Brud23 Skrevet 4. april 2005 #1 Skrevet 4. april 2005 Jeg lurte på om det er mulig å farve brudekjolen etter bryllupet. Så kan man bruke den som selskapskjole i all ettertid
Martha Stewart Skrevet 4. april 2005 #2 Skrevet 4. april 2005 Men tror du at brudekjolen faktisk vil bli brukt senere? De fleste brudekjoler er jo veldig "bryllup" i snitt og pynt... Du må ihvertfall forsikre deg om at den er laget av et stoff som kan farges - ellers kan det bli katastrofe og du ender opp med en ødelagt kjole! Jeg har hørt om flere som har tenkt at de skulle bruke brudekjolen om igjen, enten deler av den, omsydd eller farget. Men det har gjerne ikke blitt noe av, siden de forbinder kjolen alt for mye med bryllupet og føler seg "brudete" ved å bruke den ved en annen anledning... Siden jeg også er litt praktisk av meg og ikke liker å svi av for mye penger på et plagg man bruker en halv dag, så satset jeg heller på å kjøpe en kjole som jeg har råd til å ha hengende i skapet hvis jeg ikke får solgt den. Ellers er jo alternativet å kjøpe en flott selskapskjole i et lyst stoff, kanskje?
linky Skrevet 4. april 2005 #3 Skrevet 4. april 2005 jeg kunne aldri brukt min brudekjole ved senere anledninger, fordi den er veldig "brudete". men du bør nok undersøke litt om dette med farging, så du ikke ødelegger den eller noe..det hadde jo ikke vært så kjekt vel..
Gjest Melk Skrevet 4. april 2005 #4 Skrevet 4. april 2005 Silke er ikke noe problem å farge. Min kjole er todelt og skal sys litt om så skjørtet blir litt kortere. Har tenkt til å farge det og slik få en litt flott kjole. Men for øyeblikket så får jeg ikke toppen igjen, så det får vente litt.... :oops:
anyvold Skrevet 4. april 2005 #5 Skrevet 4. april 2005 Synes det er en kjempegod idè, jeg! Er jo ikke alle brudekjoler som er så veldig "brudete" lenger. Og en ballkjole f.eks, skal jo være stor og flott. Men hvor ofte går man på ball!? Jeg har en kjole som ikke er så veldig brudete, men vet ikke om jeg kommer til å ta vare på den etter bryllupet. Man kan jo i tilfellet få sydd en kjole i samme snitt, da! Jeg hadde elsket å ha en kjole som sitter like bra som brudekjolen...... :-)
Berit_mor Skrevet 4. april 2005 #6 Skrevet 4. april 2005 Nei har ikke prøvd noe lignende - men har hørt om dem som syr om brudekjolen til dåpskjole og di døper barna sine i den :-) Synes det er en veldig kosli ide jeg! Lykke til!
Gjest Betty Boop Skrevet 4. april 2005 #7 Skrevet 4. april 2005 Nei har ikke prøvd noe lignende - men har hørt om dem som syr om brudekjolen til dåpskjole og di døper barna sine i den :-) Synes det er en veldig kosli ide jeg! Lykke til! Det gjorde mamma med sin - broren min og jeg er døpt i den.
linky Skrevet 4. april 2005 #8 Skrevet 4. april 2005 Nei har ikke prøvd noe lignende - men har hørt om dem som syr om brudekjolen til dåpskjole og di døper barna sine i den :-) Synes det er en veldig kosli ide jeg! Lykke til! Det var jo en kjempegod ide...
Annie78 Skrevet 4. april 2005 #9 Skrevet 4. april 2005 Det var jo en kjempegod ide... Synes jeg ser ungen min med korsettliv og snøring...
linky Skrevet 4. april 2005 #10 Skrevet 4. april 2005 Synes jeg ser ungen min med korsettliv og snøring...
ragsan Skrevet 5. april 2005 #11 Skrevet 5. april 2005 Siden jeg syr selv kan jeg jo bestemme det meste, og jeg har sørget for at både stoff, for og tråd tar farge (altså er naturstoffer - alt "kunstig" kan oppføre seg rart ved farging). Jeg syr også med tanke på at det skal være "lett" å f.eks. fjerne slep slik at kjolen kan brukes som ballkjole senere (og, ja, jeg har faktisk relativt ofte bruk for ballkjole, men det er vel litt uvanlig ). Hvis du har en kjøpt kjole og du tror du vil komme til å bruke den farget ville jeg tatt kontakt med noen som driver med sånt profesjonellt (brudesalongene vet sannsynligvis om folk som kan hjelpe deg med farging). Farging i vaskemaskin funker fint for mindre plagg, men jeg tror ikke jeg ville stolt på at det ble jevnt med såpass full maskin...
Snutus Skrevet 5. april 2005 #12 Skrevet 5. april 2005 Jeg har tenkt å bruke kjolen som en selskapskjole etter bryllupet. Det er forholdsvis enkelt å fjerne slepet og gjøre den litt enklere. Kjolen er todelt og kan derfor brukes sammen med andre plagg også. Min søster har fått sydd om sin brudekjole og med et fargerikt sjal og noen små detaljer er det ingen som ser at den har vært en brudekjole.
Brud23 Skrevet 5. april 2005 Forfatter #13 Skrevet 5. april 2005 Tusen takk for alle henvendelsene. Jeg får se hva kjolen er lagd av, men er nok syntetisk stoff vil jeg tro. Er en Maggie Sottero -Martina.
Berit_mor Skrevet 5. april 2005 #14 Skrevet 5. april 2005 Synes jeg ser ungen min med korsettliv og snøring... Det er lov å ikke bruke HELE kjoln da vettu..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå