Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å studere skuespiller men ser at det er få direkte ''skuespiller i film- og TV + reklamer''-utdannelser. Det er mye teaterskuespiller, og mye skuespillerproduksjon (altså de som er BAK kamera).

Hvordan er det jeg da skal få oppfylt drømmen min?

Anonymkode: d168e...6b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Teaterhøyskolen, men det er veldig vanskelig å komme inn der.

Anonymkode: 26e6a...013

Skrevet

Jeg startet selv med å bygge meg en skuespillerkarriere i ungdomstiden. Jeg kjenner mange av de som dukker opp i reklamefilmer på tv, og alle de har studert teater :) 

Selv studerte jeg skuespill for film og tv i utlandet, og det var ingen forskjeller fra årene jeg har brukt på teaterskuespill i Norge. Alle øvelsene og metodene er like.

Så ikke se så mørkt på teaterutdanningen :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg ønsker ikke å søke meg inn på ''Teater'' når jeg ønsker å søke meg inn på ''TV-skuespiller''.

Vet at mange skuespillere i Norge både spiller teater og driver med TV, men jeg har vært en del på skjermen selv, og syns opptak innen film/TV-serier er mye morsommere, og du får flere forsøk, fremfor teater hvor du må opptre live.

På Teaterhøyskolen så må du vel ha ekstraordinære ferdigheter? Der kommer vel bare 6 personer inn av 5000 søkere. Så å satse offentlig er egentlig uaktuelt, jeg må nok finne noe privat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så og si "alle" må jo innom teateret før eller siden, alle skuespillere jeg kjenner har teaterutdannelse i bunn. Begynte selv på denne utdannelsen, men innså etter en stund at det ikke var for meg.

Anonymkode: 370fa...8ed

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis folk ønsker å bli skuespillere i film og annet foran kamera, hvorfor må de da gå gjennom teaterscenen?

Det er jo slike ting som gjør at folk dropper ut, de trodde at det de søkte på skulle gi dem det de søkte på.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvis folk ønsker å bli skuespillere i film og annet foran kamera, hvorfor må de da gå gjennom teaterscenen?

Det er jo slike ting som gjør at folk dropper ut, de trodde at det de søkte på skulle gi dem det de søkte på.

Alle yrker har teori og praksis som man synes er kjedelig. Virker ikke som om skuespiller yrket er for deg hvis du klager over utdannelsen. 

Anonymkode: 75805...239

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det må da finnes utdannelser som gir deg det du søker på? Nettopp ting som foregår med kamera foran?

En ting er de medstudentene på det studiet jeg går nå som dropper ut fordi det er enkelte fag de ikke liker/greier/takler, en annen ting er dette:

''Åh! Jeg vil bli skuespiller innen TV! *Søke seg inn på NSKI f.eks* > *Første skoledag* > ''Lærer: Nå skal vi drive teater folkens!''....

AnonymBruker
Skrevet

Du virker jo mer opptatt av det å stå foran kameraet, enn du gjør av selve faget. Det er kanskje ikke der man skal starte? Du kan ikke basere en skuespillerkarriere på «Jeg vil bare gjøre film for da kan jeg prøve flere ganger». Om du virkelig vil bli skuespiller så burde du åpne deg litt og finne en annen motivasjon. 

Anonymkode: 23608...2d6

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje Den norske filmskolen kunne vært noe for deg (Lillehammer og Oslo), men det nytter ikke å være halvhjertet interessert, de plukker blant mange kandidater.

https://www.filmskolen.no/

Anonymkode: 3da58...731

• Liker 1
Skrevet

Tror det er skuespillerutdanning i Danmark som er noe mer rettet mot film enn Teaterhøyskolen, men jeg tror de aller fleste skuespillerutdanninger også har mye teater, rett og slett fordi det er veldig mye likt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Du virker jo mer opptatt av det å stå foran kameraet, enn du gjør av selve faget. Det er kanskje ikke der man skal starte? Du kan ikke basere en skuespillerkarriere på «Jeg vil bare gjøre film for da kan jeg prøve flere ganger». Om du virkelig vil bli skuespiller så burde du åpne deg litt og finne en annen motivasjon. 

Anonymkode: 23608...2d6

Selvfølgelig? Jeg ønsker å gjøre det jeg elsker å gjøre. Nemlig å opptre foran et kamera. Filmens historie, og filosofer innad filmhistorie og alt det der har jeg ikke veldig sterk interesse av.

7 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje Den norske filmskolen kunne vært noe for deg (Lillehammer og Oslo), men det nytter ikke å være halvhjertet interessert, de plukker blant mange kandidater.

Har du erfaring eller kjenner noen med erfaring derfra?

5 hours ago, Grønt blad said:

Tror det er skuespillerutdanning i Danmark som er noe mer rettet mot film enn Teaterhøyskolen, men jeg tror de aller fleste skuespillerutdanninger også har mye teater, rett og slett fordi det er veldig mye likt. 

Da blir vel undervisning, eksamen og pensum på dansk?

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da blir vel undervisning, eksamen og pensum på dansk?

Det vil jeg tro, men dansk er jo ikke så ulikt norsk, så det venner man seg til. Det er også vanlig at nordiske skuespillere spilller på et annet skandinavisk språk, og det er en styrke å beherske flere språk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det forslaget er vel en skivebom. Studiet er jo for film- og TV-produksjon, ikke skuespill. 

Anonymkode: b24a2...3fc

AnonymBruker
Skrevet

Blir nok Teaterhøgskolen da, gitt, med mindre du vil til utlandet. 

Anonymkode: 40c8f...b79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Teaterhøyskolen som tar inn 5 av 100.000 søkere hvert år, og du bør helst ha stjernestatus fra før.

Ser at både Westerdals og NSKI selger skuespiller til 50 og 52 tusen i semesteravgift. Bare at Westerdals har filmskuespiller som fordypning på 3. året, mens NSKI har filmskuespill som bachelor. Begge med opptakskrav. Kan man komme seg inn i bransjen uten utdanning? Hva gir en slik utdanning?

AnonymBruker
Skrevet

Synes også det høres ut som du mangler riktig motivasjon og realitetsorientering. Man går ikke teaterstudier for å låse seg til kun teater i all fremtid, men for å lære seg skuespillerfaget. Gode filmskuespillere har som oftest solid teatererfaring, eller teaterutdannelse. Det er liksom ryggraden i faget: man lærer om teknikker, stemmebruk, kroppsspråk og samspill med medskuespillere. Samt å være obs på posisjonering, kulisser og omgivelser, hvis lyset kommer derfra bør man bevege seg sånn, osv. Kommunisere med et publikum, få historien ut slik at det treffer. Man kan alltids spe på med filmspesifikke fag og erfaring i tillegg.

At man har muligheten til flere takes i filminnspillinger betyr ikke at du kan prøve og feile så mye du vil. En regissør forventer at du kan prestere mest mulig på færrest mulig takes, ellers sluker det hele budsjettet. Man har gjerne tilgang til de aktuelle kulissene og riktige dagslyset bare den ene dagen, og da må det sitte. Da er det gull å ha bakgrunn fra teater, fordi man er så trent i å prestere der og da.

Jeg jobber i bransjen og er ikke spesielt imponert over kunnskapsnivået du viser her. Det er vanskelig å komme inn på Teaterhøyskolen, ja, men det gjelder å søke flere steder. De har gode utdanninger i f.eks. Sverige og England. Mange norske skuespillere har utdanning fra andre steder enn Oslo.

Anonymkode: 5d6f7...b47

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Et annet aspekt er det økonomiske. Det lages ganske få serier og filmer her i Norge, og det er umulig å basere hele inntekten sin på det. Nær sagt alle skuespillerne du ser på NRK eller på norske kinofilmer jobber også på teater, enten på frilansbasis eller som fast ansatt. Eller så er de komikere og gjør live shows. Det er vanskelig nok å få det til å gå rundt som skuespiller, så om du ikke kan teater og live opptredener, sliter du. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du virker svært lite reflektert, samt litt naiv. Det fremstår som om du vil ha "the easy way out" - tro meg, det er ingen "easy way" i skuespillerbransjen.

Anonymkode: ec382...aa9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Synes også det høres ut som du mangler riktig motivasjon og realitetsorientering. Man går ikke teaterstudier for å låse seg til kun teater i all fremtid, men for å lære seg skuespillerfaget. Gode filmskuespillere har som oftest solid teatererfaring, eller teaterutdannelse. Det er liksom ryggraden i faget: man lærer om teknikker, stemmebruk, kroppsspråk og samspill med medskuespillere. Samt å være obs på posisjonering, kulisser og omgivelser, hvis lyset kommer derfra bør man bevege seg sånn, osv. Kommunisere med et publikum, få historien ut slik at det treffer. Man kan alltids spe på med filmspesifikke fag og erfaring i tillegg.

At man har muligheten til flere takes i filminnspillinger betyr ikke at du kan prøve og feile så mye du vil. En regissør forventer at du kan prestere mest mulig på færrest mulig takes, ellers sluker det hele budsjettet. Man har gjerne tilgang til de aktuelle kulissene og riktige dagslyset bare den ene dagen, og da må det sitte. Da er det gull å ha bakgrunn fra teater, fordi man er så trent i å prestere der og da.

Jeg jobber i bransjen og er ikke spesielt imponert over kunnskapsnivået du viser her. Det er vanskelig å komme inn på Teaterhøyskolen, ja, men det gjelder å søke flere steder. De har gode utdanninger i f.eks. Sverige og England. Mange norske skuespillere har utdanning fra andre steder enn Oslo.

Jeg ønsker helst en skuespillerutdanning i Oslo. Da har man Westerdals, NSKI, Teaterhøyskolen ... og? Typisk at alle krever opptaksprøver. Koster 1900 for en opptaksprøve og du er ikke garantert å komme til runde 2 engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...