Gå til innhold

Hva hjelper (faktisk) mot tørrhoste/sår hals

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dunket i meg veske. Skal dunke i meg kyllingsuppe i dag. Knasker på CuraMed halspastiller.

Hoster mye inne, men enda mer bare jeg går ut døra. Og du må jo finne en balansegang. For å bli frisk må du få i deg litt bevegelse og frisk luft, selv om det nettopp er kulde som gjorde deg syk.

Har til og med spist 3/4 av den daglige anbefalte mengden av Manuka Honning allerede.

Jeg tenker: på et eller annet tidspunkt så bør man vel bli frisk, eller?

Anonymkode: 48186...14e

AnonymBruker
Skrevet

Cosylan 👍

Anonymkode: ee95e...d20

AnonymBruker
Skrevet

Tørrhoste: Noskapin

Sår hals: Noe som virker litt bedøvende, som Fisherman's Friend.

Varer sår hals mer enn en uke, gå til legen og sjekk for streptokokker. Du kan forsåvidt gjøre det med en gang også.

Anonymkode: ac7b2...ec6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil helst ikke bruke hostesaft/legemidler, men bare naturlige ting.

AnonymBruker
Skrevet

Hostesaft har ingen vitenskapelig effekt mot hoste. 

Det som kan hjelpe er honning og ingefær. Søk opp i Google, der er mange variasjoner. 

Anonymkode: 503b4...39e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hostesaft har ingen vitenskapelig effekt mot hoste. 

Det som kan hjelpe er honning og ingefær. Søk opp i Google, der er mange variasjoner. 

Anonymkode: 503b4...39e

Prøvd det også.

Skrevet (endret)

Finn noe som heter Molkosan på helsekosten. Den smaker litt vondt, men du blir fort vant til det. Det er laget på sveitsisk råmelk. Jeg tar en liten sup hver gang det kribler i halsen og innen et par dager er det som regel borte (hold det i munnen noen sekunder, så glir det ned saktere). Men ta kontakt med lege om det varer lenger.

Endret av sofie777
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som hjelper mot hoste hos meg (bortsett fra Cosylan) er Fribol drops fra apoteket.

Anonymkode: 22d38...aa9

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor? det er en myte at såkalte naturlige ting er sunnere enn legemidler. Fluesopp er naturlig, men opplagt usunt

Dessuten er legemidler underlagt streng kontroll, noe som "naturlige" remedier fra helsekosten etc ikke er. mye humbug  og villedende markedsføring i den bransjen.

Anonymkode: 4ae38...78d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som hjelper mot hoste hos meg (bortsett fra Cosylan) er Fribol drops fra apoteket.

Anonymkode: 22d38...aa9

Og bronxyl!!!!!!!! 

Anonymkode: 1b296...8db

AnonymBruker
Skrevet

Ble farris og apocellin på meg i går. I dag er hosten nesten borte👍

Anonymkode: 56f3c...cbb

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor? det er en myte at såkalte naturlige ting er sunnere enn legemidler. Fluesopp er naturlig, men opplagt usunt

Dessuten er legemidler underlagt streng kontroll, noe som "naturlige" remedier fra helsekosten etc ikke er. mye humbug  og villedende markedsføring i den bransjen.

Anonymkode: 4ae38...78d

Her er du flink til å gre alt over en kam, altså.

Sammenligner du virkelig fluesopp opp mot honning i te når det kommer til hva som skal hjelpe mot tørrhoste? Må nesten vite om du tuller nå eller ikke.

Og medisin er medisin, ikke mye naturlig der.

AnonymBruker
Skrevet

Vann er H2O - ET KJEMISK STOFF! Må unngås for enhver pris!

Anonymkode: ac7b2...ec6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Løktrikset til Konatil :) om noen sletter linken, så er iallefall utdrag fra hva hun skriver her:

Kort fortalt: Del en gul løk i to (og deretter i mindre biter dersom du ønsker skikkelig effekt). Legg i en skål på soverommet, ha så lite utlufting som mulig (gjerne ingen utlufting i det hele tatt) – og la løken gjøre jobben!

Løktrikset stilner altså tørrhosten om natten, og mindre hoste fører til raskere bedring. Jeg kan garantere at det kommer til å lukte som en skikkelig kebab-sjappe i rommet, men det er altså meningen シ

https://konatil.blogg.no/ut-med-julen-inn-med-loken.html

Anonymkode: 1e78d...d45

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er "unaturlig" med hostesaft? 

Anonymkode: b5d71...103

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hostesaft er kjemisk. Honning er fra naturen.

Skrevet

Anbefaler ren aloe vera mot sår hals! Virker veldig godt på meg om jeg tar en bit og legger under tunga slik at den får virke litt over en lengre periode. Smaker dritt, men det funker :)

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dunket i meg veske. Skal dunke i meg kyllingsuppe i dag. Knasker på CuraMed halspastiller.

Hoster mye inne, men enda mer bare jeg går ut døra. Og du må jo finne en balansegang. For å bli frisk må du få i deg litt bevegelse og frisk luft, selv om det nettopp er kulde som gjorde deg syk.

Har til og med spist 3/4 av den daglige anbefalte mengden av Manuka Honning allerede.

Jeg tenker: på et eller annet tidspunkt så bør man vel bli frisk, eller?

Det er nok ikke kulden som gjør deg syk:-)

Ellers er det bare å drikke godt og bruk honning. https://www.nrk.no/livsstil/honning-godkjennes-som-hostemedisin-1.14220411

Ville nok ikke valgt Manuka honning. Må da bli veldig dyrt. Om du ikke har diabetes eller noen allergier vil det vel neppe være noen ulempe å innta godt med honning.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble farris og apocellin på meg i går. I dag er hosten nesten borte👍

Anonymkode: 56f3c...cbb

Antibiotika? 

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hostesaft er kjemisk. Honning er fra naturen.

Honning er noe som bare trylles frem det da eller, eller blir honning skapt av en kjemisk prosess?

A thick, golden liquid produced by industrious bees, honey is made using the nectar of flowering plants and is saved inside the beehive for eating during times of scarcity. But how do bees make honey? Nectar — a  sugary liquid — is extracted from flowers using a bee's long, tube-shaped tongue and stored in its extra stomach, or "crop." While sloshing around in the crop, the nectar mixes with enzymes that transform its chemical composition and pH, making it more suitable for long-term storage.

https://www.livescience.com/37611-what-is-honey-honeybees.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...