AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #1 Skrevet 3. januar 2019 Vi har ei dement tante som vi har tilsyn med siden datteren tidvis bor utenbys i forbindelse med jobb. Iblant vil ikke tante spise maten sin selv om den er både pent anrettet næringsrik og velsmakende. Hun er blitt veldig tynn og sliter med å få i seg mat. En nabo av tante som jobber innen demensomsorgen og har gjort det i mange år sier at vi skal bruke tvang. Feks tvang til å få i seg væske osv..Dette føles galt og vil gjerne høre hva andre mener om dette. Vi har aldri brukt tvang og har heller troen på tålmodighet og lirking Anonymkode: 955a4...f40 1
Wit Skrevet 3. januar 2019 #2 Skrevet 3. januar 2019 Jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av tvang, men tenker at dersom hun blir dehydrert eller undernært trenger hun tilsyn av legepersonell som kan hjelpe med å få i henne det hun trenger. En annen ting jeg har erfart kan hjelpe er å snakke med den demente mens maten står fremme. Få hodet over på andre ting enn maten og prøv forsiktig å få henne til å spise mens hun egentlig er opptatt av andre ting. Mange demente syns ikke det å spise alene er hyggelig uansett hvor delikat maten ser ut. Ofte hjelper det også å spise litt sammen med dem. Alternativet er også å kjøpe proteinshaker på apoteket. Disse koster litt men inneholder mange næringsstoffer hvis hun ikke vil spise. Selvsagt er dette da avhengig av at hun vil drikke disse. Anbefaler også at du kanskje snakker med fastlegen hennes og hører hva dere bør gjøre? Uansett, lykke til. Det er utfordrende å ha ansvaret for demente. Dette vet jeg litt om. 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #3 Skrevet 3. januar 2019 Ville heller lirket ja, enig med deg. Kanskje er det noe hun har vært spesielt glad i før i tiden av mat eller drikke? Ville prøvd med noe fargerikt kanskje? Med tvang, hva mener hun da, sondeforing? Det ville jeg ikke gjort. Heller da snakke med fastlegen og få tips. Eventuelt få noen til å sitte med henne og hjelpe til, noen som hun er eller kan bli trygg på. Anonymkode: 971dd...ea8 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #4 Skrevet 3. januar 2019 Det er ikke lett for dere pårørende å evt skulle bruke tvang, det kan også ødlegge tryggheten og forholdet dere har. Dere kan evt bestille en legetime og så må legen vurdere behov for væske intravenøst/sondemat, og om behovet for tvang er der. Men jeg vil anbefale dere å prøve å søke på avlastningsplass på sykehjem, for 1-2 uker. Utrolig hva litt selskap kan gjøre. Det kan også helsepersonell vurdere videre behov og de kan lettere følge opp og sette igang tiltak Anonymkode: 3946d...3b3 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #5 Skrevet 3. januar 2019 Har dere forsøkt å spise sammen med henne? Mi mormor ble dement og sluttet å spise. Det som hjalp var at mi mor, hennes datter, spiste sammen med henne. Da var de "tilbake i familien" igjen, på en måte. Det var vanskelig for mi mor, for mormor "så" andre familiemedlemmer ved bordet. Folk som ikke var der. Men hun spiste. Dessverre døde mormor ikke lenge etterpå. Hun sovnet inn, og det var den beste endingen for ei fantastisk dame! Anonymkode: 4c315...312
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #6 Skrevet 3. januar 2019 Er det ingen fra kommunen som er der? F.eks hjemmesykepleien? Ville meldt i fra til fastlegen og fått henne inn i systemet. Anonymkode: 7e227...3df 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå