Gå til innhold

Venninne av datteren forteller om vold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med spøsmålstegn, for her er jeg usikker.

Jentungen har med seg et søskenpar hjem fra skolen, og de har bodd i Norge i to/tre år, kommet fra flyktningsleir, tror jeg. De snakker godt norsk osv., men selvfølgelig preget av kulturen sin.

Vd middagsbordet forteller den ene lattermildt (jeg antok det var usikkerhet eller en latter hvor småunger ler litt av ting de ikke heelt forstår) at den ene foreldren hadde blitt sint fordi barnet mistet noe i gulvet ved et uhell, og dermed slått barnet, på rompa tror jeg.

Jeg er ikke en veldig hysterisk mor, men her ble jeg usikker. Jeg fikk inntrykk av at det var en stund siden, og vil ikke grave for mye, da jeg ser det andre søskenet følger observant med på meg, og er mer skeptisk og reservert - litt typen "jeg tror egentlig ingen skal vite dette".

Jeg fikk ikke inntrykk av at dette foregikk nå, men det kan jeg ikke si sikkert. Annet enn det kjenner jeg ikke barna nevneverdig godt, da de nettopp er blitt venner med mitt barn.
Men jeg reagerte selvfølgelig på det som ble sagt, og ønsker ikke å gjøre noe dumt - verken den ene eller den andre veien...

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig. Man burde jo varsle om vold i hjemmet. Samtidig er ikke nødvendigvis èn klaps for mange år siden noe å ta på vei for. Jeg vet ikke.

Anonymkode: ebe1e...82b

• Liker 4
Skrevet

Kanskje prøve å snakke med barnet ditt og høre med henne hva hun tenker? (Kommer jo litt an på alder det da) Eller kanskje snakke med noen andre foreldre som har hatt disse barna på besøk?(foreldre som du kan stole på, som ikke sprer det vidre og lager rykter) 

..siste mulighet jeg kan tenke på blir vel å sende en bekymringsmelding til barnevernet 

AnonymBruker
Skrevet

Du tror ikke mye og overtolker ting da?

Anonymkode: 5e22b...f75

• Liker 6
Gjest Lily_88
Skrevet

Jeg synes du skal ta det rolig, bli kjent med barnet og vise barnet at du er en trygg voksen som kan stilles på. Kanskje barnet kommer til deg hvis ting blir vanskelig hjemme.

Fortsett å invitere hjem, kanskje invitere foreldre også? :)

et klaps kan skje, men skjer det flere gang må alarmklokkene ringe.

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig dilemma... Jeg tror jeg ville ringt anonymt til barnevernet og fått råd. Og forsøkt å bli bedre kjent med familien. Det kan være dette var den ene gangen dette barnet prøvde å be om hjelp. Og da er det viktig at voksne tør å lytte.

Jeg tror uansett jeg ville gitt beskjed til læreren til barna, eller rektor. Ikke for å legge ansvaret over på dem, men fordi de har en tettere relasjon til barna og enklere kan se hele bildet. Men jeg vet ikke om det er riktig å gjøre. Jeg jobber i skolen selv. 

Anonymkode: a9108...cf1

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Vold som disiplin er vanmig og oppførdres til i svært mange land. For foreldrene er dette kanskje helt normal barneoppdragelse. 

Jeg hadde spurt rett ut jeg, om barna blir slått som straff og disiplin hjemme, og så tatt det derfra. 

Man skal tross alt ikke lengre enn kommentarfelt på fb og yt før man leser at "dette hadde ikke barnet gjort dersom det hadde blitt disiplinert ordentlig. Min mor/far ville gitt med ørefik/slag"

Anonymkode: fa88c...4c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, blomaden skrev:

kanskje snakke med noen andre foreldre som har hatt disse barna på besøk?(foreldre som du kan stole på, som ikke sprer det vidre og lager rykter) 

Man kan aldri vite hvem som sprer ting videre. Se svar under.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror uansett jeg ville gitt beskjed til læreren til barna, eller rektor. Ikke for å legge ansvaret over på dem, men fordi de har en tettere relasjon til barna og enklere kan se hele bildet. Men jeg vet ikke om det er riktig å gjøre.

Det er bedre å sende bekymringsmelding direkte til barnevernet. Da blir det barnevernets oppgave å snakke med skolen og andre.

Anonymkode: 4f64d...4f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, duplexx skrev:

Med spøsmålstegn, for her er jeg usikker.

Jentungen har med seg et søskenpar hjem fra skolen, og de har bodd i Norge i to/tre år, kommet fra flyktningsleir, tror jeg. De snakker godt norsk osv., men selvfølgelig preget av kulturen sin.

Vd middagsbordet forteller den ene lattermildt (jeg antok det var usikkerhet eller en latter hvor småunger ler litt av ting de ikke heelt forstår) at den ene foreldren hadde blitt sint fordi barnet mistet noe i gulvet ved et uhell, og dermed slått barnet, på rompa tror jeg.

Jeg er ikke en veldig hysterisk mor, men her ble jeg usikker. Jeg fikk inntrykk av at det var en stund siden, og vil ikke grave for mye, da jeg ser det andre søskenet følger observant med på meg, og er mer skeptisk og reservert - litt typen "jeg tror egentlig ingen skal vite dette".

Jeg fikk ikke inntrykk av at dette foregikk nå, men det kan jeg ikke si sikkert. Annet enn det kjenner jeg ikke barna nevneverdig godt, da de nettopp er blitt venner med mitt barn.
Men jeg reagerte selvfølgelig på det som ble sagt, og ønsker ikke å gjøre noe dumt - verken den ene eller den andre veien...

Hvordan reagerte du? Hva sa du? 

Anonymkode: 4f933...03f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være dette var den ene gangen dette barnet prøvde å be om hjelp.

Det samme tenker jeg. @duplexx jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Det er bedre med en melding for mye enn en melding for lite. I den settingen barnet fortalte om det, ser jeg på som et rop om hjelp.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan aldri vite hvem som sprer ting videre. Se svar under.

Det er bedre å sende bekymringsmelding direkte til barnevernet. Da blir det barnevernets oppgave å snakke med skolen og andre.

Hvis du er trygg nok på deg selv, kan du også kontakte foreldrene til jenta direkte.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, duplexx skrev:

Jeg regner med at det sistnevnte barnet er eldre enn det førstnevnte?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt vanskelig for nordmenn som aldri har reist lenger enn til Svinesund å tro. Men å slå sine barn er særdeles vanlig i den tredje verden. Faktisk er det riktigere å si at det er uvanlig å ikke slå sine barn.

Når de er i Norge skal de behandles etter norske normer. Det vil si at du skal reagere som du ville gjort om ungen som fortalte var norsk. Bare vit at sjansen for at ungen snakker sant om vold er ekstremt sannsynlig.

Anonymkode: d52a4...5f2

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er enig i dette.. Samtidig så er det som oftest tillitspersoner med relasjoner  barna åpner seg opp for, og barnevernet har ikke dette. Og de har vel ikke lov å informere skolen om hvorfor de undersøker en familie. Men ja.. Barnevernet er vel riktig instans.

Anonymkode: a9108...cf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er trygg nok på deg selv, kan du også kontakte foreldrene til jenta direkte.

Det er det ikke særlig mye hjelp i, ettersom de da vil kunne gjøre ting for å skjule den eventuelle mishandlingen for barnevernet.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme tenker jeg. @duplexx jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Det er bedre med en melding for mye enn en melding for lite. I den settingen barnet fortalte om det, ser jeg på som et rop om hjelp.

Hysteri leve lenge.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke særlig mye hjelp i, ettersom de da vil kunne gjøre ting for å skjule den eventuelle mishandlingen for barnevernet.

Tror du ikke de kan det uansett? Det er ikke sånn at en telefon til barnevernet løser et eventuelt voldsproblem helt av seg selv. De fleste barnevernssaker henlegges, og i følge blant annet Redd Barna er det de nære voksne som er de viktigste støttespillerne. Nærmiljøet, menneskene som faktisk er i livet. Det første barnevernet vil gjøre er jo nettopp å inkludere foreldrene, avklare om det er et problem og så løse det i samarbeid med familien. 

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt barnevernet. Bedre å gjøre noe enn ingenting. Om situasjonen er greit hjemme, så er ingen skade skjedd. 

Hilsen en som alltid ga slike "hint" til voksne som barn da faren min banket meg opp regelmessig. 

Anonymkode: 0d7f5...a95

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Jeg ville ringt barnevernet og drøftet saken. Til barn som forteller om vold er det viktig å beholde roen, men også informere om at det er forbudt. Ros barnet for å fortelle. Foreldre som bruker vold mot barn gjør de mangel på bedre strategier, og kan få god hjelp gjennom veiledning fra barnevernet. 

Anonymkode: e40ff...064

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Liven_ skrev:

Hysteri leve lenge.

Samme sier jeg. Er sjeleglad for at min livlige unge var på besøk hos folk før tiden kom da barnevernet skulle kontaktes for absolutt ALT. 

Anonymkode: 79d70...3ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...