AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #1 Skrevet 3. januar 2019 Postet i samliv, men fikk ingen svar så prøver her. Tittel: Han kjører motorsykkel Prøver her inne da det kanskje er mer riktig sted, eller kanskje ingen har råd, men jeg prøver:) Jeg er sammen med en mann som kjører motorsykkel så og si hele sommersesongen. Jeg var selvfølgelig klar over dette da jeg ble sammen med han, men i løpet av de siste to årene har en nær venn av meg endt opp lan helt fra halsen og ned på grunn av en motorsykkelulykke. Han var uskyldig og endte opp i en ulykke på grunn av at en bilist ikke fulgte med. Jeg vet at dette kan skje hvem som helst, når som helst, men jeg er allikevel utrolig nervøs for dette. Dette vet kjæresten min, allikevel får jeg støtt og stadig tilsendt Snap eller bilder av denne motorsykkelen fra garasjen, hvordan står ting som; gleder meg til å bruke denne igjen, sommeren er snart her og så videre og så videre. Jeg har ved flere anledninger uttrykt at jeg synes det er skummelt, men det virker ikke som om han bryr seg om det. Man skal aldri sette restriksjoner for noen andre, jeg ønsker ikke å gjøre det heller. Allikevel er jeg så altfor glad i ham til at jeg kunne ha taklet det om det skulle ha skjedd noe. Er det noen andre som kjenner seg igjen i problemstillingen? Jeg ønsker selvfølgelig at han skal drive med det han liker og være lykkelig. Vi planlegger å få barn sammen, forhåpentligvis bli gravide i løpet av dette året. Jeg bare føler at dette er utrolig skummelt, og er skikkelig redd for han:( Han kjører helt sikkert veldig fornuftig, det er bare det at det ikke alltid holder. Finnes mange måter man kan ende opp i ulykker på, jeg er fullstendig klar over det. Det er kjempe skummelt å kjøre bil også, men man kan jo ikke spare seg for alt heller. Allikevel føler jeg vel at motorsyklister er veldig utsatte og skjøre når ulykken først skjer. Er det noen som har noen råd til meg? Burde jeg rett og slett bare senke skuldrene og ikke tenke så mye på dette? Vil gjenta at jeg virkelig ikke ønsker å nekte et menneske noe som helst, samtidig er det jo på grunn av kjærlighet at jeg bryr meg! Vanskelig dette! Min pappa var motorsykkelentusiast i sine glansdager, men han valgte å legge bort den hobbyen så snart han ble pappa til meg og mitt søsken. Skjønner at alle mennesker ikke er like, men jeg føler at det var ganske stort av pappa med tanke på mamma og meg pluss mitt søsken. Anonymkode: 87d25...512
Gjest Faerunpedia Skrevet 3. januar 2019 #2 Skrevet 3. januar 2019 Du må respektere det eller finne deg en annen. Jeg er kvinne og kjører selv motorsykkel og ville aldri latt meg presse til å gi det opp. Så farlig er det heller ikke nødvendigvis om han kjører fornuftig.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #3 Skrevet 3. januar 2019 1 minutt siden, Faerunpedia skrev: Du må respektere det eller finne deg en annen. Jeg er kvinne og kjører selv motorsykkel og ville aldri latt meg presse til å gi det opp. Så farlig er det heller ikke nødvendigvis om han kjører fornuftig. Jeg respekterer det og gjentok flere ganger at jeg ikke vil nekte han noe! Tøft for meg å ha opplevd det jeg har opplevd, kompisen min har 0 liv igjen! Han kjørte pent! Til tross ville jeg lyttet om jeg bedrev med noe min kjæreste syntes var tungt. Er ting helt sort hvitt sånn? Anonymkode: 87d25...512
Christina82 Skrevet 3. januar 2019 #4 Skrevet 3. januar 2019 Jeg forstår situasjonen veldig godt, mannen min hadde veldig lyst til å ta MC lappen for noen år siden og kjøpe motorsykkel. Jeg hadde virkelig ikke noe ønske om at han skulle gjøre det, men nektet så klart ikke. Heldigvis så gjorde han det ikke. Men når det er sagt så er det jo mange syklister der ute som det tross alt går bra med, det er vel statistisk sett flere som dør i bilulykker? klem til deg.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #5 Skrevet 3. januar 2019 Det blir så dumt og dobbeltmoralsk å velge ut motorsykkel som det skumleste, selv om bil er like ille. Du skriver jo selv at du vet farene, men man kan ikke spare selv for alt heller. Du vil ikke nekte han noe, du vil at han skal slutte med sin store hobby av fri vilje. Først når han gjør som du sier at du blir fornøyd. Kan du ikke heller jobbe med din angst og la han ha sin hobby? Du har kun opplevd å se en kompis være lam, du har ikke vært gjennom noe lignende selv. Tenkt om man skulle bruke alle man kjenner sine laster å bli redd for i ettertid? Det gir jo ikke mening. Ja, jeg har kræsjet og ødelagt meg veldig på to hjul selv, men jeg slutter ikke å kjøre for det? Uhell kan skje alle, uansett når. Jeg hadde en kompis som ble påkjørt da han gikk hjem fra byen, skal jeg la være å gå hjem eller ikke gå den ruta fordi det skjedde han? Faren min har kjørt motorsykkel hele livet og aldri hatt skader eller uhell, det vil jo ikke si at det aldri vil skje han noe? Anonymkode: 91a11...c20 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #6 Skrevet 3. januar 2019 Joda jeg er helt enig i det du sier, jeg har aldri sagt at jeg aldri blir fornøyd før han setter den bort. Sånn er det ikke! Her inne blir man bitt av hodet uansett hva man sier. Man prøver å utrykke seg så godt man kan, for å forsikre seg at man ikke blir misforstått eller slengt slik etter. Jeg ønsker han all lykke! Jeg har poengtert opp til flere ganger at jeg ikke ønsker å nekte han! Jeg deler mine tanker nettopp fordi noen med erfaring kanskje kan komme med gode råd! Jeg er en god kjæreste og elsker han, men jeg er også redd! Han vet jeg er redd, og når han da allikevel i løpet av vinteren sender meg flertallige snap av sykkelen med ord som: «det gledes», «sommeren er snart her» og bla bla, føles det som provokasjon, men jeg sier aldri noe på det! Det må være rom for følelser, jeg sier ikke at alle følelser man har er korrekte - men de er et faktum! Anonymkode: 87d25...512 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #7 Skrevet 3. januar 2019 Og vedrørende min kompis, jeg har løftet han i seng, jeg har byttet pose på hans utlagte tarm, jeg har hjulpet han å spise å drikke, pusse tenner, stelle liggesår, dusje, ordne papirer, økonomiske ting. Hjulpet både han og henne når de falt helt sammen i sønder. Så jo - jeg vet en ting eller to om hvordan det kan bli. Bitterheten, sinnet og hva ikke han skulle gjort for å få det ugjort. Han hater at han satte seg på den sykkelen! Han hater at den hobbyen ødela resten av livet hans og han trygler alle om å la være! Så jo - jeg vet nok mer enn mange om hva dette kan bety om det går galt! Mennesket jeg prater om ville heller dødd enn å sitte slik van gjør nå! Så ja jeg har følelser og JA jeg er bekymret! Står for det! Anonymkode: 87d25...512 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. januar 2019 #8 Skrevet 3. januar 2019 1 time siden, Faerunpedia skrev: Du må respektere det eller finne deg en annen. Jeg er kvinne og kjører selv motorsykkel og ville aldri latt meg presse til å gi det opp. Så farlig er det heller ikke nødvendigvis om han kjører fornuftig. Vel, kjører selv sykkel, har gjort det i snart 30 år. I sommer var jeg et hundredels sekund unna å bli most i fronten på en bil som kom i feil kjørebane. Satt med ansiktet ned i fanget, garantert i mobilen. Det hjelper lite om man kjører fornuftig. Ble skikkelig skremt etter den turen, tok et par uker før jeg ble glad i å kjøre sykkel igjen. Ser du skriver du er kvinne, er det mindre farlig for oss?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #9 Skrevet 3. januar 2019 12 minutter siden, Dævendøtte skrev: Vel, kjører selv sykkel, har gjort det i snart 30 år. I sommer var jeg et hundredels sekund unna å bli most i fronten på en bil som kom i feil kjørebane. Satt med ansiktet ned i fanget, garantert i mobilen. Det hjelper lite om man kjører fornuftig. Ble skikkelig skremt etter den turen, tok et par uker før jeg ble glad i å kjøre sykkel igjen. Ser du skriver du er kvinne, er det mindre farlig for oss? Hei, det er nøyaktig slike ting jeg frykter! Vet at det finnes så mange dyktige personer som kjører sykkel, men i en slik ulykke er det vel syklisten det ender verst for. Hilsen TS Anonymkode: 87d25...512
Gjest Dævendøtte Skrevet 3. januar 2019 #10 Skrevet 3. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, det er nøyaktig slike ting jeg frykter! Vet at det finnes så mange dyktige personer som kjører sykkel, men i en slik ulykke er det vel syklisten det ender verst for. Hilsen TS Anonymkode: 87d25...512 Skjønner deg godt jeg. Samtidig så forstår jeg også lidenskapen når det kommer til motorsykler.
Illuminatum Skrevet 4. januar 2019 #11 Skrevet 4. januar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir så dumt og dobbeltmoralsk å velge ut motorsykkel som det skumleste, selv om bil er like ille. Du skriver jo selv at du vet farene, men man kan ikke spare selv for alt heller. Du vil ikke nekte han noe, du vil at han skal slutte med sin store hobby av fri vilje. Først når han gjør som du sier at du blir fornøyd. Anonymkode: 91a11...c20 Bil er da langt unna så farlig som motorsykkel. Over 20% av drepte i trafikken kjører motorsykkel og det er langt over representativt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #12 Skrevet 4. januar 2019 Jeg skjønner deg godt! Min samboer kjører heldigvis ikke motorsykkel. Og skulle han fått lyst til å gjøre det, så kunne jeg ikke stoppet han, men jeg hadde nok ytret ønske om å la det være. Det hjelper ikke hvor forsiktig man selv er, det kryr av idioter i trafikken. Dette gjelder også når man kjører bil, men man er faktisk mye mer utsatt på to hjul enn i fire. Når det er sagt, så er jeg også glad for at han ikke er politi, brannmann eller noe annet som kan utsette han for fare, og som gjør at jeg lurer på om han kommer hel hjem eller ikke hver dag. Dette har ingenting med å skulle kontrollere han å gjøre, men jeg elsker han så høyt at jeg aldri vil han skal være i en farlig situasjon. Og, ja, jeg vet at ting kan skje bare av å gå på gaten, og taket kan også falle i hodet på deg hvis man sitter i sofaen. Men jeg føler det er en forskjell på dagligdags gjøremål og det å "oppsøke fare", selv om det blir å sette det på spissen. Anonymkode: 6f65c...4c4
OPIgirl Skrevet 4. januar 2019 #13 Skrevet 4. januar 2019 14 timer siden, Faerunpedia skrev: Du må respektere det eller finne deg en annen. Jeg er kvinne og kjører selv motorsykkel og ville aldri latt meg presse til å gi det opp. Så farlig er det heller ikke nødvendigvis om han kjører fornuftig. Om du kjører fornuftig, er de mange som ikke gjør det.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #14 Skrevet 4. januar 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda jeg er helt enig i det du sier, jeg har aldri sagt at jeg aldri blir fornøyd før han setter den bort. Sånn er det ikke! Her inne blir man bitt av hodet uansett hva man sier. Man prøver å utrykke seg så godt man kan, for å forsikre seg at man ikke blir misforstått eller slengt slik etter. Jeg ønsker han all lykke! Jeg har poengtert opp til flere ganger at jeg ikke ønsker å nekte han! Jeg deler mine tanker nettopp fordi noen med erfaring kanskje kan komme med gode råd! Jeg er en god kjæreste og elsker han, men jeg er også redd! Han vet jeg er redd, og når han da allikevel i løpet av vinteren sender meg flertallige snap av sykkelen med ord som: «det gledes», «sommeren er snart her» og bla bla, føles det som provokasjon, men jeg sier aldri noe på det! Det må være rom for følelser, jeg sier ikke at alle følelser man har er korrekte - men de er et faktum! Anonymkode: 87d25...512 Jammen da er det vel ikke noe å diskutere for deg da? Du er redd, han er ikke redd, du vet følelsene dine er feil, men du har de likevel. Hva annet skal folk her inne si? Trøste deg? Anonymkode: 91a11...c20 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #15 Skrevet 4. januar 2019 13 timer siden, Dævendøtte skrev: Vel, kjører selv sykkel, har gjort det i snart 30 år. I sommer var jeg et hundredels sekund unna å bli most i fronten på en bil som kom i feil kjørebane. Satt med ansiktet ned i fanget, garantert i mobilen. Det hjelper lite om man kjører fornuftig. Ble skikkelig skremt etter den turen, tok et par uker før jeg ble glad i å kjøre sykkel igjen. Ser du skriver du er kvinne, er det mindre farlig for oss? Er vel heller at kvinner ofte er mer redde hun tror, jeg mener at det er feil da. Anonymkode: 91a11...c20
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. januar 2019 #16 Skrevet 4. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel heller at kvinner ofte er mer redde hun tror, jeg mener at det er feil da. Anonymkode: 91a11...c20 På generell basis er det ingen tvil om at kvinner er mindre utsatt for ulykker enn menn, enten det kommer av forsiktighet eller redsel. Gutter og menn topper jo ulykkesstatistikken i hele verden.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #17 Skrevet 4. januar 2019 Slik jeg forstår deg er en stor del av problemet at han sender deg disse meldingene, Ts, og de forsterker din angst. Har du sagt det direkte til ham, eller tror han at han kan «snu deg» om han bare viser sin glede og begeistring ofte og sterkt nok? Jeg synes han må kunne klare å ikke sende sånne meldinger. Og så synes jeg dere må snakke skikkelig sammen. Og om han gjør det selv om han vet du blir redd, da hadde i allefall jeg revurdert det forholdet. Anonymkode: 0549d...4ef
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #18 Skrevet 4. januar 2019 Jeg forstår deg veldig godt og ville følt det på akkurat samme måte om jeg fikk en kjæreste som var glad i mc. Samme gjelder andre risikosporter som f.eks fallskjermhopping. Mest sannsynlig hadde jeg ikke blitt sammen med vedkommende i utgangspunktet fordi jeg ikke hadde orket denne konstante bekymringen. Anonymkode: 67be9...d59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå