VKM Skrevet 3. januar 2019 #1 Skrevet 3. januar 2019 På tirsdag trente jeg ganske hardt og ble selvfølgelig veldig støl i musklene dagen etterpå. Derfor gjorde jeg bare yoga i går. I dag hadde jeg på planen å ta en runde HIIT og trene mage, men musklene i armene og leggene er fortsatt veldig støle (og har blitt verre enn i går) så er litt redd for at HIIT delen skal gjøre det verre. Noen som har noen erfaringer med det? Er det bare å «pushe» gjennom stølheten eller burde jeg bare trene mage i dag og utsette HIIT når stølheten er borte?
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #2 Skrevet 3. januar 2019 HIT? Forkortelser burde du forklare. Ikke alle forstår hva du mener med 'HIT'. Anonymkode: fde61...429
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #3 Skrevet 3. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: HIT? Forkortelser burde du forklare. Ikke alle forstår hva du mener med 'HIT'. Anonymkode: fde61...429 Høyintesitets intervalltrening. Anonymkode: 902b7...cb4
Gjest Vanlig fyr Skrevet 3. januar 2019 #4 Skrevet 3. januar 2019 4 minutter siden, VKM said: På tirsdag trente jeg ganske hardt og ble selvfølgelig veldig støl i musklene dagen etterpå. Derfor gjorde jeg bare yoga i går. I dag hadde jeg på planen å ta en runde HIIT og trene mage, men musklene i armene og leggene er fortsatt veldig støle (og har blitt verre enn i går) så er litt redd for at HIIT delen skal gjøre det verre. Noen som har noen erfaringer med det? Er det bare å «pushe» gjennom stølheten eller burde jeg bare trene mage i dag og utsette HIIT når stølheten er borte? Hvorfor? Du øker sjansen for skade. I tillegg er restitusjon like viktig som selve treningen.
VKM Skrevet 3. januar 2019 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2019 2 minutter siden, Vanlig fyr said: Hvorfor? Du øker sjansen for skade. I tillegg er restitusjon like viktig som selve treningen. Mhm, men jeg trente ikke noe særlig i går og var derfor jeg lurte på om det var «ok» i dag.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #6 Skrevet 3. januar 2019 Om du føler at du må trene i dag så hadde jeg bare trent musklene som ikke er støle (altså ikke armer eller bein). Ikke gjort HIIT heller før noen dager. Restitusjon er viktig som nevnt over. Anonymkode: aedf0...0df 2
Gjest Rossin Skrevet 3. januar 2019 #7 Skrevet 3. januar 2019 Restitusjon er viktig, men dette spørs helt på om du har kontroll på andre aspekter av restitusjonen din. Generelt genererer HIIT veldig mye belastning for kroppen. Det at du er støl i beina, er ikke nødvendigvis et tegn på at man ikke skal trene. Generelt sett kan man fint trene samme muskel igjen 48 timer etter sist trening. Om du planlegger å trene mer samme uke, så ville jeg nok likevel ha vurdert en steady state cardio økt i stedet.
Gjest Rossin Skrevet 3. januar 2019 #8 Skrevet 3. januar 2019 Dessuten: Ut ifra det du skriver, virker det som om du er "litt av alt"-typen. Dvs. litt styrke, litt yoga, litt løping... Ingenting galt i det, men slike mønster er ofte ikke de mest slitsomme for kroppen heller, forutsatt at du ikke går helt bananas når du løper. Så bare løp du - så passer du på å spise og sove nok.
VKM Skrevet 3. januar 2019 Forfatter #9 Skrevet 3. januar 2019 3 minutter siden, Rossin said: Dessuten: Ut ifra det du skriver, virker det som om du er "litt av alt"-typen. Dvs. litt styrke, litt yoga, litt løping... Ingenting galt i det, men slike mønster er ofte ikke de mest slitsomme for kroppen heller, forutsatt at du ikke går helt bananas når du løper. Så bare løp du - så passer du på å spise og sove nok. Ja, jeg kjeder meg fort om jeg gjør det samme typen av trening flere ganger i uka😂 Takk for gode råd!
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #10 Skrevet 3. januar 2019 Det er ikke noe farlig å trene når man er støl, men når du har blitt støl av styrketrening er det kanskje fordi du har har økt intensiteten i treningen? Da er det som andre her sier, lurt å gi kroppen litt tid til å restituere seg. Når man er mest støl på dag 2, har man gjerne belastet muskler ganske mye. Jeg trener selv styrke 4 ganger i uka, og kan noen ganger bli litt støl dagen etter, men på dag 2 er stølheten alltid borte. Resultateter kommer når du klarer å trene over tid, og da er det lurt å unngå en alt eller ingenting tankegang. Kanskje heller ta en dag til med aktiv hvile og kjøre på med en økt i morgen i stedet? Anonymkode: 74b73...5de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå