, så jeg hadde vært skikkelig bekymret.

AnonymBruker
Skrevet

Gå til en annen lege! Hva sier helsestasjonen?! Krev bedre oppfølging, dette går jo ikke an. Mister jo helt troen på helsevesenet.... 

Anonymkode: f84c5...5c6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta tiden til hjelp når en 4-åring ikke går?!😱 Det må jo være noe alvorlig galt, hun er ikke bare "treg". En på 18 mnd som ikke går, kan man si at er litt "treg", men en 4-åring som ikke går er det noe alvorlig galt med. Kan virkelig ikke forstå at helsepersonell sier dere må ta tiden til hjelp?!

Anonymkode: fb8ba...009

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...