Gå til innhold

Sykemeldt mann - hvordan løse problemer med jobb og hverdagslogistikk med småbarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen er langtidssykemeldt, og ikke i stand til å bidra med levering og henting i bhg og skole. Jeg har en del reisevei til jobb, og det forventes at jeg jobber litt overtid av og til. Jeg klarer rett og slett ikke å både levere og hente minstemann i bhg og eldstemann på skole (1.klasse, kan ikke gå selv til skolen enda pga relativt lang skolevei med en del trafikk) hver dag over lengre tid uten å kutte i arbeidstiden, noe som ikke er populært. Har ingen familie i nærheten. Er det noen andre som har opplevd lignende og har noen innspill til hvordan man kan løse dette?

Anonymkode: a51bd...bdf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville heller vært upopulær på jobb da. Det er ikke som om at du har noe valg. Barna er viktigere enn å være populær på jobb. 

Anonymkode: a6461...e50

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt beskjed på jobb, jobbet så lite som mulig og prøvd å alliere meg med noen foreldre på skole/barnehage som kunne ha hjulpet meg i den perioden. 

Om jobben hadde gjort seg vrang ville jeg søkt andre jobber. 

Anonymkode: be7ea...87a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan skolebarnet ta buss? Og evt bli fulgt til og fra busstopp av faren hvis han er i stand til det. 

Er det noe av jobben din som kan gjøres hjemmefra, sånn at du evt kan ta igjen noe på kveldstid? Ikke optimalt, men går jo for en periode.

Om det ikke er mulig hadde jeg søkt ulønnet permisjon en liten prosent av stillingen for å få det til å gå opp.

Har måtte få en del tilrettelegging på jobb av hensyn til barna pga langtidssykemeldt samboer, og hva som er populært eller ikke driter jeg i, familien kommer først.

Anonymkode: 998b7...68e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Mannen er langtidssykemeldt, og ikke i stand til å bidra med levering og henting i bhg og skole. Jeg har en del reisevei til jobb, og det forventes at jeg jobber litt overtid av og til. Jeg klarer rett og slett ikke å både levere og hente minstemann i bhg og eldstemann på skole (1.klasse, kan ikke gå selv til skolen enda pga relativt lang skolevei med en del trafikk) hver dag over lengre tid uten å kutte i arbeidstiden, noe som ikke er populært. Har ingen familie i nærheten. Er det noen andre som har opplevd lignende og har noen innspill til hvordan man kan løse dette?

Hvis jobben din er klar over situasjonen og gir deg dårlig samvittighet for å be om å jobbe litt redusert så ville jeg bytta jobb.

Anonymkode: 02eaa...4e6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt lignende problemstilling. Da fikk jeg i samarbeid med arbeidsplassen tilrettelagt slik at jeg reduserte arbeidstiden morgen og ettermiddag. Også jobbet jeg inn litt av timene på kveldstid. Alternativet hadde blitt velferdspermisjon, og det var ikke arbeidsgiver interessert i. 

Anonymkode: f4e9e...638

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må få til et bedre samarbeid med jobben. Dette er en unntakstilstand og kan ramme alle mennesker, gir de deg dårlig samvittighet fordi du må ta vare på familien din så hadde jeg virkelig vurdert å se meg om etter en ny jobb. 

Anonymkode: 727f0...979

• Liker 7
Skrevet

Er det ingen av naboene som har skolebarn i samme klasse? Jeg hadde spurt om barnet kan få gå til skolen sammen med dem i en periode, til det letter litt hos deg. Så sørger du for tilrettelegging på jobb, feks ved at du tar igjen på kvelden hvis ingenting annet funker. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det her er sikkert et helt idiotisk forslag av meg, men jeg vet at Kirkens Bymisjon har et såkalt Home Start Familiekontakt (HSF) greie. Hva med å ta kontakt med Kirkens Bymisjon i din by for å høre om de har noen frivillige som kan hjelpe deg og din familie?

Du kan jo lese mer om det her: 

https://kirkensbymisjon.no/home-start-familiekontakten/til-frivillige/

Anonymkode: 03b65...56f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt dialogen med jobb, de fleste arbeidsplasser er veldig greie i slike situasjoner. Jobber selv på et sted der det kreves mye. Men opplever enorm raushet fra arbeidsgiver hver gang det skjer noe med en av oss på hjemmebane. Om ikke andre løsninger er mulig (jobbe inn tid kveld/helg/en annen dag) tilbyr de gjerne 80% eller mindre en periode. 

Er mannen såpass at han fint kan ha ungene hjemme? Da ville jeg tatt dialogen med de andre foreldrene, kanskje de kan sette opp en rullerende plan for henting, og levere hjem til dere? Det blir lite ekstra på hver. 

Anonymkode: 81082...050

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Jeg kommer nok til å forklare situasjonen på jobb og be om å få jobbe litt redusert en periode (ulønnet perm). Det har man vel som regel krav på når man har små barn? Selv om det passer veldig dårlig på jobben min akkurat nå. Men hensynet til familien er tross alt viktigst.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Når du har barn under 12 år har du rett på å jobbe redusert. Ang lang og utrygg skolevei; oppfyller dere noen av kriteriene for å få taxi?  Ta kontakt med skolen og sjekk. Vet om ei som fikk taxi til barnet fra 1.-4. Klasse pga dette. 

Anonymkode: 383a2...b4a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Her står det litt info. Syk ektefelle går under "Sosiale grunner" men det står også at lang reisevei ikke er en grunn + at det kan være unntak fra rettigheten hvis dette medfører «vesentlig ulempe» for virksomheten. Usikker på hva det egentlig betyr.

Jeg ville nok tatt dialogen med arbeidsgiver i første omgang, feks spurt om mulighet for å jobbe noe hjemme + litt mindre stillingsprosent om dere har råd til det.

Jeg ville også snakket med foreldre i klassen til sønnen, om han feks kan sitte på med noen til eller fra skolen eller dere på andre måter kan få hjelp med henting og bringing. Eventuelt for barnehagebarnet om dere har naboer med barn i samme barnehage (tenker kanskje at det er litt viktigere å levere/hente bhgbarn selv enn på skolen, men det går jo også fint at andre gjør det iblant :) )

Anonymkode: 6bf22...09e

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har barn under 12 år har du rett på å jobbe redusert. Ang lang og utrygg skolevei; oppfyller dere noen av kriteriene for å få taxi?  Ta kontakt med skolen og sjekk. Vet om ei som fikk taxi til barnet fra 1.-4. Klasse pga dette. 

Anonymkode: 383a2...b4a

Bare dersom det ikke er til «vesentlig ulempe» for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 99c97...99e

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare dersom det ikke er til «vesentlig ulempe» for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 99c97...99e

Men arbeidstaker får avslag fra arbeidsgiver kan arbeidstaker sende saken til tvisteløsningsnemnda som da foretar en vurdering hvor arbeidstakers behov vurderes mot arbeidsgivers ulempe.

Anonymkode: 418f8...262

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Her står det litt info. Syk ektefelle går under "Sosiale grunner" men det står også at lang reisevei ikke er en grunn + at det kan være unntak fra rettigheten hvis dette medfører «vesentlig ulempe» for virksomheten. Usikker på hva det egentlig betyr.

Jeg ville nok tatt dialogen med arbeidsgiver i første omgang, feks spurt om mulighet for å jobbe noe hjemme + litt mindre stillingsprosent om dere har råd til det.

Jeg ville også snakket med foreldre i klassen til sønnen, om han feks kan sitte på med noen til eller fra skolen eller dere på andre måter kan få hjelp med henting og bringing. Eventuelt for barnehagebarnet om dere har naboer med barn i samme barnehage (tenker kanskje at det er litt viktigere å levere/hente bhgbarn selv enn på skolen, men det går jo også fint at andre gjør det iblant :) )

Anonymkode: 6bf22...09e

Små barn gjelder også som sosial grunn, helt uavhengig av syk partner, reisevei o.l. 

Med vesentlig ulempe betyr egentlig at arbeidsplassen ikke går rundt hvis arbeidstaker tar permisjon, f.eks at arbeidstaker har en sjelden spesialkompetanse som ikke lett kan erstattes. At arbeidsgiver må skaffe vikar regnes ikke som en vesentlig ulempe.

Anonymkode: 2d5fb...e86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jobbe 80% eller lignende i denne perioden. Overtid er uaktuelt. Du har krav på det så lenge barna er under 10 år, det er "vektig grunn".  Søk formelt og skriftlig.

Anonymkode: 6d15a...887

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er utsikter til svært langvarig sykemelding hos din mann, ville jeg vurdert å flytte nærmere familie, for generell avlastning innomellom.

Hvis ikke, ville jeg først og fremst sett på klasselisten, hvem har skolebarn i samme område som dere bor i, som barnet ditt kan få gå sammen med til skolen i denne perioden.

Ellers ville jeg hørt med noen jeg kjenner i nabolaget som har relativt store barn. Har de lyst eller tid til å tjene seg litt penger ved å hjelpe dere med henting og levering av barn, før og etter skoletid? Det er gull verdt å ha barnevakter som kan hjelpe med slikt hvis du er i full jobb og alene med ansvaret akkurat nå.

Anonymkode: 4078e...00c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 3.1.2019 den 13.42, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver, er hverdagen til alle aleneforeldre rundt om. 

Hvordan klarer de seg? Ved hjelp av en god barnevakt.

Anonymkode: e91e8...6bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...