Gå til innhold

hovedrett - en eller to serveringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal dere ha en eller to ganger servering av hovedretten? Opprinnelig hadde vi bestemt oss for to, men kokken mente at det er nok med en. Må si at vi skal ha tallerkenrett (maten danderes altså på fatene før det serveres). Nå har svigermor gjort opprør, "for hva vil folk si hvis de bare får en servering! Og tenk hvis noen ikke blir mette!"

Kokken legger opp drøye 200 gr. kjøtt til hver pluss tilbehør, poteter kan man ta så mye man vil av selv.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Holder i massevis med en servering av hovedrett. Dere skal vel helt sikkert ha både forrett og dessert?

Folk blir stort sett ganske lei av å sitte til bords i timesvis...

hvem blir ikke mette av 3 retter + kaffe og kaker?

Toastmaster leser jo gjerne opp menyen og gjør oppmerksom på at det kun er en servering av hovedrett; da kan kansskje storspiserne ta en ekstra potet?!?

Skrevet

Personlig synes jeg det stort sett er mest fornuftig med 2 serveringer i et bryllup, men saken fortoner seg litt anderledes om tallerkenen skal være ferdig dandert. Da synes jeg det holder med en servering, men da skal det også opplyses om av toastmaster. Man blir nok mett av 200 g kjøtt, men allikevel må jeg innrømme at jeg foretrekker å ta på maten selv fra fat jeg da. For da bestemmer jeg hvor mye mat jeg vil ha selv. Synes det er helt forferdelig å gå fra bordet uten å ha spist opp maten sin, og det kan jo fort skje når tallerkenen er ferdig dandert.

Skrevet

Vår mat ble servert ferdig på tallerken, med tilbehør som poteter m.m. sendt rundt på fat. Hovedretten ble bare servert en gang og dette holdt i massevis. Vi har en del storspisere i vår famile og alle gikk jo fra bordet gode og mette. Jeg var også litt skeptisk til at vi bare skulle ha en servering, men dette hadde jeg altså ikke behøvd å tenke på. Det var mer enn nok kjøtt på tallerkenen. Jeg kan også nevne at jeg var i et annet bryllup for ikke så lenge siden. Der ble maten servert fra fat. Folk forsynte seg rikelig første gangen og jeg hørte flere små sukk da fatene kom rundt andre gangen. Folk var simpelthen mette. Vi tok alle og forsynte oss andre gangen også. Men det var bare for syns skyld. Og det ble faktisk liggende en del mat igjen på tallerkenen til flere av gjestene. Om kokken sier at det kommer til å holde med en servering, tror jeg dere skal stole på ham jeg, og ikke svigermor i dette tilfellet.

Skrevet

Jeg har vel kanskje ikke tenkt så mye over det...

Bare tatt det som en selvfølge at vi skal servere hovedretten to ganger!

Og opplyse om det, vet med meg selv at det betyr at jeg tar litt gang,

for å orke å forsyne meg to ganger...

Men, er sikkert greit med en og...

Skrevet

Hvis hovedretten kommerpå tallerken er det helt unødvendig å servere to ganger, toastmaster sier i fra om dette. At folk har problemer med å forsyne seg to ganger når det er fatservering, synes jeg bare tyder på at de aller fleste er alt for grådige ved første runde.

Det hendte ikke i vårt bryllup og det er jeg glad for, tror jeg ville blitt flau... Så vet dere det.

Det som er praktisk med hensyn til å ha fatservering og hovedrett to ganger, er at man feks kan legge inn en røykepause - om man har røykeforbud ved bordet. Dessuten er det endel 'obligatoriske' taler man skal gjennom. Vi hadde skjenking av rødvin 5 ganger, for at det skulle være fylt til alle talene. Hos oss ble det Brudgommens far som vertskap ønsket velkommen og introduserte toastmaster, bruydens far, brudgom, bruden, brudens forlover, brudgommens forlover og en tante.

Vi hadde bedt om å ikke få sanger, fordi vi synes det er 'så konfirmasjon'. Alle som holdt tale holdt flotte, gjennomtenkte taler og INGEN kjedet seg. Alle fikk en god latter og alle ble like rørt.

Tror vi satt ved bordet i 4 timer, uten at jeg skal si det for sikkert. Hadde ikke klokke den dagen

:blunke:

Skrevet

I følge min "skikk & bruk"-bok skal hovedretten kun serveres en gang når det i tillegg serveres forrett. Sikkert forskjelling praksis, men det står så... Har heller aldri opplevd å få tallerkenretter (ferdig "dandert") servert to ganger noe sted.

Mvh

Leo

Skrevet

Er enig med de fleste her at når maten er lagt opp på tallerken så er det nok ikke vanlig med to serveringer. Det er derimot noe anderledes når det er servering fra fat. Vi skal ha det og hovedretten serveres da to ganger. Synes det er best, da folk får forsynt seg flere ganger så man er sikker på at de er mette når de går fra bordet. Når man legger opp 200g kjøtt med tilbehør så skulle det likevel være nok til at alle blir mette. Ro ned svigermor, og si at kokken bestemmer... :wink:

Klem Vekten

Skrevet

Vi hadde servering av hovedrett to ganger, og det har vært vanlig praksis i de bryllupene jeg har vært i.

De som er mer sultne forskyner seg andre gang, og de som ikke orker mer, lar vær :)

Skrevet

Hei!

Litt på siden av tråden, men stadig vekk skriver andre her middagen tar for lang tid, talene en lidelse osv. :o

Å møte en masse venner, mange man ikke har sett på lang tid, få god mat og ha en lang middag er faktisk noe jeg forbinder med noe positivt,

skal man ha dette kjapt unna kunne man jo gått på McDonals. :wink:

Hva er det man har det så travelt for?

Liker dere ikke middag på restauranter heller?

Mange har jobber i dag hvor man burde være vant til å sitte det meste av dagen.

Svar på opprinnelig spørmål: synes påfyll av hovedrett er upraktisk.

Kan man be kjøkkenet om å lage større porsjoner for storspisende kjemper? :o

Skrevet

Er enig med de fleste andre her og synes at servering av hovedrett to ganger er helt unødvendig i en tre retters middag og spesielt når hovedretten er ferdig dandert. Det du eventuelt kan gjøre er å servere en "hvilerett" mellom hovedrett og dessert. Det kan være gunstig hvis det er mange taler, for å gjøre litt avbrekk, slik at ikke alle talene kommer på rad etter hverandre. Snakk med kokken din. Han har sikkert forslag på hvileretter. Det kan for eksempel være litt ost eller en sorbet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...